Citat:
Ursprungligen postat av
therapist
Hej!
Jag har absolut 0 koll på hur jag skattar mha K4-blanketten, och jag inser nu att jag bör skaffat ISK.
Lade in 2000 för att testa hur aktier fungerar, och nu när jag väl ska skatta är jag uppe i 990 kronor att betala. Jag har ju dock endast plockat ut 2100 i efterhand för att pengarna verkligen behövdes, och nu behöver jag betala typ 50 procent av mitt totala innehav?
Jag har sålt och köpt aktier jag tyckt varit roliga, och nu om jag använder schablonmetoden för uträkning så blir min totala vinst 3244. Ska det vara så, och är jag bara efterbliven som sålt/köpt för mycket vid olika tidpunkter?
Tacksam för svar!
Hej låter som du har missuppfattat hur schablonmetoden ska användas. Den används endast om aktien har gått upp mer än ~400-500% eller om anskaffningsvärde saknas (brukar vara vanligt med ärvda aktier), då man i stort säger att man gjort en jättevinst på allt man tar schablonvärde på.
Du borde ju ha alla uppgifter om anskaffningsvärden från förra året. Då är det dumt att säga till SKV att du gjort vinst på även de med förlust.
Courtage räknas in i anskaffningsvärdet.
Exempelvis om du köper och säljer på 100kr/st = 0 kr vinst.
Sedan väljer du schablon så säger du att anskaffningsvärdet var 20kr = 80kr vinst som du nu måste skatta för.