2018-03-20, 10:27
Medlem
Hej,

Jag har en fråga angående mina uppgifter i deklarationen.

Kan det verkligen stämma att jag blir återbetalnings skyldig (61kr) trots att jag får tillbaka ca 15'000 i ränteavdrag för bolånet?

Har det alltså dragits på tok för lite skatt från min lön under året?
Citera
2018-03-20, 10:39
Medlem
hnkls avatar
Har de höjt från 10 000kr till 11 000kr när det gäller resor till och från jobbet?!
Citera
2018-03-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej,

Kan det verkligen stämma att jag blir återbetalnings skyldig (61kr) trots att jag får tillbaka ca 15'000 i ränteavdrag för bolånet?

Det är omöjligt att uttala oss om det utan att du redovisar alla siffror som använts i beräkningen och hur mycket skatt du betalat in.
Citera
2018-03-20, 11:06
Medlem
moment-of-truths avatar
ska få tillbaka 6900
skaffade digital brevlåda precis efter deklarationen via applen, hoppas det kommer i april!
Citera
2018-03-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Har de höjt från 10 000kr till 11 000kr när det gäller resor till och från jobbet?!
Svar: ja.
Citera
2018-03-20, 11:08
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Odugliga jävlar på Skatteverket. Inte konstigt att man har ett grovt förakt mot statsapparaten, eller "storebror" när man inte ens kan logga in och göra sin "plikt".
Officiellt öppnade sidorna först idag 20:e kl 07, så att alla inte kunde komma in IGÅR är inte relevant.
Igår var det "Beta" idag är det skarpläge.
Jag tycker att det är helt FANTASTISKT att man öht kan göra allt på bara några få klick och minuten. Tänk dig tiden när man lämnade in själv papperskopior på allt, och väntade till augusti för att få slutbesked. Så sluta gnäll. Tacka och ta emot.
Citera
2018-03-20, 11:11
Medlem
Jamen då är det inskickat. Det blev ändå 3500 kr tillbaka.
Jag är nöjd!
Citera
2018-03-20, 11:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej,

Tydligen

Titta på de raderna:
Citat:
1 Inkomster - Tjänst
1.1 Lön, förmåner, sjukpenning m.m.
Där det står för varje arbetsgivare Bruttolön och avdragen skatt.

Dessutom kolla om du hade kapitalinkomster, det måste man skatta ju för
Citera
2018-03-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Officiellt öppnade sidorna först idag 20:e kl 07, så att alla inte kunde komma in IGÅR är inte relevant.
Igår var det "Beta" idag är det skarpläge.
Jag tycker att det är helt FANTASTISKT att man öht kan göra allt på bara några få klick och minuten. Tänk dig tiden när man lämnade in själv papperskopior på allt, och väntade till augusti för att få slutbesked. Så sluta gnäll. Tacka och ta emot.
Var helt sjukt drygt att deklarera. Detta är rena drömmen. Så är det iof med det mesta nu.
Citera
2018-03-20, 11:20
Medlem
trailblasers avatar
Typiskt. Gjorde ett liten värdpappersförsäljning som är ett rent nollsummespel. Pga detta så får jag inte pengarna i April.

Vad händer om man skiter i att fylla i aktieförsäljningen? Det handlar alltså om en affär med förlust på ynka 100 kr.
Citera
2018-03-20, 11:37
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therapist
Hej!

Jag har absolut 0 koll på hur jag skattar mha K4-blanketten, och jag inser nu att jag bör skaffat ISK.
Lade in 2000 för att testa hur aktier fungerar, och nu när jag väl ska skatta är jag uppe i 990 kronor att betala. Jag har ju dock endast plockat ut 2100 i efterhand för att pengarna verkligen behövdes, och nu behöver jag betala typ 50 procent av mitt totala innehav?
Jag har sålt och köpt aktier jag tyckt varit roliga, och nu om jag använder schablonmetoden för uträkning så blir min totala vinst 3244. Ska det vara så, och är jag bara efterbliven som sålt/köpt för mycket vid olika tidpunkter?

Tacksam för svar!

Hej låter som du har missuppfattat hur schablonmetoden ska användas. Den används endast om aktien har gått upp mer än ~400-500% eller om anskaffningsvärde saknas (brukar vara vanligt med ärvda aktier), då man i stort säger att man gjort en jättevinst på allt man tar schablonvärde på.

Du borde ju ha alla uppgifter om anskaffningsvärden från förra året. Då är det dumt att säga till SKV att du gjort vinst på även de med förlust.

Courtage räknas in i anskaffningsvärdet.

Exempelvis om du köper och säljer på 100kr/st = 0 kr vinst.
Sedan väljer du schablon så säger du att anskaffningsvärdet var 20kr = 80kr vinst som du nu måste skatta för.
Citera
2018-03-20, 11:42
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Typiskt. Gjorde ett liten värdpappersförsäljning som är ett rent nollsummespel. Pga detta så får jag inte pengarna i April.

Vad händer om man skiter i att fylla i aktieförsäljningen? Det handlar alltså om en affär med förlust på ynka 100 kr.

Eftersom det är en förprintad uppgift så kommer du få komplettera och då kan det bli att du får ännu senare om du har otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in