2018-06-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Spelar ingen roll.
Man röjer inte en mordplats så snabbt ändå. En kväll... där dessutom mörkret lade sig.

Nä, det går inte ihop.

Det enda som går ihop med det beteendet är att rättsmedicin direkt såg tecken på att kroppen flyttats. Då räcker det ju att undersöka fyndplatsen och dess absoluta närhet. Då finns inte så mycket mer.

Sen finns det som sagt en anledning att Bo´s hem varit avspärrat i 3 veckor nu. Det hade det INTE varit om det enda som fanns där är ett halvt inslaget paket och en kaffemugg på bordet. Glöm det.

Här finns saker som intresserat teknikerna. Här har man gjort bekräftade fynd som gör att platsen är mycket intressant.

Har sagt det förut, utomhus BP städas av fort. Inom 8 timmar på dom jag sett själv.
Ett hus kan man enklare spärra av och låsa, här kan man använda väktare.
Spärrar man av utomhus så måste en polisman bevaka.
Det är lätt att kontaminera utomhus, både av en GM, nyfikna och djur.

Är det näringsidkare eller offentliga platser som allmänheten behöver tillträde till så tar det ett par timmar, även i komplexa fall.

Dom är med största sanorlikhet helt klara med SD:s hem. Dom lyfter den avspärrningen när han släpps, eller om han döms, så släpper dom den när kronofogden utmäter.
Citera
2018-06-06, 10:29
Medlem
Är det någon som känner SD som vet hur SD och LW träffades? Tror frågan varit uppe tidigare...undrar om dom kände varandra när hon vigde SD & HD...om dom kanske var grannar på den tiden?
Citera
2018-06-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Om motivet till mordet nu är svartsjuka, vilket dom flesta av oss förmodar, så måste ju LW och SD fortsatt att träffats efter hennes anmälan? Det finns mycket bilder på dom tillsammans, som mest åren 2015 och 2016. Då ser det ut som om att dom träffats och "geocatchat" väldigt mycket tillsammans bara dom 2. Men efter LW:s anmälan och efter att dom tog bort varandra på sociala medier hittar jag inga fler bilder. Varken på LW:s instagram eller på geocatching forumet. Så hur går det ihop? Att träffas bakom planket i 1½ år låter långsökt...
Kanske inte så underligt... båda dras fortfarande till varandra men efter vad som hänt inte vill att respektives kompisar ska veta att dom fortfarande har viss kontakt. Dom behöver nödvändigtvis inte bara ha träffats bakom planket. Är dock inte helt övertygad om att det är SD som är GM.
Citera
2018-06-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dessutom är könshåren noggrant räknade.
Vad menar du med att könshåren är noggrant räknade?
Citera
2018-06-06, 10:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nej det låter helt otroligt. Tror du polisen skulle ta fel på ett mord och en bilolycka? Hur förklarar du blodiga kläder i bil och SD:s hem?

Du måste ha läst fel, jag har aldrig sagt att det skulle vara en bilolycka. Läs igen.
Citera
2018-06-06, 10:44
Medlem
Jag har fått nått om bakfoten tror jag.
LW anmäldes försvunnen på tisdag morgon. 23-23:30 på måndag är den sista kontakten.

Läser nu in mig att det verkar vara först på onsdagen polisen rubriserar det som människorov och tar in SD på ett första förhör. Hela tisdagen är hon bara saknad.

Antingen barn/ex man tipsat eller så har polisen sett mobiltrafiken eller så gör den tidigare anmälan polisen intresserad.
I och med nycklar/dörr/plånbok hemma så uppgradera dom det till människorov och får helt andra resurser.
Citera
2018-06-06, 10:48
Medlem
Ingen som nappade eller visste mer om den partner hon haft mellan SD och den hon nu dejtade?

Om det finns svartsjuka borde väl han vara närmare tillhands i tid att granska djupare?
Citera
2018-06-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har fått nått om bakfoten tror jag.
LW anmäldes försvunnen på tisdag morgon. 23-23:30 på måndag är den sista kontakten.

Läser nu in mig att det verkar vara först på onsdagen polisen rubriserar det som människorov och tar in SD på ett första förhör. Hela tisdagen är hon bara saknad.

Antingen barn/ex man tipsat eller så har polisen sett mobiltrafiken eller så gör den tidigare anmälan polisen intresserad.
I och med nycklar/dörr/plånbok hemma så uppgradera dom det till människorov och får helt andra resurser.

Tisdagen gick nog åt för att kolla andra saker kopplat till exmakens arbete. Flera andra användare i tråden väljer att tro på google och att exmaken arbetar på ett verktygsföretag. Jag är övertygad om att säkerhetspolisen fick tisdagen på sig.
Citera
2018-06-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ingen som nappade eller visste mer om den partner hon haft mellan SD och den hon nu dejtade?

Om det finns svartsjuka borde väl han vara närmare tillhands i tid att granska djupare?

Jag är säker på att polisen har rätt person. Hoppas bara den tekniska bevisningen räcker... Uppenbarligen har LW och SD fortsatt "umgås". Så hur seriös hon var med sitt dejtande, vid sidan av SD, vet vi ju inte.
Citera
2018-06-06, 11:04
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det fanns något "mellan" utan relationerna var av&på och gick ini varandra. Jag antar att du menar M*ts L*rsson? Hans nic är m.g.i inom geogemenskapen. Han är säkert hörd av polis.
Citera
2018-06-06, 11:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Varför skulle man söka olika på en fyndplats mot en brottsplats?
Jag menar alltså platsen där hon påträffades.

Bevisvärdet av fynden är olika på olika platser.

På en öppen plats där folk passerar/passerat har spår generellt lägre bevisvärde om de inte kan knytas direkt till gärningen. En (exv) fimp med SD:s dna skulle förvisso kanske ha högre bevisvärde på FP än i hemmet (om SD brukade kunna vara där), men inte vara bindande eller starkt indicium — om den inte exv ligger i ett skoavtryck av en doja han har och under hennes kropp.

Kastade fimpar på FP i ungefär jämförligt skick skulle inte betyda något om de visar sig härröra från traktens ungdomar (som kan ha kastat dem där såväl före som (teoretiskt) efter mordet). Skulle det dock gå att visa dna-träff på en person som man inte alls kunde förvänta sig röra sig kring FP, så smäller det lite högre.

Problemet är att hitta fram till en okänd person som inte finns i register och inte redan ingår i utredningen.

Vederb. kan förstås i rätten ändå hävda att en person måste ha tagit en fimp han kastat någonstans tidigare och lagt på BP för att misstänkliggöra honom. Så det går inte ens till åtal på en sak ensam.

Att plocka fimpar och stoppa i påsar och skicka till NFC är generellt sett dålig value per money för polisen. Som man kunnat förstå från somliga utredningar.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-06 kl. 11:16.
Citera
2018-06-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag förstår att SD:s vänner här inne kanske blir förvånade när det kommer fram en annan bild av honom
Levde själv med en man som utåt sett var trevlig, social, rolig osv.
Hans familj och vänner och kollegor skulle absolut beskriva honom som en genomsnäll, supertrevlig, schysst människa på alla sätt. Alltså de som känner honom bäst.
Men han hade en sida de inte visste om, otroligt svartsjuk mot flickvänner, misstänksam och många gånger elak verbalt och hotfull. Svårt stt hantera sin ilska, Någon gång fysiskt elak.
Detta hade de andra runt honom ingen aning om.
Så ni som säger att ni absolut inte kan tänka er att SD skulle utsatt Lena för misshandel eller hot och trakasserier vara för att han utåt verkade vara världens nästan pappa och vän, ni kan ha så väldigt fel att ni inte anar.
Jag tror det är som så många gånger innan när kvinnor blir mördade,
De hade ett av/på förhållande som bestod av ömsom kärlek ömsom hat, (kanske från båda håll vad vet jag) något hände den här kvällen som slutade i ett tragiskt mord...
När jag till slut anmälde mannen för hot och trakasserier när det hade eskalerat så sa polisen som förhörde mig att de sett otaliga gånger samma händelseförlopp
att de börjar med svartsjuka, sedan går det så långt att kvinnan blir misshandlad och kanske till och med mördad. De sa att det var bra att jag hade anmält så tidigt annars vet man inte vad som skulle kunnat hända längre fram..

Vill säga med detta att SD kan vara GM trots att hans vänner här inne absolut inte tror att han skulle kunna göra något sådant eftersom han är världens bästa kille och pappa.
Hans tendenser att bruka våld mot LW ger sken av att han inte kan hantera sin ilska och det ger mig kalla kårar..
Men nu återstår att se vad som händer under veckan
Tack för mig!

Det du beskriver är tragiskt och jag misstänker att liknande förhållanden finns i min omgivning utan att vara säker. SD har jag känt under lång tid och något bör ha lyst igenom vilket det inte gjort. HD och SD har varit tillsammans länge och har oftast verkat lyckliga även om det självklart varit en och annan armbåge i sidan från H när S drog iväg. Den dynamiken har alltid funnits och fanns i omgivningen också.

När barnen föddes ändrades stämningsläget hos H vilket inte är så ovanligt som man kan tro. Kanske var det också stressigt med jobb och annat. I brist på närhet tar en del korkade beslut som att vara otrogna. Utan att försvara att någon beter sig som en idiot - Det är lätt att döma alla möjliga handlingar när man inte varit i den aktuella situationen. Jag vet ett flertal personer som varit otrogna och min acceptans för detta är väldigt varierande beroende på vad det finns för historia bakom. Ibland undrar man om personen ifråga är helt dum i huvudet men ibland kan jag förstå även om jag själv hade lämnat relationen i motsvarande läge.

För att vara tydlig, jag försvarar inte mord, våld, otrohet eller något annat skitbeteende. Om SD är GM ska han låsas in. Fram tills vi vet är han i mina ögon oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Samma här. Tror jag skrivit om det tidigare i tråden men som sagt, har samma erfarenhet. Till och med mina föräldrar var tvungen att se min fd mans tillkortakommanden själv för att förstå och tro på det jag sade. En del vänner misstänker jag fortfarande tror att jag hade samma del av kakan, för t ex "om båda vill och jobbar för barnens skull så funkar det."
Tyvärr fick jag dock höra från min fd mans bror och bekanta först efteråt att de "bara väntade" på det som skulle hända och att jag skulle upptäcka hur han var.
Handlade dock ej om otrohet i mitt fall utan psykisk misshandel, svartsjuka, ägande/kontrollbehov.
Vet inte om någon kan berätta ifall SD förbrukade relationer för oftast brukar psykopater, narcissister till synes vara oerhört sociala och stor bekantskapskrets men de har sällan långa relationer utan tappar umgänge vartefter folk lär känna dem bättre. Inte sällan utnyttjas andra människors välvilja, generositet till förmån för dessa ganska självupptagna människor.
Men som sagt utåt framstår de som generösa, sorglösa, goda, kamratliga etc. Lever ofta i en egen verklighet med egen moral som de är helt övertygade om är den rätta. Är väldigt övertygande också så finns känslor inblandade krävs det väldigt mycket att komma så långt att kunna se igenom/övertala sig själv om att de ljuger t ex.

Tyvärr anser jag att det fetmarkerade mer stämmer in på BO även om det är i starkaste laget. Jag kände egentligen inte henne men vet något exempel på att en som jag trodde var ganska nära henne blev helt avklippt pga att han inte höll med om vissa av hennes hjärtefrågor.

För att återigen vara tydlig, jag är inte ute efter att baktala BO. Om jag sprang på henne på stan tyckte jag hon var glad, trevlig och rolig att prata med om än speedad som jag skrev tidigare. Jag gillar personer som brinner för saker och med henne kunde man står en stund och prata skidåkning och sedan gå därifrån med energi och pepp i kroppen. Tror däremot inte att jag skulle stått ut med några större doser, hon kändes alldeles för forcerad för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in