2018-06-05, 10:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Med tanke på NB:s personliga hygien i övriga delar så finns det ingenting som säger att avtrycket "borde" varit avtorkat.
Jo, det borde ha varit avtorkat, avsiktligt eller inte, med tanke på den långa tiden som hade gått. Det är inget starkt bevis, och försvaret hade kunnat anföra det men var bakbundet av NB som sa att AB var hemma hela kvällen, förutom under pizzainköpet då NB inte vet.

Svara på resten av det här inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Lisas mobil kunde följas från fiket till mjölkrummet, där den hastigt dog. Det förekom även en oreggad mobil som företog samma färdväg. Innehavaren identifierades efteråt när mobilen hittades.
Varifrån har du fått detta? Lisas mobil kunde inte följas så noga och den oreggad mobilen har jag inte sett i FUP.
2018-06-05, 10:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns ingenting i förundersökningen om lägespositionen för Lisas mobil sedan hon lämnar parkeringen 18.22.
Men hänvisa till sidan i FUP, det som du anser är lägespositionerna för mobilen efter 18.22.

Ge en hänvisning till dina bevis som stödjer dina fantasier att Lisa har lämnat perkeringen .
Ur domen mot Onanerijus
17
SKARABORGS
TINGSRÄTT
Målenhet 2
DOM
2015-11-17
B 1902-15

Tingsrätten finner mot bakgrund av den tekniska bevisning
som presenterats
att det inte råder någon som helst tvekan om att Lisa Holm dödats
och varit upphängd i förrummet i slaktavdelningen. Någon annan brottsplats kan
alltså uteslutas.

Teknisk bevisning framtagen av polisen naturligtvis .
Alltså har Lisa aldrig lämnat parkeringen på mopeden .
2018-06-05, 11:00
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, det borde ha varit avtorkat, avsiktligt eller inte, med tanke på den långa tiden som hade gått. Det är inget starkt bevis, och försvaret hade kunnat anföra det men var bakbundet av NB som sa att AB var hemma hela kvällen, förutom under pizzainköpet då NB inte vet.

Svara på resten av det här inlägget.

Varifrån har du fått detta? Lisas mobil kunde inte följas så noga och den oreggad mobilen har jag inte sett i FUP.

Hur vet du att glasögonen borde vara avtorkade ?
Har du några bevis för att Aivaras inte varit hemma hela kvällen ?
Varför skulle Onanerijus säga något om Aivaras som inte stämmer ?
Du tror ju att han talar sanning vid alla andra tillfällen när det passar dina hypoteser .
Jävla konstigt att det skiljer så mycket på sanningshalten va ?
Vilken slump att även du tar upp hur mobilen rörde sig .
Vad spelar det för roll ? Alla utom DU/NI vet ju exakt vad som hände .
Senast redigerad av boidis12 2018-06-05 kl. 11:11.
2018-06-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ge en hänvisning till dina bevis som stödjer dina fantasier att Lisa har lämnat perkeringen .
Ur domen mot Onanerijus
17
SKARABORGS
TINGSRÄTT
Målenhet 2
DOM
2015-11-17
B 1902-15
Tingsrätten finner mot bakgrund av den tekniska bevisning
som presenterats
att det inte råder någon som helst tvekan om att Lisa Holm dödats
och varit upphängd i förrummet i slaktavdelningen. Någon annan brottsplats kan
alltså uteslutas.
Teknisk bevisning framtagen av polisen naturligtvis .
Alltså har Lisa aldrig lämnat parkeringen på mopeden .
Det är åklagaren och spaningschefen som leder utredningen, och om åklagaren anser att åtal skall väckas mot den misstänkte efter förundersökningen som tas fram, skriver han ett åtal som lämnas till tingsrätten och de dömer efter åtalet.
Lisa lämnade parkeringen 18.22 efter SMS till Stefan och 18,26 är mobilen i kontakt med nätet och samma sak 18.39 när det är en Marked Update på Lisas mobil.
Det saknas lägesposition på mobilen från 18.22 till 18.39, som skulle ha visat mobilens färd.
Naturligtvis borde mordplatsen finnas där mobilens färd upphör, men det måste finnas lägespositioner från mobilen för att komma fram till den platsen
2018-06-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är åklagaren och spaningschefen som leder utredningen, och om åklagaren anser att åtal skall väckas mot den misstänkte efter förundersökningen som tas fram, skriver han ett åtal som lämnas till tingsrätten och de dömer efter åtalet.
Lisa lämnade parkeringen 18.22 efter SMS till Stefan och 18,26 är mobilen i kontakt med nätet och samma sak 18.39 när det är en Marked Update på Lisas mobil.
Det saknas lägesposition på mobilen från 18.22 till 18.39, som skulle ha visat mobilens färd.
Naturligtvis borde mordplatsen finnas där mobilens färd upphör, men det måste finnas lägespositioner från mobilen för att komma fram till den platsen

Du hakar upp dig på det som inte finns, varför går du inte in
för att mala sönder dom bevis som finns, du kan väl
börja med DNAt.
Lycka till Fagro.
2018-06-06, 07:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du hakar upp dig på det som inte finns, varför går du inte in
för att mala sönder dom bevis som finns, du kan väl
börja med DNAt.
Lycka till Fagro.
Vad anser du att DNA:t bevisar? Bevisar det samröre före, under eller efter dödsfallet?

#katw du har inte svarat på detta. Varför inte det? Är det för långt? Jag kan ta en fråga i taget.
Citat:
Citat:
Citat:
Annikas sambo bodde granne med bröderna och hon hade sett dem flertalet gånger innan och hade ändå svårt att skilja dem åt. AB var i hemmet den aktuella tidpunkten.
Hur vet du att AB var hemma efter kl 19, då NB vinkade till Gustav? IB ger honom alibi, men hon ger också NB alibi.
Jag ger inte mycket för IB som sanningssägare.
Återigen, hur vet du att AB var hemma? NB gav honom också alibi. Tror du på NB? I så fall måste han också ha varit hemma.
2018-06-06, 07:38
Medlem
Citat:
Vad anser du att DNA:t bevisar? Bevisar det samröre före, under eller efter dödsfallet?

#katw du har inte svarat på detta. Varför inte det? Är det för långt? Jag kan ta en fråga i taget.Återigen, hur vet du att AB var hemma? NB gav honom också alibi. Tror du på NB? I så fall måste han också ha varit hemma.

NB förnekar bestämt att han överhuvudtaget träffat Lisa.
Det finns ingenting som tyder på att han gjort det.

Med tanke på DNAts placering, byxlinningens insida så anser jag
att det kommit dit under attacken på Lisa eller precis efter hennes död.

Vad anser du själv?
2018-06-06, 07:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
NB förnekar bestämt att han överhuvudtaget träffat Lisa.
Det finns ingenting som tyder på att han gjort det.

Med tanke på DNAts placering, byxlinningens insida så anser jag
att det kommit dit under attacken på Lisa eller precis efter hennes död.
DNA:t kan alltså ha kommit dit efter dödsfallet, och bevisar inte att NB dödade Lisa.
Citat:
Vad anser du själv?
Det har jag klargjort många gånger, det blir upprepning om jag skriver det igen.
2018-06-06, 08:09
Medlem
Citat:
DNA:t kan alltså ha kommit dit efter dödsfallet, och bevisar inte att NB dödade Lisa.

Det har jag klargjort många gånger, det blir upprepning om jag skriver det igen.

Så länge det inte kommer fram något nytt av värde så
blir allt en hoper upprepningar.
Jag kan sticka ut hakan en sista gång i tråden.

Att NB är skyldig har jag inga problem med, däremot har jag hela
tiden stört mig på IBs DNA på lisas trosor samt avsaknaden av det
på bilens ratt, växelspak, dörrhandtag m.m.

Ha en bra dag.
2018-06-06, 10:00
Medlem
Blandträffar delvis
2018-06-06, 10:05
Medlem
När en person är försvunnen som i Lisa fallet, och det kan misstänkas att brott ligger bakom försvinnandet är det mycket viktigt att kartlägga personens rörelsemönster och därigenom få en uppfattning vad som hänt med personen och var den finns.
Lisa hade mobiltelefon med sig och då gäller det att kartlägga mobilens rörelse.
18.22 skickar hon SMS till sin far att hon börjar hemfärden, som sker på mopeden.
18.26 får fadern en uppringning från hennes telefon och han hör att hon pratar med en person och Lisa säger "det är klart" som bör röra sig om stängningen av cafeet.
Eftersom Lisa aldrig pratar med fadern är det sannolikt att när hon tar bort hörlurarna och kopplar bort musiken från mobilen för att prata med personen vidrör hon någon knapp som gör att det sker en uppringning till fadern.
18.39 sker det en Marked Update på hennes telefon som visar att hennes mobil var i kontakt med nätet.
Fadern försöker ringa Lisa vid 18.59 men då går inte signalen fram därför kan antas att hon hade mött sin gärningsman innan 18.59.
Ca 18.30 skall en person ha mött det han ansåg var Lisa komma körande på mopeden söderut från Blomberg.
Det kan tydas som att Lisa var på väg hemåt körande på mopeden, enligt den personens uppgifter.
Om positionerna på Lisas mobil hade blivit lokaliserade skulle hennes rörelse från 18.22 ha kunnat fastställas och logiskt sett fanns mordplatsen där mobilen blev avstängd.
Här måste man fråga sig vad var orsaken att inte positionerna på Lisas mobil blev lokaliserade, eftersom i andra mordfall lokaliseras alltid positionerna på mobiltelefoner som använts.
Den personen som pratar med Lisa 18.26 kontaktar aldrig polisen om mötet, som kan ses som mycket besynnerligt.
Senast redigerad av Fagro 2018-06-06 kl. 10:15.
2018-06-06, 10:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Att NB är skyldig har jag inga problem med, däremot har jag hela
tiden stört mig på IBs DNA på lisas trosor samt avsaknaden av det
på bilens ratt, växelspak, dörrhandtag m.m.
Stör det dig inte att du anser en man skyldig utan bevis? Det stör mig.

IB:s DNA på trosorna kommer troligen från när hon hjälpte NB att flytta kroppen från ladan till Martorp. Inget talar för att hon var hemma kl 19-20 och eftersom DNA-spår oftare kommer från direktkontakt än överföring är det mer troligt att hon var med.

DNA som troligen kommer från NB och AB hittades på fönsterreglagen/knapparna på förarsidan. Handtagen undersöktes inte. Ratt, rattmuff och växelspak utsätts för glidande rörelser som troligen torkar bort spår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in