2018-05-31, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag är ganska säker på at det INTE var "Göran" som vittnet JR såg komma ut från ladan kl 18.40,
här förklarar jag varför:

Vittnet JR som såg en man komma ut från ladan passerade ladan kl ca 18.25
"Göran" säger att han på vägen tillbaka från Blomberg Hamn passerade cafét och ladan ca 18.40, dvs 15 min senare.
och dessutom säger "Göran" endast att han tittade in i ladan och såg att de höll på att gräva där inne och han funderade över vad det skulle komma att bli. dvs att "Göran" säger aldrig något om att han stannade och steg ut ur sin bil, ej heller att han går inn i ladan, han tittar sannolikt bara inn i ladan genom den stora port-öppningen i ladan medan han fortfarande sitter inne i sin bil.

Vittnet JR nämner inte att han sett någon bil als parkerad vid ladan då han passerar ladan kl ca 18.25
"Göran" säger; att han tog deras bil en röd Opel Corsa och åkte iväg, dvs att om "Göran" hade stannat och klivit ur sin bil för att gå inn i ladan då hade han ju parkerat sin röda bil just intill ladan och det hade vittnet JR nog sett i så fall (en röd bil missar man inte så lätt) och det gjorde han inte. Inget vittne, som passerade ladan vid den tiden då mannen sågs komma ut från ladan ca 18.40, har heller inte nämt att dom sett någon röd bil parkerat vid ladan.

Vittnet JR som såg mannen komma ut från ladan beskriver mannen som 25 -40 år gammal och att det var "en kille" ingen gubbe.
"Göran" var 58 år den 7 Juni 2015, så han kan ju inte antas att vara "en kille" utan istället just "en gubbe"

Jag är övertygad om at mannen som sågs komma ut från ladan var Lisa Holms mördare eller en person som på något sätt varit delagtig i mordet, och som flera kanske vet så tror jag inte att det var den dömde NB som mördade Lisa Holm.

Tex. så säger "Vittnet JR" att mannen som kom ut från ladan hade "Han hade mörkt hår av medellängd " och att han "uppfattade det som att håret var rufsigt."
Men på övervakningsbilden av dömde NB den 7 Juni kl ca 20.00 (från benzin makken) då han och hans fru handlade mat etc. ser man ju tydligt att han är mycket korthårig och absolut inte av medellängd.

I denna länk kan ni se övervaknings bilden 7 Juni, 2015 kl ca 20.00 på NB : https://swedennews.se/archives/1486
Den här personen som kom ut från ladan som pizzamannen framför saknar betydelse i fallet, när man ser till helheten, det finns ingenting som misstänker honom att han hade någonting med Lisas mord att göra.
Mannen som kom ut från ladan skulle vara mörkhårig och ha rufsigt hår som inte stämmer in på NB, fotot som polisen tagit av NB är han mycket korthårig och inte mörkhårig.
Samma sak på hans ID kort från Litauen är han korthårig, sannolikt är hans stil att vara korthårig.
När pizzamannen passerar ladan och kafeet har tjejerna åkt iväg den röda bilen som Rebecka och Lova åkte med fanns inte parkerad där enligt vad pizzamannen framförde.
Han skall också ha passerat en tjej på moped som sannolikt var Julia som åkte moped från cafeet.
När Lisa åker från cafeet har hon uppgjort med sin far att hon sänder SMS, som hon gör 18,22, sedan kommer den här uppringen till hennes far 18.26 som sannolikt är orsakat av att hon vidrör någon knapp när hon tar av sig hörlurarna och kopplar bort musiken från mobilen.
När hon åker från cafeet skulle hon lyssna till musik från mobilen och satte på sig hörlurar.
Om man antar att hon körde 30 km /tim skulle det göra att hon teoretiskt hunnit köra 2 km på 4 minuter.
Det som är intressant att veta var befann sig mopeden och Lisa när samtalet kom fram till fadern 18.26 ?
Enligt fadern pratade hon med en person och han hörde att hon sade "allt är klart", som kunde ha att göra med stängningen av cafeet.
Det som är förvånande är att den personen som pratade med Lisa hörde aldrig av sig till polisen, som borde ha skett, därför fallet blev mycket uppmärksammat i området och även i övriga landet.
Om den personen hade hört av sig skulle det varit möjligt att fastställa var Lisa och mopeden fanns 18.26, som hade varit mycket viktigt i fallet.
2018-05-31, 06:31
Medlem
I samband med att Fu inleds så åker Pa Svensson till polisstationen och skriver en anmälan angående olaga frihetsberövande. 5000-K698204-15. Detta i syfte att snabbt få till en telefonpejling på Lisas mobiltelefon. Detta visar sig vara en ytterst tidskrävande procedur då den beslutsfattande åklagaren även kräver ett PM m.m. Pa Svensson skriver även detta och kl. 05.50 så tas återigen kontakt med åklagare. Åklagaren kräver ytterligare komplettering av pm:et. 06.10 så kontaktas åklagare igen.
Då jag anser att allt har gjorts som kan göras vid och kring brottsplatsen i syfte att hitta Lisa så beslutas det i samråd med VB att sökandet för stunden avslutas kl. 05.20 ca. Lisas pappa informeras om vad som gäller och han säger att han och hans vänner/släktingar skall fortsätta söka en stund till. I avvaktan på en eventuell telefonpejlning så har vi inga nya uppgifter att jobba med. Patrullerna avslutar med att söka efter Lisa kring de olika byggnaderna som är i närheten av brottsplatsen en andra gång.

När Lisa var försvunnen kom anmälan till polisen 21.57 och den första patrullen med hund var vid platsen 23.30, sedan utökades polisens patruller till 5 st som sökte ladan och även omkring ladan.
05.20 avslutas söket i ladan därför inga spår efter Lisa hade hittats där, som bevisas med att ladan blir inte avspärrat sedan polisen lämnar den.
Jag litar på polisens sök i ladan, att Lisa kunde inte ha funnits där, eftersom polisen inte hittade något spår av henne där.
Alla ni som påstår att Lisa fanns i ladan den kvällen hon försvann måste misstro polisens jobb.
Senast redigerad av Fagro 2018-05-31 kl. 06:38.
2018-05-31, 06:46
Medlem
När Lisa samtalar med den här personen 18.26 kan det helt uteslutas att det var Nerijus eller Irina, därför alla som förde samtal med dem gjorde det på engelska, därför deras svenska kunskaper var mycket begränsade.
Om Lisa hade samtalat med någon av dem skulle det skett på engelska.
2018-05-31, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
I samband med att Fu inleds så åker Pa Svensson till polisstationen och skriver en anmälan angående olaga frihetsberövande. 5000-K698204-15. Detta i syfte att snabbt få till en telefonpejling på Lisas mobiltelefon. Detta visar sig vara en ytterst tidskrävande procedur då den beslutsfattande åklagaren även kräver ett PM m.m. Pa Svensson skriver även detta och kl. 05.50 så tas återigen kontakt med åklagare. Åklagaren kräver ytterligare komplettering av pm:et. 06.10 så kontaktas åklagare igen.
Då jag anser att allt har gjorts som kan göras vid och kring brottsplatsen i syfte att hitta Lisa så beslutas det i samråd med VB att sökandet för stunden avslutas kl. 05.20 ca. Lisas pappa informeras om vad som gäller och han säger att han och hans vänner/släktingar skall fortsätta söka en stund till. I avvaktan på en eventuell telefonpejlning så har vi inga nya uppgifter att jobba med. Patrullerna avslutar med att söka efter Lisa kring de olika byggnaderna som är i närheten av brottsplatsen en andra gång.

När Lisa var försvunnen kom anmälan till polisen 21.57 och den första patrullen med hund var vid platsen 23.30, sedan utökades polisens patruller till 5 st som sökte ladan och även omkring ladan.
05.20 avslutas söket i ladan därför inga spår efter Lisa hade hittats där, som bevisas med att ladan blir inte avspärrat sedan polisen lämnar den.
Jag litar på polisens sök i ladan, att Lisa kunde inte ha funnits där, eftersom polisen inte hittade något spår av henne där.
Alla ni som påstår att Lisa fanns i ladan den kvällen hon försvann måste misstro polisens jobb.

Du använder fel tempus.
Lisa kunde inte finnas där ska det vara.
2018-05-31, 09:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, här är en till som är helt övertygad om att den mannen som då kom ut från ladan kring
18:25 samtidigt som Lisa på andra sidan vägen stod i beredskap att starta sin moped och bege sig hemåt, är identisk med hennes mördare. Givetvis är det så och den mannen är utan all
tvekan Nerijus Bilevicius, ett as till mördare som aldrig kommer att släppas fri utan dö i
fängelset där han sitter i hemlandet.
Sen skitsamma om asets hårfärg syntes ljust eller mindre ljust vid tillfället ifråga när han
iakttogs av en snabbt förbipasserande bilist med pizzasug.
Eller vilken hårlängd som hann uppfattas. Eller själva kroppslängden på den observerade
figuren med mord i sinnet. Av helt underordnad betydelse naturligtvis.
Det är ett rent önsketänkande att en man kom ut ur ladan vid den tidpunkten. Det finns ett enda förhör i FUP med mannen som kan antas ha sett mördaren, och ingen fotokonfrontation. Han blev inte heller kallad till rättegången.

Självklart har det hållits flera förhör med honom för att försöka få fram fler detaljer kring iakttagelsen, men de finns inte med i FUP därför att åklagaren valde att bortse från vittnet redan på tidigt stadium. Vittnet användes inte som bevis och nämns inte i något rättegångsförhör. Även om mannen inte kunde göra mer än att påstå att det kom ut en man från ladan vid tidpunkten hade det styrkt åklagarens gärningsbeskrivning i domstolen.

Det har hänt förr att vittnen har tagit fel på dag även med stöd för minnet.
2018-05-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du använder fel tempus.
Lisa kunde inte finnas där ska det vara.
02.03 så överlämnas ärendet av Ykom till VB Sellberg. Fu inledd.
Wallin utses till PIC och det beslutas i samråd med VB att en anmälan om olaga frihetsberövande skall upprättas. Lisas moped samt nycklar skall tas i beslag för spårsäkring.

Som du ser kom polisen snabbt fram till att Lisa hade sannolikt försvunnit mot sin vilja och sannolikt låg det brott bakom försvinnandet, och därför upprättas en anmälan om olaga frihetsberövande.
Naturligtvis undersökte polisen om Lisa hade varit i ladan därför den fanns i närheten där mopeden var parkerad, och ladan hade en öppen port.
Nu gick det inte att kontrollera om Lisa kört med mopeden, därför den var startat och flyttat när den påträffades.
2018-05-31, 10:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har hänt förr att vittnen har tagit fel på dag även med stöd för minnet.

Just precis. Men de övriga bilpasserande vittena som du anger som stöd för dina teorier har förstås samtliga tagit rätt på tid och dag.
2018-05-31, 10:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Uppenbarligen har han gjort det vare sig du vill eller inte.
Slut på argument, alltså. Du kan inte på något sätt styrka något annat än att NB kom till ladan ca 18:40 då Lisa borde ha varit ute ur Blomberg alltså. Krångla inte till det, en enklaste förklaringen är den troligaste. NB kom ca 18:40 helt ovetandes om vad som fanns i ladan.
Citat:
Varför just där? Hade IB handskar i vissa lägen?
Klart att hon kan ha kommit åt trosorna vid hanteringen. Hon rörde säkert vid andra platser på kläderna, men de platserna undersöktes inte. Jag önskar fortfarande att handleder och vrister hade undersökts.
Citat:
Jag vet mycket väl att det inte var den finnige tonåringen som pekades ut. Vi lever inte i 2015 nu. Den enda du har "pekat ut" på senare år är offret själv. Om någon hållit med dig i detta vet jag inte, men jag har inte sett det.
Eftersom du vet vem jag pekar ut var det direkt löjligt att dra in den finnige tonåringen igen. Eftersom du inte bevakar tråden 24/7 kan du inte påstå att ingen håller med mig. Jag bevakar inte heller tråden 24/7, men jag har sett inlägg som snabbt har raderats av våra alerta moderatorer. Hur många inlägg som har raderats och som jag har missat vet jag inte.
Citat:
Annikas sambo bodde granne med bröderna och hon hade sett dem flertalet gånger innan och hade ändå svårt att skilja dem åt. AB var i hemmet den aktuella tidpunkten. Han hade knappast tankar på maskletande på Martorp den söndagskvällen. Fingeravtrycket i sig hade inget värde då sökveckan var varm, solig och bröderna hade tillgång till sin bil hela tiden.
Hur vet du att AB var hemma efter kl 19, då NB vinkade till Gustav? IB ger honom alibi, men hon ger också NB alibi.
Citat:
Har du använt dessa solgalasögon (Fhl’s anteckning: Aivaras
förevisas en bild på ett par solglasögon som anträffats under solskyddet på den VW Sharan
som han och Nerijus har använt)?

Aivaras tror att solglasögonen tillhör Nerijus. Det var ofta som Nerijus hade på sig
solglasögon då Nerijus körde deras VW Sharan.
Det är möjligt att Aivaras kan ha använt glasögonen någon gång.
AB minns alltså inte när han använde glasögonen senast, ändå är det bara AB:s fingeravtryck på dem. NB har alltså vid ett flertal tillfällen använt glasögonen utan att sätta sina egna avtryck på dem eller sudda ut AB:s. Konstigt.
Citat:
Tycker du eller tycker du inte NB ser mörkhårig ut på denna bild vid gripandet? https://urbotainskrankthet.files.wordpress.com/2015/11/nerijus-bilevicius-vill-blunda.jpg
Han är inte blond, han är klart mörkare än poliserna på samma bild. Men varken Annika eller Adriana såg något överexponerat foto.
Citat:
Jag behöver inte "fundera" på det. Pappan har sagt det, och hans fru hörde honom säga det med största sannolikhet. De upplevde att de störde sin dotter på jobbet den dagen. Hon var glad och uppåt, vilket hennes arbetskamrater också vittnat om. En 17-åring är knappast mer ombytlig än diverse folk härinne. Man går inte plötsligt och tar livet av sig för att man inte får skjuts om det nu är det du försöker linda in i dina högtravande formuleringar.
Du gissar bara, frun säger ingenting om det. Men antag att Lisa ville köra hem själv. I så fall visar det att hon var ombytlig, på morgonen ville hon inte köra. Eller så hade hon andra planer än att åka direkt hem efter jobbet.
Citat:
Vilken anledning skulle hon haft gå ensam över vägen? Det är inte troligt. Anledningen till att "pizzavittnet" inte blev kallad var troligen för att han var osäker på en del saker och att det "rufsiga" håret varken kunde peka ut eller fria NB. Men han var helt säker på att det var på söndagen det hela utspelade sig. Dessutom finns det ett kassakvitto från pizzerian i Källby med tiden 18:31. Körtiden till Källby från Blomberg är cirka 5 minuter.
Något ägnade sig Lisa åt under kvarten mellan telefonsamtalet till pappan och NB:s ankomst. Vad var det? Se även (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Citat:
Hon lät normal för att inte NB skulle misstänka något, om han sett henne hålla/tala i telefonen. Alternativt så var det en fickringning där NB frågade något om hjälp på svenska. Fyra mil är bättre än ingenting. Närmare anhörig än så hade hon knappast i det läget, tyvärr.
Varför skulle hon varna pappan? Han var inte i fara fyra mil därifrån.
2018-05-31, 10:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Just precis. Men de övriga bilpasserande vittena som du anger som stöd för dina teorier har förstås samtliga tagit rätt på tid och dag.
De är flera av varandra oberoende vittnen. Pizzavittnet är ett vittne.
2018-05-31, 10:33
Medlem
katws avatar
Citat:
De är flera av varandra oberoende vittnen. Pizzavittnet är ett vittne.

Det spelar ingen roll. Han talade om detta med frun två dagar efteråt. Det finns ett kassakvitto. Det är inte skytteltrafik i Blomberg. Antalet människor i bil som kan ha sett en man gå ut från en lada vid en specifik tidpunkt på en arbetsfri söndag är starkt begränsat.
2018-05-31, 11:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Slut på argument, alltså. Du kan inte på något sätt styrka något annat än att NB kom till ladan ca 18:40 då Lisa borde ha varit ute ur Blomberg alltså. Krångla inte till det, en enklaste förklaringen är den troligaste. NB kom ca 18:40 helt ovetandes om vad som fanns i ladan.

Igår försökte du troligen få mitt senaste svar raderat. När det inte blev det passar det tydligen och svara. Fantastiskt. Jag kan inte se att ditt förslag till "enklaste förklaring" skulle vara den troligaste. I min värld är den bara tillkrånglad.

Citat:
Klart att hon kan ha kommit åt trosorna vid hanteringen. Hon rörde säkert vid andra platser på kläderna, men de platserna undersöktes inte. Jag önskar fortfarande att handleder och vrister hade undersökts.

Det är väl klart att du "önskar" det. NB har ju aldrig varit någon mördarkandidat enligt dig.

Citat:
Eftersom du vet vem jag pekar ut var det direkt löjligt att dra in den finnige tonåringen igen. Eftersom du inte bevakar tråden 24/7 kan du inte påstå att ingen håller med mig. Jag bevakar inte heller tråden 24/7, men jag har sett inlägg som snabbt har raderats av våra alerta moderatorer. Hur många inlägg som har raderats och som jag har missat vet jag inte.

Nej, "Den finnige tonåringen" skaver uppenbarligen fortfarande. Oavsett vem som påminner herrn om det. De är inte alltid lika alerta. Möjligen när tråden och ämnet var högaktuellt. Jag läste tråden grundligt då och du fick aldrig medhåll av en skrivande skribent angående din fantasi hur gärna du vill tro det. Att, för din del, hoppas att det var kanske var så, är inte mycket värt i sammanhanget.

Citat:
Hur vet du att AB var hemma efter kl 19, då NB vinkade till Gustav? IB ger honom alibi, men hon ger också NB alibi.

Jag ger inte mycket för IB som sanningssägare.

Citat:
AB minns alltså inte när han använde glasögonen senast, ändå är det bara AB:s fingeravtryck på dem. NB har alltså vid ett flertal tillfällen använt glasögonen utan att sätta sina egna avtryck på dem eller sudda ut AB:s. Konstigt.

Inte särskilt konstigt. Fingeravtryck avsätts inte per definition så fort man tar i saker. NB tog väl på sig glasögonen som de flesta människor gör; endast vidröra skalmarna. AB kan ha flyttat eller vidrört glasögonen mer oförsiktigt.

Citat:
Han är inte blond, han är klart mörkare än poliserna på samma bild. Men varken Annika eller Adriana såg något överexponerat foto.

Det finns grader i helvetet. Mörkblond skulle jag kalla honom.

Citat:
Du gissar bara, frun säger ingenting om det. Men antag att Lisa ville köra hem själv. I så fall visar det att hon var ombytlig, på morgonen ville hon inte köra. Eller så hade hon andra planer än att åka direkt hem efter jobbet.

"Gissar bara". Ännu ett av dina favorituttryck. Du "gissar" mycket du med. Det är väl klart att jag inte vet det. HH fick inte frågan och tänkte inte på att nämna det i det inledande pressade skedet. Om "om" inte funnits. Om hon hade blivit skjutsad till och från jobbet varje dag den sommaren hade hon troligtvis levt idag. Och vi hade sluppit denna tråd. Men vissa skulle väl inte vara utan den för allt i världen. Ska du fortsätta insinuera om Lisas planer efter jobbet så kommer tråden troligen låsas igen eftersom du är ute på djupt vatten nu.

Citat:
Något ägnade sig Lisa åt under kvarten mellan telefonsamtalet till pappan och NB:s ankomst. Vad var det? Se även (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

NB ankom tidigare än så. Sluta tjafsa.

Citat:
Varför skulle hon varna pappan? Han var inte i fara fyra mil därifrån.

Spelar du dum? Läs inlägget igen om det var för svårt första gången.
Senast redigerad av katw 2018-05-31 kl. 11:24.
2018-05-31, 11:19
Medlem
En vittnesuppgift från en person säger inte mycket om det inte kan kopplas samman till andra uppgifter.
Den här personen som kom ut från ladan kan vara av nyfikenhet han gick in för att se vad de gjorde där, sedan finns det personer som går in på arbetsplatser som inte är verksamhet på, där det finns maskiner och verktyg, om det finns en arbetsmaskin finns alltid diesel och batteri där.
Mannen som kom ut från ladan finns ingen koppling till mordet på Lisa, utan det sannolika är att han gick in genom porten, som var öppen, av ren nyfikenhet för att se vad de gjorde där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in