2018-06-06, 08:33
Medlem
La ni märke till att statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson säger på SVT:s hemsida idag att SD kan ha blivit överskattat i den senaste SCB-mätningen?

Citat:
Svårt att pricka in SD

SCB-undersökningen har i snitt ett medelfel på 2,0 procentenheter per parti men 2014 nådde Sverigedemokraterna (SD) för andra gången i rad ett betydligt högre resultat än stödet vid majmätningen. 12,9 procent väljarstöd jämfört med 8,1 i SCB:s undersökning i maj.

Varför är det så svårt att pricka in SD?

– SD-väljare tillhör en grupp som har lågt förtroende för samhällsinstitutioner. Och opinionsinstitut har svårt att komma i kontakt med dem. Men det kan också handla om att man har gjort bra valrörelser. När väljarna mobiliseras i slutet så har många gått till SD och då har de fått ett bättre resultat, och det beror inte på att mätningarna har varit ute och cyklat. Det händer mycket mellan fredag och söndag på valhelgen, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

Men den här mätningen kanske de överskattas istället, det kan man inte veta.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/bra-matningar-i-sverige-jamfort-med-internationellt

Visst, 18,5% var ju ett alldeles för högt resultat för att vara trovärdigt, eller hur? Med tanke på att SD i andra opinionsinstitut hamnade på 19-20%?

Och med tanke på att SCB hittills har underskattat SD ganska grovt, så bör vi förstås gissa att de lika gärna kan ha överskattat dem den här gången?
2018-06-06, 09:30
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Därför att det då skulle vara lätt att sabotera, att t ex plocka på sig hela högen SD-sedlar så att nästa väljare skulle vara tvungen att gå ut och hojta till funktionärerna: "SD-sedlarna är slut. Kan ni komma med fler?" Valhemlighet noll.

Det svenska systemet är oerhört slösaktigt och ineffektivt. Man trycker upp miljontals valsedlar. Den danska modellen, med alla partier på en valsedel och så får väljaren kryssa för sitt alternativ, är mycket bättre.

Är det någon som har sett ens ett försök till rationell förklaring varför vi inte har anammat samma enkla lösning?

Jag delar uppfattningen om att nuvarande system är riggat till nackdel för SD och andra mindre väl sedda partier.
2018-06-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Men Frank står väldigt långt från nuvarande Vänsterparti om det är detta som du syftar på med "vänstern" (i regel är det inte KPML(r) folk syftar på då få vet vilka dessa är), citat från intervju med Frank:

"– Det är som om man inte vågar tala om att det är invandrare. Alla vet att det är det. I den meningen har den stora invandringen varit misslyckad i Sverige. Den har skapat en jäkla massa problem. Integrationen har misslyckats."

"– Ta det här med de rumänska tiggarna. Jag såg en undersökning som visade att hälften av svenska folket tycker att man borde förbjuda tiggeriet i städerna. Jag får säga att jag själv reagerar när jag ser en kille i 30-årsåldern som ligger på knä och ber om att få några kronor. Han är i fullt arbetsför ålder, men likt förbannat ligger de och förnedrar sig på detta sätt. Jag har aldrig gett fem öre åt några tiggare och jag tycker att man är ute och cyklar när man beskriver dem som fattiga klassbröder som Proletären gjorde. Det är de inte. De är ett trasproletariat och redan i Kommunistiska manifestet gjorde man skillnad på arbetarklass och trasproletariat. Jag blir kanske kallad för rasist, men jag tycker att man ska ta avstånd från den här verksamheten. Man kan tycka synd om varenda jävel som har det svårt, men det är väl ingen kommunistisk politik att tycka synd om folk. Det är så långt ifrån en kampinställning som du kan komma."

Källa: http://proletaren.se/inrikes-politik/frank-baude-80-ar-klassfragan-maste-sta-framst

Frank och många som röstar på SD skulle säkerligen vara överrens om en hel del även om man kanske inte skulle ha samma ingång.

Baude är helt klockren. Och vill vänstern erbjuda ett alternativ till högerpopulismen så är det en vänster av Baudes snitt som är melodin. Rent generellt så är den kommunistiska gren som vi förenklat kan kalla för "stalinism" mindre influerad av judar/kulturmarxism, och den är därmed bättre lämpad när väljarnas värderingar skiftar från GAL till TAN.
2018-06-06, 10:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Problemet är att det finns intoleranta människor som Du.

Antag att det skulle visa sig att vi är grannar (inte helt otroligt eftersom jag bor i ett riktigt F!-V-MP-näste), och du på valdagen ser mig ta en SD-lapp. Menar du alltså på fullt alvar att du INTE i ditt hat börjar snacka skit om mig på gårdsstäd-dagarna, att inte min cykel "råkar" få sönderskurna däck trots att den står inlåst i cykelförrådet, att inte min tvätt av outgrundlig anledning slängs ner på golvet i tvättstugan, att det är OK att mina ungar ringer på och frågar om dina barn vill komma ut och leka...?

Plus att du säkert har någon bekant som jobbar på samma arbetsplats som jag (där intoleransen är minst lika stor som i din umgängeskrets, tro mig), eller känner någon vars barn går på samma skola som mina. Och så vidare.

Så länge som Ni fortsätter med ert hat mot de som inte tycker lika (som ni) - "vi gillar olika", kissmyass! - kommer problemet med hanteringen av röstsedlar på valdagen vs den grundlags-stadgade valhemligheten att fortsätta vara ett problem.

Mycket riktigt är detta ett demokratiskt problem. Det är dock inte ett "SD-problem" som många, särskilt de som inte ser det demokratiska problemet, försöker påskina. Detta rör givetvis alla partier som på olika vis sticker ut eller går mot det rådande etablissemang (detta har förändrats många gånger historiskt).

Oavsett är valsystemet OT i denna tråd.
2018-06-06, 10:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
När jag röstar så brukar jag ta en valsedel från varje parti. Jag trodde att det var kutym att göra på det sättet.
Det har jag också gjort i alla år. Men i senare val har jag dessutom haft SD-valsedlar i innerfickan, ifall någon kommunistjävel har varit framme & saboterat.
2018-06-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad är problemet? Du kan ta alla partiers lappar i båsen om du är så paranoid att du tror att andra bryr sig om vad du röstar på. Jag kan inte tänka att någon som vill rösta SD kommer att fega ur av den anledningen. Det känns mer som att du redan bäddar för att valet kommer att bli en besvikelse för SD och hittar på förklaringar till att det blir så.

Om du kan bör du fundera på varför Sverige är ett av de få länder som har det systemet. Dessutom ett oerhört slöseri med träd, men det förstår inte MP-folket.
2018-06-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
La ni märke till att statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson säger på SVT:s hemsida idag att SD kan ha blivit överskattat i den senaste SCB-mätningen?

Visst, 18,5% var ju ett alldeles för högt resultat för att vara trovärdigt, eller hur? Med tanke på att SD i andra opinionsinstitut hamnade på 19-20%?

Och med tanke på att SCB hittills har underskattat SD ganska grovt, så bör vi förstås gissa att de lika gärna kan ha överskattat dem den här gången?

Då han dessutom kallar sig statsvetare så avslöjar han sig som att den titeln verkar han köpt billigt. Den svenska högskoleverksamheten verkar ha krackelerat fullständigt.
2018-06-06, 10:24
Avslutad
Kommer det något från Sd nu idag när det är nationaldag?
2018-06-06, 10:26
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Problemet är att det finns intoleranta människor som Du.

Plus att du säkert har någon bekant som jobbar på samma arbetsplats som jag (där intoleransen är minst lika stor som i din umgängeskrets, tro mig), eller känner någon vars barn går på samma skola som mina. Och så vidare.
.

Håller med ovan. Finns fortfarande risker med att vara SD, även om det blir mer accepterat för varje dag som går. Finns dock risk att man får någon övervintrad MP-häxa som chef någon dag varpå det kan missgynna karriären. Själv tar jag med mig röstkortet som skickas hem och på valdagen tar jag en M-sedel. Därefter går jag in i båset och tar fram SD-sedeln.

Konspirstoriskt och aningens fegt? Kanske, men jag trivs med att vara höginkomsttagare
2018-06-06, 10:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Förra valet fick jag ingen valsedel i brevlådan från SD. Den aktivistiska brevbäraren ville tydligen inte dela ut "fascistiska" valsedlar och kastade alla i en närliggande container. Förmodligen påhejad av sin chef internt.
Vid den tidpunkten även påhejad av Katerina Janouch, icke att förglömma. Även om hon verkar ha svängt rätt ordentligt sedan dess. Förmodligen pga. personliga erfarenheter.
2018-06-06, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det blir intressant att följa utgången den 9 september. I färskt minne har dock förra valet då MP låg bra på opinionsundersökningar men sedan föll platt. Sedan spelar inte någon roll för Sverige om SD får 14 eller 20 procent i detta val. Det blir ändå en regering utan SD.
Självklart spelar det roll hur stort SD blir. Vilket du givetvis redan vet.
Det finns stora möjligheter att rita om hela den politiska kartan efter valet, helt beroende på storleksförhållandena mellan S, M & SD.

Pinsamt försök att sänka optimismen bland SD-anhängarna, som självklart genomskådas direkt. Dra åt helvete.
2018-06-06, 10:48
Medlem
Är Småland verkligen SD:s starkaste fäste som SCB ger sken av?

Småland låg ju efter Gävleborgs län, Dalarna och klart efter Skåne och Blekinge vid senaste valresultatet 2014.

Har Småland drabbats lite extra av flyktingvågen 2015 och invasionen av ensamkommande? Har SD vunnit mycket på diskussionen om böneutrop? Har de vunnit på det faktum att KD är på väg ur och att en del KD-väljare ser det som meningslöst att rösta på partiet? KD är ju trots allt ganska stora i Jönköpings län samt Hultsfred och Markaryd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in