2018-06-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav
Aktuellts avisering av nyheten att SD går framåt visar tydligt på SVT:s ihärdighet vad icke-objektivitet:

https://www.svtplay.se/video/18111951/aktuellt/aktuellt-5-jun-21-00-2

Mindre än 1 minut in i programmet, intro och rubrik...

Är det bara jag som tycker att SVT aktivt och medvetet försöker koppla ihop SD:s uppåtgående trend med det nationella säkerhetsläget (i avsikt att skrämma aningslösa tittare)?

Det är definitivt ingen slump. De har gjort liknande saker tidigare. Motbjudande ohederligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Visst finns det sätt att bevara valhemligheten, men det är fortfarande ett faktum att många av de SD-sympatisörer som gömmer sig i opinionsundersökningarnas mörkertal kanske inte är så engagerade att de aktivt planerar sin röstning. De släntrar iväg till vallokalen fortfarande inte helt säkra på om de ska våga ta steget att rösta på "hemska" SD. När de så till slut står vid valsedelbordet och frugan eller random person står brevid blir pressen lite för stor och man tar valsedeln för sitt andrahandsalternativ för att slippa stigmat. Jag är övertygad om att SD tappar tusentals röster på detta vis oavsett hur föraktligt skribenter i denna tråd än tycker att fegande i vallokalen är.

Jag håller med dig. Det är många långa blickar när man står i kön i synnerhet om man tar lappar från icke-7K. Alldeles säkert kommer folk fega ut. Detta har ju kritiserats av internationella observatörer men inget händer.

I SD fallet finns det alternativ eftersom deras valsedlar kommer hem i brevlådan. Man kan som många också skrivit poströsta.
2018-06-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ja en jäkla tid tar det. Varför inte bara ha valsedlarna bakom skärmen?

Därför att det då skulle vara lätt att sabotera, att t ex plocka på sig hela högen SD-sedlar så att nästa väljare skulle vara tvungen att gå ut och hojta till funktionärerna: "SD-sedlarna är slut. Kan ni komma med fler?" Valhemlighet noll.

Det svenska systemet är oerhört slösaktigt och ineffektivt. Man trycker upp miljontals valsedlar. Den danska modellen, med alla partier på en valsedel och så får väljaren kryssa för sitt alternativ, är mycket bättre.
2018-06-05, 23:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Sen får vi inte glömma att enligt senaste SIFO, ökar SD kraftigt bland kvinnor!

Tusan att jag glömde den Thulinaren...
2018-06-05, 23:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Misstänker att de flesta av oss här i tråden kan anklagas för att vara anhängare av populismen eftersom SD är anklagade för att vara det. Då blir detta en bekräftelse på att "Populismen bäddar för majoritetens tyranni" som man brukar få läsa. Även om det spretade mellan de individuella gissningarna utjämnade majoritetens tyranni till en perfekt gissning.

Jag blev nästa inspirerad till att upprepa tipsrundan månatligt fram tills valet.
Vad sägs om att gissa SD:s procent - avstämningsdagar 8 juni, 8 juli, 8 augusti och 8 september - kanske även inkludera S & M siffrorna för att få fram en inbördes rangordning av de största partierna.
Facit får vi ju ändå den 9 september. Kunde vara intressant att se om vi prickar bättre än OI
Intresse för detta?
Som genomsnitt av alla mätningar under månaden?
2018-06-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressbyragubben
Det här är ju sanslöst. Kollade på Aktuellt i länken och visst får man intrycket att producenten avsiktligt klipper ihop två skilda nyheter för att vilseleda tittaren. Fan, är det detta skattepengarna går till...bland annat?

De har låtit rubriken vänta i några sekunder men sedan framkommer det ju att ÖB intervjuvas angående en övning. Jag tänkte inte ens på det men det skulle inte förvåna mig om detta var medvetet för att redigeraren skulle få markera sin högst privata politiska åsikter.
2018-06-05, 23:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ja en jäkla tid tar det. Varför inte bara ha valsedlarna bakom skärmen?
Därför att då kan någon stjäla valsedlar för något parti. På bordet kan alla se att ingen trixar.
2018-06-06, 00:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det är definitivt ingen slump. De har gjort liknande saker tidigare. Motbjudande ohederligt!
Jag håller med dig. Det är många långa blickar när man står i kön i synnerhet om man tar lappar från icke-7K. Alldeles säkert kommer folk fega ut. Detta har ju kritiserats av internationella observatörer men inget händer.
I SD fallet finns det alternativ eftersom deras valsedlar kommer hem i brevlådan. Man kan som många också skrivit poströsta.
Man behöver ju inte ta alla, man kan ju ta en MP, en L och en SD t.ex. För att förvirra.
2018-06-06, 00:01
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Med 18,5% i SCB då kan jag ju nästan ta ut segern på förhand när jag sa att jag skulle vara nöjd om SD fick 20% i valet. Det blir nog lite whisky på det här!
2018-06-06, 00:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Den vänstern har faktiskt funnits i Sverige. Tyvärr så var man långt före sin tid. Som den högerman jag är så är jag lite svag för Frank Baude och det gamla KPML(r). Det var riktig och ofiltrerad vänster helt utan kulturmarxism.

Om vänstern vill förstå vår samtid och dess utmaningar så är det en ny Baude som krävs. En kommunistledare som för sina skaror av automatkarbinbeväpnade och muskulösa arbetare mot Pride-paraden under stridsropet "bögande är borgerligt"

Men Frank står väldigt långt från nuvarande Vänsterparti om det är detta som du syftar på med "vänstern" (i regel är det inte KPML(r) folk syftar på då få vet vilka dessa är), citat från intervju med Frank:

"– Det är som om man inte vågar tala om att det är invandrare. Alla vet att det är det. I den meningen har den stora invandringen varit misslyckad i Sverige. Den har skapat en jäkla massa problem. Integrationen har misslyckats."

"– Ta det här med de rumänska tiggarna. Jag såg en undersökning som visade att hälften av svenska folket tycker att man borde förbjuda tiggeriet i städerna. Jag får säga att jag själv reagerar när jag ser en kille i 30-årsåldern som ligger på knä och ber om att få några kronor. Han är i fullt arbetsför ålder, men likt förbannat ligger de och förnedrar sig på detta sätt. Jag har aldrig gett fem öre åt några tiggare och jag tycker att man är ute och cyklar när man beskriver dem som fattiga klassbröder som Proletären gjorde. Det är de inte. De är ett trasproletariat och redan i Kommunistiska manifestet gjorde man skillnad på arbetarklass och trasproletariat. Jag blir kanske kallad för rasist, men jag tycker att man ska ta avstånd från den här verksamheten. Man kan tycka synd om varenda jävel som har det svårt, men det är väl ingen kommunistisk politik att tycka synd om folk. Det är så långt ifrån en kampinställning som du kan komma."

Källa: http://proletaren.se/inrikes-politik/frank-baude-80-ar-klassfragan-maste-sta-framst

Frank och många som röstar på SD skulle säkerligen vara överrens om en hel del även om man kanske inte skulle ha samma ingång.
2018-06-06, 00:04
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Därför att det då skulle vara lätt att sabotera, att t ex plocka på sig hela högen SD-sedlar så att nästa väljare skulle vara tvungen att gå ut och hojta till funktionärerna: "SD-sedlarna är slut. Kan ni komma med fler?" Valhemlighet noll.

Det svenska systemet är oerhört slösaktigt och ineffektivt. Man trycker upp miljontals valsedlar. Den danska modellen, med alla partier på en valsedel och så får väljaren kryssa för sitt alternativ, är mycket bättre.

Som vanligt är våra nordiska grannar bättre.

I Finland är röstsedlarna blanka och man får skriva två siffror: en för det parti man vill rösta på och en siffra för en eventuell favoritkandidat inom det partiet. Då röjs inte valhemligheten även om sedlarna hämtas på synlig plats, samtidigt som möjligheterna att sabotera för ett specifikt parti minskar.

Förra valet fick jag ingen valsedel i brevlådan från SD. Den aktivistiska brevbäraren ville tydligen inte dela ut "fascistiska" valsedlar och kastade alla i en närliggande container. Förmodligen påhejad av sin chef internt.
2018-06-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Vad är problemet? Du kan ta alla partiers lappar i båsen om du är så paranoid att du tror att andra bryr sig om vad du röstar på. Jag kan inte tänka att någon som vill rösta SD kommer att fega ur av den anledningen. Det känns mer som att du redan bäddar för att valet kommer att bli en besvikelse för SD och hittar på förklaringar till att det blir så.
2018-06-06, 00:06
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som genomsnitt av alla mätningar under månaden?
Som den tävling vi nyss genomförde. Fast nu gissar du inte vad du tror SCB landar på, utan du gissar vad du personligen tror SD (och event även S o M) har för opinion den 8:de varje månad. På riktigt.
Jag är nyfiken på hur bra vi är på att gissa vs instituten (även om vi bara får definitivt facit den 9 september).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in