2018-06-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man behöver ju inte ta alla, man kan ju ta en MP, en L och en SD t.ex. För att förvirra.

För egen del är det inga problem, men jag vet hur det ser ut i kön. Är man en grå asocial mus i sitt valdistrikt är det inga problem men är man en profil i ett tätt område eller barnens klasskamraters föräldrar står i kön så kan vissa valsedlar vara en ögonbrynshöjare och bli en snackis bakom ryggen på en.
2018-06-06, 00:16
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad är problemet? Du kan ta alla partiers lappar i båsen om du är så paranoid att du tror att andra bryr sig om vad du röstar på. Jag kan inte tänka att någon som vill rösta SD kommer att fega ur av den anledningen. Det känns mer som att du redan bäddar för att valet kommer att bli en besvikelse för SD och hittar på förklaringar till att det blir så.
Första gången någonsin jag håller med dig.
Vi kommer vara kring 1,5-1,7 MILJONER som röstar SD i september. Någon gång får man lov att stå för sitt beslut och visa för alla intresserade vad man röstar på. Modiga människor vågar vittna mot knarkkarteller, då ska vi våga ta rätt röstsedel.

Demoskop på torsdag? 19,4 sist och 20,3 eller högre skulle innebära ny rekordnotering.
2018-06-06, 00:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Som den tävling vi nyss genomförde. Fast nu gissar du inte vad du tror SCB landar på, utan du gissar vad du personligen tror SD (och event även S o M) har för opinion den 8:de varje månad. På riktigt.
Jag är nyfiken på hur bra vi är på att gissa vs instituten (även om vi bara får definitivt facit den 9 september).

Om något sådant ska göras juni, juli, augusti och september då måste det bli i en ny tråd, annars kommer vi att drunkna i siffror här... alternativet är att någon som har tid, ork och lust tar på sig detta via att man sänder PM. Men det är ett hästjobb att hålla i detta varje månad fram till valet. För att citera Doktor Dengroth: "Jag är skeptisk."
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-06 kl. 00:27.
2018-06-06, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Första gången någonsin jag håller med dig.
Vi kommer vara kring 1,5-1,7 MILJONER som röstar SD i september. Någon gång får man lov att stå för sitt beslut och visa för alla intresserade vad man röstar på. Modiga människor vågar vittna mot knarkkarteller, då ska vi våga ta rätt röstsedel.

Demoskop på torsdag? 19,4 sist och 20,3 eller högre skulle innebära ny rekordnotering.
Det blir intressant att följa utgången den 9 september. I färskt minne har dock förra valet då MP låg bra på opinionsundersökningar men sedan föll platt. Sedan spelar inte någon roll för Sverige om SD får 14 eller 20 procent i detta val. Det blir ändå en regering utan SD.
2018-06-06, 01:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Roade mig med att snitträkna 32 st av trådens veteraners SCB-gissningar. Ingen nämnd ingen glömd.
Högsta på 20,5 och lägsta på 16,6%.

Snittet blev 18,65%.
Rätt ok
2018-06-06, 02:20
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Det blir intressant att följa utgången den 9 september. I färskt minne har dock förra valet då MP låg bra på opinionsundersökningar men sedan föll platt. Sedan spelar inte någon roll för Sverige om SD får 14 eller 20 procent i detta val. Det blir ändå en regering utan SD.
Om du hade sett längre än näsan räcker så hade du insett att det finns fler sätt att påverka politiken än att sitta i regeringen. Ett större (SD) innebär naturligtvis likväl ökat politiskt inflytande för partiet. Det finns många sätt att påverka, men bara för att nämna tre så kan andra partier härma (SD), eller så kan (SD) agera vågmästare i olika frågor, eller så kan (SD) påverka vanligt folk genom att berätta om sin politik genom media, debatter och så vidare. Så självklart spelar det roll om (SD) får 14 eller 20 procent. Jag vet inte varför detta ytterst simpla samband överhuvudtaget behöver förklaras.
2018-06-06, 03:09
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Var det där nåt sorts konstigt skämt? Nog förstår du väl att ju större SD blir desto fler omröstningar i riksdagen kommer att gå deras väg. Redan idag så är det SD som fäller avgörandet varje gång de rödgröna och alliansen står mot varann vid omröstningar. Ett SD på över 20% kommer dessutom i princip att krossa möjligheterna för småpartierna att påverka helt.

Dessutom så är den troligaste regeringsbildaren efter valet Kristersson och hans moderater. En svag minoritetsregering som varje gång den inte gör upp med S måste luta sig mot SD för att få igenom budgetar och omröstningar. Gissningsvis kommer inte SD att ge detta stöd gratis.

Kortfattat: Ju större SD blir, desto mer SD-politik får Sverige och de kommande fyra åren så kommer svensk politik bara att handla om SD. Sorry..
Senast redigerad av fernebo 2018-06-06 kl. 03:14.
2018-06-06, 04:33
Medlem
RingRing2014s avatar
Andelen kvinnor bland SD:s väljare:

SCB november 2017

39,2%

SCB maj 2018

40,8%

SCB bekräftar alltså Sifos trend att andelen kvinnor ökar i SD.

Småland är regionen med störst andel SD-röstare nu. I maj 2014 parkerade småland i mitten i regionsligan. Som halvsmålänning känner man sig extra stolt idag.

Oj vilken slakt detta ser ut att bli av 7-partiet, nu kommer multikultifakturan och den svider.

Mp och Kd kommer betala med sin egen existens, tror ni de tycker att det var värt det?

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-06 kl. 04:40.
2018-06-06, 06:18
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Därför att då kan någon stjäla valsedlar för något parti. På bordet kan alla se att ingen trixar.

Eller så ser man till att ha tillräckligt med dem hela tiden.
2018-06-06, 06:36
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav

Är det bara jag som tycker att SVT aktivt och medvetet försöker koppla ihop SD:s uppåtgående trend med det nationella säkerhetsläget (i avsikt att skrämma aningslösa tittare)?

Ja,definitivt!

Mycket sannolikt blir SD ändå, med marginal riksdagens största parti...
2018-06-06, 06:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ja efter valet kan man kanske skönja ett "tak" för SD i vissa skånska kommuner. Om de t.ex. bara ökar med 50 % jmf förra valet i kommuner där de hade 20 %, till 30 % nu så kanske det blir ett tak nationellt 2022.
Förstår vad du menar rent matematiskt även om jag är allergisk mot just termen tak vad gäller SD. Dessa tak som det talats om har man krossat ideligen och utan problem. Minskande derivata skulle jag hellre uttrycka det
2018-06-06, 07:03
Medlem
Lever inte de gamla traditonella partierna farligt när de visar att de är beredda på att frångå vänster - högerskalan genom att regera ihop tex Socialdemokraterna och Moderaterna?

Dessa resonemang om att regera ihop visar ju deras egna väljare som historiskt blivit matade från varsitt håll hur onda och dåliga vänstern/högern är, att detta inte var en sanning och det som väljare identifierat sig med under decennier inte längre existerar...

Vem vill vara med någon som under lång tid lurat en?
Då kan de ju lika gärna gå till någon som ännu inte lurat dig

(Och hur skulle Göran Greider kommunicera när hela vänster-höger är samma sak... bara en sådan sak&#128580

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in