2018-06-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Alla med lite livserfarenhet vet att det i alla familjer finns skit. Sjukdomar, ibland kriminalitet, egenskaper som är destruktiva hos en eller Båda, gammal historik osv.

I denna familj är ju det ganska uppenbart.
Båda dessa föräldrar beskrivs som mer eller mindre perfekta. Och vi vet ju alla att sådana människor inte finns.

Jag sätter mina pengar på att Oscar är boven i dramat.
Ja och vi vet ju väldigt lite om hur deras liv sett ut tidigare genom åren. Kanske mycket skit med sig i bagaget.
Citera
2018-06-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Polisen ville, två dagar efter sitt säkra uttalande, INTE bekräfta brevets äkthet men man får hoppas att det skickats på analys. Om det bara är namnteckningarna som skall analyseras så kan det bli svårt att ställa utom allt tvivel att de är äkta.

Jag har svårt att acceptera att ett avskedsbrev, där två föräldrar vill förklara fyra dödsfall för sina efterlevande, skulle bestå av en handskriven brasklapp som någon påstår. Eller så har polisen, efter ett par dagar, hittat en gammal lapp, som H skrivit till O där hon beklagar sig och försöker få hans uppmärksamhet. Solklart fall tänkte polisen, fallet är uppklarat, för de vittnen vi pratat med i Lund berättar samma sak o H:s släkt vet inte men bekräftar i alla fall att hon varit knäckt pga barnens sjukdomar.

Frågan är varför svaren på den tekniska undersökningen har tagit så lång tid? De svåraste fallen brukar NFC klara inom 50 dagar. Är det bara för att det är så viktigt att veta exakt dödsdatum och hur offren dött eller är polisen osäker på fler detaljer?
Hur skulle ett avskedsbrev se ut som du kunde acceptera? Vad menar du med brasklapp? Är det inte lättare att bekräfta äktheten av ett handskrivet brev än ett maskinskrivet med en underskrift tror du?

Har du glömt länkarna till artiklarna om NFC;s orimliga kötider där brådskande undersökningar kan dröja ett halvår? Det kanske är svaret på varför det dröjer med svaren i detta icke brådskande fall?
Citera
2018-06-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Hota verbalt kanske inte alltid behövs, kan ju vara så att både O och hans släkt har varit väldigt domderande och haft ett styrande beteende mot sin omgivningen även tidigare. En familj med stor makt o pondus vilket gör att omgivningen drar sig för att komma i onåd med dom och är rädda för repisalier?.
Då borde man väl njuta av att få berätta allt när dom är döda? Vilken makt har dom, tillhör dom något kriminellt gäng?
Citera
2018-06-06, 08:53
Medlem
Citat:
Jag misstänker att det inte är en skyldighet MEN inte heller förbjudet att polisen delger allmänheten information.
OK. Då tror jag inte vi får veta något. Tänker att den etiska skyldigheten mot de arma efterlevande är större än allmänhetens behov av att ”få veta”.
No-no-sjukdomen behöver ventlileras men det låter sig svårligen göras i denna tråd med nuv. regler.
Citera
2018-06-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Om underskriften skett under tvång för HB:s del ska experter kunna upptäcka det. Dels genom att jämföra hur hårt hon vanligen har tryckt pennan mot pappret när hon har skrivit. Har trycket mot pappret varit hårdare på avskedsbrevet än annars har hon förmodligen varit i ett tillstånd av press. Stilen blir då också något ryckigare och kantigare.

Hon bör också ha lämnat mera svettspår än vanligt på pappret om hon varit pressad.

Om namnteckningen är förfalskad ska experter också kunna upptäcka. Det är mycket ovanligt att ens en nära anhörig kan förfalska så att en expert inte genomskådar det. Då måste han ha upptäckt när HB brukade lätta pennan något. Det är inte alltid synligt för blotta ögat. Han måste ha studerat mellanrummen mellan olika bokstäver. Vi sätter inte bokstäverna lika nära varandra, men olikheterna följer med gång efter gång. Hur vi vänder riktning vid skrivstil när pennan följer samma linje tillbaks en bit i en bokstav är också väldigt personligt och detaljerna är så små att det bara är experter som brukar kunna se sådant.

Vid ett sådant här tillfälle har brevet säkert kollats minutiöst, om det inte finns annat som bevisar att båda verkligen har skrivit på brevet.

Intressant. Hur kan man i en sådan situation inte vara pressad, när man undertecknar ett sådant brev.
Men jag antar att man från polisens sida gärna vill ha mer än en underskrift. Man vill väl att obduktionsrapporten och avskedsbrevet passar ihop. Och inte på det sättet att H har fått hjälp av O. Jag funderar fortsatt på dessa tidiga uppgifter. Men jag går utifrån att man också har mer än det, fynd i form av dator etc. Och då frågar jag mig varför man raderar sin hårddisk när dådet ska enbart varit relaterad till barnens sjukdom. Det ger ingen mening. Det tyder på något helt annat.

Snart har det gått 5 månader. Särskild mycket hänsynstagande till anhöriga visar detta inte om dessa inte redan har fått besked om analysresultat. Undrar i vilket annat land, där rättsystem fungerar, det är så - alltså med dessa långa väntetider.
Citera
2018-06-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur skulle ett avskedsbrev se ut som du kunde acceptera? Vad menar du med brasklapp? Är det inte lättare att bekräfta äktheten av ett handskrivet brev än ett maskinskrivet med en underskrift tror du?

Har du glömt länkarna till artiklarna om NFC;s orimliga kötider där brådskande undersökningar kan dröja ett halvår? Det kanske är svaret på varför det dröjer med svaren i detta icke brådskande fall?

En ”kortfattad” lapp sägs det i tråden. Dvs en brasklapp. Nej, en sådan kan inte vara ett avskedsbrev. Jag skulle tänka mig att två föräldrar i det här fallet nästan skulle ge en omständlig beskrivning av motivet och vilja uttrycka mycket.

För ”grova våldsbrott” är det lång tid. Har för mig att någon i tråden skrev att polisen valde att kalla detta ”grovt” för att få större resurser och prioritet. Andra brott kan få vänta över ett år hos NFC. Westford har sagt att man ”väntar svar från Stockholm”. Betyder det något? Där ligger NFC:s avdelning för fingeravtryck. Läser att de haft längsta väntetiderna för fingeravtryck i blod. En annan avdelning, var den nu ligger, som har långa kötider är analys av vapen.
Citera
2018-06-06, 09:33
Medlem
Citat:
Alltså, nej, funderar igen. Det är något som inte stämmer...

Hur skulle H kunna gå med, sååån, djup depression länge utan att någon reagerat? Vi pratar inte om att bara ta livet av sig. Ett registrerat läkarbesök sommaren 2017 hos onkologen. Sålde flickmöbler i augusti. Hade ett hem som såg som någon,gissar H, inrett med omtanke. Arbetade som vanligt fram till jul. Begärt ledigt första veckan vid skolstart. Julpyntat hemmet med adventsstjärnor. ”Gillade” sin lokala blomsterhandlare i november på Facebook. Jag förutsätter att H var hemma på halvtid och alla fem lärarna måste ha stött samman med henne tämligen ofta. De skulle agerat om något inte var som det skulle. H hade TVÅ Facebook-konton och verkar inte varit mera hemlighetsfull av sig än att bara den ena, med drygt 50 ”vänner”, var offentlig. Kollegor som arbetat med henne säger att hon hade lätt för att skratta. kollegan som beskrev henne måste ha pratat om H när hon var runt 40 år.

Att H varit den drivande till flickornas hemundervisning är en helt annan femma. Mycket möjligt till och med. (Jag tror inte att den eller flickornas sjukdomar har något med tragedin att göra.) Kanske tolkade H Agnes förpubertala trötthet som ME. Logiskt resonemang av en orolig kycklingmamma om läkarna, blodprover etc, inte hittade något fel. En mamma som oroar sig för sina barn tar med öppna armar emot en trolig förklaring. Agnes kanske också verkligen hade ME? Sedanmaj 2017 kände H igen symptomen för Moa, övertolkade så klart, och ville vara snabb att få hemundervisning till henne. A blev piggare, gick på skolavslutningen, skulle tillbaka till skolan 2018. Jag tror att det var därför H tagit semester första veckan. Felet är nog att H var en väääldigt orolig mamma. Barnen kom på första, andra och tredje plats. På jumbo kom O och blev anklagad för att tänka mest på sin egen karriär. Han kompenserade, skötte talan i skolan, mot läkare, skjutsade Moa till pianolektionerna och åkte till Tyskland med Agnes. Allt för att få en nöjd fru som levde för mycket för sina barn men inte visar förståelse för makens arbetssituation. En sån maka/make blir jobbig att leva med. Ingen av dem förstår den andre. Jag tror de gick varandra på nerverna och att de absolut inte längre planerade någonting alls ihop och definitivt inte mord.

O fick sitt syre på jobbet. Där berättar han om sin djupt deprimerade fru (fast egentligen var hon bara avvisande och tjatig), om hennes obotliga cancer (rykte att Lundafolket hört) och om sina sjuka döttrar och om alla uppoffringar han gör för dem. På jobbet kunde han hålla näsan ovanför vattenytan har han sagt. Varför utelämnar man sina familj på det sättet? Vem har påstått att H varit drivande? Vem har påstått att föräldrarna planerat dådet tillsammans eller vad? Varför reagerade ingen om de säger sig ha hört eller förstått det ena eller andra? Deprimerad, drivande, planerande? Som jag ser det så kan inte en sån information komma från H eller hennes personliga vänner eller familj. I så fall så skulle de reagerat.

Det är något som inte stämmer.

Jag har också delvis funderat i dessa banor. Att man övertolkade symptomen, var mer orolig än det behövdes (det brukar oftast kvinnor vara). Att H efter att ha dragit många år det mesta på hemmabanan, krävde mer av O. Och att O ställde upp de senaste år. Men att något brast under jullovet. Som du skriver A skulle tillbaka till skolan, O på sin konferens, men H motsatta sig. En eskalation.

Men den typ av eskalation hade resulterad i en skilsmässa, tror jag.

Men O såg ingen framtid (och kanske H inte heller), jag tror han har länge gått runt med en obehandlad depression (och eventuellt H också). Satt båda föräldrarna hemma och i sin depression föreställda sig de värsta framtidsscenarier angående sina döttrars hälsa? Svårt att tro att ingen hittade en annan utväg. Det var ändå mindre än ett år att M ska ha varit sjuk. När man tänker hur många föräldrar kämpar i decennier för sin barn som har absolut ingen chans att blir frisk.
Citera
2018-06-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Intressant. Hur kan man i en sådan situation inte vara pressad, när man undertecknar ett sådant brev.
Men jag antar att man från polisens sida gärna vill ha mer än en underskrift. Man vill väl att obduktionsrapporten och avskedsbrevet passar ihop. Och inte på det sättet att H har fått hjälp av O. Jag funderar fortsatt på dessa tidiga uppgifter. Men jag går utifrån att man också har mer än det, fynd i form av dator etc. Och då frågar jag mig varför man raderar sin hårddisk när dådet ska enbart varit relaterad till barnens sjukdom. Det ger ingen mening. Det tyder på något helt annat.

Snart har det gått 5 månader. Särskild mycket hänsynstagande till anhöriga visar detta inte om dessa inte redan har fått besked om analysresultat. Undrar i vilket annat land, där rättsystem fungerar, det är så - alltså med dessa långa väntetider.

Mitt fetade. Det var en intressant tanke.
Citera
2018-06-06, 13:31
Medlem
Jag tvivlar på att man kan vara 100% säker på att underskrifterna är äkta. Hur många skriver sin underskrift exakt likadant varje gång? Om man skriver under på ett brev att man ska ta livet av sina barn och sig själv borde man naturligt dessutom vara lite darrig på hand. Någon av dem kan ju bara satt pappret mot fönsterrutan och kalkerat den andres underskrift.
Citera
2018-06-06, 13:59
Medlem
Citat:
En ”kortfattad” lapp sägs det i tråden. Dvs en brasklapp. Nej, en sådan kan inte vara ett avskedsbrev. Jag skulle tänka mig att två föräldrar i det här fallet nästan skulle ge en omständlig beskrivning av motivet och vilja uttrycka mycket.

För ”grova våldsbrott” är det lång tid. Har för mig att någon i tråden skrev att polisen valde att kalla detta ”grovt” för att få större resurser och prioritet. Andra brott kan få vänta över ett år hos NFC. Westford har sagt att man ”väntar svar från Stockholm”. Betyder det något? Där ligger NFC:s avdelning för fingeravtryck. Läser att de haft längsta väntetiderna för fingeravtryck i blod. En annan avdelning, var den nu ligger, som har långa kötider är analys av vapen.
Hur långa brukar avskedsbrev vara?

Det är inte brottets art som avgör om något får förtur på NFC. Det är om någon sitter häktad eller om man vill ha en snabb rättegång. Om man som i det här fallet är helt säker på att det inte ens blir en rättegång eftersom det inte finns någon att åtala så lär det hamna längst ner i högen. Det är väl ganska enkelt att räkna ut egentligen? Så man inte behöver börja fantisera om att det dröjer för att man ska analysera fingeravtryck i blod.
Citera
2018-06-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Jag tvivlar på att man kan vara 100% säker på att underskrifterna är äkta. Hur många skriver sin underskrift exakt likadant varje gång? Om man skriver under på ett brev att man ska ta livet av sina barn och sig själv borde man naturligt dessutom vara lite darrig på hand. Någon av dem kan ju bara satt pappret mot fönsterrutan och kalkerat den andres underskrift.

Här finns lite info:

http://nfc.polisen.se/tjanster/Begar-handstilsundersokning/Vanliga-fragor-och-svar-om-handstilsundersokningar/
Citera
2018-06-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Lär de folk att känna mörka energier i husväggar och andra vidskepelser?

Hahah, vidskepelser.

Jag är övertygad om att en plats där något så obeskrivligt hänt ger en slags karaktär i huset.
Är inte vidskeplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in