Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 23:15
  #25
Medlem
annanmedlems avatar
På den första datorn så är ju 2000-serien bättre att ta som sagt p.g.a. lägre minneslatens framförallt, och lite högre klockfrekvens och precision boost overdrive om man vill överklocka med det.

Dock är det ju så att skall man bara spela så har ju Intel både lägre latens och högre klockfrekvens på sina modeller. För just i5 8400 går det ju inte direkt att hävda högre klockfrekvens mot en 2600X men det är möjligt att den fortfarande vinner i spel. Väljer man att köra på grafikinställningar där det inte märks så spelar det väl mindre roll. 2600X är ju inte utan fördelar.

Jag vet inget om det nätagget men du får ju ett EVGA eller Corsair i guldprestandanivå för samma pengar så ..

Jag vet inget om lådan. Ser rätt fractal designs ut och ganska stor.

Corsair brukar ha LPX 3000 MHz kit som säljs till bra pris. Moduler med Samsung B-die är bättre men lite dyrare.

Jag skulle inte köpa en färdig SSHD men jag skulle vara ok med att använda programvara än hellre Intels för att kombinera SSD eller Optane med en hårddisk.

I fallet med 256 GB SSD är det ju möjligt att göra lite av båda delarna om man kan partitionera upp den och använda den så om man vill. Typ 80 GB till Windows, swap och uppgraderingar och 170 GB att länka ihop med hårddisken, i fallet med AMD så ingår programvaran med X470-moderkorten, Intel beror på generation, tror alla 300-serien har stöd för Optane? Men innan dess bara Z270? Med rätt processor då. Jag har ingen koll på vad som skiljer den här EVO 970 från 960 och 860 men den kostar ju inte direkt extra och är ju för M.2 med högre bandbredd iaf. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4771895

Windows kan köpas billigt på suspekta sidor på Internet.

Komplettdatorn har standardminne som är i lägre klockfrekvens än vad processorn vill ha men jag antar att man kan köra i 2933 MHz ändå om man ställer in det.
Snål disk, snålt moderkort, snålt nätagg, halvdant chassi och ja, minnet är väl lite snålt det med.

Minns inte om du var ok med att plocka ihop själv men isf är det ju lätt ordnat.

Här får du en lista typ lik Komplettdatorn att kombinera med Windows från valfri websida med lite bättre komponenter:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3657069&view=o
Har inte kollat hur minnet fungerar men.
MSI Armors grafikkort är 300 kr billigare och ett annat 200 kr billigare till. i5 8400 har jag inga problem med att rekommendera heller, går du på B360, i5 8400 och 32 GB Optane så sparar du ju en slant, eller har kvar samma SSD men kör på det, eller så.
Define C är lite billigare.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2018-06-04 kl. 23:27.
Citera
2018-06-05, 05:48
  #26
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guntermoist
Det skulle jag verkligen uppskatta. Jag hittade denna dator och tyckte att den verkade bra.
https://www.komplett.se/product/1128...ett-gamer-a60#
Jag vet att man får mer prestanda osv av ett 1080 eller nya 1180, men det skulle vara overkill för det jag kommer att använda datorn till. Sedan kommer många antagligen tro att jag fastnade vid datorn för att den har ett "coolt skal". Jag skulle kunna byta ut chassit mot något mer ljudisolerat (utan glassida) om jag bara visste vilka som var bra.

Jag plockade själv ihop ungefär de delarna + win 10 och det kostade upp emot 16-17k, så jag tycker priset ser helt ok ut. Eftersom datorn går att välja om delar på så skulle jag kunna t.ex. lägga till 8gb extra ram. Är det något annat som jag borde ändra på den?

fractal design chassina är bra, tysta och snygga
Citera
2018-06-05, 17:59
  #27
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guntermoist
Det du skriver låter vettigt. Jag förstår din poäng, men min slutsats från alla era tips är att för en sådan som mig, som varken har kunskapen eller det minsta intresse av att bygga tror jag inte att det skulle löna sig för mig att montera själv. Det skulle istället antagligen uppkomma problem och eventuellt kortsluter jag delarna. Men jag tackar för allas tips.
Om du pusslar ihop delarna hos t ex Inet (tror jag det var, om du bestämt dig för vilka delar du vill ha) kan du även bocka för montering för några hundralappar. Men om du inte bryr dig om att ha det nyaste och allra värsta funkar det ju även med en stormarknadsdator. Lycka till!
Citera
2018-06-05, 23:00
  #28
Medlem
Crilles avatar
Fundera även på att ev köpa en begagnad dator, på Sweclockers marknad finns till exempel en i7 6800k (6 kärnor 12 trådar) med ett 1080ti grafikkort och en Samsung 512gb 950Pro ssd för 14k.

Väldigt mycket dator för pengarna, finns säkert liknade fynd att göra på blocket.
Citera
2018-06-05, 23:13
  #29
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
fractal design chassina är bra, tysta och snygga

Har ett Fractal Design Define R5, bästa och snyggaste chassi jag haft, gör datorn i princip knäpptyst.

Efter att byggt min första dator för tre år sedan så måste jag säga att bygga sin dator är det bästa alternativet
Citera
2018-06-06, 01:39
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
1170 som kommer om drygt 60 dagar kommer att vara 50% bättre än 1070 ti för samma peng.

Frånsett det är SSHD en crap-lösning. Det är en vanlig hårddisk som har ett lite större cacheminne, accesstiden blir bara bättre för de bitarna som finns i cacheminnet. Byt ut den mot en m2-sata ssd och en vanlig hårddisk.
Minnet är i långsammaste laget. Det borde vara 2667 mhz som minst.

I på det stora hela är det inte en dålig burk, bara att bäst före datumet på grafikkortet går ut snart.

Så jag skulle kunna vänta och uppgradera grafikkortet till ett 1170 och byta ut sshd’n mot en m2 samt byter ut minnet mot något snabbare så skulle det vara en mycket bättre dator?
Citera
2018-06-06, 01:51
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
På den första datorn så är ju 2000-serien bättre att ta som sagt p.g.a. lägre minneslatens framförallt, och lite högre klockfrekvens och precision boost overdrive om man vill överklocka med det.

Dock är det ju så att skall man bara spela så har ju Intel både lägre latens och högre klockfrekvens på sina modeller. För just i5 8400 går det ju inte direkt att hävda högre klockfrekvens mot en 2600X men det är möjligt att den fortfarande vinner i spel. Väljer man att köra på grafikinställningar där det inte märks så spelar det väl mindre roll. 2600X är ju inte utan fördelar.

Jag vet inget om det nätagget men du får ju ett EVGA eller Corsair i guldprestandanivå för samma pengar så ..

Jag vet inget om lådan. Ser rätt fractal designs ut och ganska stor.

Corsair brukar ha LPX 3000 MHz kit som säljs till bra pris. Moduler med Samsung B-die är bättre men lite dyrare.

Jag skulle inte köpa en färdig SSHD men jag skulle vara ok med att använda programvara än hellre Intels för att kombinera SSD eller Optane med en hårddisk.

I fallet med 256 GB SSD är det ju möjligt att göra lite av båda delarna om man kan partitionera upp den och använda den så om man vill. Typ 80 GB till Windows, swap och uppgraderingar och 170 GB att länka ihop med hårddisken, i fallet med AMD så ingår programvaran med X470-moderkorten, Intel beror på generation, tror alla 300-serien har stöd för Optane? Men innan dess bara Z270? Med rätt processor då. Jag har ingen koll på vad som skiljer den här EVO 970 från 960 och 860 men den kostar ju inte direkt extra och är ju för M.2 med högre bandbredd iaf. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4771895

Windows kan köpas billigt på suspekta sidor på Internet.

Komplettdatorn har standardminne som är i lägre klockfrekvens än vad processorn vill ha men jag antar att man kan köra i 2933 MHz ändå om man ställer in det.
Snål disk, snålt moderkort, snålt nätagg, halvdant chassi och ja, minnet är väl lite snålt det med.

Minns inte om du var ok med att plocka ihop själv men isf är det ju lätt ordnat.

Här får du en lista typ lik Komplettdatorn att kombinera med Windows från valfri websida med lite bättre komponenter:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3657069&view=o
Har inte kollat hur minnet fungerar men.
MSI Armors grafikkort är 300 kr billigare och ett annat 200 kr billigare till. i5 8400 har jag inga problem med att rekommendera heller, går du på B360, i5 8400 och 32 GB Optane så sparar du ju en slant, eller har kvar samma SSD men kör på det, eller så.
Define C är lite billigare.

Oj, stort tack för listan och all info. Jag skulle säga att jag är riktigt kass på att plocka ihop delar. Som sagt har jag aldrig byggt en dator och vet inte riktigt om jag skulle klara av det. Det är ju bekvämt att köpa en färdig dator, som man kan välja om lite delar på. Men tycker du ändå att det är smartare att helt spola Komplett-idén och köpa delarna som du tipsade om?
Citera
2018-06-06, 02:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Om du pusslar ihop delarna hos t ex Inet (tror jag det var, om du bestämt dig för vilka delar du vill ha) kan du även bocka för montering för några hundralappar. Men om du inte bryr dig om att ha det nyaste och allra värsta funkar det ju även med en stormarknadsdator. Lycka till!

Tack! Självklart vill jag försöka maxa prestandan för priset, men om jag inte får den absolut tyngsta monaterdatorn så är det helt okej. Jag kommer inte spela spel som är jättekrävande direkt.
Citera
2018-06-06, 02:07
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crille
Fundera även på att ev köpa en begagnad dator, på Sweclockers marknad finns till exempel en i7 6800k (6 kärnor 12 trådar) med ett 1080ti grafikkort och en Samsung 512gb 950Pro ssd för 14k.

Väldigt mycket dator för pengarna, finns säkert liknade fynd att göra på blocket.

Jag har övervägt att köpa begagnat, men blev avrådd av en annan här på Flashback. Det känns också lite osäkert att inte kunna ha någon säker garanti osv.
Citera
2018-06-06, 02:07
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
fractal design chassina är bra, tysta och snygga

Okej, skönt att höra. Det är ett snyggt chassi, tyvärr är det ibland de snygga som har rejält dålig kvalité. Det känns som om företagen vill locka barn att skaffa de snyggaste datorerna liksom.

Men jag litar på dig här.
Citera
2018-06-06, 02:10
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Har ett Fractal Design Define R5, bästa och snyggaste chassi jag haft, gör datorn i princip knäpptyst.

Efter att byggt min första dator för tre år sedan så måste jag säga att bygga sin dator är det bästa alternativet

Okej. Hade du många svårigheter när du skulle bygga eller gick det hyfsat lätt?
Citera
2018-06-06, 02:23
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Eh du kanske kan tjäna någon femhundring eller liknande på att bygga ihop själv men det är knappast, såvida du inte verkligen vill lära dig, värt det för någon som inte vet vad de pysslar med.

Inet som redan nämnts här monterar åt dig bara att plocka ihop delar.

Problemet med Inet är att de inte har de delarna som komplett har, och inte heller samma priser. Men jag antar att det inte går att köpa montering bara om man redan har delar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback