Citat:
Ursprungligen postat av
Zilvio
Delar definitivt uppfattningen om mörkertalet men en annan aspekt jag tror kan få stora konsekvenser i valet är hur invandringskritiska väljare som finns i andra partier reagerar när valdagen kommer och det inte finns något trovärdigt regeringsalternativ när det gäller frågan om en radikal förändring i flykting/invandringsfrågan. Ju tydligare partier som C, MP och även L positionerar sig som försvarare av den rådande politiken på området dessto mer utsiktslöst blir det att något ska förändras oavsett om det skulle bli en allians- eller röd-grön regering. Ifall man anser att det här är valets viktigaste fråga är det inte så konstigt om man till sist kommer till en punkt där man röstar SD även om man "egentligen är" S, M eller något annat.
Du har helt klart en poäng. Annars brukar det vara det motsatta som nämns, att många tvekar, fegar ur när de närmar sig vallokalen och istället tar en M, S eller någon annan sjuklöver-valsedel eftersom det är så "skämmigt" såväl utåt som inåt att lägga sin röst på "de främlingsfientliga" i SD. Men jag köper din aspekt. Det kan definitivt finnas många som får en "omvänd" panik - när de inser att mångkulturhelvetet kommer att fortsätta och tillta i styrka om de väljer ett parti ur sjuklövern - och därför tar och röstar på SD.
I min förra kommentar om SCB, mörkertalet och formeln 1,59 så vill jag bara tillägga att man absolut inte kan hänvisa hela skillnaden mellan SCB:s mätning och valresultatet endast till en underskattning. Eftersom SCB-mätningen görs i maj månad och valet är i september så blir det ju naturligtvis även en "normal" ökning för SD under juni, juli och augusti. 8,1% hos SCB i maj och 12,9% som valresultat i september kan inte förklaras uteslutande som en grov underskattning. Däremot håller jag fast vid att SCB har en närmast sjuklig underskattning av SD som de inte tycks vilja rätta till.