2018-06-05, 23:07
Medlem
Pressbyragubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav
Aktuellts avisering av nyheten att SD går framåt visar tydligt på SVT:s ihärdighet vad icke-objektivitet:

https://www.svtplay.se/video/18111951/aktuellt/aktuellt-5-jun-21-00-2

Mindre än 1 minut in i programmet, intro och rubrik...

Är det bara jag som tycker att SVT aktivt och medvetet försöker koppla ihop SD:s uppåtgående trend med det nationella säkerhetsläget (i avsikt att skrämma aningslösa tittare)?
Det här är ju sanslöst. Kollade på Aktuellt i länken och visst får man intrycket att producenten avsiktligt klipper ihop två skilda nyheter för att vilseleda tittaren. Fan, är det detta skattepengarna går till...bland annat?
2018-06-05, 23:09
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Delar definitivt uppfattningen om mörkertalet men en annan aspekt jag tror kan få stora konsekvenser i valet är hur invandringskritiska väljare som finns i andra partier reagerar när valdagen kommer och det inte finns något trovärdigt regeringsalternativ när det gäller frågan om en radikal förändring i flykting/invandringsfrågan. Ju tydligare partier som C, MP och även L positionerar sig som försvarare av den rådande politiken på området dessto mer utsiktslöst blir det att något ska förändras oavsett om det skulle bli en allians- eller röd-grön regering. Ifall man anser att det här är valets viktigaste fråga är det inte så konstigt om man till sist kommer till en punkt där man röstar SD även om man "egentligen är" S, M eller något annat.

Du har helt klart en poäng. Annars brukar det vara det motsatta som nämns, att många tvekar, fegar ur när de närmar sig vallokalen och istället tar en M, S eller någon annan sjuklöver-valsedel eftersom det är så "skämmigt" såväl utåt som inåt att lägga sin röst på "de främlingsfientliga" i SD. Men jag köper din aspekt. Det kan definitivt finnas många som får en "omvänd" panik - när de inser att mångkulturhelvetet kommer att fortsätta och tillta i styrka om de väljer ett parti ur sjuklövern - och därför tar och röstar på SD.

I min förra kommentar om SCB, mörkertalet och formeln 1,59 så vill jag bara tillägga att man absolut inte kan hänvisa hela skillnaden mellan SCB:s mätning och valresultatet endast till en underskattning. Eftersom SCB-mätningen görs i maj månad och valet är i september så blir det ju naturligtvis även en "normal" ökning för SD under juni, juli och augusti. 8,1% hos SCB i maj och 12,9% som valresultat i september kan inte förklaras uteslutande som en grov underskattning. Däremot håller jag fast vid att SCB har en närmast sjuklig underskattning av SD som de inte tycks vilja rätta till.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-05 kl. 23:13. Anledning: Förtydligande
2018-06-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Poströstning är ett alternativ för den nervöse. Samt att SD ser till att skicka hem valsedlar till alla hushåll så man kan ta med sin egen till vallokalen.

Visst finns det sätt att bevara valhemligheten, men det är fortfarande ett faktum att många av de SD-sympatisörer som gömmer sig i opinionsundersökningarnas mörkertal kanske inte är så engagerade att de aktivt planerar sin röstning. De släntrar iväg till vallokalen fortfarande inte helt säkra på om de ska våga ta steget att rösta på "hemska" SD. När de så till slut står vid valsedelbordet och frugan eller random person står brevid blir pressen lite för stor och man tar valsedeln för sitt andrahandsalternativ för att slippa stigmat. Jag är övertygad om att SD tappar tusentals röster på detta vis oavsett hur föraktligt skribenter i denna tråd än tycker att fegande i vallokalen är.
2018-06-05, 23:23
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Visst finns det sätt att bevara valhemligheten, men det är fortfarande ett faktum att många av de SD-sympatisörer som gömmer sig i opinionsundersökningarnas mörkertal kanske inte är så engagerade att de aktivt planerar sin röstning. De släntrar iväg till vallokalen fortfarande inte helt säkra på om de ska våga ta steget att rösta på "hemska" SD. När de så till slut står vid valsedelbordet och frugan eller random person står brevid blir pressen lite för stor och man tar valsedeln för sitt andrahandsalternativ för att slippa stigmat. Jag är övertygad om att SD tappar tusentals röster på detta vis oavsett hur föraktligt skribenter i denna tråd än tycker att fegande i vallokalen är.
När jag röstar så brukar jag ta en valsedel från varje parti. Jag trodde att det var kutym att göra på det sättet.
2018-06-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

I flera av dessa "icke SD-grupper" kommer självfallet en överväldigande majoritet att inte yppa ett enda positivt ord om Åkesson och SD - i synnerhet inte om konsekvenserna blir ytterst kännbara (mobbning, utfrysning, chefer som behandlar dig som hundskit, social isolering, grannar som slutar hälsa, bekanta som slutar bjuda dig på grillfester, släktingar som vänder dig ryggen, etc, etc). Därför är det inte alls omöjligt att mörkertalet ligger mycket nära den nivån som det låg på vid förra valet - möjligen något lite lägre. OM detta kommer att visa sig stämma när vi har facit (den 9 september och vid eftervalsanalyserna), är det således inte alls omöjligt att vi kan se SD få kring 27-29% i valet. Detta kommer dock (i så fall) att medföra en socialdemokratisk kollaps och ett moderaterna som är nere för räkning.

OM SCB helt missar dessa nya grupper där SD nu bryter in - och det mörkertal som finns där -, kan formeln 18,5 x 1,59 fortfarande visa sig bli mer träffsäker än vi kanske nu tror. Eller åtminstone 18,5 x 1,45...

Själv har jag öppet flera gånger erkänt i denna tråd att jag tillhör de som tror att SD:s mörkertal fortfarande är mycket stort. Långt mycket större än de flesta anar. Och det är det främsta skälet till att jag är övertygad om att SD kommer att få närmare 30% än 25% i valet. Det vill säga, minst 27,6%

Är fullständigt övertygad om att du har rätt. Jag arbetar på ett av Sveriges största företag och en kollega till mig som är öppen SD:are drogs in på enskilt samtal, blev kallad nazist och där en mängd människor inom organisationen velat få honom sparkad. Nu är han visserligen väldigt aktiv när det gäller att torgföra sin politiska ståndpunkt men den sortens behandling gör ändå att övriga ligger hyggligt lågt med sina SD-sympatier utanför den allra närmaste kretsen av kollegor.

Som jag sagt innan, och det är helt i linje, med vad du säger. Varje ny social konstellation SD bryter in i har sin egen stigmatiseringsbrytpunkt, vilket gör att mörkertalet följer med SD även när de ökar stort.
2018-06-05, 23:24
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Stigmatiseringen som fortfarande är stark i de nya grupper som SD bryter in i, kan få stora konsekvenser då vårt röstande i vallokalen är åt helvete.
Valhemligheten riskerar att röjas när de som ska rösta tvingas att öppet plocka på sig valsedlar framför ögonen på andra. Storebror kanske inte ser dig men grannen gör det med stor sannolikhet.
Lite of topic men jag tror det är det största hotet mot +25 %.
Hört de flesta argument att det inte skulle spela någon roll men stör mig på detta så in i helvete.

S.Kandal har tagit upp just detta vid ett flertal tillfällen. Är rätt övertygad om att han delar din uppfattning i denna fråga.

Det finns säkert de som tycker att detta med röstsedlarna utgör ett problem, men jag delar Enoch.Thulins åsikt här. Det är tämligen enkelt att förbigå detta om man bara förbereder sig lite. Fixa några extra SD-valsedlar och lägg i t ex kavajfickan eller jackfickan redan hemma. Det borde inte utgöra något större problem. Däremot håller jag helt och fullt med S.Kandal och dig om att valsedlarnas placering är kriminellt dåligt gjord - mitt för ögonen på allt och alla. Det kunde definitivt gjorts bättre. Ursäkta om det blev lite OT för tråden, men valet närmar sig med stormsteg
2018-06-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
När jag röstar så brukar jag ta en valsedel från varje parti. Jag trodde att det var kutym att göra på det sättet.

jag har jobbat som röstmottagare i ett antal val. Jag skulle säga att det är ett klart begränsat antal medborgare som plockar alla sedlar för alla partier, i alla val. Blir rätt mycket papper och köbildning. Men visst det är så det är tänkt att valhemligheten ska säkras. Vore enklare om bara en i taget släpptes fram till bordet och kön började ett par meter bort. Men det är väl en alldeles för enkel lösning på problemet...
2018-06-05, 23:31
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Själv har jag öppet flera gånger erkänt i denna tråd att jag tillhör de som tror att SD:s mörkertal fortfarande är mycket stort. Långt mycket större än de flesta anar. Och det är det främsta skälet till att jag är övertygad om att SD kommer att få närmare 30% än 25% i valet. Det vill säga, minst 27,6%

Sen får vi inte glömma att enligt senaste SIFO, ökar SD kraftigt bland kvinnor!
2018-06-05, 23:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag har påpekat just detta med Skåne i ett par inlägg. Man sackar efter vad gäller kommunalvalen enligt flera mätningar och även om riksdags- och kommunalval är olika saker så har det signifikans.
Skåne sackar möjligen pga att relativ tillväxt blir svårare ju större det absoluta stödet är. Det skulle också förklara varför relativ tillväxt är så mycket större i ett sådan SD-bakvatten som Stockholms län.
Ja efter valet kan man kanske skönja ett "tak" för SD i vissa skånska kommuner. Om de t.ex. bara ökar med 50 % jmf förra valet i kommuner där de hade 20 %, till 30 % nu så kanske det blir ett tak nationellt 2022.
2018-06-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Nu väntar tråden på Djimmies kommentar: Djimmie får förutom äran att ha tippat bäst i tävlingen också ansvaret att ställa en prognos för Valet.

Tar på mig blygerkepsen o tippar 25,3% i valet
2018-06-05, 23:37
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
jag har jobbat som röstmottagare i ett antal val. Jag skulle säga att det är ett klart begränsat antal medborgare som plockar alla sedlar för alla partier, i alla val. Blir rätt mycket papper och köbildning. Men visst det är så det är tänkt att valhemligheten ska säkras. Vore enklare om bara en i taget släpptes fram till bordet och kön började ett par meter bort. Men det är väl en alldeles för enkel lösning på problemet...

Ja en jäkla tid tar det. Varför inte bara ha valsedlarna bakom skärmen?
2018-06-05, 23:47
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav
Aktuellts avisering av nyheten att SD går framåt visar tydligt på SVT:s ihärdighet vad icke-objektivitet:

https://www.svtplay.se/video/18111951/aktuellt/aktuellt-5-jun-21-00-2

Mindre än 1 minut in i programmet, intro och rubrik...

Är det bara jag som tycker att SVT aktivt och medvetet försöker koppla ihop SD:s uppåtgående trend med det nationella säkerhetsläget (i avsikt att skrämma aningslösa tittare)?
Nej, jag tycker inte att det var något fel på klippningen. SCB och militären var dagens två största nyheter, så de måste komma i början båda två.

Ja, man kan dra kopplingen mellan "är det här ett tecken på att Sverige befinner sig under hot" och inslaget före om SCB och SD. Men det är en bra fråga som reportern ställer till ÖB, en fråga som jag misstänker att Aktuellt hade lagt först även om SCB inte hade kommit samma dag. Ren tillfällighet och inget bakomliggande fuffens om ni frågar mig.

Det där med att rubriken kommer först några sekunder senare är inget nytt. Aktuellt gör väldigt ofta så. Titta bara på detta klipp, Aktuellt i söndags. Samma sorts klippning där.
https://www.svtplay.se/video/18111783/aktuellt/aktuellt-3-jun-21-00-1?start=auto&tab=2018

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in