2018-06-05, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Efter att ha sett debatten så slås jag av följande.

Vinden har vändt.
Vart tog alla bilder på vita,svarta,araber som håller handen och gör hjärtan med händerna.

Någonting har ändrats, och saker rör på sig.

Mycket kan härledas till att man efter 3 år av opinionsundersökningar nu ser sanningen i vittnat och allt jobb som totalt har misslyckats.
SD går som tåget och inget ser ut att hjälpa.

Vad en media påpekat om rasism, nazism faller faller av. Fridolin pratar om sänkta skatter för högavlönade.

Ingenting fastnar allt faller bort. Jag skulle vilja säga att SD är den nya Carl Bildt, tefflonmannnen.

Kanske har tiden kommit för att man inte klarar trycket och man tvingas nu ta upp alla problem.
Om vi bara tänker tillbaka för 8 år sedan så är förändringen total.

Bara att en journalist på Tv4 påpekar ett flashback citat "på Södermalm" så känner jag att mycket är vunnit.

Egentligen har vi på flashback vetat detta länge och att nu Åkesson pekar på detta kan leda till stor framgång.

Vi får hoppas att detta är vart media vill komma, att faktiskt ta upp grejer som kanske inte var ”okej” att säga förut. Blev faktiskt ganska överraskad när hon berättade att de flesta som röstar på MP bor på Östermalm Detta får vi självklart tacka SD för som har drivit detta så länge och äntligen har media kanske fattat att det inte lönar sig att leka fina och säga rätt saker. Äntligen det något.
Citera
2018-06-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Såg gårdagens debatt mellan Åkesson och Fridolin. Fan vad bra han är nuförtiden Åkesson. Han VET att motståndarens argumentation inte hänger ihop och att det är busenkelt att sticka hål på det.

Fridolins strategi var att kopiera sossarnas argument rakt av, nämligen att alla problem beror på skattesänkningar, och att det på något sätt är Åkessons fel, men då är det bara att peka på att invandringen kostar femtio miljarder per år.

Den defensive Åkesson med dåligt självförtroende i debatter existerar inte längre. Det har blivit helt klart det här året.

https://m.youtube.com/watch?v=mpa4-mhhMIo

Gustav Fridolin säger att allt är bra i Sverige och sedan står han tittar på Jimmie Åkesson under hela debatten utan att säga någonting. Sedan försöker TV4-journalisten sätta Åkesson på plats och Åkesson kör över journalisten rakt av. Sedan får Fridolin en jobbig fråga från journalisten om att hans röstar primärt finns på Södermalm. Fridolin flippar ur och säger att Sverige skall ha en skola och ha ett par fler poliser. Journalisten är inte heller helt övertygad. Sedan försöker Fridolin mopsa upp mot Åkesson och han kör över honom rakt av och berättar för tittarna att Fridolin lever i någon form av segregerat lyckorike och indirekt att bara journalister och andra förmögna människor röstar på Mp. Detta är förövrigt sant. Det är fan i mig rena knockouten och journalisten åker också med i smällen.

Det är valet är i stort sett över. Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna har redan vunnit det här valet. De andra partierna har ingen chans mot honom och gör nog bäst i att inte debattera med honom mer.
Citera
2018-06-05, 21:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Gustav Fridolin säger att allt är bra i Sverige och sedan står han tittar på Jimmie Åkesson under hela debatten utan att säga någonting. Sedan försöker TV4-journalisten sätta Åkesson på plats och Åkesson kör över journalisten rakt av. Sedan får Fridolin en jobbig fråga från journalisten om att hans röstar primärt finns på Södermalm. Fridolin flippar ur och säger att Sverige skall ha en skola och ha ett par fler poliser. Journalisten är inte heller helt övertygad. Sedan försöker Fridolin mopsa upp mot Åkesson och han kör över honom rakt av och berättar för tittarna att Fridolin lever i någon form av segregerat lyckorike och indirekt att bara journalister och andra förmögna människor röstar på Mp. Detta är förövrigt sant. Det är fan i mig rena knockouten och journalisten åker också med i smällen.
Det är valet är i stort sett över. Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna har redan vunnit det här valet. De andra partierna har ingen chans mot honom och gör nog bäst i att inte debattera med honom mer.
S och MP gör bäst i att inte debattera med SD i över huvud taget. V kan nog få med sig lite folk genom att bråka med SD. Allianspartiledarna vet jag inte, de kanske kan ha någon vinkel då de inte sitter i regering längre.
Citera
2018-06-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
oj vad Åkesson fick stryk

Åkesson fick ju inte många ord med i spelet. Kanske ren taktik från Åkesson? Låt Fridolin få så mycket tid i rutan som möjligt så löser det sig

För vad Fridolin fick sagt var plattityder, floskler och rent trams. Åkesson hade inte behövt säga ett ord, Fridolin lider av något politiskt självskadebeteende. Hans fantasivärld kommer krackelera först efter valet men det är ok. Svensk vård kanske kan hjälpa honom?
Citera
2018-06-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
S och MP gör bäst i att inte debattera med SD i över huvud taget. V kan nog få med sig lite folk genom att bråka med SD. Allianspartiledarna vet jag inte, de kanske kan ha någon vinkel då de inte sitter i regering längre.

De enda partierna som inte förlorar väljare till SD är V och L. Om V skulle debattera med V skulle det handla om att vinna väljare från Mp eller något annat parti genom att visa för de gröna väljarna att de är bättre än Mp på att tycka annorlunda än SD. Egentligen förlorar alla partier på att diskutera med SD. Så fort Åkesson är i studion så vinner han. Du kan inte plocka honom eftersom SD har en väljarpotential enligt SOM på långt över 20 procent. Jag tror att Sören Holmberg i något föredrag gissade att deras potential ligger nära 30 procent. Visst, så stora kommer de inte bli men så långt sträcker sympatierna för deras politik och SD behöver bara nå 25 procent för att göra ett jävligt fint val.

Hur som helst...

Vi är nog överens om att partierna bör hålla ett ordentligt avstånd till SD och satsa på att slå ut varandra istället. Om de nu vill överleva för många partier kommer inte överleva det här valet och då menar jag inte bara Kd, L och Mp som åker ur men även S kommer bli fruktansvärt marginaliserat.
Citera
2018-06-05, 22:36
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Inte nog med det; han vet att just han personligen ligger bakom deras fall. Romson var en virrig kärring, men ingen har som Frigolit lyckats skicka ut Miljöpartiet i kylan. Klart som fan att han tycker det är obekvämt att ställas mot en sådan framgångsman som Åkesson, som för övrigt var alldeles för hygglig mot Frigolit.
Jag tycker att Jimmie vann på att vara statsmannamässig och storsint mot sin lille desperate motståndare. Han vann ju överlägset ändå utan att behöva sparka på Frigolit. Det är alltid smart att spara några starka argument till dess att de verkligen behövs. (Han nämnde ju t ex inte direkt de nio tusen afghanerna).
Citera
2018-06-05, 22:45
Bannlyst
Jimmie åkesson är inte rätt man för att prata om Sverigebilden.

Kasselstrand eller Hahne är mer förtroendeingivande än en speltorsk med löständer som hänger på gayklubbar

Sverigebilden runt om i världen är, enligt en undersökning av Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet, övervägande positiv, men landet är inte riktigt så känt som många svenskar tror.
Citat:
Mest känt är Sverige för välfärdssamhället, Ingmar Bergman, ABBA, Nobelpriset och stora företag som Volvo och Ikea.
Citera
2018-06-05, 23:37
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigedumbokraten
Kasselstrand eller Hahne är mer förtroendeingivande än en speltorsk med löständer som hänger på gayklubbar

Speltorsk? Det var aftonbladets skvaller right? Inget som bekräftats?
Löständer? Får man inte fixa tänderna nu för tiden heller? "Ok"
Gayklubbar? Vad är fel med det? Osäker på din sexualitet eller?

Wtf

Kasselöstrand eller Hahne? Vilka är det? Wtf?
Citera
2018-06-06, 00:04
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigedumbokraten
Jimmie åkesson är inte rätt man för att prata om Sverigebilden.

Sverigebilden runt om i världen är, enligt en undersökning av Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet, övervägande positiv, men landet är inte riktigt så känt som många svenskar tror.

Ha-ha. Det är ju bara att kolla random Youtubevideo från varsomhelst i världen så är Sverige omtalat. Så sent som i helgen fanns vi på ett reklamblad som delades ut i tusental i Manchester. Så här står det bl.a.

We want our country back.
We will not shut up.
We will not be bullied.
We will not let Britain become a rape-infested shithole like Sweden.

https://youtu.be/cl931d3qotk?t=15s
Citera
2018-06-06, 00:05
Medlem
Sqrbankens avatar
Kan AfS-anhängare i tråden lugna sig lite. Hahne och Kasselstrand? De runkar till Downton Abbey och tror att en nation är statisk. Så är det inte - ingen organism är det.

Vi ska primärt föra en migrationspolitik likt Australien, Nya Zeeland och till viss mån Kanada. Gärna gå längre än så sett till krav på de immigrerande. Då får vi in folk vid behov och inte fän till livstidsförsörjning - vulgärt och kortfattat skrivet.

On Topic; Väldigt bra debatt av Jimmie. Frigolit framstod som en bäng elevrådsrepresentant i mellanstadiet, vilket MP till sin grund är.
Citera
2018-06-06, 00:12
Medlem
ReiseReises avatar
Vad folk gnäller. Jag tyckte att det var en bra debatt. Både Fridolin och Åkesson fick ungefär lika mycket talartid. Jimmie fick prata till punkt. Programledaren ställde kritiska frågor till både JÅ och Fridolin. Upplevde henne inte som partiskt alls.

Jag är oftast ganska kritisk till Jimmie, men den här gången strålade han med självsäkerhet. Fridolin kändes oerhört obekväm.

Det enda partiska var just inledningen ... Man borde ju ha fattat att det är totalt omöjligt för svensk TV att ha med SD utan att först sätta tonen och tala om för tittarna vad de ska tycka. För övrigt så var inslaget oerhört genomskinligt, känns som att svensk media börjar förlora greppet kring tekniken och blir allt mer desperat.

Slutligen har jag svårt att förstå varför folk här tar denna debatt så seriöst. Den var på max 8 minuter? Jag skulle nog vilja påstå att den undgick de flesta i landet, och de enda som tittar på den är inbitna flashbackare som följer dessa obetydliga smådueller som om det vore senaste avsnittet av Game of thrones.
Senast redigerad av ReiseReise 2018-06-06 kl. 00:15.
Citera
2018-06-06, 01:23
Medlem
Åh herregud. Det var ju lite lyteskomik det där.

Hade inte Fridolins självskadebeteenden hållit hela landet gisslan som nån slags medberoende part, så hade jag kanske tyckt synd om honom. Det är ju uppenbart att han försöker fylla för stora skor; han mäktar inte med uppdraget helt enkelt.

Det såg nästan ut som om Gustav skulle börja gråta. Lite som en narcissistisk pojke som slitit hårt för drömmen om allas uppskattande blickar, som plötsligt insett att mer eller mindre alla föraktar honom.

Jimmie var lugn, och fick in ett par bra poänger. Men Gustav gjorde faktiskt grovjobbet i att exponera sin egen förvrängda världsbild. Nu vill han höja skatterna ännu mer. Varför då, kan man undra? Vill han plocka in fler vuxna Afghanska män utan asylskäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in