2018-05-27, 15:26
Medlem
Skogismyras avatar
Nu försöker jag inte bevisa en religiös Gud men..

"All matter originates and exists only by virtue of a force... We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent Mind. This Mind is the matrix of all matter."

"I regard matter as a derivative from consciousness. We cannot get behind consciousness."

"We have no right to assume that any physical laws exist, or if they have existed up until now, that they will continue to exist in a similar manner in the future."

"Anybody who has been seriously engaged in scientific work of any kind realizes that over the entrance to the gates of the temple of science are written the words: 'Ye must have faith.'"

- Max Planck

"Imagination is more important than knowledge."

"The only real valuable thing is intuition."

- Albert Einstein
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-27 kl. 15:34.
Citera
2018-05-27, 17:42
Medlem
Skogismyras avatar
Varför visar inte "Gud" sig? Kanske för att allt är "Gud".
Då kan ju inte "Gud" visa sig.
Hur kan blå färg visa sig ur blå färg? Det är redan blå färg. Det går inte att visa sig mer än så.

Människan är vattendroppen som har tillfälligt separerat sig från havet ("Gud"), sen hamnar vattendroppen i havet igen. Och sen.. ja, ni vet, förr eller senare bildas en vattendroppe igen.

Men inte nog med det, du är även hela havet i en droppe.
"You are not a drop in the ocean, you are the entire ocean in a drop."
- Rumi

Havet är det enda eviga medvetandet. Om du kollar noggrant på min bild så ser du att droppen inte är helt avskild från havet.
Ditt innersta "jag" är havet, "identifiera" dig med havet istället för droppen (egot). Så ser du att allt och alla är ett.

Vattendroppen i min profilbild är inte helt separerad från havet, jag hoppas att det syns.

"Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in the last analysis, we ourselves are a part of the mystery that we are trying to solve."

- Max Planck
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-27 kl. 18:32.
Citera
2018-06-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Helt otroligt. Du säger i samma andetag både att "bevisen på Gud finns i den fysiska verkligheten" och att "Gud inte går att bevisa".

Hur ska du ha det, egentligen?

Jag antog att det var underförstått vad jag syftade på. Gud i sig kan inte bevisas. Människan har ingen som helst mandat att undersöka Gud men den fysiska världens beskaffenhet är bevis på Gud. Är det mer tydligt nu.
Citera
2018-06-05, 18:35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Varför visar inte "Gud" sig? Kanske för att allt är "Gud".
Då kan ju inte "Gud" visa sig.
Hur kan blå färg visa sig ur blå färg? Det är redan blå färg. Det går inte att visa sig mer än så.

Människan är vattendroppen som har tillfälligt separerat sig från havet ("Gud"), sen hamnar vattendroppen i havet igen. Och sen.. ja, ni vet, förr eller senare bildas en vattendroppe igen.

Men inte nog med det, du är även hela havet i en droppe.
"You are not a drop in the ocean, you are the entire ocean in a drop."
- Rumi

Havet är det enda eviga medvetandet. Om du kollar noggrant på min bild så ser du att droppen inte är helt avskild från havet.
Ditt innersta "jag" är havet, "identifiera" dig med havet istället för droppen (egot). Så ser du att allt och alla är ett.

Vattendroppen i min profilbild är inte helt separerad från havet, jag hoppas att det syns.

"Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in the last analysis, we ourselves are a part of the mystery that we are trying to solve."

- Max Planck
Är det ett påstående?
Citera
2018-06-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ytterligare en halmgubbe.

Ja och det stämmer ju.

Är du verkligen säker på att du vill stå fast vid det påståendet? Tänk efter noga nu. Har du verkligen aldrig påstått att du har bevisat guds existens?

Herrejävlar! Det slutar ta mig fan aldrig att förvåna hur motsägelsefull du är.

Jag menar, är det verkligen möjligt att du inte ser det helt uppenbart ologiska med dessa påståenden?

Läs nu ordagrant vad det är du skrivit:

Påstående 1. "Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa Gud."

Påstående 2. "Jag har alrig då som nu sagt att jag kan bevisa Gud, jag har alltid sagt att Gud inte går att bevisas."

Påstående 3. "Vad jag har sagt är att bevisen på Gud finns i den fysiska verkligheten."

Tycker du att påstående nummer tre är logiskt kompatibelt med påstående ett och två?

Slå dig för pannan för din egen dumhet. Förstår du inte skriven text? Jag skrev att jag inte kan bevisa Gud men att bevisen för Gud finns i den fysiska världen.
Jag kan inte peka på Gud och säga titta där är Gud. Jag kan inte stämma en träff för att intervjua Gud och ge dig Guds svar på mina intervjufrågor. Jag kan inte experimentera med Gud. Därför kan jag inte bevisa Gud i sig. Men bevisen för Gud finns i den fysiska världen. Jag skulle kunna säga titta: ser du frukten där som har en särskild smak, färg, konsistens osv den är planerad, skapad och fyller ett syfte. Sedan kan jag resonera för dig varför detta är bevis för Guds existens. Förstår du skillnaden nu eller behöver jag skriva som för ett litet barn för att du ska förstå?
Citera
2018-06-05, 18:48
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det ett påstående?
Nja, inte direkt.

Hur som helst så måste inte ordet "Gud" betyda en religiös Gud. "Gud" i religioner kan vara en metafor, man ska inte ta det så bokstavligt.
Citera
2018-06-05, 18:56
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Nja, inte direkt.

Hur som helst så måste inte ordet "Gud" betyda en religiös Gud. "Gud" i religioner kan vara en metafor, man ska inte ta det så bokstavligt.
Ja så enkelt att "Gud" som vad som helst och bevisa att det existerar istället?
Citera
2018-06-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om någon skulle bevisa Gud hade saker förändrats radikalt, om han då även var en gud som bryr sig om ifall vi följer hans regler. Jag kan tänka mig att utan specifika resultat i den forskningen hade alla religioner hävdat att det var just deras gud och sedan påtvinga alla just deras levnadsregler.

Jag kan hålla med dig att kulturell kristendom i ett sekulärt samhälle förmodligen är att föredra över många alternativ. Åtminstone om vi ser till resultaten.

Sa du inte tidigare att du inte ville ha bevis på Gud? Du skrev till mig att du inte alls har krävt bevis. Du är dum och lögnare.
Citera
2018-06-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag antog att det var underförstått vad jag syftade på. Gud i sig kan inte bevisas. Människan har ingen som helst mandat att undersöka Gud men den fysiska världens beskaffenhet är bevis på Gud. Är det mer tydligt nu.
Den fysiska världen skulle på sin höjd, och nu släpper jag kritiskt tänkande ett tag, kunna ge belägg för en skapare av något slag.
Den fysiska verkligheten är naturligtvis inte ett bevis för någon av alla påstådda gudar.
Citera
2018-06-06, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Den fysiska världen skulle på sin höjd, och nu släpper jag kritiskt tänkande ett tag, kunna ge belägg för en skapare av något slag.
Den fysiska verkligheten är naturligtvis inte ett bevis för någon av alla påstådda gudar.

Det finns bara en skapare som beskrivs olika av olika folkslag.
Citera
2018-06-06, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Hade det funnits EN gud som vore den sanna, så hade givetvis folkslag som aldrig haft kontakt med andra människor, även de haft samma symboler och historier om samma gud(gudar).

Jag förstår inte varför människan ska ha så jävla svårt att inse att vi lever (finns), sedan dör vi (finns inte). (även fast vi på sett och vis blir en del av något större)

Edit: Varför vara rädd för döden om det fanns något stort, bättre efter? (hade gärna dött för åratal sedan)
Senast redigerad av aktamig 2018-06-06 kl. 00:50. Anledning: Glömde en sak
Citera
2018-06-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det finns bara en skapare som beskrivs olika av olika folkslag.

Jisses, okej, vilket namn har den, som jag antar, haft samma, bland alla dessa folkslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in