Citat:
Ursprungligen postat av
Jultrollet
Tack för dina tips om VSL 3# och serrapeptase. I går kom mina vänner på besök från USA och hade med sig ett gäng burkar i en kyld förpackning. Lite krångligt var det på flygplatsen där men det löste sig. Det visade sig att den kvinna som genomsökte väskan själv hade samma problem med sin mage och tyckte det var jättebra produkter. Hon brukar själv ta med sig dem på flyget när hon hälsar på någon i Norge! Nu ska det bli spännande att prova.

Nice!
Nattokinase skall vara också bra har jag hört, dock inte testat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gulax
Går väl bra med vilken probiotika som helst? Vad har vsl 3 för fördel jämfört med svenska produkter.
Föreställ din mage som en stor svamp.
För att svampen skall växa (de goda bakterierna aka probiotikan) så behöver den substrat - prebiotika.
Om du bara tar probiotika utan prebiotika så koloniseras inte magens tarmflora tillräckligt snabbt med bakterier. Bakterierna behöver något att växa på, och det är prebiotika.
Prebiotika är allt som är mycket grönsaker, men man skall gå ett snäpp längre och köra diverse potenta prebiotika formuleringar!
Citat:
Ursprungligen postat av
Jultrollet
Jag har provat de allra flesta på den svenska marknaden och förutom Probi Mage så har jag aldrig märkt någon större skillnad efter en tid. Eftersom jag fick de här till ett mycket lågt pris genom vänner som ville hjälpa mig så kan jag lika gärna prova. Den finns som dospåsar på apotea, men jag tycker det blir fört dyrt att köpa dem så.
Innehållet av bakteriestammar är:
Bifidobacterium breve
Bifidobacterium longum
Bifidobacterium infantis
Lactobacillus acidophilus
Lactobacillus plantarum
Lactobacillus paracasei
Lactobacillus bulgaricus (nyligen omklassificerad som L.Helveticus)
Streptococcus thermophilus
Testa köra äkta surkål, hemmagjord kefir, kombucha ,och annan fermenterad mat så skall du se på fan. Det innehåller substratet för magen iform av prebiotika (fibrer etc) + bakterierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gulax
Ok tack för svar, äter lite syrade morötter en gång per dag (tistelvind) vet inte vilka stammar som finns i den, omöjligt att veta hur många miljarder bakterier, brukar komplettera med en kapsel priobiotika typ apotekets också.
Märkt att magen blir lite lugnare men skillnaden är subtil, ska prova vsl3 framöver blev lite tveksam med tanke på priset.
Finns något som heter PRO IBS vet ej exakt vad det är men tror du att det är pengar i sjön?
Se inlägget ovan.
I övrigt så tänkte jag dela med detta inlägg, som går igenom FODMAP-dieten och går ett snäpp längre och rekommenderar en
ketogen diet för alla som har problem med magen.
Kortfattat så är ketogena dieten ännu mer restriktiv och utesluter alla kolhydrater.
https://www.reddit.com/r/Nootropics/...etic_material/
Scrolla ner till användaren som har de mastondta inläggen ifrån part I - VI.
Jävligt kunnig snubbe.
Jag kör nu exklusivt en ketogen diet, försöker äta mycket grönsaker, och gör regelbundet en differential-diagnos för att diverse bakterier kan orsaka gastrit (
heliobacter pylori) som misstas för olika inflammationer.
Magsymptomatiken är helt borta.
Uppblåstheten är bortblåst och mår riktigt bra med keto

!