2018-04-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capps
Jag vet inte om det är just IBS jag lider av, men det snuddar antagligen vid det så därför ställer jag frågan här.

Jag har nu inte kunnat skita ordentligt på cirka 1 vecka. Det är inte totalstopp, men blir bara av med väldigt små mängder åt gången. Jag känner mig närmast konstant skitnödig, svullen i magen och att jag inte är "färdig" så att säga. Jag har även ganska så rejält ont vid ändtarmsöppningen och det känns som att det "tränger". Gaser kan iallafall passera, vilket jag antar är ett bra tecken?

Har testat Cilaxoral, dock utan effekt. Men det kanske tar några gånger innan det biter. Har även Laktulos hemma som jag funderar på att testa. Det är helt klart en obstipation jag har, men bör jag oroa mig? Finns det något annat jag kan göra för att få fart på magen?
Laxoberal funkar bra ifall du vill underlätta tarmtömningen, annars hade jag sagt ett mikrolavemang som t.ex. Microlax eller Klyx.
Citera
2018-05-01, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Låter mer som nån sorts förstoppning med möjligen en inre hemmorojd eller så. Hade prövat nåt laxerande men går inte det bör du gå till VC.

Citat:
Ursprungligen postat av Incarcerate
Laxoberal funkar bra ifall du vill underlätta tarmtömningen, annars hade jag sagt ett mikrolavemang som t.ex. Microlax eller Klyx.

Jag har lyckats få igång magen lite mer, men det kommer fortfarande lite och gör jävligt ont. Smärtan kan ju ha att göra med att jag går på toa flera gånger om dagen, med endast små mängder i "utbyte", och jag liksom irriterat där bak med allt torkande...

Har provat Cilaxoral i 3 dagar utan någon vidare effekt. Även testat Laktulos. Ska jag testa Laxoberal också eller blir det på något sätt riskabelt att blanda så mycket? Försöker också äta rätt och dricka mycket vatten. Jag kan höra/känna att magen jobbar iallafall, och det är ju inte helt stopp, vilket väl är ett gott tecken.
Citera
2018-05-09, 13:47
Medlem
Hur vet man skillnad i symptom mellan ibs och inflammatorisk tarmsjukdom och tarmcancer?
Har symptom som uppkördhet, allmänt obehag i mitten av magen som kan flytta runt mellan olika platser, frekventa toabesök, gått några kilon i vikt senaste månaderna och är trött, vet inte vad det beror på.

Åt penicillin för några veckor sedan mot ett sår, det kanske har rubbat tarmfloran?
Vilka blodprov tester ska man be läkaren ska ta? Har tagit hälsokontroll privat enda som var avvkikande var låg järndepå, kan man avfärda de farliga tillstånden med vanliga blodprov?
Citera
2018-05-09, 21:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Hur vet man skillnad i symptom mellan ibs och inflammatorisk tarmsjukdom och tarmcancer?
Har symptom som uppkördhet, allmänt obehag i mitten av magen som kan flytta runt mellan olika platser, frekventa toabesök, gått några kilon i vikt senaste månaderna och är trött, vet inte vad det beror på.

Åt penicillin för några veckor sedan mot ett sår, det kanske har rubbat tarmfloran?
Vilka blodprov tester ska man be läkaren ska ta? Har tagit hälsokontroll privat enda som var avvkikande var låg järndepå, kan man avfärda de farliga tillstånden med vanliga blodprov?

Du behöver göra en kolonoskopi, titta också om du har gluten-intolerans. Det existerar starka länkar mellan det och magproblem.

I övrigt är sjukdomarna överlappande. Det läker dock efter 1-2 år om du sköter kosten väldigt strikt och undviker eventuell kost du är allergisk mot.

I övrigt kan jag rekommendera alla att testa serrapeptase. Satan vad det hjälper!
Citera
2018-06-05, 15:06
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jo, men 13 deltagare låter lite snålt för att vara en studie. Redditare säger att den fungerar, dock väldigt viktigt att ha VSL3# i kylskåpet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digestive_enzyme

Rekommenderar dessa också. Inflammation leder till bristande näringsupptag och man känner sig slöare!
Tack för dina tips om VSL 3# och serrapeptase. I går kom mina vänner på besök från USA och hade med sig ett gäng burkar i en kyld förpackning. Lite krångligt var det på flygplatsen där men det löste sig. Det visade sig att den kvinna som genomsökte väskan själv hade samma problem med sin mage och tyckte det var jättebra produkter. Hon brukar själv ta med sig dem på flyget när hon hälsar på någon i Norge! Nu ska det bli spännande att prova.
Citera
2018-06-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Tack för dina tips om VSL 3# och serrapeptase.

Går väl bra med vilken probiotika som helst? Vad har vsl 3 för fördel jämfört med svenska produkter.
Citera
2018-06-05, 17:02
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Går väl bra med vilken probiotika som helst? Vad har vsl 3 för fördel jämfört med svenska produkter.
Jag har provat de allra flesta på den svenska marknaden och förutom Probi Mage så har jag aldrig märkt någon större skillnad efter en tid. Eftersom jag fick de här till ett mycket lågt pris genom vänner som ville hjälpa mig så kan jag lika gärna prova. Den finns som dospåsar på apotea, men jag tycker det blir fört dyrt att köpa dem så.

Innehållet av bakteriestammar är:
Bifidobacterium breve
Bifidobacterium longum
Bifidobacterium infantis
Lactobacillus acidophilus
Lactobacillus plantarum
Lactobacillus paracasei
Lactobacillus bulgaricus (nyligen omklassificerad som L.Helveticus)
Streptococcus thermophilus
Citera
2018-06-05, 17:59
Medlem
Ok tack för svar, äter lite syrade morötter en gång per dag (tistelvind) vet inte vilka stammar som finns i den, omöjligt att veta hur många miljarder bakterier, brukar komplettera med en kapsel priobiotika typ apotekets också.

Märkt att magen blir lite lugnare men skillnaden är subtil, ska prova vsl3 framöver blev lite tveksam med tanke på priset.

Finns något som heter PRO IBS vet ej exakt vad det är men tror du att det är pengar i sjön?
Citera
2018-06-05, 18:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Tack för dina tips om VSL 3# och serrapeptase. I går kom mina vänner på besök från USA och hade med sig ett gäng burkar i en kyld förpackning. Lite krångligt var det på flygplatsen där men det löste sig. Det visade sig att den kvinna som genomsökte väskan själv hade samma problem med sin mage och tyckte det var jättebra produkter. Hon brukar själv ta med sig dem på flyget när hon hälsar på någon i Norge! Nu ska det bli spännande att prova.

Nice!
Nattokinase skall vara också bra har jag hört, dock inte testat.

Citat:

Föreställ din mage som en stor svamp.
För att svampen skall växa (de goda bakterierna aka probiotikan) så behöver den substrat - prebiotika.

Om du bara tar probiotika utan prebiotika så koloniseras inte magens tarmflora tillräckligt snabbt med bakterier. Bakterierna behöver något att växa på, och det är prebiotika.

Prebiotika är allt som är mycket grönsaker, men man skall gå ett snäpp längre och köra diverse potenta prebiotika formuleringar!

Citat:
Jag har provat de allra flesta på den svenska marknaden och förutom Probi Mage så har jag aldrig märkt någon större skillnad efter en tid. Eftersom jag fick de här till ett mycket lågt pris genom vänner som ville hjälpa mig så kan jag lika gärna prova. Den finns som dospåsar på apotea, men jag tycker det blir fört dyrt att köpa dem så.

Innehållet av bakteriestammar är:
Bifidobacterium breve
Bifidobacterium longum
Bifidobacterium infantis
Lactobacillus acidophilus
Lactobacillus plantarum
Lactobacillus paracasei
Lactobacillus bulgaricus (nyligen omklassificerad som L.Helveticus)
Streptococcus thermophilus

Testa köra äkta surkål, hemmagjord kefir, kombucha ,och annan fermenterad mat så skall du se på fan. Det innehåller substratet för magen iform av prebiotika (fibrer etc) + bakterierna.

Citat:
Ok tack för svar, äter lite syrade morötter en gång per dag (tistelvind) vet inte vilka stammar som finns i den, omöjligt att veta hur många miljarder bakterier, brukar komplettera med en kapsel priobiotika typ apotekets också.

Märkt att magen blir lite lugnare men skillnaden är subtil, ska prova vsl3 framöver blev lite tveksam med tanke på priset.

Finns något som heter PRO IBS vet ej exakt vad det är men tror du att det är pengar i sjön?

Se inlägget ovan.

I övrigt så tänkte jag dela med detta inlägg, som går igenom FODMAP-dieten och går ett snäpp längre och rekommenderar en ketogen diet för alla som har problem med magen.
Kortfattat så är ketogena dieten ännu mer restriktiv och utesluter alla kolhydrater.

https://www.reddit.com/r/Nootropics/...etic_material/

Scrolla ner till användaren som har de mastondta inläggen ifrån part I - VI.
Jävligt kunnig snubbe.

Jag kör nu exklusivt en ketogen diet, försöker äta mycket grönsaker, och gör regelbundet en differential-diagnos för att diverse bakterier kan orsaka gastrit (heliobacter pylori) som misstas för olika inflammationer.

Magsymptomatiken är helt borta.
Uppblåstheten är bortblåst och mår riktigt bra med keto !
Citera
2018-06-05, 19:51
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:

PRO IBS innehåller inga bakterier utan är ett växtpulver av en sorts aloe vera med olika tillsatser som ska lugna känsliga tarmar.

Innehåll:
fruktos (tyvärr, vissa av oss med ibs tål inte stora mängder fruktos)
inulin (prebiotika)
aloe barbadensisextrakt
C-vitamin
antioxidationsmedel (citronsyra, trikalciumfosfat)
vitamin B2
magnesiumstearat (gör att pulvret inte klumpar ihop sig)
smakämne (citron)

Jo, jag provade detta pulver under tre månader. (Jag tycker man måste ge varje sort åtminstone så lång tid för att kunna utvärdera effekten). Jag tyckte mina diarréer blev värre och det beror möjligen på fruktosen i mitt fall.
Två av mina vänner som övervägande lider av gaser, buksmärta mm tycker den fungerar hur bra som helst, framför allt mot smärtan. Svårt att veta hur din mage reagerar men prova kan man alltid.
Citera
2018-06-05, 20:01
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nice!
Nattokinase skall vara också bra har jag hört, dock inte testat.
Jaha, där ser man. Nej det har jag inte hört någon annan testa heller.

Citat:
Testa köra äkta surkål, hemmagjord kefir, kombucha ,och annan fermenterad mat så skall du se på fan. Det innehåller substratet för magen iform av prebiotika (fibrer etc) + bakterierna.
Ja, jag borde väl det men jag har så himla svårt för smaken på det.. Får väl kämpa med det, förr eller senare sägs det ju att man vänjer om sina smaklökar.

Citat:
I övrigt så tänkte jag dela med detta inlägg, som går igenom FODMAP-dieten och går ett snäpp längre och rekommenderar en ketogen diet för alla som har problem med magen.
Kortfattat så är ketogena dieten ännu mer restriktiv och utesluter alla kolhydrater.
Jag kör nu exklusivt en ketogen diet, försöker äta mycket grönsaker, och gör regelbundet en differential-diagnos för att diverse bakterier kan orsaka gastrit (heliobacter pylori) som misstas för olika inflammationer. Magsymptomatiken är helt borta. Uppblåstheten är bortblåst och mår riktigt bra med keto !
Intressant! Det är fler som säger så. Vad menar du med att du gör en differentialdiagnos?
Citera
2018-06-06, 18:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jaha, där ser man. Nej det har jag inte hört någon annan testa heller.

Ja, jag borde väl det men jag har så himla svårt för smaken på det.. Får väl kämpa med det, förr eller senare sägs det ju att man vänjer om sina smaklökar.

Intressant! Det är fler som säger så. Vad menar du med att du gör en differentialdiagnos?

De flesta magsjukdomar är kraftigt överlappande med varandra.
Kronisk gastrit, UC, IBS/IBD etc har alla en liknande mekanism genom att det är en självpågående inflammation.

Heliobacter Pylori är bland annat involverat i genesen av den kroniska inflammation då bakterien äter på tarmväggen och bokstavligt talar skapar hål i den -> inflammation.

Därför så kan den bakterien vara involverad i vissa tillstånd av dessa sjukdomar, och ett utplånande av denna leder till att magen återställs.

Ett enkelt utandningstest kan göras för att utesluta om det är en sådan..
Finns fler också differential-diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in