2018-06-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meankitty
Hej,

Då jag avslutat ett bolag och kompletterat med en bilaga hamnade den under granskning. Och de hade inte hunnit tilldela min granskning en handläggare, så lutar mot augusti.

Man kunde dock begära en återbetalning av preliminär A1-skatt via en blankett. Handläggning i cirka en vecka.

Dock ska man ha i åtanke att beroende på granskning kan det påverka summan vilket skulle kunna generera att man behöver betala åter en del man fått förskottsbetalat.

Hoppas på att få besked om jag ska komplettera så snart som möjligt då jag står inför flytt och vill kunna slänga kvittona!!

Låter det vara sålänge men då vet jag att det inte är något fuffens iallafall, återigen tack!
Citera
2018-06-05, 10:55
Medlem
Om beloppet jag skall få tillbaka inte finns med på mitt skattekonto vid det här laget antar jag att det blir granskning, någon som vet?

”Uppfyller kraven i övrigt för att få återbäring 5-6 juni”
Senast redigerad av wexxz 2018-06-05 kl. 10:57.
Citera
2018-06-05, 12:24
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vilken bank?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Besked från vem?

Jag har Ica, men beskedet var från skatteverket. Fick i min digitala brevlåda, "slutgiltigt besked".
Citera
2018-06-05, 15:28
Medlem
Jag har enskild firma och har deklarerat elektroniskt i tid. Jag ska betala stora belopp (redan betalat för att slippa ränta), men frågan är, när kommer slutskattebeskedet för mig? imorgon?

Skulle vilja ta en privatlån pga betydligt bättre inkomster.
Citera
2018-06-05, 15:46
Medlem
Finns det nåt sätt att precis betala sin skatt utan ränta? Ska man behöva ha en buffert på skattekontot?
Citera
2018-06-05, 15:48
Medlem
TrikkFukks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Eller senare idag. För egen del har jag alltid fått pengarna tidigare trots att det stått ett senare insättningsdatum. Har också Nordea.

Stämmer, pengarna kom idag.
Citera
2018-06-05, 16:43
Medlem
Finns det någon som kan förklara varför man betalar för mycket preliminär skatt? Detta innebär ju för hela friden att man lånar ut kosing till staten räntefritt! Själv ser jag till att betala så lite preliminär skatt som möjligt. Dock är jag fullt medveten om den latenta skatteskuld jag kommer att ha till fogden. I början av varje år gör jag en preliminärdeklaration samt räknar ut skatten med Skatteverket suveräna app. Den framräknade latenta skatteskulden divideras med tolv, och sätts in månatligen på ett räntebärande konto. När det är dags överförs kosingen till mitt skattekonto.
Än en gång - varför låna ut räntefritt till staten?
Citera
2018-06-05, 18:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Det tillför inte diskussionen något att skrika ut när och hur mycket man fått på skatten. Det förstör tråden och är OT och kommer varnas. Har raderat mängder med inlägg och delat ut några varningar.
Lika ointressant är det att konstatera att man inte fått skatten. Det blir en list tråd med flera sidor text som är helt ointressant och om alla på forumet ska berätta detta så kommer ingen kunna använda tråden för att ställa relevanta frågor om deklaration 2018.

SKÄRPNING! // Mod
Senast redigerad av Diablo1118 2018-06-05 kl. 19:07.
Citera
2018-06-05, 19:39
Medlem
Skatteverket har slutat med att använda utbetalningsavier.Du måste själv begära att få pengarna
utbetalda.Troligen skriftligt.Det fick vi göra för att få ut återbäring från vår fars dödsbo.
Citera
2018-06-05, 20:55
Medlem
hrwdtjs avatar
När kommer deklarationen från 2017 synas i kreditupplysningen?
Citera
2018-06-05, 23:07
Avslutad
Min fråga kanske är en aning märklig och dum, men jag ställer den i alla fall.

Exempel:
En person får tillbaka 1.000 kr på skatten, men har skulder hos Kfm, och som bekant hamnar skatteåterbäringen hos dem då. Kfm brukar skicka ut ett brev där de berättar att skatten åker direkt in till dem för att betala av på skulderna. Detta brev från Kfm, skickas det endast när personen i fråga har godkänt och skrivit under deklarationen? Alltså att Kfm väntar tills det sker, eller skickas det ut på någon automatik även om personen inte har skrivit under deklarationen?

Agerar varken Skatteverket eller Kfm förrän mottagaren har skrivit under och godkänt? För det är väl det som är poängen med att deklarera och få tillbaka/betala mer skatt.

Tacksam för svar från någon som är insatt.
Citera
2018-06-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Min fråga kanske är en aning märklig och dum, men jag ställer den i alla fall.

Exempel:
En person får tillbaka 1.000 kr på skatten, men har skulder hos Kfm, och som bekant hamnar skatteåterbäringen hos dem då. Kfm brukar skicka ut ett brev där de berättar att skatten åker direkt in till dem för att betala av på skulderna. Detta brev från Kfm, skickas det endast när personen i fråga har godkänt och skrivit under deklarationen? Alltså att Kfm väntar tills det sker, eller skickas det ut på någon automatik även om personen inte har skrivit under deklarationen?

Agerar varken Skatteverket eller Kfm förrän mottagaren har skrivit under och godkänt? För det är väl det som är poängen med att deklarera och få tillbaka/betala mer skatt.

Tacksam för svar från någon som är insatt.

Skv måste fatta ett beslut först om slutlig skatt, annars finns ju inget beslut om ett överskott att skicka till kfm.
Skv kan fatta beslut utan underskriven deklaration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in