Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Jag skulle säga att vi på Flashback var helt exakt i vår uppskattning av SCB:s resultat på 18,5%. Om vi tittar på alla tipsen så ser man tydligt att några få skenade iväg i toppen och kanske inte förstår det här med SCB-mätningar och den stora underskattningen i dessa.
Vi hade inte på samma sätt tips i klar underkant. Hade vi haft det på samma sätt hade vi fått ta med Göran Persson, Göran Greider och Malena Ernman som fick ersätta Powergirl, Greta75 och Rejdar denna gång.
Så jag skulle säga att vi var jävligt precisa och mycket skickliga exakt på det det. Vi ärknade ut både den exakta siffran och den exakta underskattningen. Det säger en hel jävla del om vår gemensamma skicklighet, kunskap och erfarenhet i den här tråden. Vi är många som följt mätningarna länge och vet exakt hur det fungerar och hur det här ska bedömas.
Det är intressant också då många av oss även är överens om att Sverigedemokraterna skulle få 23%+ vid ett val idag och att S skulle få högst 25% vid ett va idag. Varav SD är med och slåss om första platsen i svensk politik vid ett val idag.
Om man ska vara helt allvarlig så är Flashbackpanelen förbannat exakt, 0,3% fel (medianen), mycket bra!
Nu vet jag att man inte kan jämföra så som jag just tänker göra, men inför förra valet hade SCB SD på 8,1% (majmätningen) - valresultatet hamnade på 12,9%; det betyder en underskattning på hissnande 59%. OM jag säger OM detta skulle gälla i denna mätning, betyder det 18,5% x 1,59 = 29,4%
Nu tror jag inte att SCB är så grova i sin underskattning, men låt oss leka med tanken att deras underskattning ligger på 40% då blir det ändå höga 25,9%, Och en underskattningen på 35% ger 25%.
Detta ser väldigt bra ut för SD inför den 9 september. Just nu kring 25% tror jag inte är helt osannolikt.
Ett stort tack att du tog tag i denna SCB-tävling! Bra initiativ och perfekt genomförd.
Själv låg jag ca 1 PE för högt (19,6%

)