2018-06-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Jag hittar inte mätperiod?

Har dom fått med afghanamnesti och att koranen ropas ut över växjö?

Isf är det karastrof, även med underskattningen inräknad.
27 april till 29 maj.

Skulle vara intressant att se hur siffrorna ser ut om man enbart ser till sista veckan/veckorna.
2018-06-05, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 770723
Om cirka 2 veckor borde den komma ut.

Spännande den brukar ju vara mer realistisk. Förra mätningen dör låg övriga på 3.9 % och då var inte FI inräknat

Får göra en betting till den undersökningen

Sd och s låg båda på 23%

Gissar 25,7 till sd

20.6 till s

4.5 till övriga ( 2.5 till afs )
Senast redigerad av Captinhero 2018-06-05 kl. 10:12.
2018-06-05, 10:10
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fascinerande ändå hur det alltid är M som får skulden för all tillförsel av SD-väljare.

Moderaterna SCB maj 2014: 22,7
Moderaterna SCB maj 2018: 22,6

Tänk att SD kan fördubblas genom påstådd tillförsel av moderater samtidigt som M ligger helt oförändrade. Det är magi!

KD ligger nu faktiskt risigt till på riktigt. I maj 2014 fick de 3,9 i SCB och tog sig till ett valresultat på 4,57. Nu fick de 2,9...
Tanken är väl att det blir en förskjutning med väljare som går från s till m, och väljare från m till SD.
2018-06-05, 10:12
Medlem
Aeriannes avatar
"Det totala individbortfallet uppgår till 48,3 procent. Det totala antalet svarande är 4 632, vilket motsvarar 51,7 procent."

Med tanke på att bortfallet är i stort sett hälften av de individer som man tjatat på under en månads tid, och med tanke på SCB:s normala precision att förutsäga S och SD:s valresultat från maj-mätningen under ett valår, får nog dagens resultat betraktas som sensationellt bra för SD, och sensationellt dåligt för S.

Pasok på er, grevar och baroner.
2018-06-05, 10:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om vi ska gå på Flashback-medianen i SCB-tävlingen kommer SD att få 18,8%... Snart vet vi

Jag skulle säga att vi på Flashback var helt exakt i vår uppskattning av SCB:s resultat på 18,5%. Om vi tittar på alla tipsen så ser man tydligt att några få skenade iväg i toppen och kanske inte förstår det här med SCB-mätningar och den stora underskattningen i dessa.

Vi hade inte på samma sätt tips i klar underkant. Hade vi haft det på samma sätt hade vi fått ta med Göran Persson, Göran Greider och Malena Ernman som fick ersätta Powergirl, Greta75 och Rejdar denna gång.

Så jag skulle säga att vi var jävligt precisa och mycket skickliga exakt på det det. Vi räknade ut både den exakta siffran och den exakta underskattningen. Det säger en hel jävla del om vår gemensamma skicklighet, kunskap och erfarenhet i den här tråden. Vi är många som följt mätningarna länge och vet exakt hur det fungerar och hur det här ska bedömas.

Det är intressant också då många av oss även är överens om att Sverigedemokraterna skulle få 23%+ vid ett val idag och att S skulle få högst 25% vid ett val idag. Varav SD är med och slåss om förstaplatsen i svensk politik vid ett val idag.
Senast redigerad av 8711 2018-06-05 kl. 10:24.
2018-06-05, 10:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag vet att du är en god frände, men min poäng är att dagens SCB är ointressant. Den säger i princip ingenting. Hur många tror på att S har +28%, inte ens de på Sveavägen 68. Hur många tror på att SD har 18,5%?

Alla vet att SCB ligger helt åt helvete, men jag skadeglädjs lite och jag skulle vilja se Steffe säga på valnatten att "det är bara en opinionsundersökning som räknas"; S kommer att få under 25% i valet och jag tror SD kommer att bli största parti.

Jag håller redan på poppa popcornen till i september
2018-06-05, 10:15
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Har inte läst rapporten men tycktes höra att det är 18 procent som är osäkra. Är inte det högt? Vad döljer sig där?

Svårt att säga, men med tanke på vart vindarna blåser så finns nog en del potentiella SD, MED, och AfS-väljare, lite beroende på varifrån de kommer. Bland en del f.d. röda finns kanske ännu en skämsfaktor eller tvivel att gå över till SD. Undrar hur skämsfaktorn ser ut för AfS? Överlag finns det få stabila partier numera, många är kappvändare vilket gjort folk osäkra. Vinnarna i valet borde bli SD, V och kanske C.
2018-06-05, 10:16
Avstängd
dacks avatar
Då får ni väl fira stort nu då en uppgång i medel på hela 6,54 % under 3 år och 10 månader.
Beklagar dock att ni inte kunde springa ifatt toppnoteringen på 22,75 ifrån juli 2017.
2018-06-05, 10:20
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag skulle säga att vi på Flashback var helt exakt i vår uppskattning av SCB:s resultat på 18,5%. Om vi tittar på alla tipsen så ser man tydligt att några få skenade iväg i toppen och kanske inte förstår det här med SCB-mätningar och den stora underskattningen i dessa.

Vad var medianen?
2018-06-05, 10:20
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Vad var medianen?
18,8% så där var det också rätt nära.
2018-06-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag vet att du är en god frände, men min poäng är att dagens SCB är ointressant. Den säger i princip ingenting. Hur många tror på att S har +28%, inte ens de på Sveavägen 68. Hur många tror på att SD har 18,5%?

Saken är att här tror jag du har helt fel. Ser man till min arbetsplats så består den av riktigt intelligenta människor som genomgående läser tidningar och ser på nyheter. De flesta följer nog inte Flashback dock eller tänker särskilt mycket på politik.

Min uppfattning är nog att de flesta ser 28% som en trovärdig skattning och tänker inte på att de kunde vara ännu bättre. Jämfört med valresultatet (som de flesta känner till) är det tillräckligt dåligt för att man skall bli lite glad

För någon månad när jag påstod att (SD) mycket väl kunde få 24% i valet i höst och att det kunde vara värt att satsa lite pengar på Betson så var ett vanligt svar att det inte fanns några mätningar som gav stöd för det utan troligast vore nog 15-18%. Nu har det ändrats med SIFO och Demoskop som visat högre stöd men YouGov eller Sentio existerar inte om man läser Corren, DN, eller SvD och tittar på SVT nyheter.

Det som kan hända nu är att opinionsmätningarna närmar sig verkligheten då folk blir mer benägna att svara nu när de vet att deras parti är ett stort (och därmed ej extremt) parti. Det lär skapa ytterligare ökningar i opinionsmätningarna och troligen också leda till att något fler i slutändan röstar.

Hade opinionsmätningarna sysslat med en konspiration för att hålla tillbaka (SD) så är utfallet inte särskilt lyckat. Nu skapar de en bandwagon effekt sista månaderna
2018-06-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Vi hade inte på samma sätt tips i klar underkant. Hade vi haft det på samma sätt hade vi fått ta med Göran Persson, Göran Greider och Malena Ernman som fick ersätta Powergirl, Greta75 och Rejdar denna gång.

Så jag skulle säga att vi var jävligt precisa och mycket skickliga exakt på det det. Vi ärknade ut både den exakta siffran och den exakta underskattningen. Det säger en hel jävla del om vår gemensamma skicklighet, kunskap och erfarenhet i den här tråden. Vi är många som följt mätningarna länge och vet exakt hur det fungerar och hur det här ska bedömas.

Det är intressant också då många av oss även är överens om att Sverigedemokraterna skulle få 23%+ vid ett val idag och att S skulle få högst 25% vid ett va idag. Varav SD är med och slåss om första platsen i svensk politik vid ett val idag.

Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
18,8% så där var det också rätt nära.
Hur ser det ut om man väljer bort de två som tippade 25%?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in