Citat:
Ursprungligen postat av
8bitrage
Inte för att jag orkar engagera mig så mycket, men du vet att du har väjningsplikt mot bilar i ALLA filer i rondeller va? Inte bara dom som ligger i "din fil"?.
"Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam"
Citatet kommer från Mestmotor.se, artikeln "10 fakta om körning i rondell" eller liknande...
Han bromsade för att du var på väg in i en situation som kunde ha kostat dig 2000kr i böter om en polis varit uppmärksam på det... Jävligt oschysst gjort av honom, säkert helt personligt och han hatar dig.
BTW, han har ditt namn på en lista han får på morgonen, så att du står och väntar på uppkörning typ 10:15 och han vet att en med ditt namn ska köra då, ja, inte så svårt att räkna ut att det är du.
Jag jobbar själv inom ett yrke där man behöver hålla koll på folk som står och väntar ibland, och du ska veta att efter ett par år är det extremt lätt att se vilka som står och väntar på att man ska dyka upp.
Så han visste nog att någon (hittar på ett namn nu) "David Larsson" skulle köra upp ungefär den tiden, ser någon som ser ut som att dom ska köra upp och säger alltså "Tjena David!", kan ju t.o.m. vara så att han fått foto på dig då det väl tas när man skriver teorin?
Jo, men när han säger "Hej xx, vi körde för några år sen, får hoppas det går bättre nu", innebär väl att han kommer ihåg mig? Något han påstod att han inte gjort 3 dagar efter första uppkörningen?
Jo, det är väjningsplikt i rondeller, oavsett körfält. Men har du hört talas om riskmedvetenhet? Har jag fri sikt på 250-300 meter och bilen ligger lååångt åt vänster, i innerfil, blinkandes, och jag hade haft en marginal på 30-40 meter när jag åkt ut, så ska jag ändå stanna enligt dig? Trots att jag saktat in, anammat väjningsplikten och ser att jag hinner, oavsett, att komma ut?
Snarare så att det var sabotage för att ha något att skriva upp mig på, eller för att han inte trodde jag hade en aning om väjningsplikt (hur jävla dum får man bli då?)
Situationen som sådan var att oavsett så hade jag goda marginaler oavsett körfält, och hans tvärbroms var livsfarlig och helt oetisk. Han hade erkände ju själv sen att han hade fel, så vad är ditt problem? Dessutom blev han påkommen med att ljuga två gånger?