2018-06-04, 22:14
Medlem
Ygg3s avatar
Han låter efterbliven. Hänger inte riktigt med, du skriver att du fått höra att han fått sparken men ändå så får du honom igen?

Jag fick köra upp totalt tre gånger, och mitt allmänna intryck om rondeller och instruktörer är att de är jäkligt nojiga och försiktiga när rondeller är inblandade. Tänk på det nästa gång.
Citera
2018-06-04, 22:17
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag håller med instruktören gällande rondell-situationen. Du vet aldrig om bilen tänker fortsätta vänster eller byter ut till din fil.

Du skönmålar din syn på situationen utan att förstå att du kommer orsaka en olycka om du gör det där 10 gånger. Och felet kommer ligga på dig för att du har väjningsplikt in i rondellen - oavsett om den andra bilen ligger i innerfilen.

Så, vänta nu. Jag saktar ner, ser bilen 90-100 meter till vänster bort i rondellen, liggandes i innerfilen, blinkandes till vänster, som han ska RUNT rondellen, dvs inte korsa mitt körfält öht, utan fortsätta runt. Jag kom inte direkt i 70 blås och bara körde utan jag bromsade ju in och höll koll på bilen hela vägen, därav beslutet jag tog, som enligt mina andra två körskolelärare är rätt?

Så, en bil som ligger 90-100 meter bort, i vänster-innerfil, blinkandes att han ska fortsätta, och jag hade även 30-40 meters marginal när jag väl skulle ut, ska jag vänta på, även fast han ska runt, jag har marginal, och 4 bilar bakom mig? Jag ska alltså inte ta ett medvetet ,säkerhetskalkylerat beslut, utefter den bilens agerande, placering och riktning, och hindra trafiken bakom, helt i onödan?
Citera
2018-06-04, 22:18
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Men boka bara på en annan ort istället ? Inte svårare än så.

Men om ALLT verkligen är som du säger lider jag verkligen med dig

Jag bokade på annan ort, döm av min förvåning att han är där. Samtidigt som 9 andra ska köra upp, så får jag honom av alla, och trots att jag meddelat trafikverket att det inte gellar.
Citera
2018-06-04, 22:20
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg3
Han låter efterbliven. Hänger inte riktigt med, du skriver att du fått höra att han fått sparken men ändå så får du honom igen?

Jag fick köra upp totalt tre gånger, och mitt allmänna intryck om rondeller och instruktörer är att de är jäkligt nojiga och försiktiga när rondeller är inblandade. Tänk på det nästa gång.

Hej Ygg3!
Yes, jag vet, har nog kört i en miljon rondeller. Just den här rondellen är enorm och ger en enormt sikt, man ser bilar från vänster från 250-300 meters avstånd. Bilen låg i vänster innerfil, blinkade vänster som han skulle fortsätta. Jag skulle alltså inte varit i närheten av honom när jag fortsatte in på min fil.

Jag agerade alltså efter informationen den bilen gav mig, saktade in för väjningsplikt och tog rätt beslut. Har redan kollat med trafikskolan och det var reko. Verkar vara olika från person till person om ni hört annat isåfall, det kan jag inte svara på.
Citera
2018-06-04, 22:22
Medlem
barkies avatar
Det är väl självklart att jag har självinsikt och hade svurit djupt och länge om jag gjort misstag som jag inte borde gjort. Men det var verkligen inga situationer som dök upp eller några regler, riktningar etc jag missade, och jag anammar alltid försiktighet med hastighet vid ställen som innebär ökad risk.

Med två uppkörningar har han ljugit på protokollet, inte kunnat svara på varför han kuggat, och blivit fast med att ljuga mig i ansiktet 3 gånger, och några av er påstår alltså, på fullaste allvar, att det är mitt fel?

Nja. Jag har självinsikt. Första gången kunde jag ändå relatera till, även om jag tyckte det var orättvist, då jag var NÄRA att göra en miss, men inte gjorde den, och sen att den ljögs om så oerhört mycket på protokollet sen.

Tror flertalet behöver läsa tråden igen i så fall så man får hela bilden klar för sig.
Citera
2018-06-04, 22:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Kan det vara den ökände Haluk aka husblatten från Linköping som kuggat dig?

Hallå. Nej, det var en svensk i 50+-åldern.
Citera
2018-06-04, 22:27
Medlem
Ptolemaioss avatar
Uppkörningsmannen har ett arbete att sköta, du tar det personligt men jag garanterar att han inte gör det, han tänker mest troligt inte ens på dig när han lämnat sitt omdömme och du klivit ut ur bilen. Du kör helt enkelt för dåligt för att få inneha ett körkort.
Citera
2018-06-04, 22:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Inte för att jag orkar engagera mig så mycket, men du vet att du har väjningsplikt mot bilar i ALLA filer i rondeller va? Inte bara dom som ligger i "din fil"?.

"Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam"

Citatet kommer från Mestmotor.se, artikeln "10 fakta om körning i rondell" eller liknande...

Han bromsade för att du var på väg in i en situation som kunde ha kostat dig 2000kr i böter om en polis varit uppmärksam på det... Jävligt oschysst gjort av honom, säkert helt personligt och han hatar dig.

BTW, han har ditt namn på en lista han får på morgonen, så att du står och väntar på uppkörning typ 10:15 och han vet att en med ditt namn ska köra då, ja, inte så svårt att räkna ut att det är du.
Jag jobbar själv inom ett yrke där man behöver hålla koll på folk som står och väntar ibland, och du ska veta att efter ett par år är det extremt lätt att se vilka som står och väntar på att man ska dyka upp.

Så han visste nog att någon (hittar på ett namn nu) "David Larsson" skulle köra upp ungefär den tiden, ser någon som ser ut som att dom ska köra upp och säger alltså "Tjena David!", kan ju t.o.m. vara så att han fått foto på dig då det väl tas när man skriver teorin?

Jo, men när han säger "Hej xx, vi körde för några år sen, får hoppas det går bättre nu", innebär väl att han kommer ihåg mig? Något han påstod att han inte gjort 3 dagar efter första uppkörningen?

Jo, det är väjningsplikt i rondeller, oavsett körfält. Men har du hört talas om riskmedvetenhet? Har jag fri sikt på 250-300 meter och bilen ligger lååångt åt vänster, i innerfil, blinkandes, och jag hade haft en marginal på 30-40 meter när jag åkt ut, så ska jag ändå stanna enligt dig? Trots att jag saktat in, anammat väjningsplikten och ser att jag hinner, oavsett, att komma ut?

Snarare så att det var sabotage för att ha något att skriva upp mig på, eller för att han inte trodde jag hade en aning om väjningsplikt (hur jävla dum får man bli då?)

Situationen som sådan var att oavsett så hade jag goda marginaler oavsett körfält, och hans tvärbroms var livsfarlig och helt oetisk. Han hade erkände ju själv sen att han hade fel, så vad är ditt problem? Dessutom blev han påkommen med att ljuga två gånger?
Citera
2018-06-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så, vänta nu. Jag saktar ner, ser bilen 90-100 meter till vänster bort i rondellen, liggandes i innerfilen, blinkandes till vänster, som han ska RUNT rondellen, dvs inte korsa mitt körfält öht, utan fortsätta runt. Jag kom inte direkt i 70 blås och bara körde utan jag bromsade ju in och höll koll på bilen hela vägen, därav beslutet jag tog, som enligt mina andra två körskolelärare är rätt?

Så, en bil som ligger 90-100 meter bort, i vänster-innerfil, blinkandes att han ska fortsätta, och jag hade även 30-40 meters marginal när jag väl skulle ut, ska jag vänta på, även fast han ska runt, jag har marginal, och 4 bilar bakom mig? Jag ska alltså inte ta ett medvetet ,säkerhetskalkylerat beslut, utefter den bilens agerande, placering och riktning, och hindra trafiken bakom, helt i onödan?
Tyvärr kan det skilja sig lite om vad lagen säger och vad man bör göra. Ett praktexempel är att aldrig köra för fort på en uppkörning.

Sunt förnuft säger definitivt att man bör köra i den situationen du beskriver. I alla fall med de marginaler du nämner, men dessa har vi bara ditt ord på. Men hur man än ser på saken så kan bilen få för sig att byta fil helt plötsligt, och krockar ni så är det ditt fel juridiskt.
Citera
2018-06-04, 22:30
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Uppkörningsmannen har ett arbete att sköta, du tar det personligt men jag garanterar att han inte gör det, han tänker mest troligt inte ens på dig när han lämnat sitt omdömme och du klivit ut ur bilen. Du kör helt enkelt för dåligt för att få inneha ett körkort.

Jo, vi säger så. En tjej hade misslyckats med att backa runt hörn 4 gånger, behövt 3 försök för en vanlig fickparkering och missa avfarten in till vägverket, fick backa fort och hindra trafiken för att komma in och hon klarade det?

Problemet är ju att jag inte fått en enda positiv feedback av något jag gjorde, han blev påkommen med att ljuga två gånger, och kunde inte svara på varför han hade problem med dom moment han underkände, fast jag frågade och frågade, något han inte borde ha några problem med att förklara om det verkligen var något, eller vad säger du själv?
Citera
2018-06-04, 22:31
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tyvärr kan det skilja sig lite om vad lagen säger och vad man bör göra. Ett praktexempel är att aldrig köra för fort på en uppkörning.

Sunt förnuft säger definitivt att man bör köra i den situationen du beskriver. I alla fall med de marginaler du nämner, men dessa har vi bara ditt ord på. Men hur man än ser på saken så kan bilen få för sig att byta fil helt plötsligt, och krockar ni så är det ditt fel juridiskt.

Självklart, och jag tog ju med det i kalkylen innan jag tog beslutet, därav min förvåning när han tvärbromsa och sedan håller med om att mitt resonemang var rätt.
Citera
2018-06-04, 22:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Så, vänta nu. Jag saktar ner, ser bilen 90-100 meter till vänster bort i rondellen, liggandes i innerfilen, blinkandes till vänster, som han ska RUNT rondellen, dvs inte korsa mitt körfält öht,

Rita en bild och lägg upp istället, mycket lättare att förstå då. Men som sagt spelar inner eller yttersta körfältet ingen som helst roll, du har väjningsplikt mot båda fälten.

Citat:
därav beslutet jag tog, som enligt mina andra två körskolelärare är rätt?

Med tanke på hur du beskrivit situationen samt hur du själv berömmer allt som har med din egen körning att göra så ställer jag mig en aning tveksam till din trovärdighet. Men det är inte topic så vi lämnar den diskussionen.

Citat:

”Ta ett medvetet säkerhetskalkylerat beslut” kom igen nu, sluta måla upp dina beslut som perfekta och berätta vad som skett bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in