2018-06-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Aktiemarknaden har rullat på bra så alternativ till sparkonto har funnits. Köper du och tillgången du köpt tappar i värde om än långsamt. Då är det inte ett smack bättre än sparkonto.
Det är bättre för att du kan bo, sitta på marken/läget, leka i gräset, leka med snö. Ett sparkonto ger dig absolut ingenting av det.
2018-06-04, 11:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Det är bättre för att du kan bo, sitta på marken/läget, leka i gräset, leka med snö. Ett sparkonto ger dig absolut ingenting av det.
Fast nu blandar du ihop två saker. Visst är det bättre att bo bra, men att räkna med stigande priser och därmed inflationsskydd och mer därtill tror jag inte på de närmaste 5-6 åren.
2018-06-04, 13:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu blandar du ihop två saker. Visst är det bättre att bo bra, men att räkna med stigande priser och därmed inflationsskydd och mer därtill tror jag inte på de närmaste 5-6 åren.
Framtida värden går bara att gissa om.

Personligen tror jag marknaden kommer fortsätta falla under sommaren för att sedan ta fart till hösten. För då borde röken ha lagt sig efter förändringen i amorteringsreglerna.

Men det är bara en gissning.

Eftersom man ändå inte vet. Så tycker jag också att det är en bra strategi att investera is saker som ger ett extra mervärde som fastigheter.

Men ska man titta rent ekonomiskt så kommer fastigheter med en kostnad också.
2018-06-04, 14:22
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
En liten spaning:

Satt i telefonkonferens på jobbet och dumsurfade samtidigt (jag har simultankapacitet...). Hittade en intressant annons från Wrede för en lägenhet i HagaNova. En lägenhet på Gävlegatan 26, 11 tr på 112 kvm för 9800'. Skrev 26,11 112 9800' på ett block och var plötsligt tvungen att fokusera på telefonkonferensen. Nu ikväll försökte jag hitta annonsen igen för att uppdatera mitt excelblad. Då var den plötsligt borta! I den ekonomiska planen så finns det bara en lägenhet som stämmer, nr 3112, med priset 10530'. Mäklaren kan ju visserligen ha slarvat med adressen eller våningsplanet, men lägenheterna i den storleken högt upp kostar ungefär så mycket. Det som gör det här intressant är att det är Wrede som säljer de lägenheter som EM inte har lyckats sälja. Har de börjat rea ut lägenheter?!?! Eller är det någon som inte fick lån och inte kan tillträda ?!?!

Nu syns lägenheten på Hemnet igen:
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-vasastan-hagastaden-stockholms-kommun-gavlegatan-26,-11-tr-12387597

Utgångsbudspriset är alltså 730' under priset i den ekonomiska planen... Vem är det som säljer? EM? Någon som inte fick lån? En spekulant?

(Kan tillägga att den här lägenheten fanns länge kvar som osåld på EMs sajt. Det är därför jag tror att det kan vara EM som säljer för ett reducerat pris själva)
Senast redigerad av Tullius 2018-06-04 kl. 14:27.
2018-06-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är ju PGA att realräntan är låg som man inte amorterar.

Jag har negativ realränta på mina lån. Så långe det är på det viset tänker jag inte amortera. Pengarna som blir över går in på ISK kontot istället.

Skämtar du? Det är klart man amorterar när räntan är låg för att gardera sig mot ränta på 5% om några år.
2018-06-04, 16:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Skämtar du? Det är klart man amorterar när räntan är låg för att gardera sig mot ränta på 5% om några år.

Självklar inte. Man placerar pengarna efter bästa avkastning idag. Inte någon fantasi angående en avlägsen framtid.

Att placera pengar i någon som ger negativ avkastning anser jag är extremt korkat.

Om realräntan verkligen skulle bli 5% så ändrar man när det sker.

Om du verkligen tror att räntan kommer att nå 5% så beror det på flera steg av orsaker. Tex 30% fall i kronan och inflation uppåt 5%. Då placerar man i euro eller usd medan det faller. Då kan man lösa lånen senare med avkastningen från placeringen.
2018-06-04, 17:12
Medlem
Citat:
Självklar inte. Man placerar pengarna efter bästa avkastning idag. Inte någon fantasi angående en avlägsen framtid.

Att placera pengar i någon som ger negativ avkastning anser jag är extremt korkat.

Om du verkligen tror att räntan kommer att nå 5% så beror det på flera steg av orsaker. Tex 30% fall i kronan och inflation uppåt 5%. Då placerar man i euro eller usd medan det faller. Då kan man lösa lånen senare med avkastningen från placeringen.

Om man inte har oturen att SEK stiger 10% usd eller euro samtidigt som börserna kraschar som 2008.
Det är olika beroende på ålder, jobb, lön, partnerskap osv. för dig kan det mycket väl vara det bästa men för blekmyr kanske det är bättre att använda en del av sparutrymmet för att amortera. Vi vet allihopa att det historisk inte har varit det bästa alternativet och förmodligen inte är det i framtiden heller men att minska risken (mindre lån -> mindre risk) är ju ganska trevligt det också.
2018-06-04, 17:37
Medlem
Citat:

Fast alltså du lever i någon slags drömvärld där folk kastar pengar till investeringar i andra valutor som att det vore monopolpengar.

Jag har sagt det förut och säger det igen: vanliga svennar tjänar 18000:- netto och är helt fucked när räntan går upp, enda sättet för dem att rädda upp situationen är att amortera. De har inte råd att pröjsa 20000:-/mån när räntorna drar iväg.
2018-06-04, 17:54
Medlem
DDRTVs avatar
Så länge räntan är negativ och konjunkturen god kommer nog inga ras.

Men enligt detta stresstester av ESRB, kan det gå ner så mycket som 49%.

Ur artikel,

Europeiska systemrisknämnden, ESRB, har tagit fram ett krisscenario för att ta reda på hur olika länder skulle klara en finansiell och makroekonomisk chock.

När det gäller bostadspriserna så beräknas de falla med 49 procent under de tre åren som scenariot avser. Prisnedgången på bostäder i Sverige är den största för samtliga länder som ingår i stresstestet.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/04/klarar-sverige-en-finanskris.html

Låter mycket men vem vet om räntebidragen dras bort och räntan sticker till 5% kan det ske mycket.
2018-06-04, 21:02
Medlem
Citat:

Den här mannen tänker.

Tyvärr har amorteringskraven gjort ekonomiska alternativ, ekonomiskt tänkande omöjliga för många hushåll.
2018-06-04, 21:28
Medlem
Tulliuss avatar
Spekulantspaning: Einar Mattssons HagaNova

276 lägenheter totalt.
Litet oklar spekulationsgrad. För de lägenheterna som har ett lägenhetsnummer som börjar med 3, verkar spekulationsgraden vara 35,6%. Totalt i projektet är spekulationsgraden kring 19%.
Föreningslån på 20 671 kr/kvm. Om amorteringen år 11 används varje år så tar det 100 år att amortera.
awindex: 111%, tulliusindex: 241%

Pålägg mot den ekonomiska planen för de som sålt (vissa av dessa är från Booli och behöver därmed inte vara sålda utan det kan vara sista bud innan objektet drogs tillbaka):
2017-05-30 5,2% 210 000 kr (Endast Booli)
2017-11-10 5,9% 230 000 kr
2017-11-17 -3,7% -155 000 kr
2017-11-25 -3,4% -190 000 kr
2017-11-29 -1,4% -110 000 kr (Endast Booli)
2017-12-01 1,2% 50 000 kr
2017-12-08 5,2% 210 000 kr
2017-12-13 4,7% 190 000 kr (Endast Booli)
2017-12-23 7,5% 265 000 kr (Till salu igen under våren)
2018-01-11 1,6% 70 000 kr
2018-01-29 -6,1% -490 000 kr
2018-03-15 -1,6% -80 000 kr (Endast Booli)
2018-05-09 -8,7% -360 000 kr
2018-05-21 -3,1% -160 000 kr

De lägenheter som ligger ute idag har följande pålägg mot ekonomisk plan:
-14,1%, -14,0%, -12,1%, -11,3%, -9,7%, -9,2%, -7,7%, -7,4%, -7%, -6,2%, -3,7%, -1,9%, -0,1%, 0,5%, 3,8%. En sänkning mot tidigare. Spekulation i HagaNova har uppenbarligen inte ha varit en så bra affär.

Det verkar som att det finns lägenheter till salu direkt från EM med ett reducerat pris. Två lägenheter till salu via Wrede med utgångspris under ekonomisk plan och som stod som "lediga" när jag laddade ner prislistan från EM sajt. Hata slumpen. Sänking med 920' (14%) och 720' (7%).

Vill fortfarande tipsa om den barocka underhållsplanen på sidan 17 i den ekonomiska planen.
Senast redigerad av Tullius 2018-06-04 kl. 21:51.
2018-06-05, 02:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Framtida värden går bara att gissa om.

Personligen tror jag marknaden kommer fortsätta falla under sommaren för att sedan ta fart till hösten. För då borde röken ha lagt sig efter förändringen i amorteringsreglerna.

Men det är bara en gissning.

Eftersom man ändå inte vet. Så tycker jag också att det är en bra strategi att investera is saker som ger ett extra mervärde som fastigheter.

Men ska man titta rent ekonomiskt så kommer fastigheter med en kostnad också.
Vi är på väg mot en mattad konjunktur. Industrin har sakta börjat bromsa in. Byggsektorn kommer börja bromsa hårt den med. 2020 är lågkonjunkturen här. Att tro att bostadspriserna kommer komma igen uthålligt är byggt på fantasier och önsketänkande.
Bubblan måste pysa ut först, det kommer ta ett antal år. Vi har även ett börsras i antågande som antagligen inleder dippen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in