2018-06-03, 21:32
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Satt och kollade lite på lägenheter 1or och 2or i Norrland. Slogs av hur mycket som kostar närmare miljonen och uppåt. Hur fan kan det komma sig egentligen?

En etta/tvåa i närheten av Stockholm som kostar 1,5-2 miljoner? Överpriser, men jag kan förstå det. Huvudstad, mycket jobb, bra utbud på evenemang och aktiviteter osv.

Men en etta/tvåa för +1,5 miljoner i typ Umeå? Hur fan går det ens till?

Håller med om att det låter vansinnigt men jag undrar om du tittar på jämförbara objekt. Är det nyprodd i Umeå eller nästintill? Du får inte en ny eller nästan ny 1:a eller 2:a i Stockholm för 1,5-2 mnkr. Sedan har vi läget. Det spelar roll även i Stockholm. Stockholm är stort. Det du tittar på i Umeå är kanske topp där (A-läge) men absolut inte i Stockholm för det priset.

Sedan har vi det som Trotsbud skriver. Om det är "gratis" att låna pengar så kommer priserna att gå upp. Det gäller överallt där det finns en efterfrågan.

// CC
2018-06-03, 21:45
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hmmm... Förstår inte riktigt gbgs prisstatistik. Tankar någon? Är det särskilt attraktiva objekt som sålts tro?

Mina funderingar går åt hållet att de är "toppobjekt" som säljs. Göteborgs innerstad är inte stort men mycket attraktivt i Göteborg och priserna är fortfarande väldigt mycket lägre än priserna för jämförbara lägen i Stockholm. Säger inte att man ska jämföra Göteborgs innerstad med Söder- Östermalm och Vasastan i Stockholm men för de som vill bo i Göteborg är det jämförbart. Det är topp-läge (för Göteborg) samt ofta mycket påkostade bostadsrätter.

Där jag bor (kranskommun till Göteborg men ändå bara 10 min med spårvagn till Korsvägen, Svenska Mässan, Liseberg) har priserna heller inte gått ned nämnvärt, om ens något.

// CC
2018-06-03, 22:15
Medlem
Citat:
Hur ska man komma till bukt med detta då? FMI kommer ju aldrig göra något självmant.

Helt sjukt detta med ej bindande bud egentligen. Hur mycket har inte folk fuskat genom åren pga det? Och särskilt spekulanter på tex nyproduktion? Så enkelt att be någon kompis lägga ett bud för att få igång budgivning, helt utan risk. Ok, man kanske inte alltid behövt göra det men är övertygad om att det varit betydligt vanligare än man trott.
FMI kommer inte göra något, bankerna har inget intresse av att se priser möjligen sjunka heller.

FI kanske inte kan eftersom en sådan lag skulle beröra just en process och inte pengamängder som jag ser det.

Men FI har bäst förutsättning för en ny lag som kräver av bankerna att bolån som de ger ut ska följa nya spelregler - även argumentationen har FI - säg typ "även rådande lagar och regler förutsätter att objekt säljs till marknadspriser, så dessa nya spelregler stabiliserar marknadspriser och därav finansiell stabilitet".

Kräv av bankerna bara att visa/motivera mer varför ett visst pris blev som det blev innan bolånet får medges. Kräv bankerna på att visa budgivningslistan, de digitalt signerade buden. Dessa bolån, som har följt den här nya transparenta bindande budgivnings-processen, ska belönas med tex sänking på amorteringskravet om 0.5%, eller bara ha den friheten.

Som köpare blir det bättre, verkliga marknadspriser, som säljare också bättre för att slippa folk som vinner budgivning men drar sig ur eller börjar söla "men min besiktning" "men låneklausulen då". För banker bättre, för de kommer fortfarande få sälja pengar, men även risken bli mindre, mindre dåliga kunder, bättre marknad. Bara sämre för mäklare och fuskare.
2018-06-04, 00:55
Medlem
Citat:
Hmmm... Förstår inte riktigt gbgs prisstatistik. Tankar någon? Är det särskilt attraktiva objekt som sålts tro?

Boolis definition av GBG innerstad är väl inte riktigt helt överensstämmande med min. Geografiskt kan jag ge dom rätt, men inte karaktärsmässigt, jag tycker att den är alldeles för omfattande(vilket gör att prisvariationen är rätt stor).

Sådant kan givetvis förändras med tiden och det finns ju helt enorma areal i centrala GBG som är grovt underutvecklade, likaledes på andra sidan älven, Frihamnen, Backaplan etc. Bara inom Hedens primärområde hade man kunnat bygga iaf 5000 bostäder och dessutom yta som motsvarar minst lika många arbetsplatser, utan att ens norpa på Hedens evenemangs och idrottsytor. Ullevitomten är ca 7 hektar stor, med en stadsmässig exploatering, t ex ett exploateringstal på 4 skulle man kunna bygga ca 280 000 m2 BTA enbart på den tomten, exempelvis(och lite förenklat) 2250 bostäder(80 m2 stora) och yta för ca 4000-5000 arbetsplatser, skulle man utveckla hela den östra sidan av Skånegatan(alltså flytta gymnasieskolorna) på ett liknande sätt hade man kunnat bygga ytterligare ca 1700 bostäder och 3000 arbetsplatser.

Exercisheden är ju fredad mark, det kan man ju ha alla möjliga åsikter om, men skulle man flytta markparkeringen(helt sinnessjukt slöseri med värdefull mark) till ett underjordiskt garage under Heden, så hade man inte bara kunnat tillföra centrala staden fler p-platser, man hade även kunnat bebygga ytorna som idag är markparkering, dessutom borde man givetvis riva Hotell Liseberg, som i princip är en stor jävla tvåplansvilla, igen, sjukt slöseri med mark. Med detta frigörs ca 4 hektar mark, exploateringstal 4 = 160 000 m2 BTA, eller ca 1250 bostäder och 2000-3000 arbetsplatser.

Vad innebär ett exploateringstal på 4? Ett exempel i området är Skandia Fastigheters projekt(klicka länken) på Bohusgatan, planområdet är ca 5000 m2, byggrätten är på 23 500 m2 BTA, varav 20 000 är bostäder, det ger ett exploateringstal på 4,7.

Ett annat är Wallenstams projekt bredvid Balders huvudkontor på Smålandsgatan och "bakom" Gamla Ullevi, detaljplanen skall startas i år tror jag, den tomten är ca 1 hektar, räknar man med att Wallenstams nya tennisanläggning är ungefär lika stor som dagens(10 banor, med mera) och att dom får bygga ungefär 17 000 m2 så blir nog e-talet för tomten(om man exkluderar tennisanläggningen och den del av tomten denna upptar) ca 4-5.

Summerar man då Heden... så är vi uppe i 5200 bostäder(ca 10 000 boende) och 9000-11 000 arbetsplatser.

Anyways, min högst personliga definition av vad som är GBG innerstad är väl typ dessa områden...

Heden
Inom Vallgraven
Lorensberg
Stampen
Vasastaden
Olivedal
Annedal
Haga

Höftar man lite är vi ca 50 000 boende i dessa områden(och det finns ca 100 000 arbetsplatser), även inom dessa områden finns det givetvis prisvariationer och skillnader, Lorensberg står ju givetvis ut, medelinkomsten är ganska jämförbar med församlingarna i centrala Sthlm dvs bland de högre medelinkomsterna i den här delen av landet, fina föreningar och lägenheter, en av mina bästa vänner växte upp i en, eller ja, hans morsa bor ute i Långedrag, men när vi blev lite äldre bodde han mest hos sin far.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-04 kl. 01:02.
2018-06-04, 02:12
Medlem
Och angående min kommentar om min väns uppväxt, den lägenheten var helt fantastisk, mäklarna brukar väl referera till det där som den "gyllene triangeln", och det är enligt mig passande.
2018-06-04, 05:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Du är förvånad för att du tror att priset betyder att någon ska betala så mycket. Kostnaden är mindre, att ha ett bolån är gratis pengar. Detta har varit fakta senaste 20 åren i Sverige. Alla som "sparade" pengar och inte tog bolån på sig, har sett sitt sparande minska i värde. Alla som haft lån har fått skitbra värdeökning.

Det är inte någon enskild som ska betala priset, bolåneskulderna ska fördelas över hela samhället via inflation och andra "finansiella åtgärder".
Billiga krediter är orsaken till prisuppgången.
Sen är de ” samband” du beskriver historia sedan ett år tillbaka. Nu är prisuppgången bruten och det ser inte ut som att en köpare längre kan räkna med ” gratispengar” vid bostadsköp.
Långt ifrån alla har förstått det, men det kommer bli smärtsamt tydligt de närmaste åren.
2018-06-04, 08:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Anyways, min högst personliga definition av vad som är GBG innerstad är väl typ dessa områden...

Heden
Inom Vallgraven
Lorensberg
Stampen
Vasastaden
Olivedal
Annedal
Haga

Har ingen större synpunkt på ovan men är det verkligen DET som PresidentBahama (PB) mäter? Då är det väldigt liten omsättning... Ställer frågan då det är PBs definition som Trotsbud går efter när han (och vi andra) läser vad PB publicerar i sin statistik.

@ PresidentBahama - kan du definiera vad du mäter med Göteborgs Innerstad?

// CC
2018-06-04, 09:25
Medlem
berra77s avatar
När de nybyggda lyxlägenheterna är svårsålda och det samtidigt är brist på kontorslokaler nära centrala Stockholm, kommer vi att se en konvertering av lyxlägenheter till kontor de närmsta åren ?

30-50K hyra/månad för kontor i storleksordningen 75 - 125 kvm är inget ovanligt i rätt läge. Samma hyra för en lägenhet är svårare att få ut.

Samma situation fanns i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Jag jobbade själv i ett kontor som var en ombyggd lägenhet under åren 1990-91 vid Birger Jarlsgatan. Jag och en kille till satt då i det som förmodligen var en större garderob när det var lägenhet, i "vardagsrummet" satt 5-6 personer och ytterligare 3-4 stycken i "sovrummen".
2018-06-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Billiga krediter är orsaken till prisuppgången.
Sen är de ” samband” du beskriver historia sedan ett år tillbaka. Nu är prisuppgången bruten och det ser inte ut som att en köpare längre kan räkna med ” gratispengar” vid bostadsköp.
Långt ifrån alla har förstått det, men det kommer bli smärtsamt tydligt de närmaste åren.
Det är fortfarande gratis pengar även om priserna inte stiger, även om priserna går sidledes. Även ner med 4-5% är fortfarande en bra deal, för bara en halv miljon som du har på kontot, får du hävstång och kan köpa villa eller BRF för 5 miljoner, med en halv miljon kan du köpa något som gör att du bor bättre, tex undvika böneutrop och ghetto. Din halv miljon skulle ändå ha förlorat lika mängd i värde om du bara höll pengarna på "sparkontot" på pga inflation.

Så länge reporäntan är negativ, är kostnaden för pengar försumbar. När räntorna är högre, då är kostnaderna för lån högre och priserna kommer minska. Då kommer även sparkonton faktiskt vara sparkonton och ge en avkastning som gör det värt att behålla pengarna där.

Negativ reporänta, bolåneräntor under 1%, för det är vad jag har, 1.20% och efter ränteavdraget blir det på 0.84%. Den bästa sparräntan jag kan få är 0.8% från nischbanker som marginalen. Vad annat finns det? Jo, aktier och andra värdepapper. Men detta alternativ kräver att man tänker igenom vilka man ska investera i, det är precis därför sparkonton fanns förut, för att vanliga bönder inte skulle tänka Ericsson A eller Ericsson B, eller ska det gå bra för Cannaboider igen? Det kräver ju en insats och är därför inte kostnadsfritt och medför en risk. Det är något banken borde göra, men tyvärr är det inte värt jobbet för banker längre att ge bra ränta på sparkonton, att själva välja investeringsobjekt, för alternativet med bolån är mer värt.
2018-06-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Har ingen större synpunkt på ovan men är det verkligen DET som PresidentBahama (PB) mäter? Då är det väldigt liten omsättning... Ställer frågan då det är PBs definition som Trotsbud går efter när han (och vi andra) läser vad PB publicerar i sin statistik.

@ PresidentBahama - kan du definiera vad du mäter med Göteborgs Innerstad?

// CC

Han mäter väl antagligen Boolis definition av innerstaden, vilket i princip inkluderar hela centrala GBG. Krokslätt, Guldheden, Johanneberg med mera.

Om man tar t ex hela SDN Centrum och Majorna-Linné... så ökar antalet boende till 125.144(och 140.971 arbetsplatser, 31 december 2016).
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-04 kl. 09:45.
2018-06-04, 10:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Det är fortfarande gratis pengar även om priserna inte stiger, även om priserna går sidledes. Även ner med 4-5% är fortfarande en bra deal, för bara en halv miljon som du har på kontot, får du hävstång och kan köpa villa eller BRF för 5 miljoner, med en halv miljon kan du köpa något som gör att du bor bättre, tex undvika böneutrop och ghetto. Din halv miljon skulle ändå ha förlorat lika mängd i värde om du bara höll pengarna på "sparkontot" på pga inflation.

Så länge reporäntan är negativ, är kostnaden för pengar försumbar. När räntorna är högre, då är kostnaderna för lån högre och priserna kommer minska. Då kommer även sparkonton faktiskt vara sparkonton och ge en avkastning som gör det värt att behålla pengarna där.

Negativ reporänta, bolåneräntor under 1%, för det är vad jag har, 1.20% och efter ränteavdraget blir det på 0.84%. Den bästa sparräntan jag kan få är 0.8% från nischbanker som marginalen. Vad annat finns det? Jo, aktier och andra värdepapper. Men detta alternativ kräver att man tänker igenom vilka man ska investera i, det är precis därför sparkonton fanns förut, för att vanliga bönder inte skulle tänka Ericsson A eller Ericsson B, eller ska det gå bra för Cannaboider igen? Det kräver ju en insats och är därför inte kostnadsfritt och medför en risk. Det är något banken borde göra, men tyvärr är det inte värt jobbet för banker längre att ge bra ränta på sparkonton, att själva välja investeringsobjekt, för alternativet med bolån är mer värt.
Aktiemarknaden har rullat på bra så alternativ till sparkonto har funnits. Köper du och tillgången du köpt tappar i värde om än långsamt. Då är det inte ett smack bättre än sparkonto.
2018-06-04, 10:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Tills det inte går längre, ja. Spelar ju heller ingen roll att räntan är svinlåg för folk amorterar ju inte.

"Amorteringsfritt" ses ju som något positivt, skulle jag vara belånad på 1,5mille så skulle jag amortera 10,000:-/mån om jag hade låg ränta.
Det är ju PGA att realräntan är låg som man inte amorterar.

Jag har negativ realränta på mina lån. Så långe det är på det viset tänker jag inte amortera. Pengarna som blir över går in på ISK kontot istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in