Citat:
Ursprungligen postat av
VemBudar
Hmmm... Förstår inte riktigt gbgs prisstatistik. Tankar någon? Är det särskilt attraktiva objekt som sålts tro?
Boolis definition av GBG innerstad är väl inte riktigt helt överensstämmande med min. Geografiskt kan jag ge dom rätt, men inte karaktärsmässigt, jag tycker att den är alldeles för omfattande(vilket gör att prisvariationen är rätt stor).
Sådant kan givetvis förändras med tiden och det finns ju helt enorma areal i centrala GBG som är grovt underutvecklade, likaledes på andra sidan älven, Frihamnen, Backaplan etc. Bara inom Hedens primärområde hade man kunnat bygga iaf 5000 bostäder och dessutom yta som motsvarar minst lika många arbetsplatser, utan att ens norpa på Hedens evenemangs och idrottsytor. Ullevitomten är ca 7 hektar stor, med en stadsmässig exploatering, t ex ett exploateringstal på 4 skulle man kunna bygga ca 280 000 m2 BTA enbart på den tomten, exempelvis(och lite förenklat) 2250 bostäder(80 m2 stora) och yta för ca 4000-5000 arbetsplatser, skulle man utveckla hela den östra sidan av Skånegatan(alltså flytta gymnasieskolorna) på ett liknande sätt hade man kunnat bygga ytterligare ca 1700 bostäder och 3000 arbetsplatser.
Exercisheden är ju fredad mark, det kan man ju ha alla möjliga åsikter om, men skulle man flytta markparkeringen(helt sinnessjukt slöseri med värdefull mark) till ett underjordiskt garage under Heden, så hade man inte bara kunnat tillföra centrala staden fler p-platser, man hade även kunnat bebygga ytorna som idag är markparkering, dessutom borde man givetvis riva Hotell Liseberg, som i princip är en stor jävla tvåplansvilla, igen, sjukt slöseri med mark. Med detta frigörs ca 4 hektar mark, exploateringstal 4 = 160 000 m2 BTA, eller ca 1250 bostäder och 2000-3000 arbetsplatser.
Vad innebär ett exploateringstal på 4? Ett exempel i området är
Skandia Fastigheters projekt(klicka länken) på Bohusgatan, planområdet är ca 5000 m2, byggrätten är på 23 500 m2 BTA, varav 20 000 är bostäder, det ger ett exploateringstal på 4,7.
Ett annat är Wallenstams projekt bredvid Balders huvudkontor på Smålandsgatan och "bakom"
Gamla Ullevi, detaljplanen skall startas i år tror jag, den tomten är ca 1 hektar, räknar man med att Wallenstams nya tennisanläggning är ungefär lika stor som dagens(10 banor, med mera) och att dom får bygga ungefär 17 000 m2 så blir nog e-talet för tomten(om man exkluderar tennisanläggningen och den del av tomten denna upptar) ca 4-5.
Summerar man då Heden... så är vi uppe i 5200 bostäder(ca 10 000 boende) och 9000-11 000 arbetsplatser.
Anyways, min högst personliga definition av vad som är GBG innerstad är väl typ dessa områden...
Heden
Inom Vallgraven
Lorensberg
Stampen
Vasastaden
Olivedal
Annedal
Haga
Höftar man lite är vi ca 50 000 boende i dessa områden(och det finns ca 100 000 arbetsplatser), även inom dessa områden finns det givetvis prisvariationer och skillnader, Lorensberg står ju givetvis ut, medelinkomsten är ganska jämförbar med församlingarna i centrala Sthlm dvs bland de högre medelinkomsterna i den här delen av landet, fina föreningar och lägenheter, en av mina bästa vänner växte upp i en, eller ja, hans morsa bor ute i Långedrag, men när vi blev lite äldre bodde han mest hos sin far.