Det är nog du som har väldigt höga förväntningar. Att i kommunalval få uppåt 25% och i riksdagsval uppåt 30% är inte dåligt, utan väldigt väldigt bra. Man måste skilja på kommunalval och riksdagsval då det är olika saker och ta in i bilden att 19% i en mätning är med kraftig underskattning. Valresultatet i kommunalvalet i Landskrona kan mycket väl bli 25% och i riksdagsvalet uppåt 30%.
Du jämför ju med tidigare kommunalval, inte riksdagsval.
Att nivån är lägre i kommunerna är jag väl medveten om, men vad det skulle finnas för anledning till att den relativa utvecklingen skulle vara sämre i kommuner är mer höljt i dunkel.
Du jämför ju med tidigare kommunalval, inte riksdagsval.
Att nivån är lägre i kommunerna är jag väl medveten om, men vad det skulle finnas för anledning till att den relativa utvecklingen skulle vara sämre i kommuner är mer höljt i dunkel.
För att Sverigedemokraterna är ett relativt ungt parti som förvisso har växt kraftigt och förbättrat sig lokalt över landet, men har en bit kvar för att vara tillräckligt bra lokalt som man är på riksnivå.
För att Sverigedemokraterna är ett relativt ungt parti som förvisso har växt kraftigt och förbättrat sig lokalt över landet, men har en bit kvar för att vara tillräckligt bra lokalt som man är på riksnivå.
Det är SDs svaghet men kommunalpolitiker med brister har vi levt med länge i Sverige så SDs kommunalpolitiker räds jag inte mer än andra partiers.
Utöver det du skriver så hör de flesta av Sverigedemokraternas hjärtefrågor hemma i riksdagen. En kommun har väldigt litet inflytande över invandringspolitiken, kriminalpolitiken och pensionärsskatten.
Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan! Om någon känner sig missad och vill lägga till sig själv så skriv det igen.
Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
Just i Landskronas kommunalval skall man ta hänsyn till den sk. "Torkild-effekten". Dvs. Liberalernas Torkild Strandberg som har drivit en delvis SD-light politik under många år. Detta gör att L har 28.5% i opinionsmätningarna för kommunalvalet.
I förra valet fick L 25.9% i Kommunvalet, men bara 5.4% i Riksdagsvalet. Så man kan ju tänka sig att det hade sett annorlunda ut för Liberalerna på riksplanet om Torkild Strandberg vore partiledare. Jag känner en hel del som röstar SD i riksdagsvalet, men L i kommunalvalet & det beror enbart på Torkild Strandberg personligen. Så inte många verkar luras att rösta på Liberalerna i riksdagsvalet av den anledningen.
Detta beror bara på hans politik & definitivt inte på att han skulle vara någon "karismatisk ledare". Han ger ett tråkigt men pålitligt intryck. Han har även samma egenskap som Marit Paulsen, han åldras aldrig. Han har sett ut som 54 sedan han var 18.
Låt säga att L i Landskrona istället hade haft Birgitta Ohlsson som lokalordförande, då hade SD haft 40% i kommunalvalet.
Samt att lokalt finns det ofta just lokala partier som kan samla på sig sådana som annars kunnat rösta SD. Dessutom har folk ofta närmare kontakt med sina lokala politiker, och kan rösta på person snarare än parti (Torkildeffekten i Landskrona, som tidigare nämnts).
Sedan beror det på sammansättningen av partier där som ju skiljer sig från riksdagen. Jag tror t.ex. SD kan gå fram mycket i starka S-kommuner som nu fått mycket asylinvandring och dålig service pga det, men i moderatstyrda kommuner som är rika och redan försökt begränsa asylinvandringen har de svårare att växa. Utom då när de t.ex. köper bostadsrätter och villor för tiotals miljoner till asylmigranterna, då kan SD få em boost även där (T.ex. Nacka).
SCB:s mätning är mindre än ett dygn bort nu och det är spänning i tråden.
SCB är ju en stor mätning med många svarande. Vilka nedbrytningar i mindre grupper blir mest intressant att titta på i mätningen? Visst är väl kvinnornas röstande en av de högintressanta delsiffrorna här?
Ja, jag vet att SCB underskattar SD med sina mätmetoder från 1850-talet med 47% bortfall. Det är trenderna vi är ute efter.
🇪
Kvinnorna är intressanta men kanske också de som inte svarar sanningsenligt.