2018-06-04, 08:10
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Mitt tips till tävlingen:
SD 19,0

Motivering:

I november hade SCB 14,8
Snittet på de andra mätningarna låg då på 17,57

De andra mätningarna nu i maj (det är exakt samma institut som i november.) hade snittet 20,23
Med samma proportioner som i november så motsvarar det 17,0 i mätningen på tisdag.

Eftersom SCB låg ovanligt lågt i november jämfört med de andra mätningarna och att SD är inne i ett stimmigt momentum där samtliga mätningar för maj visar ökningar så lägger jag på 2 pe på 17,0 och får således 19,0.
🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

PS. Bra 8711 att du håller i dessa trevliga event.

Nja jag tror lite på den optiska effekten. Över 19 är för mycket på SD och under 18 är för lite. Siffran kommer att vara i 18-häradet. Samtidigt vill man vara lite i överkanten på SD. Mitt tips är 18,8 %
2018-06-04, 08:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test132
Samtidigt är det nog så som HejaFinland skriver i sitt svar till dig att ett SD i regering kan genomföra stora policyuppdateringar hos myndigheter som SCB, Polisen, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen osv. Nu är så klart att allt jag skrivit ovan både ovetenskapligt och en ren gissning, men om något liknande skulle ske i framtiden är det viktigt för SD att kunna avtäcka och basunera ut allt det som är dolt för folket idag i syfte att få folket bakom sig. Att kunna peka på den situation som lämnades i deras knä 2018 och framför allt att få vanligt folk att förstå detta kommer vara ett regerings-SD:s starkaste vapen för att avvärja obefogad kritik.
[/b].

För att inte tappa för mycket väljarstöd i regeringsställning måste SD verkligen exponera allt. Pumpa ut statistik när de har alla statliga verk och regeringens departement bakom sig. Och namnge folk. Hänga ut chefer i myndigheter som mörkat och ljugit, även ned på mellanchefs-nivå. Säkerställa att tusentals för alltid kommer att ha svårt att komma tillbaka i någon form av ansvar för det finns fakta om dem. "Drain the swamp" som en gubbe i Väster brukar säga.
2018-06-04, 08:54
Avslutad
Nu dessa drukningsartiklar samt nogo zoner med tunnelbanor borde väll ge höger partierna sd och afs en till push tycker man.
2018-06-04, 08:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att V ökar samtidigt med SD är närmast en "naturlag", för en tuff valrörelse.
Tror dessutom V skulle kunna sno ytterligare flera procent från S, ifall man glömde sitt vurmande för minoritetsgrupper och endast satsade på "gammal klasskamp".
SD tjänar på ett stort V. För Alliansen kan inte samarbeta med V. Där skulle gränsen gå för deras väljare om t.ex. M stöttade en regering där V ingår (Men i.f.s. så gör de ju nästan det nu....) istället för att samarbeta med SD. SD tjänar på starka ytterlighetspartier, liksom S inte vill samarbeta med KD.
2018-06-04, 08:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Nu dessa drukningsartiklar samt nogo zoner med tunnelbanor borde väll ge höger partierna sd och afs en till push tycker man.

Alla svensson förstår inte att drunkningsolyckorna och att man hindrar räddningspersonal är asylrelaterat.

Tunnelbanan förstår nog de flesta vilka som bor på de stationerna.
2018-06-04, 10:05
Medlem
8711s avatar
Nu är det mindre än ett dygn kvar tills SCB-mätningen släpps tisdagen den 5 juni klockan 09.30.

Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Antal: 116 seriösa tips har inkommit hittills.

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan! Om någon känner sig missad och vill lägga till sig själv så skriv det igen.

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
2018-06-04, 10:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag talar om valet.

Ärligt talat, jag har hängt här tillräckligt länge för att ha varit här när folk skrev att SD utan tvekan snart skulle spräcka 30%-vallen. Så har det inte blivit, som bekant. Om man ser på hur opinionen för SD har utvecklats sedan januari-februari 2015, så har SD knappast stigit sedan dess.

http://status.st

(Min fetning)

Det vet vi inte. Ingen vet det. Inte någon av oss vet med hundra procent säkerhet vad SD landar på i valet 2018. Att säga att "så har det inte blivit" blir väldigt märkligt eftersom valet är tre månader bort... SD kan således få låga 20%, lite högre 23%, utmärkta 26%, kanske t o m 28% eller drämma till med skyhöga 31%. Det enda vi vet med säkerhet är att ingen vet eftersom facit kommer den 9 september, allt innan dess är "bara" mätningar och en spekulationer - och dessa är inga sanningar ristade i sten.

Visst ger dessa undersökningar en tydlig hint om vartåt SD är på väg, men det är förmodligen inte den exakta siffran instituten visar som är det mest viktiga utan själva trenden för SD. Och för närvarande är den trenden spikrakt uppåt för partiet och starkt ökande.

Personligen tillhör jag den dåraktiga lilla skara som tror att SD fortfarande är starkt underskattade - p g a diverse orsaker - och kommer att hamna närmare 30% än 25% i valet, det vill säga strax över 27,5% (eller mer). Om SCB sedan visar 19-20% i morgon då kommer jag bara att få vatten på min kvarn och stärkas ytterligare i min övertygelse.
2018-06-04, 10:17
Medlem
8711s avatar
Efter SCB-mätningen blir nästa intressanta sak juni månads samtliga opinionsmätningar. Hur väl siffrorna upprätthålls eller om vissa institut försöker sig på att sänka sin senaste ökade siffra en del för att försöka skapa artiklar efter sin agenda. Men tror inte så kan ske i särskilt hög utsträckning då man redan kraftigt underskattar Sverigedemokraterna även med och trots maj månads relativt stora ökningar i mätningarna.
2018-06-04, 10:28
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Det vet vi inte. Ingen vet det. Inte någon av oss vet med hundra procent säkerhet vad SD landar på i valet 2018. Att säga att "så har det inte blivit" blir väldigt märkligt eftersom valet är tre månader bort... SD kan således få låga 20%, lite högre 23%, utmärkta 26%, kanske t o m 28% eller drämma till med skyhöga 31%. Det enda vi vet med säkerhet är att ingen vet eftersom facit kommer den 9 september, allt innan dess är "bara" mätningar och en spekulationer - och dessa är inga sanningar ristade i sten.

Visst ger dessa undersökningar en tydlig hint om vartåt SD är på väg, men det är förmodligen inte den exakta siffran instituten visar som är det mest viktiga utan själva trenden för SD. Och för närvarande är den trenden spikrakt uppåt för partiet och starkt ökande.

Personligen tillhör jag den dåraktiga lilla skara som tror att SD fortfarande är starkt underskattade - p g a diverse orsaker - och kommer att hamna närmare 30% än 25% i valet, det vill säga strax över 27,5% (eller mer). Om SCB sedan visar 19-20% i morgon då kommer jag bara att få vatten på min kvarn och stärkas ytterligare i min övertygelse.
Det lät likadant inför 2014 års val i dom olika SD-grupperna på FB alla trimmar upp varandra med rena glädjesiffror och hemmasnickrade fantasikalkyler om både 30 % 35 % till och med några riktiga entusiaster var uppe på 40 % i sina drömmar.

Till sist blir det ju även då en trådsanning som vid valet snabbt bytts ut mot gråt och tandgnissel.
2018-06-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Jag tänker inte debattera med dig i frågan om hur många röster SD faktiskt kommer att få i valet.

Däremot är det tydligt att SD inte har stigit mycket i opinionsundersökningarna sedan december 2015.

http://status.st

Varför har SD inte stigit mycket i opinionen sedan december 2015? Har de blivit mer och mer underskattade av opinionsinstituten?

Kanske. Det kan vara så. Men det kan också vara så att SD faktiskt inte har fått särskilt många fler anhängare sedan december 2015.

Du har helt rätt i att vi inte alls vet hur det förhåller sig med de här sakerna. Det är därför det blir så spännande med valet i höst!
2018-06-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Efter SCB-mätningen blir nästa intressanta sak juni månads samtliga opinionsmätningar. Hur väl siffrorna upprätthålls eller om vissa institut försöker sig på att sänka sin senaste ökade siffra en del för att försöka skapa artiklar efter sin agenda. Men tror inte så kan ske i särskilt hög utsträckning då man redan kraftigt underskattar Sverigedemokraterna även med och trots maj månads relativt stora ökningar i mätningarna.

All rapportering om ett växande SD bör leda till att SD växer. Framgång föder framgång, som Wolodarski varnade.

Att SD verkligen skulle falla i opinionen under juni ser jag därför som osannolikt. Om siffror kommer friseras med korrigerade viktningsmatriser, är en annan debatt.
2018-06-04, 10:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det lät likadant inför 2014 års val i dom olika SD-grupperna på FB alla trimmar upp varandra med rena glädjesiffror och hemmasnickrade fantasikalkyler om både 30 % 35 % till och med några riktiga entusiaster var uppe på 40 % i sina drömmar.

Till sist blir det ju även då en trådsanning som vid valet snabbt bytts ut mot gråt och tandgnissel.

30%, 35% eller 40% tror jag inte ett dugg på. Det är helt enkelt inte rimligt eftersom det skulle betyda att S och M fullständigt rasat ihop till en blöt fläck på marken. Kring 27,5% är däremot inte helt osannolikt eftersom jag tror att S och M båda kommer att gå riktigt dåligt - S mest dåligt.

Det är möjligt att även 27,5% är en på tok för hög siffra, men då får jag väl stå där efter valet med skammen, böja mitt huvud och erkänna att siffran var åt skogen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in