2018-06-04, 02:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Suck. Verkligen? Okej, det blir väl lite kul att se vad du kommer med för försvarstal den här gången.
https://ibb.co/fEZn3J
(FB) Jordan Peterson klär av rabiat feminist i UK under intervju

Jaa vad bra att du tog upp det där!
Jag upplever inte dig manipulativ däremot verkar nyanser gå dig förbi.
heter grin = brett leende.

I tråden där diskuterades ju Cathy Newmans påståenden om att hon fått hot efter intervjun med Jordan, en ganska typisk feministisk skenmanöver för att dölja totalfiaskot och erkännandet av att även en feminist kan vara förövare - det famösa GOTCHA

Halva världen tittade ju på och läste kommentarerna och hennes redaktion påstod att hon blivit utsatt för hat och hot och fått besök hemma av polisen.

Klantigt nog lade hon in en tweet där hon och väninnan sitter och gottar sig i det hela med breda leenden. Inte riktigt väntat av någon som är utsatt för allvarliga hot.

Sanningshalten i påståendena blev också ifrågasatt och några bevis har heller inte Cathy kunnat leverera. I tråden så diskuteras vad hot innebär och att vissa människor som inte är så bra på att läsa av nyanser eller har svårt att hantera kritik, och blir ledsna och rädda vid kritik inte riktigt kan hålla isär vad som finns inom dom (känslor) och vad som finns utom dom - kritik.

Jag skrev i det du citerar men klippte bort
Citat:
Det här är ju också ett manipulativt sätt att flytta fokus från sakfrågan som man inte behärskar, till något man behärskar vilket är känslor.

Med andra ord så är det som Cathy Newman presenterar som hat och hot inte det, och det är självklart inte ditt pm till mig heller.
jag skriver
Citat:
Vet inte hur Disciplina tänker dra gränserna angående näthat,
vilket är en referens till Cathy och det oerhört subjektiva och försåtliga i begreppet näthat.
Citat:
men det finns risk att hon precis näthatat mig via pm Vem kunde ana detta

Du ser två breda flin precis som Cathy och hennes väninna, jag medger att det kan tolkas på flera sätt men knappast att jag utsatts för hat. Sånt är inget man skrattar åt, man blir illa berörd. (fö så har jag kvar det pm'et) Smileysar är till för att sätta känslor på det skrivna så det inte missförstås, i min verklighet betyder synnerligen att det är lite skämt och trams över det hela. Det är så jag uppfattar att det används på det här communityt.

Citat:
Men alltså, jag talar om en specifik grupp människor som råkar vara män. Jag pratar alltså inte ens om män i allmänhet, och de grövsta ord jag använder är "ryggdunk" och "desperat". Att du fortfarande ser fog för att känna sig kränkt här samtidigt som du försvarar all skit som skrivs om forumets kvinnor med näbbar och klor säger allt.
Det här är en falsk dikotomi.
För det första innebär att kränka att bete sig så respektlöst att motparten inte får behålla sin värdighet.
Det är tillåtet här på flashback, jag kräver inte att man skall kommunicera med människor här så att de får behålla sin värdighet och respekt.

Min poäng är att om man upprepade gånger beter sig som en gris är det risk att man blir behandlad som en gris tillbaka, att i det läget utmåla sig själv som offer är bra magstarkt.

Sedan tillskriver du mig en massa negativa egenskaper som inte är sanna igen.

Givetvis har du som andra rätt till sin upplevelse, så också Buffy, men problemet är att er ganska personliga verklighetsuppfattning framställs som en objektiv sanning, och den som argumenterar emot bemöts inte med argument utan med att som Buffy och Cathy göra sig till mer och mer offer, och du själv blir mer och mer nedlåtande och aggressiv. Man blir inte respekterad om man beter sig så.
Det handlar inte om att ni är kvinnor, alla människor agerar i en kontext.
Ni feminister slår där det gör som mest ont, och blir slagna där det gör mest ont.
Inga konstigheter.

från nästa sida i vad du citerade så skriver du en lång radda kränkande text.
Citat:
Suck. Nej, det hände aldrig. Det är precis sådant här faktaresistent pladder som gör att folk betraktar Peterson som en Messias för de lågbegåvade.
Det här är din åsikt och du har rätt till den, men om du talar så förminskande om människor som är av en annan åsikt, kan du knappast spela offer och påstå att du blir trakasserad för din åsikt, det är en ren och skär projicering från din sida.
(resten av svadan (FB) Jordan Peterson klär av rabiat feminist i UK under intervju)

Det är rasande oförskämt och kränkande, eftersom du är så extrem och dessutom helt blind för ditt eget beteende, så får det mig att tro att du har problem med theory of mind, det vill säga svårt att förstå hur dina ord landar samt problem att tolka människors intentioner. Det senare ger du ganska ofta prov på. Kanske har du därför svårt att se det här, men det ger dig inget frikort.

Nu handlar inte den här tråden om vare sig dig eller mig, men just svårigheten att se sina egna kränkningar och svårigheten att tolka människors intentioner verkar vara rätt vanligt både bland människor som ser sig som förföljda och förtryckta i en demokrati, och för dem som själva ser sig som ett ständigt offer för andras handlande.

(så det inte missförstås jag är medveten om mina kränkningar och ser mig inte som ett offer)

Citat:
Som om det inte var uppenbart. Vad det handlar om är att sexuella tillmälen riktas mot personer just för att de är öppna med att de är kvinnor. Alltså, kvinnor som uttrycker på Flashback avvikande åsikter utsätts till stor del för just den här typen av PM för att de är öppna med sin könsidentitet.
Du har alltså problem med sexuella tillmälen? Men ditt resonemang håller inte i alla fall.
Här utgår du stenhårt från din verklighet att de obehagliga pm'en kommer så fort man har en avvikande åsikt.

Ja du jag har gett en hel del män här en riktigt svår match, jag har inte varit respektfull jag har varit rent av kränkande i mina raljeringar i diskussionerna, men jag har fortftarande inte fått sådana pm, ja från en men 1 av 10 000 tals anser jag vara försumbart och det handlar nog mer om honom än att jag var kvinna.
Nu skriver jag inte det för att tala om att jag är bra, jag skriver det för att visa att ditt påstående inte har något grund.

Om orsaken att man får otrevliga pm är att man är kvinna så borde det om inte gälla alltid och överellt, så ändå i en statistisk signifikant mängd.

Citat:
Vill du prata om uttalanden som riktas mot gruppen kvinnor som helhet föreslår jag att du läser några trådar i Feminism eller Relationer och Samlevnad. Även om problemen förmodligen går hand i hand så tror jag att den diskussionen är lite OT här. I den här tråden diskuterar vi hot och trakasserier som personer mottar via PM. Om du inte tycker att sådana uttalanden kan vara kvinnohat har jag väl inte mer att säga än "okej då vet vi".

Det vore önskvärt om du tog in att jag ifrågasätter framförallt frekvensen av att detta förekommer, då dels ingen har kunnat bevisa dessa hot och trakasserier, och dels att vad man klassar som trakasserier dessutom är subjektivt. Om man upplever ett vänligt pm från Fri fart som trakasserier då har man nog levt ett väldigt skyddat liv.

Missade först att du också avsåg forumet. Självklart är man sig själv närmast och tar mest illa vid sig av det som drabbar det egna könet, men man kan inte vara helt blind för sina egna angrepp mot det motsatta och hävda sig vara offer.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-04 kl. 03:17.
Citera
2018-06-04, 09:58
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag kan tänka så här om själva trådfrågan.
Varför får några kvinnor pm av sexuell karaktär och några inte? Man får väl titta på sig själv och se vad man själv ger ut.
Jag har då aldrig fått pm av den sorten.
Får oftast respektfulla pm.
I trådarna kastas det spyor lite här och där. Något man får ta här på Flashback. Man behöver inte ta åt sig eller svara med samma mynt.
Citera
2018-06-04, 10:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan tänka så här om själva trådfrågan.
Varför får några kvinnor pm av sexuell karaktär och några inte? Man får väl titta på sig själv och se vad man själv ger ut.
Jag har då aldrig fått pm av den sorten.
Får oftast respektfulla pm.
I trådarna kastas det spyor lite här och där. Något man får ta här på Flashback. Man behöver inte ta åt sig eller svara med samma mynt.
Jag har i flera trådar, främst i RoS, försökt förklara för dom intresserade att andra människor bildar sin uppfattning om en bland annat på hur man presenterar sig. Gör som Buffy och direkt viker ut sig men samtidigt (ironiskt eller inte) skriver att man är åååh så tjock och åååh så ful och åååh så gammal så drar man till sig människor med ett viss beteende. Man får tycka vad man vill om det men så är det ju. Som man ropar får man svar.

Det är klart att kvinnor på internet får mer eller mindre skamlösa förslag men det här med att det skulle svämma över av hat och hot har jag svårt att köpa. Jag råkar även veta att just hot och hat i PM har minskat i omfattning sen vi införde RP-funktion för PM.
Citera
2018-06-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har i flera trådar, främst i RoS, försökt förklara för dom intresserade att andra människor bildar sin uppfattning om en bland annat på hur man presenterar sig. Gör som Buffy och direkt viker ut sig men samtidigt (ironiskt eller inte) skriver att man är åååh så tjock och åååh så ful och åååh så gammal så drar man till sig människor med ett viss beteende. Man får tycka vad man vill om det men så är det ju. Som man ropar får man svar.

Det är klart att kvinnor på internet får mer eller mindre skamlösa förslag men det här med att det skulle svämma över av hat och hot har jag svårt att köpa. Jag råkar även veta att just hot och hat i PM har minskat i omfattning sen vi införde RP-funktion för PM.
Du "råkar veta"? Haha, förväntas vi tro att forumet för någon form av statistik på det här eller?
Citera
2018-06-04, 11:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:

Ja exakt! Skulle jag flasha mina bröst och rumpa så är det väl det jag vill diskutera, kan jag tycka. Varför då gråta över sexuellt innehåll i pm.
Är jag respektlös mot en man så får jag räkna med att få tillbaka respektlöshet.
Dessutom tänker i alla fall aldrig jag om den jag diskuterar med är en man, kvinna eller kvinnoman. För mig är det diskussionen om ämnet som är av vikt.
Inte vilket kön jag diskuterar med. För mig handlar det om ämnet och hur jag skall möta min motståndare.
Sedan är jag förbannat trött på mina (många)medsystrar som i tid och otid frammålar sig som ett stackars offer i tillvaron och som inbillar sig att kvinnor är felfria. Det är då inte jag.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-04 kl. 11:28.
Citera
2018-06-04, 11:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du "råkar veta"? Haha, förväntas vi tro att forumet för någon form av statistik på det här eller?
Det är klart att vi har statistik på hur många PM som rapporteras. Varför skulle vi inte ha det?
Citera
2018-06-04, 11:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja exakt! Skulle jag flasha mina bröst och rumpa så är det väl det jag vill diskutera, kan jag tycka. Varför då gråta över sexuellt innehåll i pm.
Är jag respektlös mot en man så får jag räkna med att få tillbaka respektlöshet.
Dessutom tänker i alla fall aldrig jag om den jag diskuterar med är en man, kvinna eller kvinnoman. För mig är det diskussionen om ämnet som är av vikt.
Inte vilket kön jag diskuterar med. För mig handlar det om ämnet och hur jag skall möta min motståndare.
Sedan är jag förbannat trött på mina (många)medsystrar som i tid och otid frammålar sig som ett stackars offer i tillvaron och som inbillar sig att kvinnor är felfria. Det är då inte jag.
Helt enig här. Som jag brukar säga när nån påstår att jag "mansplainar"; Jag förklarar det inte för dig som om du vore ett barn för att du är kvinna, jag gör det för att du uppenbarligen är lite korkad.
Citera
2018-06-04, 11:38
Medlem
Citat:
Det är klart att vi har statistik på hur många PM som rapporteras. Varför skulle vi inte ha det?
Men rapportstatistiken behöver ju knappast ha någon koppling till det faktiska hatet. Överväg möjligheten att folk rapporterade mycket PM i början och sedan la av när de förstod att det ändå inte leder någonvart.

Citat:
Helt enig här. Som jag brukar säga när nån påstår att jag "mansplainar"; Jag förklarar det inte för dig som om du vore ett barn för att du är kvinna, jag gör det för att du uppenbarligen är lite korkad.
Jaja, kvinnor som får hat i PM-boxen har bara sig själva att skylla och är korkade som förväntar sig att någon annan ska ta det på allvar. Inget nytt under solen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du ser två breda flin precis som Cathy och hennes väninna, jag medger att det kan tolkas på flera sätt men knappast att jag utsatts för hat. Sånt är inget man skrattar åt, man blir illa berörd. (fö så har jag kvar det pm'et) Smileysar är till för att sätta känslor på det skrivna så det inte missförstås, i min verklighet betyder synnerligen att det är lite skämt och trams över det hela. Det är så jag uppfattar att det används på det här communityt.
Sure. Jag orkar inte kommentera din besatthet med Cathy Newman. Jag orkade det trots allt inte i den tråden heller, och här är det dessutom OT. Jag tolkade i alla fall defintivt ditt inlägg som en seriös anklagelse, och jag är övertygad om att det finns de som hade gjort detsamma. Det är trots allt just därför jag känner mig nödgad att besvara skiten. För jo, visst kan man skratta åt hatarna ibland. Och iband är det mer obehagligt. Det är till stor del en individuell tröskel.

Citat:
Du har alltså problem med sexuella tillmälen? Men ditt resonemang håller inte i alla fall.
Här utgår du stenhårt från din verklighet att de obehagliga pm'en kommer så fort man har en avvikande åsikt.

Ja du jag har gett en hel del män här en riktigt svår match, jag har inte varit respektfull jag har varit rent av kränkande i mina raljeringar i diskussionerna, men jag har fortftarande inte fått sådana pm, ja från en men 1 av 10 000 tals anser jag vara försumbart och det handlar nog mer om honom än att jag var kvinna.
Nu skriver jag inte det för att tala om att jag är bra, jag skriver det för att visa att ditt påstående inte har något grund.

Om orsaken att man får otrevliga pm är att man är kvinna så borde det om inte gälla alltid och överellt, så ändå i en statistisk signifikant mängd.
Men vad vet du om det? Du har trots allt alltid tagit de värsta kvinnohatarnas (och sluta haka upp dig på ordet nu) parti i så gott som samtliga diskussioner jag sett dig i. Du har ingen grund för att uttala dig om andras erfarenheter.

Citat:
Det vore önskvärt om du tog in att jag ifrågasätter framförallt frekvensen av att detta förekommer, då dels ingen har kunnat bevisa dessa hot och trakasserier, och dels att vad man klassar som trakasserier dessutom är subjektivt. Om man upplever ett vänligt pm från Fri fart som trakasserier då har man nog levt ett väldigt skyddat liv.
Jag har absolut ingen aning om vad det där sista ska betyda. Visst kan jag hålla med om att TS är en aning hyperbol, men det är uppenbarligen flera kvinnor som i dessa diskussioner vittnar om att man upplever det som ett utbrett problem. Att anta någon form av konspiration där vi alla ljuger är bara löjligt.
Citera
2018-06-04, 11:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Men rapportstatistiken behöver ju knappast ha någon koppling till det faktiska hatet. Överväg möjligheten att folk rapporterade mycket PM i början och sedan la av när de förstod att det ändå inte leder någonvart.
Sen kan det ju även vara så att det faktiska hatet och det upplevda hatet inte är riktigt samma sak. Det räcker ju med att vara aktiva i Om Flashback för att man snabbt ska se att bara för att man själv upplever något som kränkande, orättvist eller vad det nu är så betyder inte det att det är just kränkande eller vad det nu gäller.

Citat:
Jaja, kvinnor som får hat i PM-boxen har bara sig själva att skylla och är korkade som förväntar sig att någon annan ska ta det på allvar. Inget nytt under solen.
Det här är mycket ohederligt av dig, det var inte alls det jag sa. Jag sa bara att hur man framställer sig är en stor del av vilken respons man kommer att få och att den biten är ens egna ansvar. Ställer man sig på barrikaderna i frågor som upprör starka känslor så får man ju liksom räkna med just starka känsloreaktioner. Det är liksom en del av priset och det är något som väldigt många inte riktigt verkar ha förstått. Om man inte pallar värmen så ska man inte jobba i köket.

Skriver man saker som retar upp människor som hatar kvinnor, ja då kommer människor som hatar kvinnor att skriva upprörda saker till en. Det går inte att äta kakan och ha kvar den. Handling och konsekvens. Och just det här med att folk blir upprörda när man kritiserar något som dom står för, brinner för eller liknande, det är inget vi kan ändra på ty sådan är hon, människan.

Sen är ju frågan om hur många det är som får faktiskt hat eller hot, procentuellt sett alltså.
Citera
2018-06-04, 12:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ja exakt! Om jag kommer med en korkad kommentar så är det väl jag som skrivit en korkad kommentar och inte att jag är en "korkad stackars kvinna som får en dum kommentar enbart för att jag är en kvinna"
Kvinnor som tänker så är fixerad vid sig själv och ser inte sig själv och sitt egna agerande.
Man får väl välja vilka man skall ta fighten med och vem man skall ge sjutton i att bemöta.
Jag kan vara förbannat " korkad" i mina kommentarer och är just då en korkad människa.
Jag har aldrig fått ett sexuellt pm eller liknande innehåll i ett pm.
Tror inte att jag direkt visar upp någon sexuell sida heller eller beskyller män för kvinnors situation eller kräver att män skall ge mig jämställdhet. Det tar jag själv. Ser heller inte mig själv som ett offer i tillvaron.
Då slipper man även pm med det innehållet.
Citera
2018-06-04, 12:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja exakt! Om jag kommer med en korkad kommentar så är det väl jag som skrivit en korkad kommentar och inte att jag är en "korkad stackars kvinna som får en dum kommentar enbart för att jag är en kvinna"
Kvinnor som tänker så är fixerad vid sig själv och ser inte sig själv och sitt egna agerande.
Man får väl välja vilka man skall ta fighten med och vem man skall ge sjutton i att bemöta.
Jag kan vara förbannat " korkad" i mina kommentarer och är just då en korkad människa.
Jag har aldrig fått ett sexuellt pm eller liknande innehåll i ett pm.
Tror inte att jag direkt visar upp någon sexuell sida heller eller beskyller män för kvinnors situation eller kräver att män skall ge mig jämställdhet. Det tar jag själv. Ser heller inte mig själv som ett offer i tillvaron.
Då slipper man även pm med det innehållet.
Precis. Många kvinnor verkar ju just tro att det handlar just om deras kön när man förklarar, berättar eller visar något. Det handlar ju inte om att förminska, det handlar om att man är en hjälpsam person som givetvis visar och berättar om man tror att personen inte vet vad som gäller. Det har liksom inget med manligt eller kvinnligt att göra.
Citera
2018-06-04, 12:19
Medlem
Citat:
Sen kan det på ju även vara så att det faktiska hatet och det upplevda hatet inte är riktigt samma sak. Det räcker ju med att vara aktiva i Om Flashback för att man snabbt ska se att bara för att man själv upplever något som kränkande, orättvist eller vad det nu är så betyder inte det att det är just kränkande eller vad det nu gäller.
Om något är en kränkning beror just på hur det påverkar mottagaren. Att Flashbacks moderatorer har en egen uppfattning (som i praktiken bara verkar inbegripa regelrätta hot) gör det inte till någon objektiv sanning.

Citat:
Det här är mycket ohederligt av dig, det var inte alls det jag sa. Jag sa bara att hur man framställer sig är en stor del av vilken respons man kommer att få och att den biten är ens egna ansvar. Ställer man sig på barrikaderna i frågor som upprör starka känslor så får man ju liksom räkna med just starka känsloreaktioner. Det är liksom en del av priset och det är något som väldigt många inte riktigt verkar ha förstått. Om man inte pallar värmen så ska man inte jobba i köket.

Skriver man saker som retar upp människor som hatar kvinnor, ja då kommer människor som hatar kvinnor att skriva upprörda saker till en. Det går inte att äta kakan och ha kvar den. Handling och konsekvens. Och just det här med att folk blir upprörda när man kritiserar något som dom står för, brinner för eller liknande, det är inget vi kan ändra på ty sådan är hon, människan.

Sen är ju frågan om hur många det är som får faktiskt hat eller hot, procentuellt sett alltså.
Jag tror de flesta av oss är införstådda med att det faktum att vi är öppna med vårt kön, de ämnen vi väljer att diskutera,etc. påverkar mängden skit vi får, men vi anser inte att det ska ha någon betydelse och att vi borde ha samma rätt att uttrycka oss som andra. Att ständigt fokusera på att "förklara varför" som om vi vore "idioter", och att påstå att "människor är sådana" är inget annat än att skylla på offret och ta hatarnas parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in