2018-06-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
hej

Jag och mina väninnor kom in på ämnet flashback, efter lite snack blev det klart att alla(!) så fort
det kom fram att dom var kvinnor, fick massvis med obehagliga, kränkande, sexistiska PM.

Det förekom hot om våldtäkt och dylikt. Detta ledde till att ingen av dessa använder Flashback längre, det blev för mycket helt enkelt. De hade inte ens skrivit mycket, utan väldigt lugna saker i de lugnare delarna av forumet. D.v.s. inte argumenterat med någon.

Tanke om detta? Någon fler tjej som upplevt detta?

Nej, min upplevelse är att vissa män här bär ett kvinnoförakt precis som feminister föraktar män. Har aldrig blivit hotad eller liknande, de flesta verkar vela diskutera och hjälpa till.

Kan det vara så att du och dina vänner är väldigt fantasifulla eller gillar att provocera?
Citera
2018-06-03, 20:23
Medlem
nerdnerds avatar
Ämnet och diskussionen kan nog spinnas runt ett halvt varv för perspektiv.

Varför finns det kvinnor som mer än gärna skriver under på under allt som kommer från den skräniga grab 'em by the pussy-högern? Tänder de på "starka män"?

Relevans för Topic, eller iaf för diskussionen: det handlar mycket nu om utsatta kvinnors karaktär. Om det spåret är relevant, är det relevant att diskutera allas karaktär. (Och själv erkänner jag mig skyldig till att älska kvinnor som de är. Gudagåva!)
Citera
2018-06-03, 20:25
Medlem
Aldrig fått sådant under mina år här. Någon förolämpning har väl trillat in (dock inget sexistisk vad jag kan minnas) och en gång var det någon som skickade avklädda bilder till mig med något erbjudande till, men aldrig hot eller hat pga mitt kön.
Citera
2018-06-03, 20:31
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Klart det har bäring för ämnet för tråden om de som klagar över obehagliga pm från killar antingen är troll eller lögnare.

Inte alls, frågeställning kvarstår oavsett sanningshalt; samt kan besvaras dito. Allt utan att ropa troll.
Citera
2018-06-03, 20:46
Medlem
Mooons avatar
Jag är nog inte tillräckligt provokativ för att få sådan uppmärksamhet. En en enda person har jag satt upp på ignore-listan och han var verkligen heltokig. Både på forumet och i PM till mig men efter ett tag tog jag bort honom från listan och hörde aldrig av honom igen. Jag kommer inte ihåg om jag rapporterade honom men han var riktigt crazy.

Sedan har några velat fortsätta debatten lite halvt aggressivt via PM och några andra har gjort framstötar men på ett helt ok sätt. De första struntar jag i, jag debatterar bara på forumen och de andra svarar jag vänligt: tack men nej tack. Majoriteten av de som skriver här verkar vara helt ok personer med några riktigt skrämmande undantag.

Mest har jag fått meddelande av moderatorer för jag tramsar för mycket.
Citera
2018-06-03, 20:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101.
Inte alls, frågeställning kvarstår oavsett sanningshalt; samt kan besvaras dito. Allt utan att ropa troll.
Frågeställningen:
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Tanke om detta? Någon fler tjej som upplevt detta?

Mina tankar om detta är att det inte är sant.
Min tjejiga upplevelse är att det inte förekommer hot för att man är tjej.

Det är ganska brukligt att man backar upp sina påståenden här. Att då påpeka att påståendet i OP inte är sant och varför det inte är sant är en del av det.

Försöker du kontrollera hur man diskuterar här?
Citera
2018-06-03, 20:55
Medlem
Mooons avatar
Du har ju ovanligt mycket stake för att vara tjej. Då får man nog inte så mycket hot eller pm öht.

Citat:
Frågeställningen:

Det är ganska brukligt att man backar upp sina påståenden här. Att då påpeka att påståendet i OP inte är sant och varför det inte är sant är en del av det.

Citera
2018-06-03, 21:03
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Varför finns det kvinnor som mer än gärna skriver under på under allt som kommer från den skräniga grab 'em by the pussy-högern? Tänder de på "starka män"?
)

Absoluta merparten av kvinnor tänder pä män med makt vare sig det är fysisk,politisk,monetär makt. Detta pågrund av evolutionsskäl. En tjej sa till mig att hon hade en crush på Putin En annan att hon gillade män som agerar som om de äger världen.

Detta betyder ju dock inte att de vill bli hårt knullade I löneförhandlingen och få en skitlön. Heller inte att de uppskattar otrevliga/läskiga meddelande från främlingar som är potentiellt farliga. Viss skillnad!
Citera
2018-06-03, 21:07
Medlem
Citat:

Det här är faktiskt en fråga som jag en gång i världen hade en tanke på att starta en separat tråd om. Som någon som, kanske inte helt varit där, men i alla fall en gång i tiden svingat lite åt det hållet, skulle jag säga att det är en fråga om bekräftelse. Det är väldigt enkelt att humma med i kvinnoföraktet, och samtidigt betona att man själv minsann "inte är som andra kvinnor". Det resulterar i snabba ryggdunkar från dessa män som är desperata efter alla som kan tänka sig att bekräfta deras världsbild för ett ögonblick, och eftersom det inte finns så mycket konkurrens från andra som är villiga att göra detta blir man snabbt "den coola tjejen" som "fattar".

Jag har inte speciellt svårt att tro att skribenter som "Gertrud" som alltid ställer upp på den på Flashback dominerande världsbilden också upplever sig bra bemötta. Kanske skulle hon kunna föreställa sig att verkligheten när man väl går mot strömmen är en annan, istället för att hoppa till slutsatsen att alla som inte delar hennes erfarenhet måste ljuga.
Citera
2018-06-03, 21:12
Medlem
101.s avatar
Citat:
Frågeställningen:

Du vill alltså etablera status quo efter dina egna personliga referenser, och kalla alla andra för troll?

Citat:

Totalt irrelevant för trådstart på flashback, förutsatt ingen namne eller vidare grundlöst förtal.

Citat:

>> Refererar till min första post i fråga >>

Citat:
Ursprungligen postat av 101.

[...] problemet är att det ligger i tiden med kvälmande kännade; "jag känner, alltså är jag", samt fallenheten att ständigt länka in detta i sakfråga.

Min enda tröst i fråga, blir frågeställningen: tar du den i tvåan?

Citera
2018-06-03, 21:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Relevans för Topic, eller iaf för diskussionen: det handlar mycket nu om utsatta kvinnors karaktär. Om det spåret är relevant, är det relevant att diskutera allas karaktär. (Och själv erkänner jag mig skyldig till att älska kvinnor som de är. Gudagåva!)

Den här tråden har visat att den påstådda utsattheten är ett manipulativt grepp i kampen om makten.
Puckon som du hjälper dem.

Den som inte stämmer in i kören och ifrågasätter verklighetsbeskrivningen kör man härskartekniker mot.

Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Du har ju ovanligt mycket stake för att vara tjej. Då får man nog inte så mycket hot eller pm öht.

Well att ha stake är motsatsen till att bete sig som ett våp, det vill säga vara rakryggad. Jag tror att livet skulle vara mycket lättare för er offerkoftor om ni skaffade lite stake.

Jodå jag har fått hot, men jag förstår varför jag fick hoten, och det har inget med att jag är kvinna att göra.

Nästa år har jag varit här 10 år. Jag får hela tiden hålla undan i min inkorg, så det är nog 10 1000 tals pm jag har fått.

Jag går inte på sådana där manipulativa trick. Det är helt patetiskt att framställa kvinnor som offer när de skammar manipulerar och kör alla härskartrix som finns i boken. När de sedan får mothugg så börjar man tala om hat och hot.

På vilket sätt har en maskulinisering av mig bäring för topic? Vore det sant ja kanske, men det är ju bara fria fantasier, och ett försök att hålla lögnen vid liv.

Män uppfattar mig inte som maskulin, kvinnor slänger gärna det epitetet på andra kvinnor för att - ja inte vet jag - det känns väl bra för stunden.
Citera
2018-06-03, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det här är faktiskt en fråga som jag en gång i världen hade en tanke på att starta en separat tråd om. Som någon som, kanske inte helt varit där, men i alla fall en gång i tiden svingat lite åt det hållet, skulle jag säga att det är en fråga om bekräftelse. Det är väldigt enkelt att humma med i kvinnoföraktet, och samtidigt betona att man själv minsann "inte är som andra kvinnor". Det resulterar i snabba ryggdunkar från dessa män som är desperata efter alla som kan tänka sig att bekräfta deras världsbild för ett ögonblick, och eftersom det inte finns så mycket konkurrens från andra som är villiga att göra detta blir man snabbt "den coola tjejen" som "fattar".

Jag har inte speciellt svårt att tro att skribenter som "Gertrud" som alltid ställer upp på den på Flashback dominerande världsbilden också upplever sig bra bemötta. Kanske skulle hon kunna föreställa sig att verkligheten när man väl går mot strömmen är en annan, istället för att hoppa till slutsatsen att alla som inte delar hennes erfarenhet måste ljuga.
Eller så känner man igen manipulation när den är uppenbar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in