2018-06-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Känns det inte mer konstigt att ta ut sjukdagar utan att vara sjuk?

Om nu den anställda ska förlora sin semester pga något sådant, så skulle väl arbetsgivaren lika bra kunna förlora på de genom att den anställda tar ut sjukfrånvaro. Sen är frågan varför någon av dessa skulle behöva förlora pengar/semester bara för att en anställd vill inhandla ett kylskåp? Det kanske är arbetstimmarna som är grundproblemet?
Citera
2018-06-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Om nu den anställda ska förlora sin semester pga något sådant, så skulle väl arbetsgivaren lika bra kunna förlora på de genom att den anställda tar ut sjukfrånvaro. Sen är frågan varför någon av dessa skulle behöva förlora pengar/semester bara för att en anställd vill inhandla ett kylskåp? Det kanske är arbetstimmarna som är grundproblemet?
Vems är kylskåpet? Det är väl ditt problem att ta emot det, din lilla ouppfostrade snyltare!
Citera
2018-06-03, 18:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så du tar och baxar hem ett två meter högt kylskåp från köpladorna själv? -Okej, alla är vi olika, när jag var 25 gjorde jag det samma. Men inte idag. -Vill inte ha ont i ryggen som "bonus på köpet".

Men det är ett rätt stort icke-problem, då man ofta kan lösa mottagandet av leveranser på något sätt. Exempelvis att man flexar eller har någon annan i familjen som är hemma och tar emot, om man själv inte kan frigöra sig från jobbet.

Nej, det sade jag inte. Jag poängterade, precis som du, att det går att lösa mottagandet enkelt på annat sätt. Jag har inte krökt rygg på det sättet med vitvaror eller möbler sedan typ 30 år tillbaka.
Citera
2018-06-03, 19:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det sade jag inte. Jag poängterade, precis som du, att det går att lösa mottagandet enkelt på annat sätt. Jag har inte krökt rygg på det sättet med vitvaror eller möbler sedan typ 30 år tillbaka.

Då har vi skött det ungefär lika. Men lite knepigt och råddande krävs det tyvärr att få allt att klaffa.
Men tänker man bara till lite, så är det nemas problemas.
Citera
2018-06-03, 19:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då har vi skött det ungefär lika. Men lite knepigt och råddande krävs det tyvärr att få allt att klaffa.
Men tänker man bara till lite, så är det nemas problemas.

Precis.

Du och jag verkar förstå att det finns work around, vilket yngre inte förefaller göra, utan tycker att det finns något generalfel i system och samhälle som de klagar på istället för att anpassa sig till.
Citera
2018-06-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns det verkligen ingen firma som kan leverera ett kylskåp kvällstid?

Jag vet inte. Det kanske det gör om man frågar och säger att man verkligen inte kan någon dag i veckan.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-03 kl. 19:16.
Citera
2018-06-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrikkFukk
Antingen tar man ledigt (flextid?) eller så har man en partner/annan familjemedlem som kan ställa upp (svärförädrar tex). Om man nu inte bor i lägenhet med hyresvärd som styra upp det hela med nycklar. Har själv varit med om kollegor som kommit in senare till jobbet eller tagit ledigt för att det var tvungna att släppa in hantverkare/besiktningsman.

Själv har jag faktiskt inte flextid, eftersom vi inte rapporterar timmar på mitt företag.
Jag har extra semester i stället, och möjlighet att jobba hemma.

Men jag tänker att det kanske är någon i sverige som jobbar 40 timmar i veckan och inte har tid att komma ifrån.

Därför irriterar det mig att företag tycks anta att man är hemma på dagarna.
Det är så jävla dåligt service i det här landet, det är det som är problemet.
Citera
2018-06-03, 19:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag tänker på de gånger jag varit tvungen att vara hemma för att ta emot leveranser
av kylskåp och dylikt.

Jag kan ju göra detta eftersom jag har den förmånen att kunna jobba hemma en dag i veckan.

Men, för någon som t.ex. jobbar som lokförare och måste vara på centralen kl 6 varje morgon. Hur löser de dehär problemen?

I sverige har vi inte några hembiträden, hemmafruar, portvakter eller andra servicepersoner kring boendet som man t.ex. kan lämna en nyckel till.

Hur är det tänkt att det skall fungera?
Det går inte alls. I ett århundrade har vi levt på ett sätt där man måste vara två i hushållet o arbeta i motsatta skift för att klara detta. Du o jag har ju tur.
Jag själv är sjukskriven o står innanför dörren hela dagen min kvinna är på jobbet. Insåg just att det är söndag vilket förklarade att de vanliga tio leveranserna inte kom.

Eller är det så enkelt att vissa av oss kan planera?
Citera
2018-06-03, 19:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Själv har jag faktiskt inte flextid, eftersom vi inte rapporterar timmar på mitt företag.
Jag har extra semester i stället, och möjlighet att jobba hemma.

Men jag tänker att det kanske är någon i sverige som jobbar 40 timmar i veckan och inte har tid att komma ifrån.

Därför irriterar det mig att företag tycks anta att man är hemma på dagarna.
Det är så jävla dåligt service i det här landet, det är det som är problemet.

Dålig service? När det är du själv som valt att handla online för att du är snål eller lat.

Då kam du ju inte begära att det ska ingå att de som levererar ska jobba OB för samma peng som du valt att betala och under andra timmar än du själv har normal arbetstid.

Jobba själv en lördagkväll istället så kan du vara hemma när kylskåpet kommer.
Citera
2018-06-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Vems är kylskåpet? Det är väl ditt problem att ta emot det, din lilla ouppfostrade snyltare!

Jo, men varför skulle man behöva ta semester för de?
Citera
2018-06-03, 19:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det behöver du inte göra. Du kan åka och hämta när du är ledig.
Citera
2018-06-03, 19:51
Medlem
Citat:
Jaha, och vem tycker du skall ta semester för du skall ta emot ett kylskåp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in