2018-06-03, 17:01
Medlem
Jag tänker på de gånger jag varit tvungen att vara hemma för att ta emot leveranser
av kylskåp och dylikt.

Jag kan ju göra detta eftersom jag har den förmånen att kunna jobba hemma en dag i veckan.

Men, för någon som t.ex. jobbar som lokförare och måste vara på centralen kl 6 varje morgon. Hur löser de dehär problemen?

I sverige har vi inte några hembiträden, hemmafruar, portvakter eller andra servicepersoner kring boendet som man t.ex. kan lämna en nyckel till.

Hur är det tänkt att det skall fungera?
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-03 kl. 17:04.
Citera
2018-06-03, 17:08
Medlem
Ulvinnans avatar
Om man bor i hyreshus så har ju hyresvärden en huvudnyckel..eller så har man en sådan där skål man kan lägga nyckeln i..i en hyresrätt jag bodde i så kunde man ställa låset på 5 i två så kom dom in med huvudnyckel..annars så får man komma på vart man skall lägga nyckeln om man bor i villa..så de kommer in..svårare än så är det inte
Citera
2018-06-03, 17:11
Medlem
SophieNeveus avatar
Många har nog en partner som kanske har möjlighet att vara hemma när man själv inte kan. Alternativt ta ledigt från jobbet, en kollega till mig plockade ut ett flertal dagar semester för att ta emot leveranser och liknande när han byggde hus.

Arbetar man normala tider 40h i veckan finns det gott om tid över åt att ägna sig åt att ta hand om sitt hem, gäller bara att ha framförhållning och planera rätt.
Citera
2018-06-03, 17:22
Medlem
TrikkFukks avatar
Antingen tar man ledigt (flextid?) eller så har man en partner/annan familjemedlem som kan ställa upp (svärförädrar tex). Om man nu inte bor i lägenhet med hyresvärd som styra upp det hela med nycklar. Har själv varit med om kollegor som kommit in senare till jobbet eller tagit ledigt för att det var tvungna att släppa in hantverkare/besiktningsman.
Citera
2018-06-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Många har nog en partner som kanske har möjlighet att vara hemma när man själv inte kan. Alternativt ta ledigt från jobbet, en kollega till mig plockade ut ett flertal dagar semester för att ta emot leveranser och liknande när han byggde hus.

Arbetar man normala tider 40h i veckan finns det gott om tid över åt att ägna sig åt att ta hand om sitt hem, gäller bara att ha framförhållning och planera rätt.

Känns lite konstigt att man ska ta ut semester för något sådant. Man kan ta lite sjukdagar istället. På hösten eller tidig vår när förkylningen är inne så bör man beställa kylskåp o större ting som man måste vänta på hemma för att få hemkört.
Citera
2018-06-03, 17:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag tänker på de gånger jag varit tvungen att vara hemma för att ta emot leveranser
av kylskåp och dylikt.

Jag kan ju göra detta eftersom jag har den förmånen att kunna jobba hemma en dag i veckan.

Men, för någon som t.ex. jobbar som lokförare och måste vara på centralen kl 6 varje morgon. Hur löser de dehär problemen?

I sverige har vi inte några hembiträden, hemmafruar, portvakter eller andra servicepersoner kring boendet som man t.ex. kan lämna en nyckel till.

Det där är ju bara att skita i. Inte fan tar man ledigt en typ halvdag för att ta emot paket som ändå inte kommer vid anvisad tid.

T.ex. DHL skickar vidare till valfritt ombud där det bara är att hämta.

Dessutom går det oftast att med alla leverantörer överenskomma om att det är OK att lämna gods på överenskommet ställe utan legitimationskontroll. Kvällsleveranser går också bra att boka.

Har aldrig varit hemma på arbetstid för att möta upp med leverans även om jag alltid skulle kunna det. Det går alltid att lösa.
Citera
2018-06-03, 17:46
Medlem
Enzymes avatar
Finns det verkligen ingen firma som kan leverera ett kylskåp kvällstid?
Citera
2018-06-03, 18:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
av kylskåp och dylikt.

Det här är ju dessutom ett I-landsproblem grande. Passar inte galoscherna så åk och köp varan kväll eller helg. MediaMarkt, Elgigangen o.d. har öppet till 19.00 vardagar och icke bakfylletider på helgerna också.

Vill man handla online istället får man acceptera förutsättningarna också.
Citera
2018-06-03, 18:02
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Känns lite konstigt att man ska ta ut semester för något sådant. Man kan ta lite sjukdagar istället. På hösten eller tidig vår när förkylningen är inne så bör man beställa kylskåp o större ting som man måste vänta på hemma för att få hemkört.
Känns det inte mer konstigt att ta ut sjukdagar utan att vara sjuk?
Citera
2018-06-03, 18:02
Medlem
kraftfoders avatar
Kylskåp är väl knappast något man vill hämta hos något ombud. Lyckosamt nog beställer man väl nya kyl och frys, diskmaskiner och andra tunga vitvaror kanske vart 10-15 år.. Så det är väl inte riktigt ett vardagsproblem.

Värre är väl det med hantverkare, som ska fixa storjobb hemma, och vad jag erfar är hantverkare nästan som barn som behöver passning.. (Annars fuskar de gärna, bytte parkettgolv något år sedan, och hantverkarna höll på att skita i att lägga foammatta mellan undergolvet och parkettgolvet.. Bara en sådan sak som inte går att kolla om man inte är på plats när golvet läggs.. Foamen var beställd och fanns men de tänkte skita i det för de var väl lata.. )

Men jag har tur som kan flexa och ta kompledigt när det behövs, så har inte behövt ta ut någon semesterdag i onödan än för att "dadda" hantverkare eller ta emot leveranser som enligt budfirman kommer "den 31 februari mellan kl 07:00-21:00".. Peppar peppar..

Men jag kan tänka mig att folk som har "stämpelklockejobb" har det rätt besvärligt. Men som sagt: Hur ofta beställer man så stora varor att detta i praktiken är ett större problem?

-Någon sa "var sjuk den dagen", förutom rent moraliskt förkastligt, blir det en rätt dyr leverans.. Tänk på karensdagen..
Citera
2018-06-03, 18:06
Bannlyst
Jag har behövt ta kompledigt när jag har behövt ta emot t ex tvättmaskinen.
Senast redigerad av Roxic 2018-06-03 kl. 18:09.
Citera
2018-06-03, 18:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det här är ju dessutom ett I-landsproblem grande. Passar inte galoscherna så åk och köp varan kväll eller helg. MediaMarkt, Elgigangen o.d. har öppet till 19.00 vardagar och icke bakfylletider på helgerna också.

Vill man handla online istället får man acceptera förutsättningarna också.

Så du tar och baxar hem ett två meter högt kylskåp från köpladorna själv? -Okej, alla är vi olika, när jag var 25 gjorde jag det samma. Men inte idag. -Vill inte ha ont i ryggen som "bonus på köpet".

Men det är ett rätt stort icke-problem, då man ofta kan lösa mottagandet av leveranser på något sätt. Exempelvis att man flexar eller har någon annan i familjen som är hemma och tar emot, om man själv inte kan frigöra sig från jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in