Citat:
Ursprungligen postat av
Annaconda
Jag tycker att det är korrekt. Dels har hon har väl inte blivit dömd för trakasserier och dels anser hon inte att hon har trakasserat honom, så konflikten ligger väl i att de har olika syn på saken.
(Om hon sedan blivit petad av V för trakasserier är irrelevant såvida de inte har sagt så officiellt.)
Allt jag kan hitta talar för att det handlar om trakasserier
Du har rätt i att hon inte dömts av rättsväsendet. Däremot har de åtgärder som v vidtagit som nu slutligen lett till att Emma Wallrup nu är definitivt borta från politik (under v's "paraply") IMO visat att där finns ingen tvekan om vem som bär skulden till vad som förevarit. Det har också gjorts offentliga uttalanden som utan tvekan lägger skulden på Emma Wallrup och beskriver det inträffade som att Wallrup har trakasserat Jens Holm.
Emma Wallrup har öppet utpekats som den som trakasserat Jens Holm
Jens Holm lämnade ca 2018-02-14 in en polisanmälan mot Emma Wallrup för ofredande. Till anmälan bifogades ett stort antal mail och sms. En vecka senare beslutade åklagare Håkan Roswall vid särskilda åklagarkammaren att lägga ner förundersöknngen med motiveringen att innehållet i dessa mail och sms "inte var särskilt hänsynslöst". Ledaren för v's riksdagsgrupp, Mia Sydow Mölleby som hade haft "situationen" på sitt bord i flera år sa så här i en intervju i TV4 (2018-02-21):
– "Vi ser det ju inte som en konflikt. För mig är det uppenbart att det är en ledamot som trakasserat en annan ledamot. Så det är inte en konflikt vi har att hantera."
Se hela intervjun här:
https://www.youtube.com/watch?v=3rplYGRsBzI
Har du någon annan information som visar att det inte är frågan om trakasserier och som i stället visar att det är en konflikt mellan de två?
Något sådant måste ju till om man ska kunna förstå varför SR valde att kalla trakasserierna för "en konflikt", IMO.
Om det begåtts ett åtalbart brott som kunnat leda till fällande dom överlåter jag till rättsväsendet. Att vi har ett rättssystem som "friar" många som begått brott men som nekar, t.ex. genom att vi har de höga krav på bevis som vi har eller att brottet bedöms som ringa är en annan sak. Det leder inte, i mitt språkbruk, till att dessa är oskyldiga om dom de facto är skyldiga.
–