Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Från Yomiuris engelska nätupplaga. Det handlar alltså enbart om den egna överlevnaden för Kim och hans anhang. Folkets intressen får stå tillbaka.
Det är fullkomligt avskyvärt och vidrigt, att övriga världen,
(och framförallt) Nordkoreas lidande befolkning, skall behöva acceptera detta tragiska - löjeväckande faktum, vi nu beskådar.
Att världen, med behärskning och "God min", tillåter, en totalitär - kriminell regim, agera på det sätt dom gör, under stort spektakel, och i centrum för världens medier och politiska debatt, ifrågasätts av allt fler, dag för dag, som går nu, i takt med att Kim och Nordkoreas "Bluff", blir alltmer uppenbar och genomskådad, är horribelt och bara att beklaga.
Vi får helt enkelt lov, att låta denna "Dårskap" som nu pågår, fortsätta tills dess att toppmötet är över och de mer "Rigida" positionerna intagits (förhoppningsvis), så "Handboken och manualen" över hur Nordkorea skall hanteras i framtiden, blir klar, med "Strikta direktiv".
Jag såg igår, en debatt i Tysk tv - där en Japansk journalist blev intervjuad, och svarade på Japanska, och någon översättning aldrig gavs, men jag han uppfatta följande ord:
"Kitachôsen wa minikui gêmu o shite iru", och något i stil med, "Kimu o sukuu".
Jag ber ödmjukt om ursäkt för eventuella fel i den Japanska texten ovan.
Men om jag uppfattade det hela någorlunda korrekt, så skall betydelsen vara något i stil med:
"Nordkorea spelar ett fult eller smutsigt spel, endast för att rädda Kim".
Kanske Kumabjörn kan korrigera mig, för det fall jag behandlat de Japanska orden fel.
I vilket fall, så är det i mina ögon "En skam" för hela den fria världen, att vi låter det som sker nu, ske.
Jag måste återigen ge de Japanska politiker och journalister, som envist påpekar behovet av "Fortsatta hårda nypor" gentemot Nordkorea, och inte falla för deras "Baksluga taktik".