Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-02, 19:04
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jag hoppas qatt de går den vägen. De har ju börjat prata om folkutbyte. En term som ju ofta används av de mer radikalare elementen. Snälla börja pratao m judar och människorraser med. Jag tror ju att det blir ett ND el SVP 2.0 av det här. Här på FB tokhypades ju ND och SvP 2010 respektive 2014. Och vi vet ju hur det gick. Det värsta som kan hända dock är att de får 3.9% och det är då röster som nästan till 100% är stulna från SD. Och då gör man alla invandringskritiker en björntjänst.

Jagtror alla hade vunnit på om AFS hade hållit sig och vntat till EUP-valet som första val. Då hade de ändå gett SD en chans att bli enorma och visa vad de går för och få erfarenhet av en valrörelse iom EUP-valet. hade varit mycekt smartare rent strategiskt och långsiktigt. Och de lyckades ju få fram Åkessons spelproblem, har de hittat nån gammal skit på Kasselstrand el andra högt uppsatta tro? Och titta bara på vad FI åt på Vänsterpartiet förra valet. De som är biologiskt lagda kan ju rösta på NMR.
Om AFS fått 3.9% är det illa för att de var så nära, inte för att de skulle hade tagit röster från SD.
Det enda positiva egentligen med om de skulle fått 3,9 % är att det visar för Jimmie Åkersork att han och partiledningen betett sig oerhört illa och att folk är trötta på att de svikit sina väljare och ser bättre alternativ.
Citera
2018-06-02, 19:19
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Demokrati är ett system där alla medborgare har samma rättigheter. Om 51% bestämmer att de 49% som tillhör en annan folkgrupp inte längre får rösta är det inte längre demokrati.

Men om 51% bestämmer att sharialagar ska införas. Är det demokrati då? Eller om 51% bestämmer att skatten ska vara 100% och alla ska få lika mycket av allt? Är det demokrati då?
Citera
2018-06-02, 19:25
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Vad jag förstår gillar man NATO, EU och ska delta i Pride. Är dåligt insatt i partiet. Vad jag begriper står man nära Nyheter Idag. AfS har mer gehör hos Fria Tider. Jag läser nästan aldrig Nyheter Idag eftersom jag tycker det inte finns en tydlig linje. Fria Tider är mycket tydligare. Känslan är att Nyheter Idag kritiserar lite allt möjligt och utan tydlig preferens för svenskarna medan Fria Tider brinner för Sverige. Jag tror det ganska bra sammanfattar skillnaden mellan AfS och Borgerlig Samling. Finns redan fyra borgerliga partier så min fundering är om det behövs ett till?
Jag höll på att få hjärtsnörp, men lugnade ner mig när jag insåg att ”man” i din första mening syftade på MED, inte AfS.
Citera
2018-06-02, 19:27
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Demokrati är ett system där alla medborgare har samma rättigheter. Om 51% bestämmer att de 49% som tillhör en annan folkgrupp inte längre får rösta är det inte längre demokrati.
Nej, du pratar om rättsstaten. Det är inte samma sak som demokrati. De är egentligen inte besläktade. Låt oss hålla begreppen rena. Aten och USA är exempel på demokratier som samtidigt tillåtit slaveri. Se t ex de Tocqueville.
Citera
2018-06-02, 19:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Jo, det är demokrati, men inte längre en liberal demokrati.
Citera
2018-06-02, 19:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nej, svenskt medborgarskap gör dig inte till fullvärdig medlem av den svenska folkgemenskapen. Svenska värderingar och Svensk kultur är vad som gör svenskarnas gemenskap, och svenskarna är vad som gör Sverige. Ett Sverige utan svenskar är inte längre Sverige. Svenskarna är Sverige, inte landytan vi bor på. Det är folket som är svenskarna. Landytan är bara ett stycke mark.

Det som gör Sverige är vår kultur och våra värderingar, väljer man att inte assimileras. Det vill säga, man väljer att inte vilja bli svensk, utan kanske vill behålla sin hederskultur, eller fortsätta sitt jihadkrig mot svenskarna varför ska man då ta del av Sveriges välfärd? Man har för det första inget här att göra. Del av den svenska gemenskapen kan man inte va om man är tillämpar islamistisk hederskultur, tyvärr. Om människor inte assimileras efter svenska värderingar och kultur så dör Sverige så småningom ut. Här finns ju ingen anledning att relativisera eller skönmåla.

Citat:
Sverige är våra värderingar och vår kultur.

Håller med om det sista. Och i de bästa av världar har alla som blivit svenska medborgare anammat svenska värderingar och svensk kultur, eller åtminstone anpassat sig till svenska normer. Men i de fall människor fått svenskt medborgarskap utan att uppfylla dessa villkor fullt ut kan vi inte i efterhand diskriminera dem. Det är ju inte deras fel att reglerna för medborgarskap var generösa.

Citat:
Jag tycker det är rimligt att man bör vänta ungefär 18 år för att förvissa sig om att människor blivit hemmastadda, lärt sig språket, fått ett jobb och tillägnat sig svenska värderingar. Alltså att de assimilerats in i den svenska gemenskapen och inte lever efter vitt skilda värderingar och livsmönster.

Tycker du att det är rimligt att vänta i 28 år? För det är det som det egentligen handlar om i AfS program. Först 10 år för att bli medborgare (om du inte kommer från ett nordiskt land) och sedan 18 år till efter det.
Citera
2018-06-02, 19:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Nej, du pratar om rättsstaten. Det är inte samma sak som demokrati. De är egentligen inte besläktade. Låt oss hålla begreppen rena. Aten och USA är exempel på demokratier som samtidigt tillåtit slaveri. Se t ex de Tocqueville.

Ingen av dessa var demokratier som vi idag tillämpar begreppet. Inte heller Sydafrika under apartheid.

Om man hårddrar din tolkning så är en militärjunta också en demokrati förutsatt att juntamedlemmarna röstar om sina beslut.
Citera
2018-06-02, 19:43
Medlem
StillaHavets avatar
Etablissemanget är skiträdda för AfS och Gustav Kasselstrand. En tydlig signal att det är rädda är att de nu använder sin lydiga hund GW för att styra folket mot SD. SD är inget hot mot etablissemanget, man är idag en del av det med assimilering och integrering som paradgrenar. GW säger att många poliser röstar SD.

http://www.friatider.se/leif-gw-persson-v-ldigt-m-nga-poliser-r-star-p-sd

Detta kan vara en tidig indikation på vilken taktik man ämnar använda för att hindra AfS.

Man vet att Alliansen kommer vinna stort och att ett något större SD är helt betydelselöst. Vad man till varje pris vill undvika är att få AfS in i RD. Jag tror därför att vi kan förvänta oss att medier i år ger SD stor uppmärksamhet. AfS kommer helt ignoreras och strypas på sociala medier.

Bra för SD men en stor förlust för Sverige. Något säger mig att AfS inte är så lätta att bli av med. Växjö visar att man vet vad spelet går ut på.

Låt oss göra etablissemangets värsta mardröm till verklighet.
Citera
2018-06-02, 19:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jo, det är demokrati, men inte längre en liberal demokrati.

Som liberal ogillar jag uttrycket "liberal demokrati" eftersom det ofta används av folk som varken är liberala eller demokrater.
Citera
2018-06-02, 20:01
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Svensk" betyder "etnisk svensk". I övrigt håller jag med.

Jag tror felet många gör är att de använder "svensk" som en sorts kvalitetsstämpel, snarare än en ren varudeklaration. Det finns många svenskar som är mycket sämre på många sätt än många ickesvenskar. Det finns många ickesvenskar som gör mer nytta för det svenska samhället än många svenskar. Finns många ickesvenskar som är mer "assimilerade" i samhället än många svenskar. De gör allt det här helt utan att vara eller "bli" svenskar. Och det är helt naturligt att det är så.

Jag kom att tänka på Kiplings dikt The Stranger när jag läste det här inlägget:

Citera
2018-06-02, 20:14
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Som liberal ogillar jag uttrycket "liberal demokrati" eftersom det ofta används av folk som varken är liberala eller demokrater.

Men som liberal sågar du ju alla varianter på demokrati som inte uppfyller dina liberala krav. Så varför inte ”liberal demokrati”? Eller jakobinsk demokrati för det är ju vad du menar egentligen.
Citera
2018-06-02, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ingen av dessa var demokratier som vi idag tillämpar begreppet. Inte heller Sydafrika under apartheid.

Om man hårddrar din tolkning så är en militärjunta också en demokrati förutsatt att juntamedlemmarna röstar om sina beslut.

Ja om alla medborgare tillhör militärjuntan. Annars blir din liknelse extremt märklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in