2018-06-01, 17:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Aldrig förstått hur i helvete de mäter detta, sitter det en mentometer inbyggd i Tv:n!?

Nåja, hade faktiskt förväntat mig ett större gap neråt, Åkesson lockar alltid fler tittare.
Förr i tiden så fanns det hemliga hushåll med boxar som registrerade vilka program som sågs. Jag vet inte om det är så nu för tiden, men troligtvis är det fortfarande så.

Jag blir också lite förvånad över att Jimmie inte vann mer överlägset. Att han skulle vinna var givetvis självklart, men jag trodde att han skulle få 30-40 procent högre tittarsiffror än tvåan.
2018-06-01, 18:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Aldrig förstått hur i helvete de mäter detta, sitter det en mentometer inbyggd i Tv:n!?

Nåja, hade faktiskt förväntat mig ett större gap neråt, Åkesson lockar alltid fler tittare.

Läs på mms.se

Citat:
Tittarpanelen består av 3000 rapporterande hushåll motsvarande cirka 6360 personer. Varje hushåll är utrustad med en mätare med tillhörande fjärrkontroll, med vilken varje hushållsmedlem loggar in sig med en personlig knapp. En display på TV-mätaren bekräftar alla knapptryckningar som görs. Tillfälliga gäster i hushållet registrerar också sitt TV-tittande samt uppgifter om kön och ålder. För hushållets ordinarie medlemmar finns förutom kön och ålder ytterligare en stor mängd bakgrundsdata inkodade. I panelhushållen finns en mätare per TV-apparat. Mätaren registrerar tittandet genom att lyssna av ljudet som spelas upp och varje natt överförs informationen till Nielsen Audience Measurement via telefonnätet eller GSM. Ljudet som mätarna fångat upp matchas sedan mot ett referensbibliotek för att ta reda på vad som tittats på samt om det sågs live eller tidsförskjutet.
2018-06-01, 18:21
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Läs på mms.se

Toppen, tack för detta!
2018-06-01, 18:28
Medlem
TheAlamos avatar
Ingen kan fly verkligheten allt för länge. Det är så klart bara en tidsfråga innan SD ökar och ökar. Enda partiet som inte ändrar åsikter hela tiden? Visar på ryggrad så klart och att även korkade väljare börjar tröttna lite smått och gå över. Jag själv skiter i SCB och de kassa instituten, men politiker, medier och en massa väljare tror de är sanningen så hoppas på ett fett resultat om fyra dagar.

8711: Du verkar vara en som organiserar. När tycker du vi drar igång en tävling om vem som gissar resultatet i september? Kanske så sent som augusti? Blev taggad på att gissa snart.
2018-06-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Ok, där tog även inizio ett skutt uppåt

Det innebär att spannet har krympt till 18,7-23,1 för maj mellan ou-instituten

18,7 är föresten högsta ”lägsta institut” en hel månad någonsin

Det börjar arta sig, SD ökade med 2,6 procentenheter sedan förra mätningen.

Inizio 21-30 Maj 2018

Siffrorna inom parentes är ökningen sedan förra mätningen mellan 1-7 maj.

Socialdemokraterna: 24,5 procent (-2,1)

Moderaterna: 22,0 procent (-0,4)

Sverigedemokraterna: 19,5 procent (+2,6)

Centerpartiet: 9,5 procent (+0,5)

Vänsterpartiet: 8,2 procent (+0,8)

Kristdemokraterna: 4,9 procent (+0,1)

Liberalerna: 4,3 procent (+0,1)

Miljöpartiet: 3,9 procent (+0,1)
2018-06-01, 19:21
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

[...]

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan! Om någon känner sig missad och vill lägga till sig själv så skriv det igen.

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.

Jag gör en kvallificerad gissning och säger 17,0138%. Motivering är att SCB inte fångat upp SDs senaste uppgång i opinionen samt magkänsla.
2018-06-01, 19:24
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
All statistik ni behöver:

https://f.nordiskemedier.dk/2ojr4go1xd6asr8b.png

Måste vara svettigt för Lindberg, Klein, Greider och hela tokvänstern när dom ska handla mat. Risken är stor att dom stödjer SD-sympatisörer i vardagen
2018-06-01, 20:13
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Måste vara svettigt för Lindberg, Klein, Greider och hela tokvänstern när dom ska handla mat. Risken är stor att dom stödjer SD-sympatisörer i vardagen

Ja, dessa hysteriska vänsterfånar är ju ofta hysteriska angående såna småsaker. Som om vi Sverigedemokrater hade varit så hysteriska angående om den vi handlar av är politiskt korrekt eller om killen på pizzerian är utlänning, det är ju löjligt. Men sådana är dom politiskt korrekta dårarna.

Men trevligt för oss Sverigedemokrater som vet att vi har en SD-handlare i vår närhet som vi kan handla vår dagliga mat av Hoppas alla har det så man kan gynna någon som förtjänar det och har en trevlig inställning till oss Sverigedemokrater.
2018-06-01, 20:16
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraternas tidning Samtiden skriver om förtroendemätningen som kom för några dagar sedan där Löfven rasar med 12 procentenheter och Jimmie Åkesson ökar med lika mycket, hela 12 procentenheter.

Citat:
Löfvens förtroende rasar 12 procent – Jimmie Åkessons ökar 12 procent

VAL 2018. Statsminister Löfvens förtroende rasar. Bara 34 procent har förtroende för statsministern mot 46 procent i juni 2014. Med Jimmie Åkesson är siffrorna exakt de omvända, enligt en ny DN/Ipsosmätning. Bland män är förtroendet nu större för SD-ledaren.

Citat:
Siffrorna för Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är däremot de motsatta. Han har ökat från 12 procent i förtroende i juni 2014 till 24 procent i maj 2018.

Bland manliga väljare har SD-ledaren till och med större förtroende än Stefan Löfven, 33 mot 30 procent. Jämfört med januarimätningen ökar han med fyra procentenheter.

https://samtiden.nu/2018/05/lofvens-fortroende-rasar-12-procent-jimmie-akessons-okar-12-procent/
2018-06-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Jag känner INGEN längre som inte vågar säga öppet att dom röstar SD. Nu vågar dom nästan idiotförklara andra som har röstat hit islam.

Känns som att proppen löses upp snabbare än någonsin innan. SD är nu folkets parti, på samma sätt som S var det förr.

Får jag fråga var någonstans och i vilka kretsar du brukar röra dig i? Du behöver givetvis inte svara om du vill vara anonym men jag är ändå nyfiken då det är precis tvärtom i mina kretsar fortfarande. Exempel om du inte vill vara för specifik: landsbygd Götaland, mellanstor stad Norrland etc. Själv håller jag till i Stockholms innerstad som jag nämnt tidigare. Ett flertal kollegor röstar Fi så om man inte önskar ett satans rabalder håller man helt enkelt käft.

Kommer nog som vanligt att träffa släktingar ute i landet på både midsommar och kräftskivor. Ska i sådana fall mäta den politiska temperaturen såsom jag brukar göra. Många av de äldre släktingarna har tidigare år börjat visa tydliga nationalistiska tendenser men fortsatt hållit ett stenfast tag om socialdemokratin. Så i år blir det spännande att se om de kunnat släppa taget om sin (S)nuttefilt de hållit så kär.

Jag brukar vanligtvis lägga all eller nästan all tyngd på mätningar och statistik och mest ta alla anekdoter som underhållande läsning. Men! Jag har särskilt en släkting jag kommer hålla närmre koll på än de andra dock, har hon övergett (S)kutan då måste alla andra gråsossar ha lämnat också. Då tror jag socialdemokraterna får högst 22% oavsett om sifo säger 28% dagen före valet.
2018-06-01, 20:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Svensken är en märklig figur och har ibland väldigt svårt att vara pragmatisk utan att blanda in känslor. Detta gäller såklart först och främst den kvinnliga halvan. På grund av detta gör rubriker likt nedan mig något bekymmersam.
Nu är jag övertygad om att herr Löfven trummar på med sin retorik och sitt självgoda sätt, han kan inget annat verkar det som. Då har vi inget att frukta. Är det något en svensk hatar mer än allt så är det självgoda besserwissrar utan kontakt med verkligheten.
.
Nej svensken är konsensusdriven och följer grupptryck. Kvinnor är inte alls så som du skriver. Vi är bara mer känsliga om vad andra tycker, det sociala trycket (Bevisat inom socialpsykologin) d.v.s är svenskarna lite feminina . Men ingen vet ju hur vi röstar i vallokalen för där är det valhemlighet så all OU om oss är ju spekulationer. Felmarginalen i OU mot valresultat är oftast att kvinnorna säger en sak till OU men i valbåset röstar vi mer SD är männen!
2018-06-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Får jag fråga var någonstans och i vilka kretsar du brukar röra dig i? Du behöver givetvis inte svara om du vill vara anonym men jag är ändå nyfiken då det är precis tvärtom i mina kretsar fortfarande. Exempel om du inte vill vara för specifik: landsbygd Götaland, mellanstor stad Norrland etc. Själv håller jag till i Stockholms innerstad som jag nämnt tidigare. Ett flertal kollegor röstar Fi så om man inte önskar ett satans rabalder håller man helt enkelt käft.

Kommer nog som vanligt att träffa släktingar ute i landet på både midsommar och kräftskivor. Ska i sådana fall mäta den politiska temperaturen såsom jag brukar göra. Många av de äldre släktingarna har tidigare år börjat visa tydliga nationalistiska tendenser men fortsatt hållit ett stenfast tag om socialdemokratin. Så i år blir det spännande att se om de kunnat släppa taget om sin (S)nuttefilt de hållit så kär.

Jag brukar vanligtvis lägga all eller nästan all tyngd på mätningar och statistik och mest ta alla anekdoter som underhållande läsning. Men! Jag har särskilt en släkting jag kommer hålla närmre koll på än de andra dock, har hon övergett (S)kutan då måste alla andra gråsossar ha lämnat också. Då tror jag socialdemokraterna får högst 22% oavsett om sifo säger 28% dagen före valet.
Jag håller också hus i stockholm, mina vänner vet så klart, men arbetskamrater och framförallt barnens kompisars föräldrar -Nej Nej- inte accepterat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in