Citat:
Ursprungligen postat av
urgt
Tjo,
Ska eventuellt starta enskild firma för att utföra ett uppdrag åt en kund, och känner mig totalt borta angående hur lön (pengar till mig, alltså) fungerar.
Tror jag skulle bli klokare på det om jag fattade varför saker fungerar som de gör. Varför kan jag inte bara få pengarna direkt i fickan och skatta för mina intäkter? Vad skulle skatteverket förlora på det?
Jag är ingen skattesmittare och vill göra rätt för mig. Fattar inte poängen med den schizofrena upplägget att man ska hålla på och tjäna pengar åt företaget och sen föra över dom till sig själv bara (och fattar inte ens hur det fungerar riktigt).
Någon som kan göra mig klokare? Jag är en total fackidiot. Har ingen aning om vad t.ex. "schablon" innebär, och beskrivningarna jag hittar använder en massa andra termer som jag inte förstår...
"Föra över"? Du fakturerar förtaget du har uppdrag för, antagligen per timme+andra omkostnader. Sedan lägger du moms på det beloppet i fakturan, 25% påslag.
Du måste också ha bokföring, där du bokför dina intäkter (fakturorna) och de kostnader som är förknippad med din verksamhet. Kostnaderna får du dra av mot intäkterna och överskottet blir den vinst du beskattas för i deklarationen.
Pengar får du föra till dig själv från firman, det kallas "eget uttag" och blir din "lön". Den får inte bokföras som kostnad, utan beskattas i vinsten i firman. Men se till så att du har pengar kvar i firman att betala skatt och moms med!
När du startar måste du också fixa F-skatt och bedömma hur mycket du kommer att göra i vinst för verksamhetsåret. Sedan räknar Skatteverket ut hur mycket du ska betala i preliminärskatt varje månad. Alltså en skatt som är preliminär och ställs mot verklig vinst när du gjort bokslut, då du antingen får betala kvarskatt eller får pengar tillbaka.
Mot bakgrund av din kunskapsnivå skulle jag starkt rekommendera att du anlitar redovisningshjälp, som kan hjälpa dig med löpande bokföring, bokslut och deklaration.