2018-06-01, 02:58
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Lånar tråden.

Om jag startar enskild firma och får betalningar från utlandet. Jag säljer saker i ett annat land, inte i Sverige. Hur mycket tar staten de pengarna jag får in på kontot?

Beror på var du säljer. T ex inom EU så kan du sälja upp till ett fribelopp som är olika i varje EU-land, sedan måste du momsregistrera dig i det landet och betala moms till deras skatteverk. Om du sköter ditt arbete i Sverige så kommer du skatta alla inkomster i Sverige även om du inte säljer till Sverige.

SÅ kolla upp vad som gäller för det landet du säljer till.
Citera
2018-06-01, 08:42
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tjo,

Ska eventuellt starta enskild firma för att utföra ett uppdrag åt en kund, och känner mig totalt borta angående hur lön (pengar till mig, alltså) fungerar.

Tror jag skulle bli klokare på det om jag fattade varför saker fungerar som de gör. Varför kan jag inte bara få pengarna direkt i fickan och skatta för mina intäkter? Vad skulle skatteverket förlora på det?

Jag är ingen skattesmittare och vill göra rätt för mig. Fattar inte poängen med den schizofrena upplägget att man ska hålla på och tjäna pengar åt företaget och sen föra över dom till sig själv bara (och fattar inte ens hur det fungerar riktigt).

Någon som kan göra mig klokare? Jag är en total fackidiot. Har ingen aning om vad t.ex. "schablon" innebär, och beskrivningarna jag hittar använder en massa andra termer som jag inte förstår...

Det är väl så som du önkar att det vore enda problemet är att man får betala moms och preliminärskatt. Om du har en enskild firma är det lämpligt att ha ett separat bankkonto för denna firmas transaktionen så att de inte blandas ihop med dina andra transaktioner.
Citera
2018-06-01, 08:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Tjo,

Ska eventuellt starta enskild firma för att utföra ett uppdrag åt en kund, och känner mig totalt borta angående hur lön (pengar till mig, alltså) fungerar.

Tror jag skulle bli klokare på det om jag fattade varför saker fungerar som de gör. Varför kan jag inte bara få pengarna direkt i fickan och skatta för mina intäkter? Vad skulle skatteverket förlora på det?

Jag är ingen skattesmittare och vill göra rätt för mig. Fattar inte poängen med den schizofrena upplägget att man ska hålla på och tjäna pengar åt företaget och sen föra över dom till sig själv bara (och fattar inte ens hur det fungerar riktigt).

Någon som kan göra mig klokare? Jag är en total fackidiot. Har ingen aning om vad t.ex. "schablon" innebär, och beskrivningarna jag hittar använder en massa andra termer som jag inte förstår...

Ska du starta aktiebolag eller enskild firma? Det som skiljer mest där är att om du har en enskild firma så är det du som person som kan bli drabbad om firman går dåligt och du får höga skulder. AB är bättre i den synpunkten då det blir bolaget och inte du som privatperson som blir drabbad.

Edit: enskild firma läste dåligt..
Citera
2018-06-01, 08:54
Medlem
Citat:
Okej, jäkla krångel... tack för information.

Vad finns det för andra seriösa sköt-allt-åt-mig-företag? pay2me har nämnts. Några andra?

Jag använde mig av Cool Company under några månader innan jag startade AB. Det var väldigt snidigt och de har egen konsultansvarsförsäkring så den saken behöver du inte oroa dig för. Man har också en personförsäkring om det händer något när man arbetar.

Saker du köper, resor mm som kan faktureras vidare till kund tar de hand om. Saker du behöver för ”driften” som inte är knutet till projekt gör du avdrag för i din vanliga deklaration. Jag köpte exempelvis in en dator och skyddskläder och fick avdrag för det.

Tänk på att du bara får betalt när du har uppdrag så spara undan till semester själv. Du måste också ordna med pensionsavsättningar.

Jag tyckte det var jättesmidigt och vill du minimera administrationen är det helt klart värt avgiften de tar ut.
Citera
2018-06-01, 09:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Tjo,

"Föra över"? Du fakturerar förtaget du har uppdrag för, antagligen per timme+andra omkostnader. Sedan lägger du moms på det beloppet i fakturan, 25% påslag.

Du måste också ha bokföring, där du bokför dina intäkter (fakturorna) och de kostnader som är förknippad med din verksamhet. Kostnaderna får du dra av mot intäkterna och överskottet blir den vinst du beskattas för i deklarationen.

Pengar får du föra till dig själv från firman, det kallas "eget uttag" och blir din "lön". Den får inte bokföras som kostnad, utan beskattas i vinsten i firman. Men se till så att du har pengar kvar i firman att betala skatt och moms med!

När du startar måste du också fixa F-skatt och bedömma hur mycket du kommer att göra i vinst för verksamhetsåret. Sedan räknar Skatteverket ut hur mycket du ska betala i preliminärskatt varje månad. Alltså en skatt som är preliminär och ställs mot verklig vinst när du gjort bokslut, då du antingen får betala kvarskatt eller får pengar tillbaka.

Mot bakgrund av din kunskapsnivå skulle jag starkt rekommendera att du anlitar redovisningshjälp, som kan hjälpa dig med löpande bokföring, bokslut och deklaration.
Senast redigerad av Karman 2018-06-01 kl. 09:05.
Citera
2018-06-01, 09:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Så om jag gör mitt privata konto till företagskontot (har hört att det är dumt, men bara som ett exempel) så skulle jag direkt kunna göra egna inköp för pengarna, utan att bryta mot någon lag, så länge jag deklarerar vilka utgifter som hade med företaget att göra (om några)?
Ja, det blir eget uttag. Men det är bättre att du har ett separat konto för företaget och ett privat. Sedan för du en klumpsumma varje månad till ditt privata konto.

Det här är en skillnad mellan enskild firma och aktiebolag. I en enskild firma kan du föra pengar mellan firmans och dina egna konton som du vill, bara du bokför dem korrekt och ser till att ha pengar kvar till skatt och moms. I ett AB är enda sättet att hämta ut pengar genom en löneutbetalning eller utdelning.
Senast redigerad av Karman 2018-06-01 kl. 09:09.
Citera
2018-06-01, 09:37
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Tjo,

Ska du bara göra ett uppdrag rekommenderar jag Frilans Finans. Ska du driva eget kan du ha ditt vanliga bankkonto du får in pengarna på och sedan betala typ 60% av allt du får in till ditt skattekonto direkt och sedan förvänta dig ytterligare några tusenlappar att betala vid deklarationen.
Citera
2018-06-01, 10:03
Medlem
Citat:
Tjo,

Kolla det där lite, är inte 100 men för ett antal år sedan var jag i en liknande sist och då blev jag varnad för att skattemyndigheten skulle kunna få det till att det egentligen rör sig om en förtäckt anställning.

Den personen, som jag har fullt förtroende för, hävdade att man bör ha någon mer uppdragsgivare annars kan det bli problem.
Citera
2018-06-01, 10:19
Medlem
fums avatar
Alltså, det låter i den här tråden som att TS inte bör vara företagare eftersom hen inte vill utföra några av de sysslor som är förknippat med att vara det.

Mitt råd är att istället fakturera kunden via Frilans Finans eller dylik tjänst, så slipper du all redovisning och får lön inbetalt på kontot.
Citera
2018-06-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kolla det där lite, är inte 100 men för ett antal år sedan var jag i en liknande sist och då blev jag varnad för att skattemyndigheten skulle kunna få det till att det egentligen rör sig om en förtäckt anställning.

Den personen, som jag har fullt förtroende för, hävdade att man bör ha någon mer uppdragsgivare annars kan det bli problem.

Så var det då, numera accepteras även ett upplägg där endast en kund är för handen. Att denna kund är företagsägarens tidigare arbetsgivare är däremot något som de kan ha synpunkter på.
Citera
2018-06-01, 10:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är det verkligen bra att ge sig in i företagsvärlden om du inte har koll på sådana grundläggande saker inom ekonomi?
Citera
2018-06-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Lånar tråden.

Om jag startar enskild firma och får betalningar från utlandet. Jag säljer saker i ett annat land, inte i Sverige. Hur mycket tar staten de pengarna jag får in på kontot?

Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Beror på var du säljer. T ex inom EU så kan du sälja upp till ett fribelopp som är olika i varje EU-land, sedan måste du momsregistrera dig i det landet och betala moms till deras skatteverk. Om du sköter ditt arbete i Sverige så kommer du skatta alla inkomster i Sverige även om du inte säljer till Sverige.

SÅ kolla upp vad som gäller för det landet du säljer till.

Nej. Du behöver kolla upp.
Du kan sälja till vem som helst i hela världen, för hur mycket du vill. Du får pengarna på kontot i Sverige och du betalar alla utgifter i Sverige (skatt, moms).
Som EF:
- Inom EU - du säljer utan moms till företag
- Inom EU - du säljer med svensk moms till privata pers.
- Övriga världen - du säljer utan moms till både företag och privata.

Sedan betalar du moms som vanligt I SVERIGE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in