2018-05-31, 21:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Som man bäddar får man ligga liksom.

I högsta grad. Prokrustesbädden borde vara hans, inte hennes.
Citera
2018-05-31, 21:46
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja det får ta den tid det tar.
Nix, den här typen av mål har förtur.
Citera
2018-05-31, 21:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske inte. Men i fall där förövaren använt sig av ett socialt och/eller psykologiskt övertag i en relation på ett sätt som ansetts bryta ned offret för att styra och kontrollera denne så kan det ses som försvårande. Omvänt kan det kanske ses som förmildrande?
Men som sagt, vi vet inte mycket om relationen som sådan, om någon var mer drivande och om den ens fortsatte efter LWs sista anmälan.

Risk för ensidigt vittnesmål också.
Citera
2018-05-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom kanske förnyade sina löften.

Tror inte SD har några frikyrkliga kopplingar. LW var frikyrkopastor. Ovanligt att icke frikyrkliga anlitar en frikyrkopastor för vigsel. Då brukar det vara släkt, nära vänner eller någon speciell anledning till det.
Förnya löften? Tja, mest vanligt i frikyrkokretsar också.
Citera
2018-05-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Tänkte först att han var hos henne INNAN mordet. Huset ligger närmare BO och det är utsikt över BO:s hus därifrån. Han kan ha sett BO stå utanför dörren och prata i telefon (hon hade pratat i telefon 23.30 enligt tidiga uppgifter om försvinnandet). Han passade på då. Med kniv i ryggen tvingar han henne att gå med honom bakom planket. Strax efter 23.30 börjar skriken höras. MEN då kunde ju HD tittat ut genom fönstret och sett vad som pågick.
Gick han till henne efteråt för att tvätta sig själv och kläderna? Inte heller så troligt. Om de ska lappa ihop relationen och åka utomlands vill han då visa henne att han just mördat någon?
Troligare att han gick hem till sig. Ligger närmare fyndplatsen och det är mindre risk att bli sedd.

Svårigheten är att förstå hur första kontakten sker. Törs hon gå ut om hon vet att det är han som står där ute? Eller stod dörren öppen och han gick in? Nästa svårighet att förstå är hur han fick henne till fyndplatsen/ev. = brottsplatsen. Visserligen sent men risk att bli upptäckt när han går gatan fram med henne.

Det där med hennes Mystery Catch kan ju ha varit en möjlighet att locka ut henne. En av ledtrådarna kan ha varit vid fyndplatsen. Hon ska tydligen ha en "låda" som är tillräckligt nära för att kunna ha ledtrådar där. Han kan ha messat att den inte är i ordning och behövde åtgärdas. Men varför går hon då ut mitt i paketinslagningen?

Både att få ut/eller gå in till/ BO, att få med BO död eller levande till fyndplatsen är inte helt enkelt att få ihop. Däremot har MGM lätt att ta sig till sitt hus efter det hela. Bara om han inte var synligt blodig, eller HD sov kan han ha tvättat sig och kläderna där.

Om han tvättar sig och kläder hos HD måste ju hon vara vetande naturligtvis
Jag tror i min fantasi att SD kom utanför LW och ville lämna en present
Hon gick ut Hon var inte rädd för honom om de inte bråkade Hon var bara rädd om de hamnade i något bråk
Citera
2018-05-31, 22:01
Medlem
WalterSchmidts avatar
Jag blir inte av med en känsla utav att han (SD) kanske är oskyldig. Det finns trots allt en hel del andra senarion som kan vara anledningen till att LW blev mördad. T.ex, låt oss anta att ett gäng vandaler härjade på området just den där kvällen. De kanske var på väg att stjäla någons cykel eller slog i sönder brevlådor etc. LW far ut och jagar vandalerna och hinner upp en av dem vid bullerplanket då de har för avsikt att fly över motorvägen. När det blir klart för dem att LW fått tag på en i gänget så springer resten tillbaka och handgemäng uppstår vilket urartar totalt och tragedin är ett faktum. Det här senariot skulle kanske förklara varför hon inte brydde sig om att stänga ytterdörren efter sig. Detta är som sagt bara ett exempel på hur det kan ha gått till. Finns så många andra senarion som kan ha inträffat den där kvällen. Det som gör mig tveksam när det gäller SD är att jag inte kan få ihop placeringen utav LW:s döda kropp och SD som person. Jag känner inte SD på något sätt. Men det lilla om honom, som jag tagit del utav säger mig att han borde vara smartare än att placera LW bara ett par hundra meter ifrån hemmet. Men det kan ju också mycket väl vara SD. Antar att det som gärningsman är lätt att bli fullständigt panikslagen när det går upp för honom/henne vad han/hon just i det ögonblicket ställt till med. Som avslutning på mitt inlägg så känner i alla fall jag att det är tragiskt och hemskt för SD att ,innan vi vet vad som verkligen hänt den där kvällen, dömma honom för något som han faktiskt kan vara oskyldig till.
Senast redigerad av WalterSchmidt 2018-05-31 kl. 22:10. Anledning: Grammatisk korrigering
Citera
2018-05-31, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nix, den här typen av mål har förtur.
Visst är det så men en mordutredning brukar ta ett tag så de har tid på sig att samla bevis på NFC.
Citera
2018-05-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Tänkte först att han var hos henne INNAN mordet. Huset ligger närmare BO och det är utsikt över BO:s hus därifrån. Han kan ha sett BO stå utanför dörren och prata i telefon (hon hade pratat i telefon 23.30 enligt tidiga uppgifter om försvinnandet). Han passade på då. Med kniv i ryggen tvingar han henne att gå med honom bakom planket. Strax efter 23.30 börjar skriken höras. MEN då kunde ju HD tittat ut genom fönstret och sett vad som pågick.
Gick han till henne efteråt för att tvätta sig själv och kläderna? Inte heller så troligt. Om de ska lappa ihop relationen och åka utomlands vill han då visa henne att han just mördat någon?
Troligare att han gick hem till sig. Ligger närmare fyndplatsen och det är mindre risk att bli sedd.

Svårigheten är att förstå hur första kontakten sker. Törs hon gå ut om hon vet att det är han som står där ute? Eller stod dörren öppen och han gick in? Nästa svårighet att förstå är hur han fick henne till fyndplatsen/ev. = brottsplatsen. Visserligen sent men risk att bli upptäckt när han går gatan fram med henne.

Det där med hennes Mystery Catch kan ju ha varit en möjlighet att locka ut henne. En av ledtrådarna kan ha varit vid fyndplatsen. Hon ska tydligen ha en "låda" som är tillräckligt nära för att kunna ha ledtrådar där. Han kan ha messat att den inte är i ordning och behövde åtgärdas. Men varför går hon då ut mitt i paketinslagningen?

Både att få ut/eller gå in till/ BO, att få med BO död eller levande till fyndplatsen är inte helt enkelt att få ihop. Däremot har MGM lätt att ta sig till sitt hus efter det hela. Bara om han inte var synligt blodig, eller HD sov kan han ha tvättat sig och kläderna där.
Det kanske var någon som hotade henne med ett synligt vapen.. Eller några lögner om hela "förloppet" har skrivits här i tråden,så det är därför man blir smått förvirrad. Måste sova nu, Godnatt 😴
Citera
2018-05-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSchmidt
Jag blir inte av med en känsla utav att han (SD) kanske är oskyldig. Det finns trots allt en hel del andra senarion som kan vara anledningen till att LW blev mördad.

Ja, jag har också tänkt så. Om han är oskyldig har detta forumet i princip förstört hans liv.
Skrämmande faktiskt.
Personligen tror jag inte han är oskyldig.
Citera
2018-05-31, 22:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Risk för ensidigt vittnesmål också.

Kan du utveckla din tankegång?

Givetvis förutsätter väl en invändning om dylikt som att vara förmildrande att det på något sätt kan göras troligt att det skett. Exempelvis omfattande mejl, telefonkontakt sms mm som visar på BOs initiativ och förmodligen något om innehållet. Ett blankt påstående om det lär ju knappast räcka, lika lite som det räcker vid de tillfällen när likartat beteende hos GM bedöms som försvårande.
Citera
2018-05-31, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Ja, jag har också tänkt så. Om han är oskyldig har detta forumet i princip förstört hans liv.
Skrämmande faktiskt.
Personligen tror jag inte han är oskyldig.

Jag tror att han är oskyldig, jag har oerhört svårt att få in i huvudet att han skulle kunna gjort något sådant här.

Om han nu mot förmodan skulle vara kapabel till något sådant här borde tanken på vad detta skulle göra mot barnen och H göra att han tänkte om. Om deras relation (med LW), vilken nivå den nu varit på, har pågått så länge och under en ganska lång tid varit infekterad lär han ha hunnit tänkt alla möjliga tankar om olika scenarion. Har svårt att se att han skulle hamna i ett läge där han kan bli inspärrad på livstid.

Om jag har fel och det är han som är skyldig kommer världen att kännas väldigt mycket tyngre och osäkrare. Han skulle i så fall helt ha flugit under radarn, vad ska då de i omgivningen jag tycker är knepiga/lynniga/skumma mm vara kapabla till?

Jäklar vad jag har mått dåligt av det här även fast det sker ett steg ifrån den närmaste bekantskapskretsen. Allt är otroligt tragiskt, två enligt mig väldigt levande människor tillintetgörs på olika sätt, en blir mördad och en annan kan kanske vara en mördare alternativt få sitt liv slaget i spillror av omgivningens misstankar. Dessutom alla barn och närstående, fy f-n säger jag!
Citera
2018-05-31, 22:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Om han nu mot förmodan skulle vara kapabel till något sådant här borde tanken på vad detta skulle göra mot barnen och H göra att han tänkte om.

Om han har varit otrogen mot H så bryr han sig uppenbarligen
inte om vad hans handlingar kan göra mot barnen och H.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in