Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 14:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Intressanta tankegångar men historiebeskrivningen stämmer endast delvis. PKK-spåret. drivet av HH mfl, var ett försök till skenlösning. Ngt som som man fortsatte med även efter att HH avsatts.
Strax efter MOP försökte HH sätta dit en österrikare, jag har glömt bort namnet. Det fick man släppa eftersom han hade alibi. Österrikaren är på sätt och vis MOP:s LHO

Nu är jag av den uppfattningen att både Hans Holmér och Ulf Karlsson (hans efterträdare) är inblandade i konspirationen. Holmér direkt operativt. Ölvebro är det dock inte utan han är en wannabe som väldigt gärna hade velat varit inblandad och gjorde allt han kunde för att leva upp till möjligheten om han varit inblandad. Som en tillgiven hund. För övrigt anser jag att det inte finns någon som kan liknas vid LHO i Palmemordet och det är av den anledningen jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Fåfängan bland konspiratörerna att en syndabock får för mycket uppmärksamhet, jämfört med deras egen förträfflighet, gick man alltså ifrån av den anledningen. När dock de första privatspanarna började komma för nära sanningen runt 1987 så lanseras teorin CP. Så har det fortsatt i alla år och säkert minst hälften av alla böcker som skrivits i ämnet är planerad desinformation.

Ett annan viktigt påpekande enligt mig är att man gör ett allvarligt fel om man begränsar sig själv till att bilda sin teori om att mordet handlar om klassisk höger- kontra vänsterkamp, nazism mot kommunism m m. Att de "vänsterböcker" som skrivits i ämnet kommer väldigt nära sanningen är en korrekt analys men när slutkommentarerna handlar om klassiska ideologiska motsättningar så försvinner tyvärr trovärdigheten i dem. Vänstern är på tok för känslomässig och det tar tyvärr ofta överhanden i deras resonemang. Det är ett typiskt vänstersymtom överlag. Man måste verkligen ge upp tanken på att partibeteckningar är inblandade. Det ligger djupare än så.
Citera
2018-05-31, 15:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har intresserat mig rätt mycket för Brabantmorden i Belgien och ser där att personer som bevisligen varit involverade berättat att de fick "uppdrag att kartlägga vissa personer, vissa platser, vissa företeelser i samhället" utan att veta varför. De var bara fotsoldater som samlade information. Hur den informationen skulle användas visste de inte.

Först i efterhand förstod de att deras informationsinsamling var pusselbitar i en komplott. I det fallet handlade det ju om belgiska Gladio (SDRA8), Westland New Post och andra terrorgrupper som utförde attentat mot varuhus, dvs en del i spänningens strategi.

På motsvarande sätt kan alltså vissa personer på lägre befattningar inom polisen och andra svenska myndigheter ha fått i uppdrag att göra saker som de inte alls förstod hade med Palmemordet att göra. Förrän efteråt.

Den slipade anstiftaren inrättar ett nätverk som endast han själv har full överblick över. De olika delarna känner inte till varandra och de enskilda uppdragen framstår vanligen som rätt oskyldiga.

Men tillsammans bildar alltsammans en illasinnad mordplan.
Intressant och även utförande av terrorhandlingar borde kunna organiseras på liknande sätt. Vissa personer visste bara sina egna uppgifter och visste ingenting om vad som skulle bli resultatet av operationen. Så uppfattar jag ett skenbart komplicerat scenario på Sveavägen.
Citera
2018-05-31, 15:21
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag har även ofta undrat hur Palmes livvakter som Hahne och Söderberg tog ordern att de fått "helgledigt" den där fredagen. Det är ändå inte helt otänkbart att någon, i brist på att ha något bättre för sig, ändå gjorde sitt jobb och hade Palme under uppsikt fast på håll. Det är sådana berättelser och tänkbara iakttagelser som skulle kunna vara helt avgörande. För just sådana personer måste ändå anses vara de som garanterat inte var en del av konspirationen eftersom deras insats vid ett attentat skulle påverka hela deras personliga yrkeskarriär. Är de själva inblandade och stiger i rang och får en bättre tjänst senare i livet så är det misstänksamt men blir de degraderade eller t o m utsparkade från SÄPO så är det något få skulle gå med på, även vid ett större engångsbelopp utbetalat svart. Väldigt lite information finns angående livvakterna överlag.
Citera
2018-05-31, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant och även utförande av terrorhandlingar borde kunna organiseras på liknande sätt. Vissa personer visste bara sina egna uppgifter och visste ingenting om vad som skulle bli resultatet av operationen. Så uppfattar jag ett skenbart komplicerat scenario på Sveavägen.

”Först i efterhand förstod de att deras informationsinsamling var pusselbitar i en komplott.”

I Sveriges fall får man då räkna med en höggradig ”esprit d’escalier” där slanten inte trillat ner 32 år senare?

Och överlag: om, säg, tio grupperingar efteråt uppvisar suspekt inkompetent beteende, och en synnerligen så, vad är då troligast, att alla är involverade eller att alla är, till synes, inkompetenta?

Inkompetens är ”in the eye of the beholder”, och kan ha sina ”rationella” förklaringar, även när saken inte gäller något som mordet på Sveriges regeringschef — vilket f.ö. inte nödvändigtvis attraherar rikets skarpaste hjärnor. Eller borde, sett till somliga andra egenskaper, som förtroende och lojalitet. Flertalet torde ha gått som barn i huset, och har och har haft daglig eller kontinuerlig kontakt, och lär ju inte kunna dölja några mordkomplotter för varandra.

De har väl också fullt upp med att hålla ryggen fri, och allt det där andra som ledande tjänstemän trixar med. Sen barn och släkt och golf och Mallis på det.

Nee, det håller inte streck.
Citera
2018-05-31, 15:48
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Det är ingen teori utan ett försök att lägga pussel. Det var något skumt som hände där vid annonspelaren. Mycket folk befann sig i säkerhet bakom LOP medan få eller inga befann sig i skottlinjen utom OP och LP. Och IM tyckte att det var något underligt som hände vid pelaren men kunde inte komma på vad.

Istället för att reagera surt på försök att lägga pussel, kritisera det i detaljerna.

Jag kanske drog förhastade slutsatser av vad ditt pusselläggande innebar.

Återkom med en konkret arbetshypotes så tar vi det därifrån. Läs gärna igenom länken till ett inlägg jag bifogade igår (Som Acech skrev 2012).
Poängen med den hänvisningen är att det kan utgöra pusselbitar som får det att "gå ihop"
Citera
2018-05-31, 16:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Nu är jag av den uppfattningen att både Hans Holmér och Ulf Karlsson (hans efterträdare) är inblandade i konspirationen. Holmér direkt operativt. Ölvebro är det dock inte utan han är en wannabe som väldigt gärna hade velat varit inblandad och gjorde allt han kunde för att leva upp till möjligheten om han varit inblandad. Som en tillgiven hund. För övrigt anser jag att det inte finns någon som kan liknas vid LHO i Palmemordet och det är av den anledningen jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Fåfängan bland konspiratörerna att en syndabock får för mycket uppmärksamhet, jämfört med deras egen förträfflighet, gick man alltså ifrån av den anledningen. När dock de första privatspanarna började komma för nära sanningen runt 1987 så lanseras teorin CP. Så har det fortsatt i alla år och säkert minst hälften av alla böcker som skrivits i ämnet är planerad desinformation.

Ett annan viktigt påpekande enligt mig är att man gör ett allvarligt fel om man begränsar sig själv till att bilda sin teori om att mordet handlar om klassisk höger- kontra vänsterkamp, nazism mot kommunism m m. Att de "vänsterböcker" som skrivits i ämnet kommer väldigt nära sanningen är en korrekt analys men när slutkommentarerna handlar om klassiska ideologiska motsättningar så försvinner tyvärr trovärdigheten i dem. Vänstern är på tok för känslomässig och det tar tyvärr ofta överhanden i deras resonemang. Det är ett typiskt vänstersymtom överlag. Man måste verkligen ge upp tanken på att partibeteckningar är inblandade. Det ligger djupare än så.
Det handlar absolut inte om partipolitik, det håller jag med om, men om internationell storpolitik. I förföljelserna mot Olof Palme deltog antagligen personer med vitt skilda politiska åsikter och partitillhörighet. Även om jag själv är vänster i den meningen att jag alltid tar ställning för folket gentemot ett korrumperat etablissemang så håller jag med om att vänsterorganisationernas analyser är tillrättalagda, allt betraktas genom filter och avskärmas med skygglappar. Det är löjligt, men förmodligen vanligt, att i tråden ha en politisk agenda. Antingen vill man att sanningen ska komma fram eller så vill man inte.
Citera
2018-05-31, 16:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Först i efterhand förstod de att deras informationsinsamling var pusselbitar i en komplott.”

I Sveriges fall får man då räkna med en höggradig ”esprit d’escalier” där slanten inte trillat ner 32 år senare?

Och överlag: om, säg, tio grupperingar efteråt uppvisar suspekt inkompetent beteende, och en synnerligen så, vad är då troligast, att alla är involverade eller att alla är, till synes, inkompetenta?

Inkompetens är ”in the eye of the beholder”, och kan ha sina ”rationella” förklaringar, även när saken inte gäller något som mordet på Sveriges regeringschef — vilket f.ö. inte nödvändigtvis attraherar rikets skarpaste hjärnor. Eller borde, sett till somliga andra egenskaper, som förtroende och lojalitet. Flertalet torde ha gått som barn i huset, och har och har haft daglig eller kontinuerlig kontakt, och lär ju inte kunna dölja några mordkomplotter för varandra.

De har väl också fullt upp med att hålla ryggen fri, och allt det där andra som ledande tjänstemän trixar med. Sen barn och släkt och golf och Mallis på det.

Nee, det håller inte streck.
Nu tänker inte jag försöka övertyga dig, som tydligen har bestämt dig för "ensam galning", men "polletten" trillade nog ner ganska omedelbart och ett flertal mådde säkert ganska dåligt tiden efter. Men, deltar man i Stay-behindverksamhet så håller man tyst - om inte annat så av självbevarelsedrift. Det är inte som att avsluta ett medlemskap därför att man är missnöjd med handlingsprogrammet.
Senast redigerad av iesho 2018-05-31 kl. 16:21.
Citera
2018-05-31, 16:19
Medlem
Jag läste lite i Palmerummet på Facebook.

Polisinspektör K*j H*hne skriver en del typ en gång per månad.
Ofta skriver han i negativa ordalag om OP.

I dag har han gjort två inlägg.

I inlägg 1: Där skriver han "På den tiden fanns inte WT utan stora klumpar till radioapparater."

I inlägg 2: skriver han följande " Ni glömmer VG!
Utpekad av vittne, drog till USA, skröt om att han skjutit OP, vilken ingen visste vem det var."

Vore kul att höra vad ni säger om detta.

Jag tolkar det som att han vill förminska WT-observationernas betydelse.
Däremot hakar han inte på Skandiamannen utan tar upp VG istället.
Citera
2018-05-31, 16:32
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Det handlar absolut inte om partipolitik, det håller jag med om, men om internationell storpolitik. I förföljelserna mot Olof Palme deltog antagligen personer med vitt skilda politiska åsikter och partitillhörighet. Även om jag själv är vänster i den meningen att jag alltid tar ställning för folket gentemot ett korrumperat etablissemang så håller jag med om att vänsterorganisationernas analyser är tillrättalagda, allt betraktas genom filter och avskärmas med skygglappar. Det är löjligt, men förmodligen vanligt, att i tråden ha en politisk agenda. Antingen vill man att sanningen ska komma fram eller så vill man inte.

Ja, många vänstermänniskor, både journalister tyckare och författare har ju tyvärr med sina politiska åsikter och övertygelser bidragit till att förvilla och vilseleda sina lyssnare och läsare. Inte med flit, utan just med sin enkelspårighet och brist på förståelse för sin omvärld och samtid som aldrig är svart eller vit (eller röd, blå eller brun). Man ska vara väldigt försiktig med vad man säger, skriver och uppmanar till i kanaler som får står spridning (tv, radio, tidningar, egna böcker och publikationer). Tyvärr har många vänstermänniskor bidragit till kaoset i det här fallet. Det är förmodligen därför vänstern är så enkel att utnyttja i dag till att spela den nyttige idioten. Uttrycket "bombvänster" är ju inte helt taget ur luften så att säga. Tyvärr är det så samhället är format.
Citera
2018-05-31, 16:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nu tänker inte jag försöka övertyga dig, som tydligen har bestämt dig för "ensam galning", men "polletten" trillade nog ner ganska omedelbart och ett flertal mådde säkert ganska dåligt tiden efter. Men, deltar man i Stay-behindverksamhet så håller man tyst - om inte annat så av självbevarelsedrift. Det är inte som att avsluta ett medlemskap därför att man är missnöjd med handlingsprogrammet.

Jo fast staybehind torde vara en massa gamla ”sossar” som vill försvara riket Sverige mot statsministermördare. Eller i alla händelser ”författningsförsvarare”, vilket i princip går på ett ut.

De är ju inte ”bruna”, de är djupblå med en definitiv anstrykning av lila. ”Staybehind” kan kanske låta som nå’ kustjägarfolk i nån skjutglad bemärkelse, men det släpps ju inte i händerna på opålitligt folk. Tvärt om. Man får väl likna dem med folk som handhade Norges exilregering i London under världskriget och hemmafronten och underjordiska motståndsrörelsen i Norge och på andra platser samt sambanden däremellan. Norska patrioter av olika slag. (De bruna var ju upptagna med annat...)

Framför allt är det ju folk som förstår skillnaden mellan en folkvald regeringschef och riket Sverige, och som inte behöver skjuta den ene för att bevara den andre. Det är ju liksom också halva vitsen med en konstitutionell men maktlös statschef och en tidsbegränsad statschef. Som inte behöver skjutas så fort någon är missnöjd. Man misstar inte regeringschefen för suverän, ansvaret ligger hos medborgarna.

Dessutom finns det liksom inga garantier för att det skulle ”betala sig”, för de som ska ”ta över” kan bli bortröstade.
Citera
2018-05-31, 16:48
Medlem
andersaanderssonas avatar
Enligt alla trovärdiga vittnen befann det sig 3 stående personer på mordplatsen när andra skottet föll. I samband med det andra skottet föll en person till marken. Sällan att ett antal vittnen är så överens.

Enligt trovärdiga vittnen lunkade/sprang mördaren därefter Tunnelgatan österut. Efter en icke tidsmässigt definierad tankepaus.

Den mest närstående personen i mordögonblicket var AB. Runt 7 meter från Lisbet.

Ingen såg mördaren anlända till platsen. Ändå mindre beskriva från vilket håll han kom.

En person vid namn Morelius hade god uppsikt över Dekorimahörnan sedan ett antal minuter. En uppskattning via bankomattider i minst 2-3 minuter. Parkerad för att vänta på sina passagerare.

Bevisligen befann sig ett antal narkotikaspanare i grannskapet fram till minst 22,30.

Mördaren missade en polispiket med en hårsmån på krönet. Eller ska vi säga att en polispiket missade mördaren med hårsmån på åsen. Enligt TN missade polisen mördaren via en försvunnen spanare. Enligt LGWP ska man hata det slumpmässiga utfallet.

Alla dåliga teoriers svaghet är man inte kan placera en mördare i Dekorimahörnan via fakta. Allt från Sydafrika till SE. Via CP till Svarten. Alltså mjukvara i förvirrade personers sinne.

Hårdvara är att ett antal narkotikapoliser kan placeras runt mordplatsens omedelbara närhet. Både geografiskt och tidsmässigt. Dag och ME har bekräftat. Medans spanarna är tystare än möss. Man pekade inte ens ut CP när man hade chansen. När Ölvebro gick all in. Vilket ligger i linje med Hans totala förnekelse av att det existerade män med WT. Hur ska narkotikapoliser med WT kunna peka ut någon när man inte ens existerade. Här finns det en gravad hund.

Det finns ingen anledning för polisen att mörka en sanktionerad narkotikaspaning. Ändå gjorde man det. Förutom till Ulf Dahlsten. Och visste han visste IC. Plus kompisen Lidbom och därmed Ebbe. Sedan länge visste de högsta hönsen i SAP var ett antal WT-bärare hörde hemma.

Efter Thure Nässens avslöjanden är det uppenbart att man måste börja här om man vill lösa mordet. En person som tidigare ingick i PU har kunskaper som inte vi har. Något som han med vilje har hållit tyst om i 32 år. Och dessutom lovar/hotar med att han en dag ska berätta allt han vet. Det kommer mera...……….
Citera
2018-05-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det finns flera dimensioner: Om fotfolket (knarkspanare.. övervakare, deltagare i ev övningar) har infiltrerats av personer som befinner sig högre upp i näringskedjan (Se ex Bobos svar till mig om SSI/knarkspaning) har det flera konsekvenser:

a) Det skapar initialt kaos i de grupper som är berörda. Kan t.ex.förklara delar av kaoset på SBC

b) Fotfolket blir lätt syndabockar. Det är lätt att peka ut knarkpoliser eller halvstolliga-uppmärksamhetstörstande figurer som SE som på ngt sätt kan knytas till mordplatsen/mordtidpunkten.

c) Fotfolket bidrar till mörkläggningen av självbevarelsedrift-De har härbärgerat en illasinnad mördare-vem vill prata om det?

Ja det är inte svårt att skapa förvirring om det redan råder förvirring. Ungefär så. Bara de närmast inblandade vet vilken roll de har egentligen och knappt ens de. Att ens knysta om något annat är yrkesmässigt självmord.

Jag menar. Det finns ju fortfarande de som köper att hemliga spaningar överläts till amatörmässiga möp.

Efter IB var man extra noga att dölja resurser både inom och utom organisationerna.

Ta t ex en buggare. Vem jobbar han för... Säpo privat företag/industrispinage, ebbes privatspaningar, säpo, ssi, knarkspan, försökringsbolag/ hitta stulen konst. Inte ens hans kollegor vet och denne kansk inte vet själv utan bara har ett "uppdrag"

Vad SSI gjorde eg då det begav sig vet ingen... Vad polisens ssi gjorde senare vet vi väldigt lite om annat än att det juridiskt sett är dubiöst och att metoderna liknar hur militära ksi/ssi inrikes jobbade.

Vi måste ner på personnivå. De som faktiskt var där och höra deras förklaringar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in