2018-05-31, 15:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, dödar du någon som riktar potentiellt dödligtvåld så är det nödvärn och du ska inte vara brottsligt ansvarig öht.

Uppsåt i den juridiska bedömningen ska snarare läsas som vad för insikt GM har vid sitt handlande. Inte avsikt/syfte.
Är det rimligt att anta att du förstår att en person kan dö om du hugger en kniv på honom så är det a priori mord även om du kom på iden just i ögonblicket du tog fatt i ikniven och högg. Men så kanske dagen börjat med trevlig samvaro. Lite groggande och sedan bråk, där båda parter bråkar. Något i betingelserna din låga ålder, bristande omdöme motpartens provokation etc som kvalar ned det till dråp.

Christer Pettersson dömdes för dråp i vad som i kvällstidningarna brukar kallas "bajonettmordet" där den så kallade småbarnspappan hade bråkat och varit stökig längs hela vägen på Kungsgatan så folk fick väja. Christer Petterson väjde inte utan mottog någon knuff och svarade upp på provokationerna där det inledningsvis var ett gammeldags slagsmål som var ganska likartade vilket som helst vid någon dansbana i folkpark runt om i Sverige. Efter ett tag ledsnade de och började gå åt varsitt håll då "småbarnspappan" sparkar till mot CPs kasse, där han förutom spriten han precis handlat även hade en nalle han köpt åt sin lillasyster till julklapp samt en bajonett som han fått eller köpt av en bekant. Så brinner då proppskåpet på CP som hugger "småbarnspappan". Det är ett typiskt dråp.

Okej. Då har man klarlagt att det finns ”provokation” (dvs fylla, slagsmål och spark mot sprit och nalle?). Och då är det ok om Christer måste dra fram bajonetten o hugga? Jag kan förstå att det inte döms som mord iofs, men man nystar nog i alla förutsättningar ett tag innan man bestämmer sig....?
Citera
2018-05-31, 15:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funmoto
Funderat lite över det här, är man inte oskyldig fram tills man är dömd för ett brott? Eller är det mobben som avgör och sprider sina inte alltid bra idéer om brottets art och innebörd samt vem som har/kan ha utfört det? Kan bara utgå från mig själv, betänk om Du skulle bli utsatt för allmän beskådan med namn och adress på nätet och du vet att du är oskyldig, hur skulle du känna dig då...? Hoppas rätt man eller kvinna blir tagen och dömd samt att ett högt straff utdömes för detta brott att mörda en annan människa!

Detta är ingen domstol. Detta är Flashback. Så här har det alltid varit. Bara att gilla läget. Ser att du har ett nyreggat nick.
Om du tycker att tongångarna är för hårda eller informationen för integritetskränkande så gör du dig själv en tjänst om du väljer ett annat forum, tex Familjeliv.
Citera
2018-05-31, 16:03
Medlem
Snor-Johans avatar
[quote=googlan|64198181]Du behöver inte tro det, utan jag kan garantera att han blir häktad annars så skickar du PM till mig och jag blir skyldig dig 500 spänn! Vilket inte kommer hända för jag är säker på detta!

Alltså de som vet hur polisen jobbar och har varit inne i svängen, de ser tydligt på polisens beteende att de har starka bevis och detta fallet är så gott som löst. Det som kvarstår är i princip pappersarbete och rättegång etc.

Ni kan kolla inlägget jag gjorde på sida, "322". Jag läste igenom tråden lite, läste NA och pressuttalanden från Polisen och det vill säga 1+1=2.

Jag har suttit många gånger, häkten, fängelsen, arrest, LVU, etc. Jag har suttit i många förhör sedan jag var 13 år gammal, kontentan, man lär sig något av det och det är hur polisen arbetar och fungerar hur de pratar och vad de vill ha ut. Man vill ju veta hur mycket kan de ha på en etc.

När jag slog ihop alla uttalanden från Polisen ang detta ämne så ser man klart och tydligt att de bara i princip väntat in bevisning och att SD ska göra bort sig. De plockade in honom redan i början och redan där tror jag att de var nästan säkra på att detta skulle sluta upp i en mordutredning.

Vad jag tror hände när han satt anhållen dessa timmar i början var att polisen säkrade massa saker och de gjorde nog en jävligt smart grej som jag är 99% på, det är att de buggade nog hans lur samt bil i den vevan! De släppte honom med telefonen innan de säkerhetskopierade allt på luren såklart! Därav har de så starka bevis nu för den idioten är nog inte familjär med polisens sätt att arbeta och hans mun gick nog i 190km/h i bilen när han var med HD, buggad bil, buggad lur de lät han vandra fritt och han tror att han är säker där! OBS just detta är SPEKULATIONER!

Men hur som helst, han blev nekad att komma in i USA! Varför ? Jo för att de hade kontakt med Svensk polis och de ville inte ha in en EV mördare i landet samt att risken att försvinna där är stor! Att han blev nekad och resan var planerad sen långt innan talar såklart sitt språk!

Dessa typer av folk hur sjukt det än låter de verkar vara så jävla dumma så det inte är sant, "För mycket inspiration från "Hollywood". Han har nog tittat på för mycket film och trodde nog att ett mord är ingen svår sak liksom!
Inte heller tror jag detta hände i "Stundens hetta" Jag tror att SD planerat detta, inte åratal bakåt men någon/några veckor bak i tiden innan mordet!

Jag kan säga såhär! Grova brott skrattade nog och detta mordfallet var nog en barnlek för de att lösa! Eftersom det varit så tyst kommer allt komma som en bomb fallande från himlen! De har nog så detaljerad redogörelse för hur detta gick till att SD tappar hakan! Det återstår att se. M

Men fet cred till Polisen för de gjorde detta på riktigt proffsigt sätt. De la ut fällor och SD gick rakt in i dessa fällor!

Jag är glad att han sitter och jag hoppas verkligen familjen får bearbeta sorgen snarast och detta är mycket tragiskt!

inlägg sida 322 [u]"Jag tror SD är inblandad. Varför nekas han inträde till Usa ? EDIT: Han var inte misstänkt för människorov vid det tillfället? Kan polisen i Sverige ev sagt till amerikansk polis att han var föremål för en ev mordutredning därav nekandet ?

men eftersom polisen inte vill tala om ifall att de har någon anhållen i sin utevaro så drar jag denna slutsats.

Att han är misstänkt för mord "inte formellt sett" därför nekades inträde till US, han håller sig undan fortfarande.

Varför polisen är så tysta talar för att de har gott om bevis som binder SD till brottet så att säga.

De vill inte skrämma upp honom och varför de släppte honom är nog för att de påbörjade inre spaning för att samla så mycket bevis att när de väl plockar in han nästa gång så är det för gott!
De som är familjära med hur polisen arbetar borde känna igen detta mönster och om man är logisk och kolla igenom alla polisens uttalanden så ser man att de verkar väldigt lugna och i princip väntar in SD.

De har sagt själva med andra ord att detta mordet kommer att lösas! Om de uttrycker sig på detta sättet så säger de typ "Vi vet vem det är vi håller på samla bevis vi vill inte tala om ifall att någon är anhållen i sin utevaro" Ofta släpper de GM för att de vill få GM att lugna ner sig för att de ska göra bort sig.( Avkortat)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------
Snor-Johan:
Du har rätt förutsatt att SD, s fd fru (minns ej initialerna) är införstådd (medhjälpare ?) i vad som skett. Om inte lär inte avsyssningen gett någonting såtillvida han inte pratat med sig själv. Kan han verkligen han varit så korkad att han inte förstått han varit under 100% span ?( Även lyssnad i USA med hjälp kollegor.) Misstänker SD är en tämligen sofistikerad personlihet och inte bjudit på tillräckligt för häktning. Det är inte det svåra det är att mentalt klara pressen i förhören och inte falla på eget grepp i manglingarna.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-05-31 kl. 16:07.
Citera
2018-05-31, 16:05
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Man får göra sig av med liken i garderoben, först.

Flashback är inte bara av ondo. Ida i Trollhättan försvann och kvar i lägenheten var en stor blodpöl och hennes baby i spjälsängen. Polisen hade sina misstankar, men led brist på bevis. FB grävde och vände varenda sten. En av dem var ute och dokumenterade bilbränder och brunnar, till en sån grad att vi varnade honom att han kunde råka illa ut om han blev upptäckt. Denne flashbackare tänkte till om var en av GM:s kompisar brukade rasta sin hund. Han följde en stig som verkade logisk och hittade plötsligt en brandplats med rester av kläder, skor, samt en bok. Han tog bilder på resterna och anmälde sitt fynd. Polisen var måttligt intresserad, så han la ut bilderna här på FB och vi slog i taket. Ur förstoringarna kunde vi se att det var likadana plagg GM hade haft på sig från en övervakningsfilm i en affär tillsammans med Ida när hon försvann. Nu hakade polisen på och spärrade av området. Fyndet blev ett graverande bevis mot GM som sedan några år avtjänar sitt straff. Får gåshud av att bara tänka på det!

https://www.expressen.se/gt/tipset-som-loste-mordet-i-trollhattan/
Länk till tråd: (FB) Trollhättan: Mordet på Ida Fässberg, 23, försvunnen och funnen död 20130808

Följde den tråden med spänning, en riktig klassiker. Underbart när den konstant nekande Moroten fick krypa in i cellen.

Sann Flashbackhjälte var han som gjorde fynden. 🌷
Citera
2018-05-31, 16:14
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underbararara
Jag tycker detta låter rimligt, men varför är han nu då endast skäligen misstänkt?

Det kan vara för att det inte är klarlagt helt om det handlar om dråp/mord ? Det är den enda anledningen som är logisk för mig! Därav Skäligen på mord misstanken!
Citera
2018-05-31, 16:21
Medlem
Idag har polisen dragit runt på väster hela dagen. Med bussar, bilar och motorcyklar.. fram och tillbaka. Mycket mer än vanligt. Jag undrar om detta har något samband?
Citera
2018-05-31, 16:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Då har man klarlagt att det finns ”provokation” (dvs fylla, slagsmål och spark mot sprit och nalle?). Och då är det ok om Christer måste dra fram bajonetten o hugga? Jag kan förstå att det inte döms som mord iofs, men man nystar nog i alla förutsättningar ett tag innan man bestämmer sig....?

Ja "bajonettmordet" är också ett bra exempel på kvällstidningarnas demagogiska kapacitet ibland. Det fanns dels provokation på BOs sida. Turligt nog fanns ett flertal vittnen som verkligen hade observerat händelserna innan och faktiskt stod och tittade med uppmärksamheten på kombattanterna och inledningsvis synes tycka det var något underhållande att den störiga "småbarnspappan" och dennes huligankompis (så betedde sig dessförinnan) blev utmanad av CP som verkade hålla upp bra med rallarsvingar mot två personer.

Men sedan fanns ju en till omständighet ien konstaterad hjärnskada hos CP också som påverkade hans förmåga till impulskontroll. Man kan ju fundera på utgången ifall CP haft bättre impulskontroll. Låt säga att småbarnspappan och dennes huligankompis lyckats dra på några höga sparkar som tröttat ut (en påtänd?) CP? Om han hade väntat lite längre med att använda bajonetten så hade han kanske undgått straff öht om det bedömts som regelrätt nödvärn (om småbarnspappan och huligankompisen måttat högre sparkar mot huvud och bröstkorg)?
Citera
2018-05-31, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Det kan vara för att det inte är klarlagt helt om det handlar om dråp/mord ? Det är den enda anledningen som är logisk för mig! Därav Skäligen på mord misstanken!

Kan det vara så att de inte vet om någon mer har hjälpt till
De kanske släpper en bomb snart med bevis
Citera
2018-05-31, 16:25
Medlem
Jag har funderat på en sak. Var tvungen att skapa ett nytt nick eftersom jag inte varit aktiv i några diskussioner på väldigt länge så inloggningsuppgifter är sedan länge bortglömda.
Hur som helst.
Jag har funderat lite på dessa skrik som skall ha hörts. Nu bor jag inte riktigt i någon storstad, så jag kanske hört hur rävar låter lite fler gånger än andra.
Men vad jag förstår skall det finnas skogsområde i närheten av fyndplatsen, så det kan ju inte vara osannolikt att det kan finnas rävar i området.
Rävar som skriker låter som en panikslagen kvinna och det är inte sällan som sådana skrik varar av och till i ett par minuter.
Tanken slog mig när jag kom att tänka på en vän som skulle hem en kväll och hörde en räv skrika och var övertygad om att det var en kvinna som höll på att bli våldtagen.

Många teorier har ju bollats runt dessa skrik som skall ha hörts och då vad som kan ha hänt/orsakat dessa skrik. Kanske är det så att BO inte skrikit alls.

En liten fundering utanför boxen.
Citera
2018-05-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutandestege
Jag har funderat på en sak. Var tvungen att skapa ett nytt nick eftersom jag inte varit aktiv i några diskussioner på väldigt länge så inloggningsuppgifter är sedan länge bortglömda.
Hur som helst.
Jag har funderat lite på dessa skrik som skall ha hörts. Nu bor jag inte riktigt i någon storstad, så jag kanske hört hur rävar låter lite fler gånger än andra.
Men vad jag förstår skall det finnas skogsområde i närheten av fyndplatsen, så det kan ju inte vara osannolikt att det kan finnas rävar i området.
Rävar som skriker låter som en panikslagen kvinna och det är inte sällan som sådana skrik varar av och till i ett par minuter.
Tanken slog mig när jag kom att tänka på en vän som skulle hem en kväll och hörde en räv skrika och var övertygad om att det var en kvinna som höll på att bli våldtagen.

Många teorier har ju bollats runt dessa skrik som skall ha hörts och då vad som kan ha hänt/orsakat dessa skrik. Kanske är det så att BO inte skrikit alls.

Kan vara så men blir lättare att analysera om man vet dödsorsak
Citera
2018-05-31, 16:33
Medlem
Citat:
Hur som helst.

Den som hörde skriken bodde på andra sidan motorvägen. Dvs, samma sida av bullerplanket som hon hittades på. Skogen som det pratas om, ligger åt andra hållet och på ”fel sida” av bullerplanket, så om det var en räv i den skogen hörde de sannolikt inte den!
Citera
2018-05-31, 16:35
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Hur som helst.

Vid ungefär samma tidpunkt som hon troligtvis blivit mördad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in