2018-05-31, 10:41
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om du menar Pennygången var lägsta hyreshöjning 15% har jag för mig.

Ok. Jag har hört 30 men du kan ha rätt med 15. Jag har försökt verifiera siffran men har inte lyckats.
15% är inte farligt efter en renovering men jag kan förstå att 60% blir tufft för många. Sedan är frågan hur fördelningen blir. Dvs hur många får 15%, hur många får 30, 40, 50 och 60% av de lägenheter som renoveras. Erkänner att jag inte vet det heller för Pennygången men det har naturligtvis betydelse för helheten och den samlade populationens möjlighet att betala. Om majoriteten av höjningen ligger på den lägre nivå blir det troligen inga större problem men ligger den på den högre så...

// CC
2018-05-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densa
Jag skriver följande förslag igen i ett mer koncist inlägg:
- Vore det inte bra om hemnet skrev ut informationspunkten "Föreningens lån/kvm" på varje brf-objekt?

Om det är en bra ide: Har vi någon här som kan influera Hemnet att introducera det?
Jag håller givetvis med, men för att gemene man ska förstå innebörden så tycker jag att det borde redovisas ihopslaget med utpriset. T.ex. "Beräknat kvadratmeterpris: 90.000 kr/kvm, inkl bostadsrättsförenings belåning, 108.000 kr/kvm".

EDIT: Och samma sak för totalpris. "Pris: 7.000.000 kr. inkl andel av bostadsrättsförenings lån: 8.500.000 kr".
Senast redigerad av aw 2018-05-31 kl. 11:16.
2018-05-31, 11:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men man säljer inte till marknadsvärde, för kunderna förstår inte vad de köper.

Hade köparna förstått vad ett föreningslån på 15-20kkr/kvm innebär så skulle man värderat nyproduktion väsentligt lägre än befintligt bestånd utan belåning, och krävt ett ekonomiskt upplägg där bostadens månadsavgift kan bibehållas över tid.

Den som köper en brf idag är inte smartare än att man utgår från att månadsavgiften speglar föreningens ekonomi. Och i nyproduktion utnyttjar man detta genom att manipulera avgiften, genom att ställa upp en så kortsiktig ekonomisk plan som möjligt, för att minimera avgiften till varje pris.

Det är en bluffprodukt, så priset folk betalar speglar marknadsvärdet på den produkt som man utger sig vara, sett till månadsavgiften. Dvs. en obelånad förening i ett underhållsfritt hus.

Du har ju regler för hur den ekonomiska planen ska se ut och hur långt den ska sträcka sig.

Lån och räntor på lån är rätt så tydlig och uppenbara i redovisningen. Det som kan vara lite klurigare är avskrivning och avsättningar för renovering. Här kan det sliras en del. Men det har inget med föreningens lån att göra.

En lägenhet som har 1000:-/mån mer i avgift är värd betydligt mindre än en med lägre avgift.
2018-05-31, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som sagt. Ni är sjukligt besatta av invandrare. Försök att håller er till ämnet istället för att insistera på att skriva någon om invandrare i varenda inlägg. Det blir ganska så tjatigt.
Fenomenet white flight som följd av mångkulturens baksidor har diskuterats i tråden. Man har sett detta som en prispress uppåt.

Jag förstår inte varför invandringens påverkan på bostadsmarknaden inte är topic?
2018-05-31, 11:41
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Fenomenet white flight som följd av mångkulturens baksidor har diskuterats i tråden. Man har sett detta som en prispress uppåt.

Jag förstår inte varför invandringens påverkan på bostadsmarknaden inte är topic?

Håller med i högsta grad! Utan gettofieringen av våra förorter hade ungdomar och andra haft massor med billiga lägenheter att hyra där! Nu får de buda om de lägenheter som ligger i ”bra” områden.
2018-05-31, 12:06
Bannlyst
Jag har kalkylerat. Jag tror bostadskraschen inträffar i följd med en ny finanskris. Antingen i höst eller hösten 2019.
2018-05-31, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Bor i ett av de där områdena som Victoria Park köpt upp. Jag har för mig att jag sett siffror på att det ökat från ca 6 000kr till ca 11 000kr före respektive efter renovering på en 3a.

Ta siffrorna med en nypa salt eftersom jag inte riktigt kan kolla att jag minns rätt.

Från dryga 6000 till 8600 för en trea på drygt 75 kvadrat. Då är allt i stort sett utbytt i lägenheten... (I Eskilstuna ska tilläggas)

Nybygge i samma storlek i det kommunala bolaget går på ca 11500kr. (Varmvatten ej inräknat).
Hos förvaltaren Slättö förvaltning går det på mellan 9500-10500 (Utan varmvatten, samt att det även står utan värme. Det tillkommer även en obligatorisk avgift på ca 300kr/månaden för tv (Basutbud) och 100/100 internet. Dock ligger dessa lite mer centralt än Victoria Parks lägenheter men ändå hyfsat nära No-go-zoner.
Senast redigerad av Cellen85 2018-05-31 kl. 12:48.
2018-05-31, 12:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

För att hårfärgen på de boende inte påverkar priset på bostadsrätterna. Områden som man flyr ifrån är dessutom hyresrätter.

Att försöka konstant försöka klämma in att det är invandrarnas fel blir bara fånigt.
2018-05-31, 12:54
Avslutad
Citat:
För att hårfärgen på de boende inte påverkar priset på bostadsrätterna. Områden som man flyr ifrån är dessutom hyresrätter.

Att försöka konstant försöka klämma in att det är invandrarnas fel blir bara fånigt.
Hey, jag förmedlar bara att dessa diskussioner har förts tidigare i tråden av ett stort antal skribenter. Det är för mig oklart om white flight är ett reellt fenomen eller ej.

Du har ett värderingsmässigt perspektiv om du vill skuldbelägga någon part för den situation som uppkommit. Den mindre känslomässige individen tittar på de rent deskriptiva villkor som orsakat bostadsmarknaden av idag. Alla dessa verkan->orsaker->verkan är rimligtvis av intresse för tråden att diskutera och analysera i sökan på svaret för huruvida vi har en "Bostadsbubbla i Sverige?". Vilket innefattar invandringens påverkan på svensk ekonomi och bostadsmarknad.
2018-05-31, 13:00
Medlem
Citat:

Det har med förslumningen att göra. En process som delvis kan förklaras med influx av kulturer som inte bara står långt ifrån västerländska värderingar, utan är svårintegrerade/integrationsfientliga. Visst, miljonprogrammet har haft risigt rykte sedan dag 1 typ ("Betongens kungar" var begrepp redan på 70-talet) men det har blivit värre med parallella samhällsstrukturer, skjutningar osv som uppkommit på senare år. Det finns grader i helvetet.

I övrigt håller jag med om att upplåtelseformer bör blandas, helst varannat flerbostadshus HR och varannat BR på samma gata.

Grundproblemet är fortfarande att det byggs för lite i från samhället efterfrågande segment.

(Skrivet från mobil om stavning/formulering är kass.)
2018-05-31, 13:03
Medlem
Citat:
Du har ju regler för hur den ekonomiska planen ska se ut och hur långt den ska sträcka sig.

Lån och räntor på lån är rätt så tydlig och uppenbara i redovisningen. Det som kan vara lite klurigare är avskrivning och avsättningar för renovering. Här kan det sliras en del. Men det har inget med föreningens lån att göra.

En lägenhet som har 1000:-/mån mer i avgift är värd betydligt mindre än en med lägre avgift.
Det är inte räntorna som är problemet, utan återbetalningen av lånet [EDIT: SOM INTE REDOVISAS TYDLIGT I DEN EKONOMISKA PLANEN]. Det går inte att jämföra belåning i en bostadsrättsförening med ett bostadslån.

När du lånar till en bostad så växlar du pengarna mot en fysisk tillgång, som när som helst kan säljas för att återbetala lånet. Då kan du låtsas som att det är monopolpengar, och bara betala ränta tills du flyttar.

Men lånet i en bostadsrättsförening är närmast att likna vid ett konsumtionslån, som ska återbetalas inom en fast löptid enligt en angiven plan. Lånet motsvaras inte av någon ägd tillgång i föreningen som kan säljas för att växla mot lånet, eller som ökar i värde med tiden på samma sätt som ett eget ägande av en bostad innebär.

Föreningens låneutrymme behövs för att man ska kunna låna upp pengar vid framtida renoveringar. Det är inte någon permanent förvaringsplats för ett gigantiskt uppstartslån som Tobin eller OP har tagit upp. Och när föreningen vaknar upp en dag och måste göra om fasaden samtidigt som man har 150 miljoner kronor i lån som man knappt amorterat ner på 15 år så kommer man få en obehaglig överraskning av banken.
Senast redigerad av aw 2018-05-31 kl. 13:10.
2018-05-31, 13:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det har med förslumningen att göra. En process som delvis kan förklaras med influx av kulturer som inte bara står långt ifrån västerländska värderingar, utan är svårintegrerade/integrationsfientliga. Visst, miljonprogrammet har haft risigt rykte sedan dag 1 typ ("Betongens kungar" var begrepp redan på 70-talet) men det har blivit värre med parallella samhällsstrukturer, skjutningar osv som uppkommit på senare år. Det finns grader i helvetet.

I övrigt håller jag med om att upplåtelseformer bör blandas, helst varannat flerbostadshus HR och varannat BR på samma gata.

Grundproblemet är fortfarande att det byggs för lite i från samhället efterfrågande segment.

(Skrivet från mobil om stavning/formulering är kass.)
Jag tycker inte det är någon större skillnad på dagens förorter. Inte ur säkerhets synpunkt i alla fall. Ligisternas ursprung har förändrats något men problemen är ungefär de samma.

Ska hyresrätter bli billiga så behöver man göra det i stor skala. Vilket får effekten av stora "getton". Miljonprogrammet skapade faktiskt många billiga lägenheter. Ska du bygga blandat och på samma sätt som efterfrågas på BRF marknaden så blir de dyra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in