Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 20:38
  #138769
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det vore ännu mer osannolikt att en komet slog ner i ladan. Men att andra händelser är mer osannolika höjer inte sannolikheten för att NB skulle ha flyttat bilen. NB hade inte hunnit bli klar när bilen dök upp. Att han då skulle ha avbrutet jobbet för att ställa ut bilen som en skylt på framsidan är uteslutet.

En komet minsann? Ta inte i så du spricker nu. Dina sannolikhetskalkyler är hemmasnickrade och inget övriga härinne tar på allvar. Nej, det är inte uteslutet att en adrenalinstinn mördare tar helt andra beslut än vad en vanlig normal människa skulle göra. Men visst är det intressant hur du i vissa lägen tycks vilja spela rollen som privatdeckare och i andra lägen rollen som mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du skulle ha skrivit "Det skulle inte spela någon roll eftersom endast spår från NB hittades på Lisa och på kläder och snören". Du vet inte om det fanns spår från fler personer. Jag hade gärna sett att Lisas kläder vid vrister och handleder hade undersökts för att se vem eller vilka som hjälpte NB att flytta kroppen.

På de undersökta ytorna hittades bara spår från NB. Ursäkta så mycket. Men hade det funnits en medhjälpare så var densamme i så fall skicklig att troligen endast vidröra andra ytor än de NB lyckades vidröra. Men det klart, "medhjälparen" hade väl bara "gläntat" och bar handskar?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Gott, du gissar bara, du vet inte.

Jag skrev ju att jag inte vet. Du behöver inte upprepa. Och det är fortfarande så att det är ett konstaterat mord det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den som kom efter Lisas död var inte våldsverkare.

Du kallar inte hanteringen av hennes kropp efter döden som våldsam?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag vet varför de raderades. Det är bara tre personer som får pekas ut som GM i den här tråden. I inläggen pekades en fjärde person ut som ansvarig för Lisas död. Jag vill peka ut samma person, men gör jag det går mitt inlägg samma öde till mötes.

Försök inte. Du har pekat ut offret själv. "Den finnige tonåringen" lanserade du 2015. Att någon annan skribent hållit med dig i den åsikten eller lanserat en annan, icke godkänd fjärde kandidat, är en fullständig osanning.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingen beskriver NB som blond. Om Lisa ringde och bad att få bli hämtad och pappan svarade nej kan han ha betraktats som en dålig pappa och indirekt ansvarig för det som hände Lisa. Sökarbetet påverkades inte av det.

Åtminstone vittnet Annika beskrev NB som blond. Ljus- och vinkelförhållanden spelar in när man ska beskriva andra människors hårfärg. Personligen skulle jag inte direkt beskriva NB som mörkhårig vid gripandet:

https://urbotainskrankthet.files.wor...ill-blunda.jpg
När AB blev stoppad lyste troligen solen i NB:s hår.

Jaha, så hon skulle alltså kommit på att bli hämtad i just den stunden, bara så där? Hon blev ju erbjuden skjuts tidigare under dagen, men tackat nej. Då skulle hon bli tvungen att vänta på pappan utanför caféet efter en lång arbetsdag. Han hade sedan han åkt tillbaka förbannat sig själv för att han lade på under fickringningen, och vore i så fall redan då betraktad som en "dålig förälder". Men prio ett då var att finna dottern, inte känna skuldkänslor.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, vi behöver inte göra någonting och NB sitter där han sitter. Men vi som är intresserade av skuldfrågan bör fundera på vad som uppehöll Lisa i en kvart, och det skulle försvaret också ha gjort. Det finns fler hål i åklagarens gärningsbeskrivning som vi bör fundera på. Hur kom Lisa över vägen? Några teorier har framförts i tråden, teorier i klass med Rönnbäcks teorier. Tänk enkelt, krångla inte till det. Lisa gick självmant över vägen. Varför gjorde hon det och vad gjorde hon sedan i en kvart?

Ska vi älta det här igen nu då. Du kan aldrig bevisa att hon gick självmant över vägen. "Pizzavittnet" talar om en man som gick ut från ladan tidsmässigt med fickringningen. Kollegorna har åkt, antalet andra kandidater som på något sätt fått Lisa att passera vägen är starkt begränsat. Personligen tror jag att hon ringer för att varna pappan, men hinner inte komma till skott då han lägger på precis när situationen eventuellt blir hotfull/kritisk. Hur korsandet över vägen gick till kan troligen bara NB svara på, eller spöket till medhjälpare.
__________________
Senast redigerad av katw 2018-05-28 kl. 21:05.
2018-05-29, 03:48
  #138770
Medlem
Han säger att han var kvar i hamnen en lite stund och åkte därefter samma väg tillbaka hem. Han säger att han på vägen tillbaka passerade cafét och ladan ca 18.40. Han mins att han tittade in i ladan och såg att de höll på att gräva där inne och han funderade över vad det skulle komma att bli. Han kan inte heller vid detta tillfälle minnas att han såg några fordon eller personer i området runt cafét eller ladan. Han kan inte heller komma ihåg att han mötte några bilar eller körde ikapp några under den tid han var ute och körde.
Enligt FUP 332
Den som kom ut från ladan ca 18.40 var Göran, som hade ingenting med Lisas försvinnande att göra.
2018-05-29, 07:11
  #138771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Personligen tror jag att hon ringer för att varna pappan, men hinner inte komma till skott då han lägger på precis när situationen eventuellt blir hotfull/kritisk.
Med anledning av att det var första gången hon körde själv kom de överens om att hon skulle skicka ett sms då hon var på gång att lämna jobbet. Lisa skickade ett sms klockan 18:22 den 7/6-15 att hon skulle börja ta sig hemåt. Resan hem skulle ta ungefär 50 minuter.
När klockan var 18:26 den 7/6-15 fick Stefan ett telefonsamtal från Lisa. Dock var det ingen som fanns i andra änden när Stefan svarade, utan Lisa har ringt upp Stefan omedvetet. Stefan hör hur Lisa pratar med någon, han hör inte om det är en mansröst eller kvinnoröst som tilltalar Lisa. De han hör är att Lisa säger att " nu är det klart". Vad det innebär vet inte Stefan. Stefan uppfattade inte Lisa som upprörd vid samtalet utan hon samtalade i normal ton.
Enligt FUP 65
När Lisa skulle åka hemåt på mopeden var det känt att hon ordnade för att kunna höra musik från mobilen, hon satte in hörlurar.
Logiskt sett kör hon iväg på mopeden och blir stoppad för samtal med någon person enligt Stefans uppgifter.
När hon tar av sig hörlurarna och stänger musiken på mobilen, sannolikt vidrör hon uppringning till Stefans nummer och han hör att Lisa säger "nu är det klart", men Lisa ringer inte upp Stefan medvetet.
Den personen som samtalade med Lisa 18.26 hörde aldrig av sig och några uppgifter var mopeden fanns vid stoppet finns inte heller.
2018-05-29, 07:47
  #138772
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
En komet minsann? Ta inte i så du spricker nu. Dina sannolikhetskalkyler är hemmasnickrade och inget övriga härinne tar på allvar. Nej, det är inte uteslutet att en adrenalinstinn mördare tar helt andra beslut än vad en vanlig normal människa skulle göra. Men visst är det intressant hur du i vissa lägen tycks vilja spela rollen som privatdeckare och i andra lägen rollen som mördare.
Jaha, när argumenten är slut diskuterar vi min person istället. NB hade aldrig flyttat bilen till framsidan och riskerat att den blev sedd.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
På de undersökta ytorna hittades bara spår från NB. Ursäkta så mycket. Men hade det funnits en medhjälpare så var densamme i så fall skicklig att troligen endast vidröra andra ytor än de NB lyckades vidröra. Men det klart, "medhjälparen" hade väl bara "gläntat" och bar handskar?
Medhjälparen som hjälpte NB flytta kroppen lämnade spår på trosorna.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du kallar inte hanteringen av hennes kropp efter döden som våldsam?
Man kan bara bruka våld i lagens mening mot en levande person.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Försök inte. Du har pekat ut offret själv. "Den finnige tonåringen" lanserade du 2015. Att någon annan skribent hållit med dig i den åsikten eller lanserat en annan, icke godkänd fjärde kandidat, är en fullständig osanning.
Till skillnad från många andra flashbackare avvaktade jag med en definitiv teori tills alla pusselbitar kom på plats, och det gjorde jag vid rättegången i tingsrätten. "Den finnige tonåringen" ingick i en av många teorier innan dess, och försvann i och med att jag bestämde mig. Det var inte tonåringen som pekades ut i de raderade inläggen.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Åtminstone vittnet Annika beskrev NB som blond. Ljus- och vinkelförhållanden spelar in när man ska beskriva andra människors hårfärg. Personligen skulle jag inte direkt beskriva NB som mörkhårig vid gripandet:

https://urbotainskrankthet.files.wor...ill-blunda.jpg
När AB blev stoppad lyste troligen solen i NB:s hår.
Annika såg mannen under någon sekund medan Adriana såg mannen under någon minut. Annika vet inte vem av bröderna hon såg, och som dessutom hade solglasögon. Aivaras är ljusare än NB, https://pbs.twimg.com/media/CHi29P2UkAAgAfg.jpg, och lämnade fingeravtryck på solglasögonen vid förarplatsen. Det är alltså mer sannolikt att det var Aivaras än NB Annika såg.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jaha, så hon skulle alltså kommit på att bli hämtad i just den stunden, bara så där? Hon blev ju erbjuden skjuts tidigare under dagen, men tackat nej. Då skulle hon bli tvungen att vänta på pappan utanför caféet efter en lång arbetsdag. Han hade sedan han åkt tillbaka förbannat sig själv för att han lade på under fickringningen, och vore i så fall redan då betraktad som en "dålig förälder". Men prio ett då var att finna dottern, inte känna skuldkänslor.
Fundera på vem som påstod att Lisa avböjde skjuts. Dessutom tycks du inte veta hur ombytlig en 17-åring kan vara.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ska vi älta det här igen nu då. Du kan aldrig bevisa att hon gick självmant över vägen. "Pizzavittnet" talar om en man som gick ut från ladan tidsmässigt med fickringningen. Kollegorna har åkt, antalet andra kandidater som på något sätt fått Lisa att passera vägen är starkt begränsat. Personligen tror jag att hon ringer för att varna pappan, men hinner inte komma till skott då han lägger på precis när situationen eventuellt blir hotfull/kritisk. Hur korsandet över vägen gick till kan troligen bara NB svara på, eller spöket till medhjälpare.
Jag kan inte bevisa att Lisa gick självmant över vägen, men jag hävdar att den enklaste lösningen är den troligaste. Älta inte "pizzavittnet" igen. Det finns ett förhör med mannen som förmodades ha sett mördaren i FUP och ingen fotokonfrontation. Han blev inte heller kallad till rättegången och ingick inte i åklagarens bevisning. Åklagaren har dissat honom och det bör du också göra. Lisa lät normal i telefonsamtalet, enligt pappan. Det var inget försök att varna honom, och varför skulle han varnas? Han var fyra mil därifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hur rimmar dina lysande hypoteser om Onanerijus använde bilen för att åka runt
till framsidan efter att från runkplatsen sett att Lisa var ensam kvar vid mopeden ?
Bilen kanske användes när det gällde att få över Lisa till andra sidan vägen .
Han kanske sa på sin knaggliga engelska "my cat is ill and are in car , you help me" .
Då svarar Lisa som pappan tyckte det lät som "det är klart" .
Det metalliska ljudet kom från när Onanerijus öppnar bildörr eller bagagelucka .
Då kan ju Onanerijus ha varit på plats mycket tidigare utan att någon såg bilen
och du får svar på hur Lisa lockades över vägen .
Du måste tro att Lisa var dum som gick i en så enkel fälla.
Citat:
Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänster
sida av caféet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var
närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur
flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra
sidan av caféet, närmare baksidan vid gaveln av caféet, enligt Lucia.

På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer
i. Såsom Lucia uppfattade det var de på väg att köra därifrån. När Lucia och Harald kört en
liten bit efter caféet blev de omkörde av den röda bilen.

Lucia säger att hon tittade mest åt vänster mot caféet när de passerade förbi då hon tittade
efter sin svägerska.

För övrigt har Lucia inte sett andra bilar eller personer i närheten av Blombergs café.
Ingen skymt av NB:s bil när Lisa kunde ha åkt vilken sekund som helst.
2018-05-29, 13:47
  #138773
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Han säger att han var kvar i hamnen en lite stund och åkte därefter samma väg tillbaka hem. Han säger att han på vägen tillbaka passerade cafét och ladan ca 18.40. Han mins att han tittade in i ladan och såg att de höll på att gräva där inne och han funderade över vad det skulle komma att bli. Han kan inte heller vid detta tillfälle minnas att han såg några fordon eller personer i området runt cafét eller ladan. Han kan inte heller komma ihåg att han mötte några bilar eller körde ikapp några under den tid han var ute och körde.
Enligt FUP 332
Den som kom ut från ladan ca 18.40 var Göran, som hade ingenting med Lisas försvinnande att göra.

Vad heter "Göran" i efternamn ?
2018-05-29, 21:40
  #138774
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, när argumenten är slut diskuterar vi min person istället. NB hade aldrig flyttat bilen till framsidan och riskerat att den blev sedd.

Uppenbarligen har han gjort det vare sig du vill eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Medhjälparen som hjälpte NB flytta kroppen lämnade spår på trosorna.

Varför just där? Hade IB handskar i vissa lägen?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man kan bara bruka våld i lagens mening mot en levande person.

Ursäkta, jag ska väga mina ord på guldvåg i fortsättningen. Jag trodde andemeningen hade nått fram ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Till skillnad från många andra flashbackare avvaktade jag med en definitiv teori tills alla pusselbitar kom på plats, och det gjorde jag vid rättegången i tingsrätten. "Den finnige tonåringen" ingick i en av många teorier innan dess, och försvann i och med att jag bestämde mig. Det var inte tonåringen som pekades ut i de raderade inläggen.


Jag vet mycket väl att det inte var den finnige tonåringen som pekades ut. Vi lever inte i 2015 nu. Den enda du har "pekat ut" på senare år är offret själv. Om någon hållit med dig i detta vet jag inte, men jag har inte sett det.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Annika såg mannen under någon sekund medan Adriana såg mannen under någon minut. Annika vet inte vem av bröderna hon såg, och som dessutom hade solglasögon. Aivaras är ljusare än NB, https://pbs.twimg.com/media/CHi29P2UkAAgAfg.jpg, och lämnade fingeravtryck på solglasögonen vid förarplatsen. Det är alltså mer sannolikt att det var Aivaras än NB Annika såg.

Annikas sambo bodde granne med bröderna och hon hade sett dem flertalet gånger innan och hade ändå svårt att skilja dem åt. AB var i hemmet den aktuella tidpunkten. Han hade knappast tankar på maskletande på Martorp den söndagskvällen. Fingeravtrycket i sig hade inget värde då sökveckan var varm, solig och bröderna hade tillgång till sin bil hela tiden.
Tycker du eller tycker du inte NB ser mörkhårig ut på denna bild vid gripandet? https://urbotainskrankthet.files.wor...ill-blunda.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fundera på vem som påstod att Lisa avböjde skjuts. Dessutom tycks du inte veta hur ombytlig en 17-åring kan vara.

Jag behöver inte "fundera" på det. Pappan har sagt det, och hans fru hörde honom säga det med största sannolikhet. De upplevde att de störde sin dotter på jobbet den dagen. Hon var glad och uppåt, vilket hennes arbetskamrater också vittnat om. En 17-åring är knappast mer ombytlig än diverse folk härinne. Man går inte plötsligt och tar livet av sig för att man inte får skjuts om det nu är det du försöker linda in i dina högtravande formuleringar.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag kan inte bevisa att Lisa gick självmant över vägen, men jag hävdar att den enklaste lösningen är den troligaste. Älta inte "pizzavittnet" igen. Det finns ett förhör med mannen som förmodades ha sett mördaren i FUP och ingen fotokonfrontation. Han blev inte heller kallad till rättegången och ingick inte i åklagarens bevisning. Åklagaren har dissat honom och det bör du också göra. Lisa lät normal i telefonsamtalet, enligt pappan. Det var inget försök att varna honom, och varför skulle han varnas? Han var fyra mil därifrån.

Vilken anledning skulle hon haft gå ensam över vägen? Det är inte troligt. Anledningen till att "pizzavittnet" inte blev kallad var troligen för att han var osäker på en del saker och att det "rufsiga" håret varken kunde peka ut eller fria NB. Men han var helt säker på att det var på söndagen det hela utspelade sig. Dessutom finns det ett kassakvitto från pizzerian i Källby med tiden 18:31. Körtiden till Källby från Blomberg är cirka 5 minuter.

Hon lät normal för att inte NB skulle misstänka något, om han sett henne hålla/tala i telefonen. Alternativt så var det en fickringning där NB frågade något om hjälp på svenska. Fyra mil är bättre än ingenting. Närmare anhörig än så hade hon knappast i det läget, tyvärr.
__________________
Senast redigerad av katw 2018-05-29 kl. 21:53.
2018-05-30, 07:49
  #138775
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vad heter "Göran" i efternamn ?
L*ndqvist *=u, sid 332.
2018-05-30, 10:37
  #138776
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, när argumenten är slut diskuterar vi min person istället. NB hade aldrig flyttat bilen till framsidan och riskerat att den blev sedd.Medhjälparen som hjälpte NB flytta kroppen lämnade spår på trosorna.Man kan bara bruka våld i lagens mening mot en levande person.Till skillnad från många andra flashbackare avvaktade jag med en definitiv teori tills alla pusselbitar kom på plats, och det gjorde jag vid rättegången i tingsrätten. "Den finnige tonåringen" ingick i en av många teorier innan dess, och försvann i och med att jag bestämde mig. Det var inte tonåringen som pekades ut i de raderade inläggen.Annika såg mannen under någon sekund medan Adriana såg mannen under någon minut. Annika vet inte vem av bröderna hon såg, och som dessutom hade solglasögon. Aivaras är ljusare än NB, https://pbs.twimg.com/media/CHi29P2UkAAgAfg.jpg, och lämnade fingeravtryck på solglasögonen vid förarplatsen. Det är alltså mer sannolikt att det var Aivaras än NB Annika såg.Fundera på vem som påstod att Lisa avböjde skjuts. Dessutom tycks du inte veta hur ombytlig en 17-åring kan vara.Jag kan inte bevisa att Lisa gick självmant över vägen, men jag hävdar att den enklaste lösningen är den troligaste. Älta inte "pizzavittnet" igen. Det finns ett förhör med mannen som förmodades ha sett mördaren i FUP och ingen fotokonfrontation. Han blev inte heller kallad till rättegången och ingick inte i åklagarens bevisning. Åklagaren har dissat honom och det bör du också göra. Lisa lät normal i telefonsamtalet, enligt pappan. Det var inget försök att varna honom, och varför skulle han varnas? Han var fyra mil därifrån.Du måste tro att Lisa var dum som gick i en så enkel fälla.Ingen skymt av NB:s bil när Lisa kunde ha åkt vilken sekund som helst.

Lisa var varken dum eller lättlurad .
Hon visste däremot inte vad din själsfrände Onanerjus planerade att göra .
Inte lätt att sätta sig in i vad en sjuk sexualsadist som Onanerjus hade i görningen .
Hon var dessutom van att vara trevlig på jobbet och kände inte svinet i fråga .
Jag fick aldrig något svar på om hinkarna i gamla mjölkrummet var inblandade ?
Eller har du efter semestern gått tillbaka till ERT malande om den finniga pojkvännen?
Hur var det nu igen , kunde du bevisa att Lisa verkligen talade med pappan
och att det absolut inte var någon så kallad fickringning .
2018-05-30, 18:58
  #138777
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Han säger att han var kvar i hamnen en lite stund och åkte därefter samma väg tillbaka hem. Han säger att han på vägen tillbaka passerade cafét och ladan ca 18.40. Han mins att han tittade in i ladan och såg att de höll på att gräva där inne och han funderade över vad det skulle komma att bli. Han kan inte heller vid detta tillfälle minnas att han såg några fordon eller personer i området runt cafét eller ladan. Han kan inte heller komma ihåg att han mötte några bilar eller körde ikapp några under den tid han var ute och körde.
Enligt FUP 332
Den som kom ut från ladan ca 18.40 var Göran, som hade ingenting med Lisas försvinnande att göra.


Jag är ganska säker på at det INTE var "Göran" som vittnet JR såg komma ut från ladan kl 18.40,
här förklarar jag varför:

Vittnet JR som såg en man komma ut från ladan passerade ladan kl ca 18.25
"Göran" säger att han på vägen tillbaka från Blomberg Hamn passerade cafét och ladan ca 18.40, dvs 15 min senare.
och dessutom säger "Göran" endast att han tittade in i ladan och såg att de höll på att gräva där inne och han funderade över vad det skulle komma att bli. dvs att "Göran" säger aldrig något om att han stannade och steg ut ur sin bil, ej heller att han går inn i ladan, han tittar sannolikt bara inn i ladan genom den stora port-öppningen i ladan medan han fortfarande sitter inne i sin bil.

Vittnet JR nämner inte att han sett någon bil als parkerad vid ladan då han passerar ladan kl ca 18.25
"Göran" säger; att han tog deras bil en röd Opel Corsa och åkte iväg, dvs att om "Göran" hade stannat och klivit ur sin bil för att gå inn i ladan då hade han ju parkerat sin röda bil just intill ladan och det hade vittnet JR nog sett i så fall (en röd bil missar man inte så lätt) och det gjorde han inte. Inget vittne, som passerade ladan vid den tiden då mannen sågs komma ut från ladan ca 18.40, har heller inte nämt att dom sett någon röd bil parkerat vid ladan.

Vittnet JR som såg mannen komma ut från ladan beskriver mannen som 25 -40 år gammal och att det var "en kille" ingen gubbe.
"Göran" var 58 år den 7 Juni 2015, så han kan ju inte antas att vara "en kille" utan istället just "en gubbe"

Jag är övertygad om at mannen som sågs komma ut från ladan var Lisa Holms mördare eller en person som på något sätt varit delagtig i mordet, och som flera kanske vet så tror jag inte att det var den dömde NB som mördade Lisa Holm.

Tex. så säger "Vittnet JR" att mannen som kom ut från ladan hade "Han hade mörkt hår av medellängd " och att han "uppfattade det som att håret var rufsigt."
Men på övervakningsbilden av dömde NB den 7 Juni kl ca 20.00 (från benzin makken) då han och hans fru handlade mat etc. ser man ju tydligt att han är mycket korthårig och absolut inte av medellängd.

I denna länk kan ni se övervaknings bilden 7 Juni, 2015 kl ca 20.00 på NB : https://swedennews.se/archives/1486
__________________
Senast redigerad av Theforeigner 2018-05-30 kl. 19:13.
2018-05-30, 21:14
  #138778
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag är övertygad om at mannen som sågs komma ut från ladan var Lisa Holms mördare eller en person som på något sätt varit delagtig i mordet, och som flera kanske vet så tror jag inte att det var den dömde NB som mördade Lisa Holm.
Ja, här är en till som är helt övertygad om att den mannen som då kom ut från ladan kring
18:25 samtidigt som Lisa på andra sidan vägen stod i beredskap att starta sin moped och bege sig hemåt, är identisk med hennes mördare. Givetvis är det så och den mannen är utan all
tvekan Nerijus Bilevicius, ett as till mördare som aldrig kommer att släppas fri utan dö i
fängelset där han sitter i hemlandet.
Sen skitsamma om asets hårfärg syntes ljust eller mindre ljust vid tillfället ifråga när han
iakttogs av en snabbt förbipasserande bilist med pizzasug.
Eller vilken hårlängd som hann uppfattas. Eller själva kroppslängden på den observerade
figuren med mord i sinnet. Av helt underordnad betydelse naturligtvis.
(Fattar man inte att detta måste vara NB med tanke på vilken tidpunkt det handlar om
och fattar man inte att mannen som försökte locka till sig joggerskan Adriana B. dagen
dessförinnan är han också, då ska man kanske överväga att ägna sig åt annat än att
analysera kriminalfall. Det finns säkert annat spännande i tillvaron som man är mer lämpad för.)

Bilevicius begick ett av de mest vidriga och grymma mord som begåtts i landet i modern tid.
Det är så fruktansvärt jävligt det han gjorde mot en ung levnadsglad flicka på 17 år så man
blir upprörd fortfarande när man tänker på fallet som snart har tre år på nacken.
Ska man jämföra med nåt här i norden så får det bli det danska sadistsvinet Madsen och det
ofattbara han gjorde mot Kim Wall.
De där två sexualsadistiska mördarna förtjänar verkligen allt hat de kan mötas av.

Visst, de som vill får väl leva i tron att NB var en oskyldig stackare. Att aset var utsatt för
en komplott och att det skedde bevisplantering - favoritord bland alternativnissarna -
och blaha blaha. Har man snedseglat så pass i sitt tänkande att man hamnat i en
vanföreställning om att det inte ens var fråga om ett mord, då är det dock verkligt illa ställt.

Här var så jävla mycket teknisk bevisning mot gästarbetaren från öst så hälften hade räckt
och han ändå fällts för sitt ohyggliga hängningsmord.

"Den tekniska bevisningen visade att Nerijus Bilevicius (född 3 mars 1980 i Litauen) DNA kunde påvisas på repstumpar från mordplatsen och på tio ställen på Lisa Holms kläder; varav vissa på insidan av en del klädesplagg. På de fynd som gjordes förekom ingen okänd DNA-profil. Tingsrätten konstaterade att Nerijus Bilevicius saknade alibi för tiden mellan klockan 18:00 och 20.00 den 7 juni 2015. Motivet till gärningen var sexuellt. Denna slutsats kunde dras genom att Lisa Holms kläder var i oordning. I Nerijus Bilevicius dator återfanns pornografiskt material och tekniska fynd klarlade att han ett flertal gånger hade ejakulerat på väggar, golv och i en lampkupa i ladans slaktavdelning. Hans beteende och agerande vid Martorp talade för att han inte ville att vidare sökning efter Lisa Holm skulle ske på området.

Hovrätten fastställde tingsrättens livstidsdom med utvisning den 8 februari 2016. Lisa Holm dödades genom hängning alternativt strypning i ladans så kallade mjölkrum, mitt emot caféet. Hovrätten menade att ingenting talade för att tejpen över ansiktet på Lisa Holm orsakade hennes död, eftersom tejpen var anbringad över snaran. I vilket skede döden inträdde är som tingsrätten framhållit omöjligt att med säkerhet fastslå.[2]

Mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius, de ställen på Lisa Holms kläder där de har avsatts och typen av DNA-spår är faktorer som betraktade tillsammans och i ljuset av varandra utgör ett mycket starkt stöd för åklagarens påstående att det är Bilevicius som är gärningsmannen. Som tingsrätten har redogjort för har dessutom inget av de fynd som har analyserats resulterat i en DNA-profil från någon okänd person.

Hovrätten tog också fasta på vittnet som inför tingsrätten pekat ut Nerijus Bilevicius som den man som dagen före Lisa Holms försvinnande stoppade henne invid en kopplingsstation när hon var ute och joggade på vägen mellan Källby och Blomberg. Han frågade efter vägen till Medelplana och hon försökte hjälpa honom genom att visa på en karta i sin mobiltelefon. Enligt vittnet ville mannen då i stället få med henne till sin bil för att hon skulle kunna visa vägen på hans karta. Hon har beskrivit att hon då fick en känsla av obehag och i stället sprang vidare.[2] Några närmare slutsatser av att det fanns pornografi i Bilevicius dator eller att han har onanerat på sin arbetsplats anser hovrätten emellertid inte vara möjliga att dra.

Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen 17-årig flicka. Han har dödat henne med direkt uppsåt (avsiktsuppsåt) och detta på ett snabbt och målmedvetet sätt som bär tydlig prägel av en avrättning. Nerijus Bilevicius måste dessutom ha agerat på ett särskilt förslaget sätt och ha haft all möjlighet att besinna sig, innan han genomförde sitt brott. Såvitt framkommit har Lisa Holm helt saknat möjlighet att försvara sig mot angreppet. Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget händelseförlopp, måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne. Nerijus Bilevicius har gjort sig skyldig till ett lömskt angrepp på en plats som vid tidpunkten varit förhållandevis ödslig och detta mot en person som måste ha varit intet ont anande och som saknade alla möjligheter att komma undan."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Lisa_Holm

Stackars lilla Lisa som skulle behöva råka ut för detta hjärtlösa jävla monster.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-30 kl. 22:13.
2018-05-30, 23:22
  #138779
Medlem
katws avatar
Det japanska körsbärsträdet till Lisas minne blommar för fullt.

https://www.instagram.com/p/Bii1OjNB...cafepaklostret
2018-05-31, 02:25
  #138780
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det japanska körsbärsträdet till Lisas minne blommar för fullt.

https://www.instagram.com/p/Bii1OjNB...cafepaklostret

Vackert. Önskar att alla kunde se det åxå. Tack för bilden.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback