Citat:
Ursprungligen postat av
GaiaSee
Droger= olagliga("gatudroger") och lagliga (läkemedel)substanser. Vill bara tydliggöra hur jag definierar.
Till viss del har droger "hjälpt" men mest för att hålla undan symtom. Den antidepressiva drogen har jag kännt störst skillnad av att Inte ta och det är också den jag planerar behålla ett tag. Jag strävar inte efter att trycka undan känslor, även om jag kan förstå att det låter så. Snarare har min strävan alltid varit att kunna Hantera mina enormt starka och många känslor. När jag tidigare försökt utan droger så har det lett till självskadebeteende, självmordstankar och ett oerhört destruktivt beteende både mot mig själv och dom som står mig nära.
Ordet droger har en negativ klang men om vi pratar om droger (där ingår ju även legala läkemedel) som något neutralt, som substanser vi redan har i kroppen (kroppen producerar morfinliknande preparat vid smärta osv) så vill jag ha ett så "rent" preparat som möjligt utan alla tillsatser. Jag är av övertygelsen att precis som en diabetiker behöver insulin så är även ångest ett tillstånd som inte är "normalt" för kroppen och att det är en obalans som går att få bort. Kroppen utsöndrar för lite/för mkt utav något och min strävan är balansera upp det.
Det är även så jag tolkar och definierar droger, så där är vi eniga.
Ångest är i grund och botten en form av rädsla. Det är å ena sida prestationshöjande rent fysiskt, men även psykiskt. Å andra sidan så har förlängda perioder av ångest negativ effekt på kroppen. I situationer där ångesten inte kan härledas till yttre omständigheter finns risken att fokus riktas mot kroppen och sinnet istället vilket kan skapa rundgång.
Om du inte är ute efter att trycka undan känslan så återstår endast att acceptera och hantera den. Hur detta ska gå till kan jag inte svara på då jag inte vet vad det är som triggar den hos dig. Ångesten är i slutändan lika fysiskt som smärtan i en bruten arm. De enda typer av droger som kan hjälpa dig att hantera ångesten i ett långsiktigt perspektiv är olika former av psykedeliska substanser. Här tar min kunskap slut men i stora drag handlar det om intensiv nervcellstillväxt i det centrala nervsystemet under tiden man är påverkad av substansen. Detta kommer inte få ångesten att försvinna däremot.
I grund och botten rekommenderar jag att du tar kommandot över dig själv.