2018-05-30, 21:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Stig Engström
– Jag sitter på huk med ryggen åt gatan och vid ett tillfälle höjer jag blicken och tittar in i gränden. Och då, på Luntmakaregatan bakom byggbyschorna tittar det fram en person som jag upplever som hotfull. Jag tittar ner på mannen på gatan och när jag lyfter blicken in mot gränden igen är personen i gränden försvunnen. Efteråt har jag konstaterat att det är vittnet ”Lars” jag sett.

http://proletaren.se/artikel/elefanten-i-porslinsbutiken
Citera
2018-05-30, 21:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stig Engström
– Jag sitter på huk med ryggen åt gatan och vid ett tillfälle höjer jag blicken och tittar in i gränden. Och då, på Luntmakaregatan bakom byggbyschorna tittar det fram en person som jag upplever som hotfull. Jag tittar ner på mannen på gatan och när jag lyfter blicken in mot gränden igen är personen i gränden försvunnen. Efteråt har jag konstaterat att det är vittnet ”Lars” jag sett.

Enligt Filter är det omöjligt att göra den iakttagelsen från den platsen som SE säger att han befann sig på. Jag undrar verkligen hur de kom till den slutsatsen.
Citera
2018-05-30, 21:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Enligt Filter är det omöjligt att göra den iakttagelsen från den platsen som SE säger att han befann sig på. Jag undrar verkligen hur de kom till den slutsatsen.

Då får man nog bortförklara Lisbets vittnesmål också.

Man verkar okritiskt "köpt" detta med att "...sett något som endast gärningsmannen kunnat se.."

...eller så finns det mer i detta "spår" som inte publicerats ännu.

För mig luktar dock denna artikelserie PR-kampanj för T. Petterssons bok..
Senast redigerad av MOPspanaren 2018-05-30 kl. 22:06.
Citera
2018-05-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
a) SSI= polisens under-cover-personal. Har väl inget med dåvarande SSI/nuvarande KSI att göra?

b) Jo jag förstår naturligtvis att AJ prepareras. Men för att AJ skall behålla sin trovärdighet borde det väl finnas konsistens i utsagorna/berättelserna eller åtminstone en trovärdig beskrivning av hur man går från A till B.
Du har pratat om smutsningsaktioner. Är man konspiratoriskt lagd kan man tro att AJ smutsat sig själv för att "komma undan". Eller tror han att hans läsare har dåligt minne?

c) Ja det är frågan om vem som är hjärnan och handen. Hjärnan kanske skall delas upp i rollerna beställare/ordergivare resp operativ hjärna. Vad vet jag? Med ett sånt upplägg pratar vi väl om infiltration och icke-spontant dåd eller hur?. Alltså kan teorier a la MOelv avskrivas.
Det är så det ser ut för en outsider.

Jo det finns en historisk koppling. Vem skötte sådant 1986? Vad vi vet är att knarkspan och "Säpo" samverkade vid t ex Kurdspaningen. Vi vet att knarkspan saknade egna tekniska resurser för buggning och telefonavlyssning. Självklart är det så att resurser som DF berättat att han jobbat med jobbade för olika herrar även om man formellt hörde till Säpo eftersom t ex den militära sidan inte fick spana inrikes men ändå hade en inrikesavdelning.

Ganska praktiskt sätt att dölja resurser och utan tvivel en karriärväg Polis-span-säpo och ÖBs verksamhet in och utrikes. Osynliga gränser.

Kanske därför det blir så osynligt och förvirrande. SSI resurser som spanar mot känsliga personer som är svåra att skilja från knarkspanare eller kontraspionage eller författningsskydd ens för insattta. Minns att Kurdspåret är överskottsinformation från just knarkspaning. Ergo lätt att få politiker mfl att Svälja någon slags knarkspaning som förklaring kring Palmemordet utan frågor.
Citera
2018-05-30, 22:20
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack, jag svarade dig delvis eller det mest relevanta tror jag i mitt svar till gida. Det är förstås väldigt osannolikt att GM skulle se LJ, med tanke på den begränsade sikten och att Jeppson påstår att han sett GM från det han hunnit en bit upp i första trappavsatsen och sedan följt honom med blicken ända upp. Förutsatt att den uppgiften stämmer.

Det fetade. Ja, så är det ju. Egentligen är ju all diskussion överflödig eftersom vi ju inte vet vad som stämmer eller vilka vittnesmål som är ärliga, faktiska och korrekta. Vi kan bara gå på orden i dem och jämföra med t ex bilder som ovan. Då ser man vad som rent praktiskt och fysiskt kan stämma och vad som inte kan stämma, samt om vittnena är i livet eller undanröjda. Men vi vet ju fortfarande inte om det är helt sant det som står i vittnesmålen. Ponera t ex om några av vittnena ingår i konspirationen, då kan ju GM ha tagit en helt annan väg. Kanske inte från Sveavägen till Malmskillnadsgatan men garanterat vidare och där slutar ju också spåren. Ingen har kommit längre fast hundratals böcker skrivits och fler än hundra personer erkänt mordet. Men GM lever, det är iallafall jag säker på. Magkänsla.
Citera
2018-05-30, 22:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det beror på vem man frågar. AB säger så, men hans vänner som tog ut pengar säger att de växlade några ord med AB kring det där med att vänta in eftersläntrarna och att det inte var något de var intresserade av.

Fast han lämnade dem inte, han blev ju kvar och sällskapet lämnade alltså honom där?
Citera
2018-05-30, 22:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast han lämnade dem inte, han blev ju kvar och sällskapet lämnade alltså honom där?
Själv säger han att de som tog ut pengar bara gick när de kom ut på gatan utan att ta notis om honom. Men de som tog ut pengar säger att de sa något till AB om hans idé att vänta och att de inte gillade den idén och fortsatte gå. Det har nog ingen större betydelse mer än att - jag får i alla fall det intrycket - AB var fullare än vad han uppgett.
Citera
2018-05-30, 22:42
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stig Engström

Det här tycker jag är fantastiskt i artikeln.

Citat:
Stig E: Jag ser en person stå på gatan och en polis som tar upp hans vittnesmål. Väl framme vid dem hör jag hur mannen beskriver en person som flytt in i gränden. Det är signalementet på mig! Ingen av dem reagerar på mig och när jag ber polisen ta mina vittnesuppgifter med anledning av att jag var en av de första på plats möts jag av svaret – ”Tack, men vi har redan ett vittne”!??? Mitt signalement figurerar förmodligen fortfarande.

Stig får inte lämna några vittnesmål den här kvällen. Han går tillbaka till Skandia, dricker en kopp kaffe med nattvakten och tar reda på när nattbussen går hem, En halvtimma senare promenerar Stig Sveavägen fram i riktning från mordplatsen mot Odenplan. Polisbilar visslar förbi titt som tätt men ingen bryr sig om Stig. Detta trots att det är hans signalement som gått ut på polisradion!!

Inget verkar ha spelat någon roll. Ingen i polisen brydde sig redan minuterna efter mordet. Makalöst....eller inte.
Citera
2018-05-30, 22:46
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Återigen, med risk för att verka tråkig, skulle du kunna hosta upp lite bevismaterial också? Varför skulle man ta ditt inlägg mer seriöst än de som påstod att Palme åkte för att få elchocker på det sjukhem där hans mor behandlades?

-------------------------

Näe, inte är du tråkig, men v.g läs följande;

http://palmemordet.eu/palmemordet/mordaren/

Det står om jag minns rätt att han skulle förevisa sin .357:a först -92, stämmer inte ö.h.t, suck, alla .357r plockades in för ballistisk kontroll redan under 1986, den som skötte dessa tester hette Sonny Björk, Rotelchef på Tekniska avdelningen

I dansk media går mycket lättare att finna saker på datorn (Jeg leder efter dansk). - Den förening denne person tillhörde hette APK och Holmér, utöver att han lät hämta in alla S&W ansåg att det var den klubben d.v.s APK (akademiska pistolklubben) samt Magnumsällskapet som med all sannolikhet utfört mordet, dessvärre hade Polismyndigheten fel, det finns mig veterligt tre andra märken på revolvrar som ger likadan bommar och räffling.

Denne Christer har i själva verket sålt det till en riktig Palmehatare, (de som anlände först till B-banan brukade sätt upp nidbilder av Palme som de sedan sköt med, hur kan jag känna till det? Elementärt, känner en polis i Stockholm) har läst att de höll till i Stockholm vid Kaknäs och de sköt visst på B-banan. I dansk press har det även framkommit att det rörde sig om optioner han förlorade sina pengar på.

Vad som däremot är högintressant att denne gubbe alltjämt är i livet, han är bl.a med i Timmermansorden och har utav dem erhållit en bostad i Gamla stan ..., där han med dahlia alltjämt bor ...
Senast redigerad av SwexitNow 2018-05-30 kl. 22:50.
Citera
2018-05-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det fetade. Ja, så är det ju. Egentligen är ju all diskussion överflödig eftersom vi ju inte vet vad som stämmer eller vilka vittnesmål som är ärliga, faktiska och korrekta. Vi kan bara gå på orden i dem och jämföra med t ex bilder som ovan. Då ser man vad som rent praktiskt och fysiskt kan stämma och vad som inte kan stämma, samt om vittnena är i livet eller undanröjda. Men vi vet ju fortfarande inte om det är helt sant det som står i vittnesmålen. Ponera t ex om några av vittnena ingår i konspirationen, då kan ju GM ha tagit en helt annan väg. Kanske inte från Sveavägen till Malmskillnadsgatan men garanterat vidare och där slutar ju också spåren. Ingen har kommit längre fast hundratals böcker skrivits och fler än hundra personer erkänt mordet. Men GM lever, det är iallafall jag säker på. Magkänsla.

Just det, givetvis och jag tänkte efteråt att det var en onödig kommentar. Det var mest ett uttryck för frustration.
Ja, det öppnar sig ju oändliga möjligheter till olika scenarior om man börjar ifrågasätta vittnesmålen, vilket jag brukar göra emellanåt ungefär som du beskriver. Man orkar inte det så länge.
Citera
2018-05-30, 22:59
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Just det, givetvis och jag tänkte efteråt att det var en onödig kommentar. Det var mest ett uttryck för frustration.
Ja, det öppnar sig ju oändliga möjligheter till olika scenarior om man börjar ifrågasätta vittnesmålen, vilket jag brukar göra emellanåt ungefär som du beskriver. Man orkar inte det så länge.

Själva gm lever således alltjämt
Citera
2018-05-30, 23:03
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:

Nix, man orkar inte efter ett tag. Jag har haft perioder i livet där jag grottat ner mig väldigt i det här mordet, sen har år gått och jag har varit totalt ointresserad av det. Sen kommer intresset tillbaka ibland och sen försvinner det igen. Vad som dock gör mig åter intresserad då och då är inte nya teorier som nu t ex Filters utan snarare förändringar i samhället (inte bara Sveriges utan västvärlden i stort) som äger rum och som man verkligen vet att Palme eller dåtidens socialdemokrati (iallafall hans falang) aldrig hade planerat eller genomfört. Då slås man varje gång av att det som format Sverige sedan dess till det som det är idag är en del av konspirationen. För som jag personligen anser så finns svaret på mordgåtan i själva samhällsförändringen. Hur många personer det rör sig om är svårt att säga men mellan 10-100 är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in