Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Ja, det börjar bli på tok för mycket OT så jag ska fatta mig kort och försöka knyta an till Palme i mina svar.
Helt garanterat finns det schweizare, norrmän och islänningar som är och har varit EU- och globalistförespråkare. Dock verkar dessa länder, med så skilda starka sidor, ändå ha någon sorts självbevarelsedrift att inte gå på propaganda. I norrmännens fall har det säkert med nazistockupationen att göra. I schweizarna fall lever Wilhelm Tells ande, uppdiktad eller inte. I Sverige har vi jantelagen som direkt är en inkörsport till idiotism på hög nivå. Detta har ju inte undgått världseliten och landet har således blivit experimentland nummer ett. Förenklat men träffsäkert.
Givetvis är processen långsam. Så långsam att innan alla fogat in sig i ledet så är första nation på väg att lämna (Storbritannien). Jag tror globalisterna trodde det skulle gå snabbare. Därav paniken och allt skylls på Putin. Norge och Schweiz skulle givetvis ha ingått för länge sedan, enligt dem. De lyckades nästan med Island.
Sverige som land har inte varit i krig på över 200 år. Landet har varit med i EU i ca två årtionden. Missvisande kommentar ovan minst sagt. EU är inget fredsprojekt. Det var en uppbyggnadsunion mellan Frankrike och Tyskland som växt till ett monster som slukar nationalstater. D v s i total kontrast till uppbyggnadsunionen som skulle värna om nationell suveränitet.
Beroende på hur länge Palme varit partiledare och statsminister så hade ingen folkomröstning om EU hållits. Så mycket är nog säkert. Palme i "gamet" kunde aldrig klassas som någon som tillhörde det förflutna.
Om man tror på propagandan. Då är vi tillbaka till Norge och Schweiz. Ett land i NATO, det andra inte. Både inte i EU.
Det ovanstående får stå för dig. Jag brukar stilla undra om svensken verkligen röstade för EU 1994 eller om hela processen var iscensatt och med ett manipulerat resultat. Jag var för ung för att rösta men hela min släkt förutom två-tre personer röstade emot.
Vi talar förbi varandra...! 😄 i allt. Jantelagen och Wilhelm tell... Du lever i sagorna min vän.
EU är till en del översprunget, och i backspegeln bör man kanske inte förvånas av Storbritanniens utträde. Men de lämnar inte samma projekt som de en gång gick in i. Skälet till det är sannolikt att EU är en ”färdig” global maktfaktor vid sidan av USA, Kina, Japan, Ryssland. Och att britterna har för lite konstruktivt att hitta på uppe i sitt lilla land i sitt lilla hörn. Det finns andra arenor.... Och Nato är Nato.
Att Sverige inte varit i krig på tvåhundra år har sina randiga skäl. Jag skulle kunna berätta till det mörknar. En faktor är en påtaglig närhet mellan hög och låg i ett väldigt nordligt land med få invånare och stort ömsesidigt personellt beroende och (så småningom) relativ etnisk homogenitet och, slutligen, tämligen naturgivna gränser till omvärlden, som gjort landet ointagligt (särskilt över tid), men också försvårat möjligheterna att hålla besittningar ”overseas”. Vi lärde läxan att krig inte löser alla problem redan på 1700-talet, och sköt möjligen själva en av ”krigsusurpatorerna”. Finanserna fick reallokeras till infrastrukturpolitik. (Tyskland lärde den läxan lite senare, av delvis spegelvända geostrategiska skäl jfrt m. Sverige.) Vilket inte passade Anckarstöm, som sköt ”välfärdsbyggaren” (som kanske hade krigat med Peter den store om han hade trott det lönat sig...).
Jag skulle kunna fortsätta.
Vem som är med i vilken allians är inte så petnoga. Det väsentliga är om de är vän eller fiende när det smäller. Pengar är värdsliga ting. Vill man hävda att saker är riggade så får man väl fundera på vad som skulle hända om allt släpptes fritt. Det finns många krafter i världen, men ondskan är av ngn anledning den populäraste, och skulle vinna om allt ”släpptes fritt”. Tro mig, jag vet. Samhällsbygge handlar om att för allt i världen åstadkomma ngt annat än just det. Det kan se skumt ut men det är inte samma sak som att det är dåligt. (Har man ett kyrktak målat med stjärnor är den inte alltid mest rationellt att ifrågasätta deras äkthet.) Missnöje appellerar till lättjan och saknar en uppfordrande dimension.
Och när stormakten blir tillräckligt trängd så bryr den sig inte så mycket om detaljer som andra anser väsentliga.
Sitt inte bitter. Det finns mycket gott att göra. Se framåt! Historien har bara börjat.
Palme sköts kanske av någon som drömde att han gjorde ”högern” en tjänst. CP skulle på många sätt passa profilen för mig. Men ”högern” skulle inte ”överleva” många minuter i händerna på vare sig ryssar eller amerikanare, om inte territoriet kan hållas och finanserna försvaras, och avtal förhandlas. Endast den jämställde kan förhandla. Övriga riskerar slukas.
¿Viva Norge? Neee.