2018-05-30, 10:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast är maskineriet så väloljat längre? Känns som att åtminstone två av hjulen ramlat av.

2006 la de ner galna mängder energi på att mobilisera alla tillåtna medel och lika många i gråzonen... de åkte runt i förorter och ropade i högtalarbilar att alliansen kommer att ta era bidrag, de höll ”demokratikurser” där man fick betalt av ABF för att lära sig rösta på S, LO gjorde massutskick via sms... men de förlorade ändå. Liksom 2010. 2014 lyckades de behålla den rätt kassa nivån från 2010 och vann endast på walkover.

Känslan denna gång är att det råder en kollektiv upplevelse av overklighet över hela valet. Att inget av det vanliga funkar eller spelar roll. Att det bara är en folkomröstning om SD och invandring. Det finns inga regeringsalternativ, ingen traditionell konflikt, bara ett stort jaha som även kan vara ett stort hjälp.

Precis när gräsrötterna i S tappar tron på S eller rent av själva gått till SD, vilka skall kampanja för S på gator och torg? Kampanjledningen kan sitta i sin bunker och beordra ut funktionärer som sitter hemma och tittar på tal av Jimmie Åkesson. Lite som Hitler i Berlin 1945.
2018-05-30, 11:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Blir mer o mer irriterad över alla kommentarer om S och vad dåliga de är.Trodde den här tråden handlade om sd i opinionsundersökningarna. Tänker inte svara i den här tråden men ni som gnäller skapa en tråd som jämför Sd och S så skall ni få svar.

Det har viss relevans för S ras är ju SDs uppgång. Har du gissat i vår SCB-tävling? Jag läste att några ville ha med dig.
2018-05-30, 11:07
Medlem
2560ps avatar
Någon som har koll på när YG drar igång sin nästa (juni) mätperiod?
2018-05-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Precis när gräsrötterna i S tappar tron på S eller rent av själva gått till SD, vilka skall kampanja för S på gator och torg? Kampanjledningen kan sitta i sin bunker och beordra ut funktionärer som sitter hemma och tittar på tal av Jimmie Åkesson. Lite som Hitler i Berlin 1945.

När jag ganska nyligen såg åldriga socialdemokratiska valarbetare på TV fick jag en känsla av att ha sett inslaget tidigare. Så efter någon dag kom jag fram till att jag undermedvetet jämfört med gamla fallfärdiga missionshus runt om i landet som ju ser så eländiga ut.

Ja det behövs inte mycket nu för att sossarna ska hamna under 20 procent. För när folk inser att de är lurade så kan det gå snabbare än någon kan ana.

Och när sossarna åker ner i källaren så åker SD upp (Tänk på det Powergirl!)
Senast redigerad av Sang 2018-05-30 kl. 11:19.
2018-05-30, 11:19
Medlem
Separatistens avatar
Ber om ursäkt om denna förekommit tidigare, hittade inte:

TV4:s väljaropinion: S backar – SD går framåt

Vänsterpartiet: 8,5 procent (7,9 i april).

Socialdemokraterna: 25,8 procent (26,6).

Miljöpartiet: 4,1 procent (4,2).

Centerpartiet: 9,2 procent (9,2).

Liberalerna: 4,6 procent (4,3 procent).

Kristdemokraterna: 3,5 procent (3,7 procent).

Moderaterna: 21,5 procent (22,5 procent).

Sverigedemokraterna: 19,3 procent (17,4).

Källa: TV4:s väljaropinion är en sammanvägning av alla svenska väljarbarometrar som görs varje månad.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-matning-fortroendet-for-stefan-lofven-faller/
2018-05-30, 11:24
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Blir mer o mer irriterad över alla kommentarer om S och vad dåliga de är.Trodde den här tråden handlade om sd i opinionsundersökningarna. Tänker inte svara i den här tråden men ni som gnäller skapa en tråd som jämför Sd och S så skall ni få svar.

Du har helt rätt i att det inte är S som är fokus i denna tråd, men det som gjort att S nämns så ofta i samband med SD just nu - även i mainstream medier som Aktuellt, Rapport, TV4, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD o s v - är ju det faktum att opinionsinstituten klart och tydligt kan visa att S tappar en jäkla massa väljare sista tiden till just SD. Förstår om detta kan svida i ett gammalt sossehjärta, men så ser verkligheten ut just nu och bör belysas. Pratar man SD i opinionsundersökningar blir det väldigt knepigt om man inte samtidigt kan ta upp detta faktum och vad det beror på att S förlorar stora mängder väljare till SD.
2018-05-30, 12:07
Medlem
Citat:
Nja, tror risken är minimal för att du skulle råka underskatta något som har med dig att göra. Snarare har du nog grovt överskattat mitt intresse för att läsa tjat. Jag har t ex så gott som helt slutat läsa och delta i tråden om mediakriget för att tjatet om Cwejmans och Teodorescus tribalism var så olidligt enahanda att man får mer varierad mental diet genom att lyssna på Hej hej Monika på repetition. Så visst fungerar tjat – om man har en nollvision för antal läsare, alltså...

Nej, jag kallade vederbörande en äcklig j-a orm (som kan stoppa upp sin halmgubbe i sagda kroppsöppning), delvis för ackumulerat fulspel men främst för att han i sammanhanget synbarligen tillskrev MIG (och Åkesson) åsikten att svensk etnicitet inte existerar. Men med tanke på hur postmodernt slarvigt du återger intervjuerna med Åkesson är jag inte förvånad att det knappt blev en siffra rätt. Du kanske tycker du skriver så bra att du anser det under din värdighet att behöva vara noga med detaljkollen, i likhet med Guillou – men strunt är strunt också i gyllene dosor.

Nåväl, intet nytt; att hårdvinkla allt som Åkesson gör har länge varit en folksport både hos vänstermedia och fringehögern. Om han iförd ett par adidasdojor skulle tvingas försvara sig mot en anfallande pitbullterrier skulle rubriken bli ’Åkesson gick bärsärkargång i tyska nazistskor - sparkade besinningslöst mot liten värnlös hundvalp. Historikern Henrik Arnstad: Åkesson förkroppsligar fascismens mordiska raseri’. Motsvarande MO är legio på Flashback - plocka upp lösryckt citat, tweaka för maximal provokation, gör till klickbetesrubrik, inkassera ”Fy fan! Jag visste det”-svar. Om Ulf Kristersson skulle få en golfboll i ögat och kommentera ’Jo jag fick ett blåöga, men det försvinner förhoppningsvis snart’ är FB-rubriken given: ”Ulf Kristersson: Skönt att blå ögon försvinner snart”. Frågeställning: ”Är det rätt av Kristersson att vilja utplåna alla blåögda? Diskutera!”

Nu drar jag ett streck i debatten från min sida, eftersom etnodravlet i mitt tycke har c:a noll att göra med SD i opinionen, så varsågod att dänga in hur många sista ordet du vill - on the house.

Sluta hårdvinkla! - CrispyKreem, 2018

Visst, rätt ska vara rätt: Fnysington är ingen "lögnaktig fitta" utan en "äcklig jävla orm som kan stoppa upp sina halmgubbar i fittan". STOR skillnad.

Och istället för att etniska svenskar "nog inte finns", så är "få nu levande svenskar att betrakta" som sådana, enligt partiledaren för nationalistiska SD. Bra, då säger vi det.

Det trista är ju att den här typen av hysterisk grälsjukhet och tron att om man vinner om man bara brölar högst om att erkännande av en på lika villkor skyddsvärd svensk etnicietet kommer leda till våldsam, etnisk rensning - så missar man en ytterst resonlig fråga:

Varför krävdes det en FUCKING FOLKPARTIST att synliggöra utsatta svensketniska ungdomar i förorten? Har SD verkligen hanterat denna "jobbiga" fråga på bästa sätt?

Vad hade hänt, tror SD-klacken, om SD-ledningen hade tagit konstruktiv kritiv som just sådan och inte läst in en massa skumma motiv bakom allt?

Jag tänker på filmen Solo, som tydligen bombar kraftigt för Disney just nu. Bakom problemen ligger - menar många journalister och filmens skapare - hatiska vita män som inte tål starka kvinnor och minoriteter. De hånade högljutt talet om bojkott av det nya, progressiva SJW-projektet som Star Wars blivit, som ett fåtal bittra exremister som inte kan påverka något. De uppmanade till lojalitet med Star Wars från "sanna" fans och hyllade varje film, varje ny feministisk karaktär, varje angrepp det vita patriarkat som präglat ursprungsfilmerna.

Först rakade ju filmerna in rekordbelopp, så allt var väl bra? Ja, tills en kritisk massa av missnöje formats underifrån och den ekonomiska katastrofen är ett faktum och varumärket skadat.

Gjorde lojalisterna och de superaggressiva shillsen verkligen Disney en tjänst i sitt kategoriska avfärdande av "trollen, hatarna och rasisterna"? Gör Heja Jimmie-postare SD en tjänst genom att aldrig våga kritisera eller erkänna att kritik kan vara värdefull?
2018-05-30, 12:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man skall inte skjuta björnen förrän bössan är laddad.

SD ligger bra till just nu och Du har säkert rätt i att man håller på att göra i strumpskaften inom S - men minns att SD härvid har en formidabel motståndare. S har varit största parti i 100 år, man har en väloljad valmaskin och har i princip hela statsapparaten till förfogande - samt en större del av massmedia.

Räkna med att SD inte får någon lätt resa fram till september, men likafullt har förutsättningarna sällan varit bättre - och man har en stor del av ödet i egna händer.

Jag lägger mig i er intressanta debatt!

Fast det väloljade maskineriet ser ut att vara osmort? Hur många delegater hotar med att lämna partiet? Och SD är på god väg att ta över LO (och dess kassa?)
Sossarnas stora problem, som delas med Nya M ("Nya" skrivet med ett visst förakt), är att partierna är splittrade mellan "globalister" (liberaler) och folkhems-ivrare (konservativa). Hur S än gör så förlorar de röster.
Expressen jobbar nu hårt för att S skall gå tillbaks till de mjuka frågorna, att acceptera en hög invandring och sätta fokus på välfärdsfrågorna.
Expressen och sossarnas vänstergruppering tror att S fortfarande äger välfärdsdebatten. Men uti sossestugorna som befolkas av konservativa sossar (gråsossar) så vet man med synnerligen stor säkerhet, mycket tack vare egna erfarenheter, att den Svenska välfärden har kollapsat p.g.a. den synnerligen oansvariga invandringspolitiken.
Och, varje form av sosse-valfläsk som fokuserar på välfärden kommer i koja och hus att ses som lögner.
Jag hoppas verkligen att sossarna kommer att låta sig förledas av Expressen då jag tror att det kommer att leda till ett lämmeltåg från S till SD.

Citat:
Fast är maskineriet så väloljat längre? Känns som att åtminstone två av hjulen ramlat av.

2006 la de ner galna mängder energi på att mobilisera alla tillåtna medel och lika många i gråzonen... de åkte runt i förorter och ropade i högtalarbilar att alliansen kommer att ta era bidrag, de höll ”demokratikurser” där man fick betalt av ABF för att lära sig rösta på S, LO gjorde massutskick via sms... men de förlorade ändå. Liksom 2010. 2014 lyckades de behålla den rätt kassa nivån från 2010 och vann endast på walkover.

Känslan denna gång är att det råder en kollektiv upplevelse av overklighet över hela valet. Att inget av det vanliga funkar eller spelar roll. Att det bara är en folkomröstning om SD och invandring. Det finns inga regeringsalternativ, ingen traditionell konflikt, bara ett stort jaha som även kan vara ett stort hjälp.

Som Enoch.Thulin skrev, Nya M har idag inte någon politisk funktion eller existensberättigande. Detsamma gäller S.
S har lagt sig platt för den lilla riksdagsminoriteten MP. Det sticker verkligen i ögonen då MP tvingar S att acceptera vansinnighet efter vansinnighet.
Afghanlagen har säkert nära nog noll i stöd hos sossarnas konservativa väljarbas.
Jag skulle även tro att LO's "fittmössor", den "feministiska utrikespolitiken", Sosseregimens finansiella stöd av terroristorganisationen Hamas, etc. sticker i ögonen hos samma väljarbas.
Otaliga är de som arbetat hårt och betalat skatt under hela sina vuxna liv och som idag inte klarar av att handla mat för pensionen.
Samtidigt så har aktivisterna inom regeringen sett till att papperslösa kan reparera tänderna för sketna 50 spänn!

S har hamnat i den otroliga situationen att det spelar ingen roll vad man säger innan valet, den breda massan har förlorat all tillit till partiet.
2018-05-30, 12:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetning 1: Nej då dödar man den med kniven, (Finskt talesätt med lite Sisu) lite jobbigare men uppgiften skall lösas oavsett förutsättningar.

Citat:
Fetning 2: Men SD har säkert den näst bästa, det att de blivit motarbetade av etablissemanget, inte fått sätta upp reklam på många platser etc. har gjort dem mycket starka i gammaldags opinionsbildning på gator och torg. SDs 30 000 medlemmar är nog lika entusiastiska som S 90 000 medlemmar.

Ja, det är en bra poäng. Det kan mycket väl vara så att SD:s kampanjorganisation har härdats i många strider och nu är både erfaren och välorganiserad. Det får kommande OU utvisa, och utvärderas i efterhand.
2018-05-30, 12:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag lägger mig i er intressanta debatt!

Fast det väloljade maskineriet ser ut att vara osmort? Hur många delegater hotar med att lämna partiet? Och SD är på god väg att ta över LO (och dess kassa?)
Sossarnas stora problem, som delas med Nya M ("Nya" skrivet med ett visst förakt), är att partierna är splittrade mellan "globalister" (liberaler) och folkhems-ivrare (konservativa). Hur S än gör så förlorar de röster.
Expressen jobbar nu hårt för att S skall gå tillbaks till de mjuka frågorna, att acceptera en hög invandring och sätta fokus på välfärdsfrågorna.
Expressen och sossarnas vänstergruppering tror att S fortfarande äger välfärdsdebatten. Men uti sossestugorna som befolkas av konservativa sossar (gråsossar) så vet man med synnerligen stor säkerhet, mycket tack vare egna erfarenheter, att den Svenska välfärden har kollapsat p.g.a. den synnerligen oansvariga invandringspolitiken.
Och, varje form av sosse-valfläsk som fokuserar på välfärden kommer i koja och hus att ses som lögner.
Jag hoppas verkligen att sossarna kommer att låta sig förledas av Expressen då jag tror att det kommer att leda till ett lämmeltåg från S till SD.

Det är inte alls omöjligt att detta dels redan nu syns i opinionen, där SD har tagit över en stor del av S-väljarna, men också att SD:s OU-framgångar har en demoraliserande effekt på S och deras valarbetare.

Citat:
Som Enoch.Thulin skrev, Nya M har idag inte någon politisk funktion eller existensberättigande. Detsamma gäller S.
S har lagt sig platt för den lilla riksdagsminoriteten MP. Det sticker verkligen i ögonen då MP tvingar S att acceptera vansinnighet efter vansinnighet.
Afghanlagen har säkert nära nog noll i stöd hos sossarnas konservativa väljarbas.
Jag skulle även tro att LO's "fittmössor", den "feministiska utrikespolitiken", Sosseregimens finansiella stöd av terroristorganisationen Hamas, etc. sticker i ögonen hos samma väljarbas.
Otaliga är de som arbetat hårt och betalat skatt under hela sina vuxna liv och som idag inte klarar av att handla mat för pensionen.
Samtidigt så har aktivisterna inom regeringen sett till att papperslösa kan reparera tänderna för sketna 50 spänn!

S har hamnat i den otroliga situationen att det spelar ingen roll vad man säger innan valet, den breda massan har förlorat all tillit till partiet.

Det kan bli så som Viktor Barth-Kroon anför.
https://twitter.com/viktorsval/status/1000075964066484224

Förmodligen kommer positionsförflyttningarna tydligast att kunna åses i opinionssiffrorna för SD. Det finns i nuläget inte så många andra alternativ för de som vill lämna S, och det vill nog i första hand traditionella gråsossar.
2018-05-30, 12:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det kan bli så som Viktor Barth-Kroon anför.
https://twitter.com/viktorsval/status/1000075964066484224
Hahaha, så jävla rätt han har. Klockrent.
2018-05-30, 12:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ja, det är en bra poäng. Det kan mycket väl vara så att SD:s kampanjorganisation har härdats i många strider och nu är både erfaren och välorganiserad. Det får kommande OU utvisa, och utvärderas i efterhand.

Man kan också göra lite fältstudier på torgen i sommar, vilka valstugor har flest besökare? Vilka funktionärer är mest entusiastiska? Man kan också studera åldrarna på de som besöker, respektive arbetar för SD respektive S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in