Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Man skall inte skjuta björnen förrän bössan är laddad.
SD ligger bra till just nu och Du har säkert rätt i att man håller på att göra i strumpskaften inom S - men minns att SD härvid har en formidabel motståndare. S har varit största parti i 100 år, man har en väloljad valmaskin och har i princip hela statsapparaten till förfogande - samt en större del av massmedia.
Räkna med att SD inte får någon lätt resa fram till september, men likafullt har förutsättningarna sällan varit bättre - och man har en stor del av ödet i egna händer.
Jag lägger mig i er intressanta debatt!
Fast det väloljade maskineriet ser ut att vara osmort? Hur många delegater hotar med att lämna partiet? Och SD är på god väg att ta över LO (och dess kassa?)
Sossarnas stora problem, som delas med Nya M ("Nya" skrivet med ett visst förakt), är att partierna är splittrade mellan "globalister" (liberaler) och folkhems-ivrare (konservativa). Hur S än gör så förlorar de röster.
Expressen jobbar nu hårt för att S skall gå tillbaks till de mjuka frågorna, att acceptera en hög invandring och sätta fokus på välfärdsfrågorna.
Expressen och sossarnas vänstergruppering tror att S fortfarande äger välfärdsdebatten. Men uti sossestugorna som befolkas av konservativa sossar (gråsossar) så vet man med synnerligen stor säkerhet, mycket tack vare egna erfarenheter, att den Svenska välfärden har kollapsat p.g.a. den synnerligen oansvariga invandringspolitiken.
Och, varje form av sosse-valfläsk som fokuserar på välfärden kommer i koja och hus att ses som lögner.
Jag hoppas verkligen att sossarna kommer att låta sig förledas av Expressen då jag tror att det kommer att leda till ett lämmeltåg från S till SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Fast är maskineriet så väloljat längre? Känns som att åtminstone två av hjulen ramlat av.
2006 la de ner galna mängder energi på att mobilisera alla tillåtna medel och lika många i gråzonen... de åkte runt i förorter och ropade i högtalarbilar att alliansen kommer att ta era bidrag, de höll ”demokratikurser” där man fick betalt av ABF för att lära sig rösta på S, LO gjorde massutskick via sms... men de förlorade ändå. Liksom 2010. 2014 lyckades de behålla den rätt kassa nivån från 2010 och vann endast på walkover.
Känslan denna gång är att det råder en kollektiv upplevelse av overklighet över hela valet. Att inget av det vanliga funkar eller spelar roll. Att det bara är en folkomröstning om SD och invandring. Det finns inga regeringsalternativ, ingen traditionell konflikt, bara ett stort jaha som även kan vara ett stort hjälp.
Som Enoch.Thulin skrev, Nya M har idag inte någon politisk funktion eller existensberättigande. Detsamma gäller S.
S har lagt sig platt för den lilla riksdagsminoriteten MP. Det sticker verkligen i ögonen då MP tvingar S att acceptera vansinnighet efter vansinnighet.
Afghanlagen har säkert nära nog noll i stöd hos sossarnas konservativa väljarbas.
Jag skulle även tro att LO's "fittmössor", den "feministiska utrikespolitiken", Sosseregimens finansiella stöd av terroristorganisationen Hamas, etc. sticker i ögonen hos samma väljarbas.
Otaliga är de som arbetat hårt och betalat skatt under hela sina vuxna liv och som idag inte klarar av att handla mat för pensionen.
Samtidigt så har aktivisterna inom regeringen sett till att papperslösa kan reparera tänderna för sketna 50 spänn!
S har hamnat i den otroliga situationen att det spelar ingen roll vad man säger innan valet, den breda massan har förlorat all tillit till partiet.