2018-05-30, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vill inte outa för mycket här men kan tydligen bli väldigt arg vilket resulterade i en skadad arm

Tack för infon! Det stämmer tyvärr in på den bilden av SD som jag har fått då. Och den typen av gränslöst beteende skulle kunna förklara varför ett bråk med den fd älskarinnan spårar ur och hon påträffas avliden.

Kan du säga något om vilken relation SD hade till den person som skadade armen, typ var det en vän, en partner t.ex? Om du inte kan outa det så förstår jag det med! Försöker bara förstå i vilka sammanhang han har svårt att kontrollera sig.
Citera
2018-05-30, 07:59
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du ser väl redan på punkt 1 att det inte går ihop. Hon lämnade inte bostaden frivilligt, därav rubriceringen människorov

Eller så lämnade hon hemmet frivilligt men kom ofrivilligt inte hem igen, vilket också ger människorov initialt innan det visade sig att hon blev mördad.

Förmodligen blev hon utlockad av att nån hon kände, t ex SD, stod utanför. Han kanske såg henne genom rutan. Han kanske kastade grus på rutan eller knackade lätt för att påkalla uppmärksamhet, vem vet.

En anledning till att prata så sent för SD kan ju ha varit att han skulle åka bort ett par veckor. Han såg en möjlighet att prata med henne då han såg att hon var vaken. Kanske hade han t om precis kommit från sin exfru och hade vägarna förbi..

Att ta det muntligt för att ingen (LW eller HD) skulle komma åt att använda som bevis för kontakt, LW kanske inte talat om för de närmsta att hon tagit upp kontakt med honom heller

Att promenera en bit bort i natten behöver inte vara så speciellt otryggt för henne, det var ju ändå nära hemmet men bort från grannar/barn som kunde höra det privata samtalet

Klädesplagg kan vara en jacka, kofta eller morgonrock eller t om mössa som ramlat av i farten när samtalet övergick till nåt annat.

Skrik kan ha varit provocerande för gärningsmannen i sig, hon kanske började skrika innan det flippade helt för att försöka påkalla uppmärksamheten från omgivningen och få slut på utvecklingen men så eskalerade det ytterliggare. Han ville få tyst på henne osv

Drabbas av panik efteråt, va fan hände och jag som ska på den inplanerade resan nu är allt förstört etc... Kanske stod en stund och funderade på damage control. Kan hända han då tog hennes telefon och dumpade den på hemvägen för att leda bort från BP och så kunde han åka på sista resan trots allt..

All ovan är givetvis spekulationer
Citera
2018-05-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Vilket fruktansvärt inlägg av dig? Vilka är de flera förfasade vuxna? Varför kallar du en 18 årig son vid "barn"? Hur vet du föräldrarnas schema över det växelvisa boendet? Detta är en förfärlig lögn. BO arbetade på ett hvb boende som innebär oregelbundna arbetstider. Du har ingen insyn i hur hon skötte sitt föräldraskap eller relationen till exmaken. Att sprida denna sortens lögner borde verkligen utesluta dig från flashback

Fick inte med ursprungliga inlägget av Schazz men håller verkligen med! Jag var så trött i går kväll när jag läste inlägget så jag orkade inte svara men tänkte precis som du. Oavsett hur livssituationen ser ut så försöker man väl inte rättfärdiga ett mord?? Och så typiskt att skuldbelägga BO - den tysta normen om att det nog är kvinnans fel, kvinnor får inte göra något som avviker från kvinnans plats i hemmet, den underkastade, den villiga, den som tar allt ansvar etc etc
Citera
2018-05-30, 08:15
Medlem
Är det någon mer än jag som reflekterar över hur otroligt lite som framkommit i tråden om hur HD är som person?
Beror det på att hon blivit så kuvad av SD att hon blivit förpassad till att vara rekvisita/statist i hans enmanshow? hon skulle inte vara den första som fått den rollen isf i en relation med en gränslös person..
Eller beror bristen på personbeskrivningar på hur fokus i tråden har varit kombinerat med att det finns mycket mindre information om henne som är allmänt tillgänglig?
Jag känner att jag inte avskrivit hennes delaktighet i fallet på ett eller annat sätt. Har svårt att tro att hon inte visste nånting när de reste. Sen skulle hennes roll i det hela kunna vara allt ifrån skyddande av brottsling till att vara ensam förövare skyddadav SD.
Det vore intressant att höra vad de som träffat henne kan berätta om henne som person.
Citera
2018-05-30, 08:18
Medlem
Lt.Columbos avatar
Ytterligare en spekulation kan vara att om det stämmer med att hon inte ville ha kontakt av honom så kanske det berodde på att han kände kontrollbehov att kontakta henne ofta (kan ha eskalerat senaste tiden osv) och nu skulle han bort i flera veckor i sträck och skulle inte ha koll på henne längre och ville ha ett sista möte med henne innan resan för att snacka med henne. Han kanske kände panik över detta

Eller så var hon arg på honom att han skulle på en planerad resa med sin exfru efter alla år av smussel med honom och trots skilsmässa resa bort och därför sagt upp kontakten men så ville han att de skulle prata igen innan han åkte och hon gick med på det

Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Eller så lämnade hon hemmet frivilligt men kom ofrivilligt inte hem igen, vilket också ger människorov initialt innan det visade sig att hon blev mördad.

Förmodligen blev hon utlockad av att nån hon kände, t ex SD, stod utanför. Han kanske såg henne genom rutan. Han kanske kastade grus på rutan eller knackade lätt för att påkalla uppmärksamhet, vem vet.

En anledning till att prata så sent för SD kan ju ha varit att han skulle åka bort ett par veckor. Han såg en möjlighet att prata med henne då han såg att hon var vaken. Kanske hade han t om precis kommit från sin exfru och hade vägarna förbi..

Att ta det muntligt för att ingen (LW eller HD) skulle komma åt att använda som bevis för kontakt, LW kanske inte talat om för de närmsta att hon tagit upp kontakt med honom heller

Att promenera en bit bort i natten behöver inte vara så speciellt otryggt för henne, det var ju ändå nära hemmet men bort från grannar/barn som kunde höra det privata samtalet

Klädesplagg kan vara en jacka, kofta eller morgonrock eller t om mössa som ramlat av i farten när samtalet övergick till nåt annat.

Skrik kan ha varit provocerande för gärningsmannen i sig, hon kanske började skrika innan det flippade helt för att försöka påkalla uppmärksamheten från omgivningen och få slut på utvecklingen men så eskalerade det ytterliggare. Han ville få tyst på henne osv

Drabbas av panik efteråt, va fan hände och jag som ska på den inplanerade resan nu är allt förstört etc... Kanske stod en stund och funderade på damage control. Kan hända han då tog hennes telefon och dumpade den på hemvägen för att leda bort från BP och så kunde han åka på sista resan trots allt..

All ovan är givetvis spekulationer
Citera
2018-05-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Är det någon mer än jag som reflekterar över hur otroligt lite som framkommit i tråden om hur HD är som person?
Beror det på att hon blivit så kuvad av SD att hon blivit förpassad till att vara rekvisita/statist i hans enmanshow? hon skulle inte vara den första som fått den rollen isf i en relation med en gränslös person..
Eller beror bristen på personbeskrivningar på hur fokus i tråden har varit kombinerat med att det finns mycket mindre information om henne som är allmänt tillgänglig?
Jag känner att jag inte avskrivit hennes delaktighet i fallet på ett eller annat sätt. Har svårt att tro att hon inte visste nånting när de reste. Sen skulle hennes roll i det hela kunna vara allt ifrån skyddande av brottsling till att vara ensam förövare skyddadav SD.
Det vore intressant att höra vad de som träffat henne kan berätta om henne som person.
Jo jag avskriver inte henne heller, hon kan ha varit delaktig.
Men inte skyddande av brottsling då han inte var efterlyst. Möjligen delaktig men mest troligt bara kuvad och korkad.
Citera
2018-05-30, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Okej, kan du bekräfta om det är en man eller en kvinna som är anhållen?

Citat:
itat:
Ursprungligen postat av Bobodiddi
Perosnen är anhållen jag är vid polien i örebro

Det är inga uppgifter som lämnas ut från polisstationen.
Möjligen har Örebros tingsrätt ett mål nr och vem som sitter anhållen nu.
Citera
2018-05-30, 08:40
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Det är inga uppgifter som lämnas ut från polisstationen.
Möjligen har Örebros tingsrätt ett mål nr och vem som sitter anhållen nu.

Har nämts tidigare igår men tål att upprepas:

"Enligt uppgifter till Nerikes Allehanda är mannen som nu anhållits samme man som satt anhållen några timmar när Lena Wesström anmälts försvunnen."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/en-hamtad-till-forhor-efter-mordet-pa-lena/
Citera
2018-05-30, 09:01
Medlem
Måste flika in mer om det här med alla spekulationer kring relationerna till sina barn. LW hade tonårsbarn med allt vad det innebär (ok 12 är på gränsen men ni förstår ändå), samt ensamstående. Det är riktigt jobbiga åldrar, både för barn och föräldrar. Barn som börjar frigöra sig, massa hormoner och även testar gränser.
När män är ensamstående så hyllas de i regel, och allt de gör synligt med barnen blir "åh-faktor" - kvinnliga ensamstående blir synade under lupp. Går hon ensam på stan så undras det direkt om hon lämnat barnen hemma, är hon på krogen så tänker hon bara på sig själv och oftast är det hon som slutar bli hembjuden på parmiddagarna som förr/gamla s k vänner tar oftast mannens parti.
Står hon och pratar med en man så spekuleras det genast om hon har något ihop med denne, om hon är intresserad och ska försöka stjäla honom från hans ev kvinna osv osv

Inte ovanligt att barn utnyttjar situationen som skilsmässobarn, omedvetet oftast skulle jag påstå, och ställer föräldrar mot varandra, då menar jag att när barnet är hos sin pappa t ex och blir missnöjd över något så säger den "det får jag för mamma" och tvärtom. Om ena föräldern har en ny partner så kan i vissa fall barn vilja bo mer hos dem för att det ger mer fördelar, känns mer tryggt/familjeaktigt eller så kan det vara tvärtom ifall de inte gillar den nya partnern.
Det behöver alltså inte alls förefalla några konstigheter om barn vill bo hos den ena föräldern permanent eller oftare, om uppgifterna stämmer att NW har ringt Soc och anmält sin mamma så kan man givetvis fundera varför men det kan lika gärna vara att mamma satt gränser som inte pappa gjort, det kan givetvis också bero på att NW kände sig sviken ifall han upplevde att LW inte brydde sig, ett rop på hjälp - kanske framförallt isf till sin mamma om att "förbättra sig" snarare än att han vill straffa henne. Konsekvenserna av att anmäla kan ju bli att hon förlorar vårdnaden , och det vill nog inget barn innerst inne.

Jag utesluter inte alls att ni som påtalar oegentligheter i hemmet har rätt, el åtminstone inte helt fel - men jag vet som sagt att rykten jäkligt snabbt blir sanningar, speciellt om det handlar om en kvinna, snygg, som dessutom är aktiv, har massa energi, är social, "har massa karlar efter sig" osv osv Oj oj en sådan kvinna måste vara stark mot samhällets kriterier..

hon är förstås inte "felfri" vad det nu innebär eg..men finns inget som rättfärdigar ett mord från dessa omständigheter.
Citera
2018-05-30, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Har nämts tidigare igår men tål att upprepas:

"Enligt uppgifter till Nerikes Allehanda är mannen som nu anhållits samme man som satt anhållen några timmar när Lena Wesström anmälts försvunnen."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/en-hamtad-till-forhor-efter-mordet-pa-lena/

Tack! Jag har läst det
Jag ville bara förklara att man inte kan gå till polisstation och fråga.
Allt sker via Örebros tingsrätt som har med häktningsframställan etc och göra.
Senast redigerad av Banannn 2018-05-30 kl. 09:11.
Citera
2018-05-30, 09:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vill inte outa för mycket här men kan tydligen bli väldigt arg vilket resulterade i en skadad arm

Vem fick en skadad arm? Var det någon annan eller han själv? Han kan ju t.ex. ha slagit handen i väggen eller något liknande?
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Kan du säga något om vilken relation SD hade till den person som skadade armen, typ var det en vän, en partner t.ex? Om du inte kan outa det så förstår jag det med! Försöker bara förstå i vilka sammanhang han har svårt att kontrollera sig.

Om han har blivit så arg att han skadat armen på någon annan så borde den personen ha polisanmält.
Citera
2018-05-30, 09:07
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du ser väl redan på punkt 1 att det inte går ihop. Hon lämnade inte bostaden frivilligt, därav rubriceringen människorov
Tänkte i tidigt skede på ett scenario. Hon kan ha hört något ljud från hallen. ser att sin ytterjacka (mob) är borta. Går ut, hinner upp GM vid planket konfrontationen är ett faktum. Finns det liknande händelser i närområdet? (ett relativt vanligt förfarande av den typen av tillgrepp) Man går in i huset och möter man husägaren frågar man efter någon och låtsas gå fel eller har en annan förslagen förklaring. Svårt att sia utan veta hur hon bragts om livet samt de spår man hittat hos BO och brottsplats. Fyndplatsen för telefonen ligger vad jag förstått i ett skogsområde, på väg till Vivalla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in