2018-05-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
På tal om idiotiska knapplaceringar...
på vilket sätt är det en dålig placering?
Brukar du ställa kaffemuggen där eller?
2018-05-27, 22:49
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
på vilket sätt är det en dålig placering?
Brukar du ställa kaffemuggen där eller?

Att seriöst ställa frågan varför det är efterblivet att sätta Powerknappen direkt till höger om F12 och ovanför DEL är något som bara en tappad Applemupp kan göra.
2018-05-27, 23:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Precis som windows då - VEM FAN ÄR SÅ JÄVLA KORKAD att man lägger stäng av under en knapp som heter start....? Sug på den.
Är du dum i huvudet på riktigt eller trollar du bara igen?

Fast du har ändå rätt. Macen är ju en tidstypisk kärringdator, och eftersom kärringar t ex inte kan köra bil kanske kopplingen inte är helt logisk att både starta och stänga av på samma ställe...
2018-05-28, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Fast du har ändå rätt. Macen är ju en tidstypisk kärringdator, och eftersom kärringar t ex inte kan köra bil kanske kopplingen inte är helt logisk att både starta och stänga av på samma ställe...
Att sätta stäng av under start är som att skriva ingång på nödutgången....
Logiskt va.

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Att seriöst ställa frågan varför det är efterblivet att sätta Powerknappen direkt till höger om F12 och ovanför DEL är något som bara en tappad Applemupp kan göra.
Nu är du bara desperat i försöket att hitta något fel.
Eftersom den är tydligt utmärkt så är det inget problem. Har du problem att trycka på backsteg istället för stäng av borde du söka för motoriska problem i händerna. Men som sagt - att sätta stäng av under start är som att skriva ingång ovanför nödutgångarna. Det är totalt ologiskt och omöjligt att hitta utan instruktionsbok.
Senast redigerad av martinator 2018-05-28 kl. 05:54.
2018-05-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Det där gnällandet på att "stäng av" ligger under Startmenyn är väldigt... 90-tal måste jag säga. Kritiken kom med Windows 95. På Macen låg det under Specialmenyn då.

Kritiken är dock ignorant i det stora hela eftersom Stäng Av ligger på ett logiskt ställe, alltså under Windows motsvarighet till den traditionella Apple-menyn (i klassiska Mac OS kunde man starta program, navigera genom filträdet etc därifrån innan Apple släppte en helt ny, mer begränsad version i Mac OS X). Använder man Windows blir det tämligen logiskt var Stäng Av ligger trots att menyn kallas "Start".

Jag är inte helt säker på att Macen är för "kärringar" med tanke på hur argumenten låter. Apple-troende är en bättre beskrivning eftersom minsta lilla kritik eller ifrågasättande av företagets strategier eller produkter bemöts med närmast hysteriska anfall och bortförklaringar. Kärleken till Apple är mycket stark idag, inte som tidigare där devisen var "Älska Macen, Hata Företaget". Macen användes eftersom det var en mycket bra dator, däremot var Apple inget som stod särskilt högt i kurs.

Dagens Apple-användare har ett personligt kärleksförhållande till företaget ifråga och det resulterar i en oerhörd indignation och upprördhet över att någon har mage att ifrågasätta det perfekta. Det finns förklaringar till allt - inklusive de fastlimmade komponenterna.

Det har blivit en klubb för inbördes beundran. Om man inte är beredd att avsäga sig all kontroll över sin dator och blint acceptera allt som kommer från dess tillverkare får man titta på andra märken. Apple har blivit den moderna tidens religion och man tillber Apple samt Tim Cook, dess profet.

Ur företagssynvinkel ser jag inget fel med Apples agerande: Kunderna vill bli tagna bakifrån villigt och skickar signaler att detta inte bara är OK, det är t.o.m starkt efterfrågat. Således flyttas positionerna fram gradvis.

Apple har idag världens mest förlåtande kunder, långt mer förlåtande än Microsoft någonsin haft (och de hade en väldigt fanatisk fanskara på 90-talet som gärna ville hypa upp bl.a. Windows 95 och 98 som helt otroligt fantastiska system).
2018-05-28, 13:52
Medlem
brianmolkos avatar
För tjejer ?
Jaha det förklarar att sakerna är snyggare...
Jämför man med kläder så är ju inte ens herravdelningen designad utan bara ihopslängd med start 15:50 och jobbet slutar 16:00.
2018-05-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det där gnällandet på att "stäng av" ligger under Startmenyn är väldigt... 90-tal måste jag säga. Kritiken kom med Windows 95. På Macen låg det under Specialmenyn då.

Kritiken är dock ignorant i det stora hela eftersom Stäng Av ligger på ett logiskt ställe, alltså under Windows motsvarighet till den traditionella Apple-menyn (i klassiska Mac OS kunde man starta program, navigera genom filträdet etc därifrån innan Apple släppte en helt ny, mer begränsad version i Mac OS X). Använder man Windows blir det tämligen logiskt var Stäng Av ligger trots att menyn kallas "Start".

Jag är inte helt säker på att Macen är för "kärringar" med tanke på hur argumenten låter. Apple-troende är en bättre beskrivning eftersom minsta lilla kritik eller ifrågasättande av företagets strategier eller produkter bemöts med närmast hysteriska anfall och bortförklaringar. Kärleken till Apple är mycket stark idag, inte som tidigare där devisen var "Älska Macen, Hata Företaget". Macen användes eftersom det var en mycket bra dator, däremot var Apple inget som stod särskilt högt i kurs.

Dagens Apple-användare har ett personligt kärleksförhållande till företaget ifråga och det resulterar i en oerhörd indignation och upprördhet över att någon har mage att ifrågasätta det perfekta. Det finns förklaringar till allt - inklusive de fastlimmade komponenterna.

Det har blivit en klubb för inbördes beundran. Om man inte är beredd att avsäga sig all kontroll över sin dator och blint acceptera allt som kommer från dess tillverkare får man titta på andra märken. Apple har blivit den moderna tidens religion och man tillber Apple samt Tim Cook, dess profet.

Ur företagssynvinkel ser jag inget fel med Apples agerande: Kunderna vill bli tagna bakifrån villigt och skickar signaler att detta inte bara är OK, det är t.o.m starkt efterfrågat. Således flyttas positionerna fram gradvis.

Apple har idag världens mest förlåtande kunder, långt mer förlåtande än Microsoft någonsin haft (och de hade en väldigt fanatisk fanskara på 90-talet som gärna ville hypa upp bl.a. Windows 95 och 98 som helt otroligt fantastiska system).
När man läser tråden så framstår det med all önskvärd tydlighet att det är PC ägana som står för känsloargumenten... Hatet mot apple pekar ju på att just PC folk hyser väldigt starka känslor för sin dator. Microsoft har väl världens mest trogna kunder med tanke på hur värdelösa deras produkter varit under lång tid - och ändå finns de kvar... Om marknaden fått styra skulle de gått i konkurs redan vid windows 3.
2018-05-29, 14:26
Medlem
fliermans avatar
Jag har både en Android-telefon (hemma) och en Apple (på jobbet)

Jag gillar i princip ingenting med Apple.

*Väldigt dyra
*Jag kan inte styra över upplägget som jag kan göra med en Android
*Rätt trist design
*Adapters till helvete
*Kan ej ladda telefon samtidigt som jag lyssnar på hörlurar...samma uttag...
*Kan inte skicka filer via Bluetooth
*Itunes....känns som Ryssland och 90-tal

Plussidan är väl att de inte krånglar lika mycket som Android kan göra men det varierar beroende på vilken Android-telefon.
2018-05-30, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flierman
Jag har både en Android-telefon (hemma) och en Apple (på jobbet)

Jag gillar i princip ingenting med Apple.

*Väldigt dyra
*Jag kan inte styra över upplägget som jag kan göra med en Android
*Rätt trist design
*Adapters till helvete
*Kan ej ladda telefon samtidigt som jag lyssnar på hörlurar...samma uttag...
*Kan inte skicka filer via Bluetooth
*Itunes....känns som Ryssland och 90-tal

Plussidan är väl att de inte krånglar lika mycket som Android kan göra men det varierar beroende på vilken Android-telefon.
Då undrar man lite...
Vad är det för "upplägg" du vill styta.
Den något "trista designen" har ju visat sig vara så framgångsrik att alla kopierat den...
Adaptrar.... Till vadå - laddaren?
I tunes - och vad känns modernare på android? Finns ju inte ens en motsvarighet.
2018-05-30, 10:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
I tunes - och vad känns modernare på android? Finns ju inte ens en motsvarighet.
Nu har dom ju släppt det men man var länge bunden till iTunes om man ville ha en iOS-pryl. Jag tror att jag fortfarande är bunden av iTunes för att lägga till musik. Det behöver man inte med en 'Droid. Att behöva speciell mjukvara för att kommunicera med en viss hårdvara är högst omodernt.
2018-05-30, 15:02
Medlem
Jag har ingenting emot apple, hade själv en mac förut till skolan som fungerade utmärkt. Dock skulle jag aldrig köpa en själv pga av priset, användningsområdet osv.
2018-06-06, 03:49
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Herrejävlar, du är helt borta med vinden, Apples telefoner slår säljrekord efter säljrekord och kommer fortsätta göra det under många år. Deras processorer är två eller tre generationer före alla andra.
På vilket sätt visar försäljningssiffror hur bra en telefon är?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in