Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Är du dum i huvudet på riktigt eller trollar du bara igen?
Fast du har ändå rätt. Macen är ju en tidstypisk kärringdator, och eftersom kärringar t ex inte kan köra bil kanske kopplingen inte är helt logisk att både starta och stänga av på samma ställe...
Det där gnällandet på att "stäng av" ligger under Startmenyn är väldigt... 90-tal måste jag säga. Kritiken kom med Windows 95. På Macen låg det under Specialmenyn då.
Kritiken är dock ignorant i det stora hela eftersom Stäng Av ligger på ett logiskt ställe, alltså under Windows motsvarighet till den traditionella Apple-menyn (i klassiska Mac OS kunde man starta program, navigera genom filträdet etc därifrån innan Apple släppte en helt ny, mer begränsad version i Mac OS X). Använder man Windows blir det tämligen logiskt var Stäng Av ligger trots att menyn kallas "Start".
Jag är inte helt säker på att Macen är för "kärringar" med tanke på hur argumenten låter. Apple-troende är en bättre beskrivning eftersom minsta lilla kritik eller ifrågasättande av företagets strategier eller produkter bemöts med närmast hysteriska anfall och bortförklaringar. Kärleken till Apple är mycket stark idag, inte som tidigare där devisen var "Älska Macen, Hata Företaget". Macen användes eftersom det var en mycket bra dator, däremot var Apple inget som stod särskilt högt i kurs.
Dagens Apple-användare har ett personligt kärleksförhållande till företaget ifråga och det resulterar i en oerhörd indignation och upprördhet över att någon har mage att ifrågasätta det perfekta. Det finns förklaringar till allt - inklusive de fastlimmade komponenterna.
Det har blivit en klubb för inbördes beundran. Om man inte är beredd att avsäga sig all kontroll över sin dator och blint acceptera allt som kommer från dess tillverkare får man titta på andra märken. Apple har blivit den moderna tidens religion och man tillber Apple samt Tim Cook, dess profet.
Ur företagssynvinkel ser jag inget fel med Apples agerande: Kunderna vill bli tagna bakifrån villigt och skickar signaler att detta inte bara är OK, det är t.o.m starkt efterfrågat. Således flyttas positionerna fram gradvis.
Apple har idag världens mest förlåtande kunder, långt mer förlåtande än Microsoft någonsin haft (och de hade en väldigt fanatisk fanskara på 90-talet som gärna ville hypa upp bl.a. Windows 95 och 98 som helt otroligt fantastiska system).