Citat:
Huh?? Vad är det som är ”hela tiden”, vad betyder det ens? Om det som avses är nån följetong ni etnonördar har om Åkessoncitat om svenskar så har jag inte hängt med i den, jag scrollar i regel förbi allt om SD vs öppen svenskhet eftersom ämnet ger mig spontan narkolepsi – men nu svarade du på ett av mina inlägg och då bemötte jag det. I det refererade du till en intervju jag inte sett, så hur f-n ska jag veta vad som menas med att jag ska ”hålla med om att han svarar nekande”? Därför försökte jag googla så jag kunde se den, vilket gick sådär eftersom TV4 tycks ha tagit ner det för länge sedan, men i brist på det hittade jag en transkription och läste. Vad i detta är ”hela tiden”? Tidslinjen har en punkt, möjligen en och en halv?
Citat:
Transkriptionen lyder: ”Alltså, det finns ju en grupp människor som har bott här väldigt länge, som man skulle kunna betrakta som etniska svenskar. Alldeles säkert, men det är nog ganska få nu levande svenskar... människor med svensk nationell identitet... som, så att säga, kan betraktas som det. Möjligtvis, men det beror på vad du väger in i begreppet.”
Han sa att han inte var expert, men att det nog inte fanns etniska svenskar, eftersom väldigt få BARA hade infödda anfäder från istiden. Inte nog med att han principiellt landade i att etniska svenskar inte finns - han angav alltså till och med på vilka kriterier han kommit till slusatsen.
I din version har ”nog inte” smugit sig in (samt istiden), så någon av er hör dåligt eller lägger till alternativt stryker.
Citat:
Men alltså är detta twilight zone? VAD - PRATAR - DU - OM? ”Påtalat och klargjort så många gånger”? Det känns som en tv-säsong där det fattas 20 avsnitt i mitten? Detta är vad jag kan pussla ihop: 1) Du har i ett inlägg (se ovan) refererat till en intervju som jag inte sett men numera läst utdrag ur. 2) Jag mindes att sagda intervju omnämndes en gång i en tråd som handlade om en annan intervju. 3) Nu har jag lyckats hitta den tråden och jag hade fel nyss, det var inte Huitfeldt utan Ekots lördagsintervju med Saarinen. I den ska Åkesson ha sagt ”Svensk för mig sitter inte i det biologiska, utan svenskheten sitter för mig i hur man beter sig, vilka värderingar man har”. Jag tyckte att det var en fultolkning att översätta det rakt av till att etniska svenskar inte existerar. Därför har jag ett ”track record” i... vad? Att tycka att 2 st uttalanden övertolkas? OK, ja vi säger väl att två samples är ett track record då.
Du kan vara låginformerad eller inkompetent, men det här har jag påtalat och klargjort så många gånger att jag bara kan dra en slusats: Du har samma track record i den här frågan som OU har att mäta SD rätt.
Jag kan förstås ha fel. Det kan förstås vara så att partiledaren för ett socialkonservativt, nationalistiskt och invandringskritiskt parti vägrar erkänna existensen av svensk etnicitet, att han anser att en sådan inte existerar. Att han är nåt slags etnisk nihilist. Sedan får var och en bedöma om det låter mer sannolikt än alternativen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-30 kl. 01:27.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-30 kl. 01:27.