2018-05-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sluta. Jag har hela tiden gjort ett rättvist referat av vad Åkesson sa.
Huh?? Vad är det som är ”hela tiden”, vad betyder det ens? Om det som avses är nån följetong ni etnonördar har om Åkessoncitat om svenskar så har jag inte hängt med i den, jag scrollar i regel förbi allt om SD vs öppen svenskhet eftersom ämnet ger mig spontan narkolepsi – men nu svarade du på ett av mina inlägg och då bemötte jag det. I det refererade du till en intervju jag inte sett, så hur f-n ska jag veta vad som menas med att jag ska ”hålla med om att han svarar nekande”? Därför försökte jag googla så jag kunde se den, vilket gick sådär eftersom TV4 tycks ha tagit ner det för länge sedan, men i brist på det hittade jag en transkription och läste. Vad i detta är ”hela tiden”? Tidslinjen har en punkt, möjligen en och en halv?
Citat:
Han sa att han inte var expert, men att det nog inte fanns etniska svenskar, eftersom väldigt få BARA hade infödda anfäder från istiden. Inte nog med att han principiellt landade i att etniska svenskar inte finns - han angav alltså till och med på vilka kriterier han kommit till slusatsen.
Transkriptionen lyder: ”Alltså, det finns ju en grupp människor som har bott här väldigt länge, som man skulle kunna betrakta som etniska svenskar. Alldeles säkert, men det är nog ganska få nu levande svenskar... människor med svensk nationell identitet... som, så att säga, kan betraktas som det. Möjligtvis, men det beror på vad du väger in i begreppet.”

I din version har ”nog inte” smugit sig in (samt istiden), så någon av er hör dåligt eller lägger till alternativt stryker.
Citat:
Du kan vara låginformerad eller inkompetent, men det här har jag påtalat och klargjort så många gånger att jag bara kan dra en slusats: Du har samma track record i den här frågan som OU har att mäta SD rätt.
Men alltså är detta twilight zone? VAD - PRATAR - DU - OM? ”Påtalat och klargjort så många gånger”? Det känns som en tv-säsong där det fattas 20 avsnitt i mitten? Detta är vad jag kan pussla ihop: 1) Du har i ett inlägg (se ovan) refererat till en intervju som jag inte sett men numera läst utdrag ur. 2) Jag mindes att sagda intervju omnämndes en gång i en tråd som handlade om en annan intervju. 3) Nu har jag lyckats hitta den tråden och jag hade fel nyss, det var inte Huitfeldt utan Ekots lördagsintervju med Saarinen. I den ska Åkesson ha sagt ”Svensk för mig sitter inte i det biologiska, utan svenskheten sitter för mig i hur man beter sig, vilka värderingar man har”. Jag tyckte att det var en fultolkning att översätta det rakt av till att etniska svenskar inte existerar. Därför har jag ett ”track record” i... vad? Att tycka att 2 st uttalanden övertolkas? OK, ja vi säger väl att två samples är ett track record då.

Jag kan förstås ha fel. Det kan förstås vara så att partiledaren för ett socialkonservativt, nationalistiskt och invandringskritiskt parti vägrar erkänna existensen av svensk etnicitet, att han anser att en sådan inte existerar. Att han är nåt slags etnisk nihilist. Sedan får var och en bedöma om det låter mer sannolikt än alternativen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-30 kl. 01:27.
2018-05-30, 01:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag gillar den här typen av analyser där man utgår från det som kan mätas och inte känslor.

Dock i det här fallet så tror jag SD underskattas. En fördubbling i Skåne där SD redan är jättestort tror jag innebär en tredubbling i Stockholm och Göteborg där SD är pyttelitet.

Jag tror alltså att de här opinionsundersökningarna snarare pekar på ett valresultat mot 28-30 snarare än 26.

Fast så har det ju inte funkat tidigare. SD:s ökningstakt har väl varit oerhört jämn. Hittills så har de ju inte rusat i kapp i kommuner där de tidigare har haft lågt stöd. En fördubbling från en redan hög nivå i Skåne borde därmed även i detta val innebära en fördubbling i tex Stockholm eller Göteborg och då från lägre nivåer. Man kan se samma tendens när det gäller andelen kvinnoröster. Stödet från kvinnor ser ut att fördubblas, men nån utjämning tycks inte ske.

Jag tror du får nöja dig med runt 26% och positionen som riksdagens största parti.
Senast redigerad av fernebo 2018-05-30 kl. 01:34.
2018-05-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det var väl en lätt överdrift? Finns det inga formela kvalitetskrav som måste uppfyllas? Men TV4 är en kanal främst inriktad på barn, vilket också avspeglar sig i deras politiska reportrar (även om Gissen har överraskat någon gång genom att tänka till). Pilblad skulle i min värld inte ens få skriva dödsrunor. Så platt och tendensiös är han.
Well, nu var det kvantiteten jag avsåg med ”stort stall”. Ser här nu att de svänger sig med lite olika titlar...

Kristofersson - politisk kommentator
Oscarsson - politisk kommentator
Gissén - politisk reporter och kommentator
Pihlblad - politisk reporter

Dock brukar både AP och UK kommentera mätningar (Oscarsson också fast då på John King-manér med pekskärm etc)
2018-05-30, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man skall inte skjuta björnen förrän bössan är laddad.

SD ligger bra till just nu och Du har säkert rätt i att man håller på att göra i strumpskaften inom S - men minns att SD härvid har en formidabel motståndare. S har varit största parti i 100 år, man har en väloljad valmaskin och har i princip hela statsapparaten till förfogande - samt en större del av massmedia.

Räkna med att SD inte får någon lätt resa fram till september, men likafullt har förutsättningarna sällan varit bättre - och man har en stor del av ödet i egna händer.
Fast är maskineriet så väloljat längre? Känns som att åtminstone två av hjulen ramlat av.

2006 la de ner galna mängder energi på att mobilisera alla tillåtna medel och lika många i gråzonen... de åkte runt i förorter och ropade i högtalarbilar att alliansen kommer att ta era bidrag, de höll ”demokratikurser” där man fick betalt av ABF för att lära sig rösta på S, LO gjorde massutskick via sms... men de förlorade ändå. Liksom 2010. 2014 lyckades de behålla den rätt kassa nivån från 2010 och vann endast på walkover.

Känslan denna gång är att det råder en kollektiv upplevelse av overklighet över hela valet. Att inget av det vanliga funkar eller spelar roll. Att det bara är en folkomröstning om SD och invandring. Det finns inga regeringsalternativ, ingen traditionell konflikt, bara ett stort jaha som även kan vara ett stort hjälp.
2018-05-30, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast så har det ju inte funkat tidigare. SD:s ökningstakt har väl varit oerhört jämn. Hittills så har de ju inte rusat i kapp i kommuner där de tidigare har haft lågt stöd. En fördubbling från en redan hög nivå i Skåne borde därmed även i detta val innebära en fördubbling i tex Stockholm eller Göteborg och då från lägre nivåer. Man kan se samma tendens när det gäller andelen kvinnoröster. Stödet från kvinnor ser ut att fördubblas, men nån utjämning tycks inte ske.

Jag tror du får nöja dig med runt 26% och positionen som riksdagens största parti.
Det finns en andel som aldrig kommer rösta SD. Jag vet inte hur stor den är men jag gissar att det är mellan 30 och 40 procent. I Skåne där SD redan ligger på 30 procent så går det inte att växa så mycket mer. I Stockholm däremot där SD ligger på 10 procent så finns det en oerhört stor växtmån.

Alltså så tror jag att SD inte kommer växa så mycket i Skåne i det här valet men betydligt mer i övriga landet. Om jag inte har fel så såg vi det här redan i förra valet där SD stod stilla i vissa skånska kommuner samtidigt som man fördubblades i övriga landet. Malmö var väl en sådan kommun om jag inte minns fel.
2018-05-30, 02:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det finns en andel som aldrig kommer rösta SD. Jag vet inte hur stor den är men jag gissar att det är mellan 30 och 40 procent. I Skåne där SD redan ligger på 30 procent så går det inte att växa så mycket mer. I Stockholm däremot där SD ligger på 10 procent så finns det en oerhört stor växtmån.

Alltså så tror jag att SD inte kommer växa så mycket i Skåne i det här valet men betydligt mer i övriga landet. Om jag inte har fel så såg vi det här redan i förra valet där SD stod stilla i vissa skånska kommuner samtidigt som man fördubblades i övriga landet. Malmö var väl en sådan kommun om jag inte minns fel.

Om man ser till riksdagsvalet så fördubblades de i stort sett i både Malmö, Stockholm och Göteborg.

I Malmö gick de från 7,8% till 13,5. I Stockholm gick de från 3,45 till 6,64. I Göteborg från 4,76 till 9,6. (Nu låter det svagare än vad många kanske minns, men SD fick oerhört mycket högre stöd utanför våra tre största städer. I Skåne som helhet fick de tex närmare 20%.)

Tendensen var en rätt jämn ökning - en fördubbling - i princip över hela Sverige. En väldigt tydlig tendens och det mesta talar för att den kommer att hålla i sig.

Alla siffror finns här:

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html.
Senast redigerad av fernebo 2018-05-30 kl. 02:15.
2018-05-30, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Huh?? Vad är det som är ”hela tiden”, vad betyder det ens? Om det som avses är nån följetong ni etnonördar har om Åkessoncitat om svenskar så har jag inte hängt med i den, jag scrollar i regel förbi allt om SD vs öppen svenskhet eftersom ämnet ger mig spontan narkolepsi – men nu svarade du på ett av mina inlägg och då bemötte jag det. I det refererade du till en intervju jag inte sett, så hur f-n ska jag veta vad som menas med att jag ska ”hålla med om att han svarar nekande”? Därför försökte jag googla så jag kunde se den, vilket gick sådär eftersom TV4 tycks ha tagit ner det för länge sedan, men i brist på det hittade jag en transkription och läste. Vad i detta är ”hela tiden”? Tidslinjen har en punkt, möjligen en och en halv?

Transkriptionen lyder: ”Alltså, det finns ju en grupp människor som har bott här väldigt länge, som man skulle kunna betrakta som etniska svenskar. Alldeles säkert, men det är nog ganska få nu levande svenskar... människor med svensk nationell identitet... som, så att säga, kan betraktas som det. Möjligtvis, men det beror på vad du väger in i begreppet.”

I din version har ”nog inte” smugit sig in (samt istiden), så någon av er hör dåligt eller lägger till alternativt stryker.

Men alltså är detta twilight zone? VAD - PRATAR - DU - OM? ”Påtalat och klargjort så många gånger”? Det känns som en tv-säsong där det fattas 20 avsnitt i mitten? Detta är vad jag kan pussla ihop: 1) Du har i ett inlägg (se ovan) refererat till en intervju som jag inte sett men numera läst utdrag ur. 2) Jag mindes att sagda intervju omnämndes en gång i en tråd som handlade om en annan intervju. 3) Nu har jag lyckats hitta den tråden och jag hade fel nyss, det var inte Huitfeldt utan Ekots lördagsintervju med Saarinen. I den ska Åkesson ha sagt ”Svensk för mig sitter inte i det biologiska, utan svenskheten sitter för mig i hur man beter sig, vilka värderingar man har”. Jag tyckte att det var en fultolkning att översätta det rakt av till att etniska svenskar inte existerar. Därför har jag ett ”track record” i... vad? Att tycka att 2 st uttalanden övertolkas? OK, ja vi säger väl att två samples är ett track record då.

Jag kan förstås ha fel. Det kan förstås vara så att partiledaren för ett socialkonservativt, nationalistiskt och invandringskritiskt parti vägrar erkänna existensen av svensk etnicitet. Att han är nåt slags etnisk nihilist. Sedan får var och en bedöma om det låter mer sannolikt än alternativen.

Uppenbarligen underskattar jag min egen tjatighet. Med hela tiden avser jag ända sedan intervjun. Hur många gånger som helst. I den här tråden. Du kan inte ha missat det. För inte så länge sedan kallade du dessutom i en annan tråd Fnysington en "lögnaktig fitta" för att han sa att Åkesson förnekade svensk etnicitet, varpå jag återigen hänvisade dig till samma intervju.

Om du NU bestämde dig för att göra efterforskningar av den (mycket riktigt borttagna) intervjun, säger det väl en hel del om hur intresserad du är av vad som EGENTLIGEN sagts av Åkesson. Vilket kanske händelsevis är samma fenomen som gör att OU "letat" efter SD-väljarna, med samma entusiasm som man letar efter kattjäveln man aldrig vill se igen. En okunskap och glömskhet från din sida som inte hindrat från kategoriska uppfattningar i högsta möjliga tonläge. "Fan vad du ljuger - så har Jimmie aldrig sagt!!!"

På den direkta frågan om det finns etniska svenskar landar alltså Åkesson enligt din egen transkription i att det är "få nu levande svenskar" som kan "betraktas som det".

Hur är det inte ett nekande - om än tvekande - svar på frågan? Hur är det inte att resonera som att varje yttre tillskott, negerar svensk etnicitet? Vilken är skillnaden mellan detta och den etniske svensken som en unik vit älg?

("Nog inte" betraktar jag som en rätt hygglig representation för Åkessons obeslutsamhet och "istiden" är ju den faktiska bortre parentesen på det "länge" han pratar om.)
2018-05-30, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Emellertid finns det ett begränsat antal gånger som SD skulle kunna fördubbla sitt valresultat.

Det kommer säkert att vara möjligt att fördubbla stödet 2022 också. Förutsatt att man inte gör allt för bra ifrån sig i år.

Fast visst mer realistiskt så är det sista gången de fördubblar stödet i år. Tror dock inet att de dubblar stödet i år. Det vore ju endast 26%. Valresultatet blir nog närmare 30%.
2018-05-30, 07:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kommer säkert att vara möjligt att fördubbla stödet 2022 också. Förutsatt att man inte gör allt för bra ifrån sig i år.

Fast visst mer realistiskt så är det sista gången de fördubblar stödet i år. Tror dock inet att de dubblar stödet i år. Det vore ju endast 26%. Valresultatet blir nog närmare 30%.

Påminner bara om ökningen som varit.
2006 2,93 2010 5,7 = 195%
2010 5,7 2014 12,86 = 225%
2018 200% = 25,72
2022 200% = 51,44

Sossarna har haft över 50% och nu har de hälften, så varför skulle det inte kunna hända. Ingen vet vilken skit Sverige kommer att utsättas för fram till 2022.
2018-05-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Påminner bara om ökningen som varit.
2006 2,93 2010 5,7 = 195%
2010 5,7 2014 12,86 = 225%
2018 200% = 25,72
2022 200% = 51,44

Sossarna har haft över 50% och nu har de hälften, så varför skulle det inte kunna hända. Ingen vet vilken skit Sverige kommer att utsättas för fram till 2022.

Nej just det! Sossarna har inte samlat i ladorna utan styrt under antagandet att Sverige ALLTID kommer att kunna konkurrera på världsmarknaden. Men länder i fjärran östern har redan nu kapat åt sig dominans inom vissa sektorer och Kinas ekonomi växer med stormsteg.

Vad är det som säger att kineserna inte tar över en del de high tech-områden där vi svenskar är stora? Redan nu säljer Kina mobiltelefoner och smart phones ( alltså en marknad där Sverige en gång var världsledande)
Ja vad händer om de magra åren kommer, när vi ska försörja miljoner hitkomna asylanter dessutom?
2018-05-30, 08:20
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det var i en tid när folket röstade för att få det bättre, nu röstar man för att inte få det sämre. En väsentlig skillnad, men jag kan inte sia om vad denna kan innebära i praktiken.
2018-05-30, 08:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
[/b][/b]

Nej just det! Sossarna har inte samlat i ladorna utan styrt under antagandet att Sverige ALLTID kommer att kunna konkurrera på världsmarknaden. Men länder i fjärran östern har redan nu kapat åt sig dominans inom vissa sektorer och Kinas ekonomi växer med stormsteg.

Vad är det som säger att kineserna inte tar över en del de high tech-områden där vi svenskar är stora? Redan nu säljer Kina mobiltelefoner och smart phones ( alltså en marknad där Sverige en gång var världsledande)
Ja vad händer om de magra åren kommer, när vi ska försörja miljoner hitkomna asylanter dessutom?

Har ju redan hänt. Ericsson är bara en rest av vad det har varit och det kommer att sjunka ihop ytterligare. Telecom är en nisch vi inte längre kan hålla oss kvar i som ledande. Kineserna har redan köpt vår bilindustri och de flyttar över allt mer dit. Vi har god sysselsättning för vita men är ändå i utförsbacke. Betänk att under de goda åren då Sverige ännu var huvudsakligen svenskt var arbetslösheten runt 3-4% mest på grund av att norrläningarna inte ville flytta söderut.
Idag är arbetslösheten 7-8% och ändå är hundratusentals sysselsatta i jobb med lönebidrag.

Det kommer en lågkonjunktur då faller korthuset och Sd blir största parti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in