2018-05-30, 00:09
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
På allmän begäran både i tråden och via PM uppdaterar jag listan. Nästa gång kommer dröja ett par-tre dagar, men jag har listan och uppdaterar den kontinuerligt själv. Om någon känner sig missad eller feluppfattad så är det inte avsiktligt utan ni får då säga till.
Du har sammanställt väldigt många namn, 8711. Imponerande. Jag deltar gärna. Jag gissar på 18.0 för SCB juni 2018.

För ett år sedan påbörjade (SD) sin kanske största minskning i opinionen någonsin. Men för ett halvår sedan startade en ökning som pågår än i dag. Därför, och med hänsyn till (S) ras, starka insatser av Åkesson med mera, tror jag att (SD) ökar med 3.2% i SCB.
2018-05-30, 00:17
Medlem
Nytt inlägg från Thomas Gür där han spekulerar i en dubbling för SD i valet bland annat utifrån mätningar från Skåne där SD enligt uppgift ska ligga på mellan 36-40%!

Rör sig väl om partiinterna mätningar som någon delgivit Gür för jag har inte sett dom i alla fall.

https://www.facebook.com/thomas.gur.5?hc_ref=ART8EcH8ML9ZNIJnjVgD5S_rNcSu-Knso_TqMIXpd7mPJflKRk2GVvaZhMtJ7oY98so&fref=nf
2018-05-30, 00:19
Medlem
Meningslöst att gissa vad ett skojarinstitut ska ange för siffra.
2018-05-30, 00:25
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Meningslöst att gissa vad ett skojarinstitut ska ange för siffra.

Förvisso, men det är den klart största mätningen som får mest uppmärksamhet. Plus att man ser tendenser och rörelser till Sverigedemokraterna i mätningen. Alla känner till den stora underskattningen för SD i sådana mätningar, det är bara att lägga till några procentenheter upp till runt 23% vid ett val idag som åtminstone jag tror på just nu.
2018-05-30, 00:29
Medlem
Bra tal av akesson idag, gissar pa 18.9% i SCB matningen
2018-05-30, 00:31
Medlem
Citat:
Förvisso, men det är den klart största mätningen som får mest uppmärksamhet. Plus att man ser tendenser och rörelser till Sverigedemokraterna i mätningen. Alla känner till den stora underskattningen för SD i sådana mätningar, det är bara att lägga till några procentenheter upp till runt 23% vid ett val idag som åtminstone jag tror på just nu.
Det är sant.
Den här gången tror jag vi får slå på lite mer än vanligt.
2018-05-30, 00:35
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är sant.
Den här gången tror jag vi får slå på lite mer än vanligt.

Ja, får Sverigedemokraterna en stor ökning på flera procentenheter som förväntat så kommer det bli stor rubriker och krisstämning i det politiskt korrekta etablissemanget.

SCB måste höja Sverigedemokraterna kraftigt nu, man kan inte ha typ 16% när valresultatet just nu ser ut att bli minst 23% vid ett val idag. Det är en på tok för stor underskattning som man skulle kritiseras för till och med i PK-Sverige.
2018-05-30, 00:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Som jag precis skrev i en annan tråd om detta: Jag ser inte detta som ett strategiskt riktigt beslut av SD. Allt för mycket nedsida att ta denna debatt, och ge Löfvén möjlighet att bryta sitt momentum. Privatiseringsfrågan är toxisk.
Det som är bra för SD är att detta gör dem till huvudmotståndare; valet står nu mellan S och SD. S kan inte längre låtsas att det är mellan olika delar av sjupartiet. SD är nu officiellt oppositionen. M hamnar i skuggan.
2018-05-30, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
SD är nog sin egen risk. Ställer man till det för sig, exempelvis genom underliga utspel, interna skandaler eller obehagliga avslöjanden. SD ligger ingalunda säkert över 20%, så det hänger nog främst på dem själva.
Jodå, 20 % är vad SD får om allt går helt åt helvete. det är de trogna väljare de har som kommer rösta på dem även om Åkesson kommer ut som transsexuell muslim. Går det bra får de mycket mer. Varför tror du Aftonbladet och S är i upplösningstillstånd? Om S förlorar mycket så är det ju till SD.
2018-05-30, 00:51
Medlem
Citat:
valresultatet just nu ser ut att bli minst 23% vid ett val idag
På valdagen tror man får räkna med 28%.
2018-05-30, 00:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jodå, 20 % är vad SD får om allt går helt åt helvete. det är de trogna väljare de har som kommer rösta på dem även om Åkesson kommer ut som transsexuell muslim. Går det bra får de mycket mer. Varför tror du Aftonbladet och S är i upplösningstillstånd? Om S förlorar mycket så är det ju till SD.

Man skall inte skjuta björnen förrän bössan är laddad.

SD ligger bra till just nu och Du har säkert rätt i att man håller på att göra i strumpskaften inom S - men minns att SD härvid har en formidabel motståndare. S har varit största parti i 100 år, man har en väloljad valmaskin och har i princip hela statsapparaten till förfogande - samt en större del av massmedia.

Räkna med att SD inte får någon lätt resa fram till september, men likafullt har förutsättningarna sällan varit bättre - och man har en stor del av ödet i egna händer.
2018-05-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Nytt inlägg från Thomas Gür där han spekulerar i en dubbling för SD i valet bland annat utifrån mätningar från Skåne där SD enligt uppgift ska ligga på mellan 36-40%!

Rör sig väl om partiinterna mätningar som någon delgivit Gür för jag har inte sett dom i alla fall.

https://www.facebook.com/thomas.gur.5?hc_ref=ART8EcH8ML9ZNIJnjVgD5S_rNcSu-Knso_TqMIXpd7mPJflKRk2GVvaZhMtJ7oY98so&fref=nf
Jag gillar den här typen av analyser där man utgår från det som kan mätas och inte känslor.

Dock i det här fallet så tror jag SD underskattas. En fördubbling i Skåne där SD redan är jättestort tror jag innebär en tredubbling i Stockholm och Göteborg där SD är pyttelitet.

Jag tror alltså att de här opinionsundersökningarna snarare pekar på ett valresultat mot 28-30 snarare än 26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in