Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Om Palmes beteende inte är konstigt i scenariot att inget händer är det heller inte konstigt om nåt händer. Anomalin ligger i att han blir skjuten. Inte i vad han företar sig innan.
Det är klart att mötesscenariot förutsätter korsandet av gatan. Men vi vet ju inte att ett sådant möte skett! Och vi har redan en fullt plausibel okomplicerad förklaring till varför trottoarbytet sker. Att peka ut den här typen av kausalitet är lika begåvat och fantasifullt som att framhäva det märkliga i att Palme rör sig söderut och blit skjuten på en plats i den rikningen.
För att ytterligare bena ut vari anomalierna ligger. Hade Palme kommit hem som han skulle den här kvällen OCH ett möte hade skett som ni beskriver det hade det varit högst anmärkningsvärt. De som hade fått kännedom om ett sånt arrangemang hade tyckt det var jättemärkligt.
Nej vi kan inte veta om något planerat möte ägt rum, det är bara en teori som fler än jag och ”Västmanlänning” håller för möjlig.
Gunnar Wall, och tidigare också Ingvar Heimer skissade på detta.
I min teori ingår eventuellt ett extrainsatt livvaktsskydd i form av några av Holmér tillsatta poliser plus han själv i någon samverkansroll.
Det skulle kunna ge en mer naturlig förklaring till deras förehavanden.
Det är fortfarande bara en teori som jag kanske förkastat om ett par dagar, men det är ju så det funkar för den som inte låser fast sig i ett tankemönster.
Ett möte kan ha varit bestämt sedan någon dag tillbaka eller hastigt påkommet under dagen.
Bara för att en förklaring ytligt sett kan te sig okomplicerad behöver den inte vara sann.
Korsandet av gatan måste precis som allt annat kunna ifrågasättas.
Om IM har rätt så stod mördaren och väntade under flera minuter.