Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Intressant diskussion kring telefonavlyssning, bra jobbat!

Men undrar lite kring detta med "varven" och tänker att ett band på rulle har större diameter och därmed större längd om det är fullt.
Under tiden den spelas/spolas över till andra sidan blir diameter mindre och längden(för ett varv) kortare.
Då går det väl inte att exakt ange en tid per varv utan tiden minskar hela tiden allt eftersom det blir mindra band kvar på rullen?

Någon som hängde med på vad jag menade?
Ja, jag hänger med.
Det betyder att räkneverket inte registrerar tiden utan bandvarven på rullen.
Det betyder att tiden inte blir linjär med varven, 1 varv på rullbandet blir inte XX minuter utan kommer att ändra sig beroende på hur mycket bandet växer på rullen.
Då blir det ännu svårare att bestämma tiden om inte fröken ur finns med på bandet.
Citera
2018-05-14, 21:58
Medlem
batman4evers avatar
Har motivet 1975 : 26 undersökts?
Citera
2018-05-14, 22:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Intressant diskussion kring telefonavlyssning, bra jobbat!

Men undrar lite kring detta med "varven" och tänker att ett band på rulle har större diameter och därmed större längd om det är fullt.
Under tiden den spelas/spolas över till andra sidan blir diameter mindre och längden(för ett varv) kortare.
Då går det väl inte att exakt ange en tid per varv utan tiden minskar hela tiden allt eftersom det blir mindra band kvar på rullen?

Någon som hängde med på vad jag menade?

Jag tror det, men räknar varven själva lagren på bandet, eller spolen (eller vaddet heter)?

Spolarna må väl gå varven på lika hastighet oavsett den är full eller nästan tom, går det ojämt blir lyssningen kanske som i Twin Peaks när agent Cooper har mardrömmen om att dvärgen och mördade Laura Palmer pratar med honom som ett band som stoppas och startas för varje ord med ojämn, lätt accelerande hastighet. Ett likartat om än inte lika markant fenomen kan uppstå i dagens telefontjänster fast jag antar det är helt digitala "Plåt Lisor"?
Citera
2018-05-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ja, jag hänger med.
Det betyder att räkneverket inte registrerar tiden utan bandvarven på rullen.
Det betyder att tiden inte blir linjär med varven, 1 varv på rullbandet blir inte XX minuter utan kommer att ändra sig beroende på hur mycket bandet växer på rullen.
Då blir det ännu svårare att bestämma tiden om inte fröken ur finns med på bandet.

Jag tror räkneverket mäter spolens varv. Hur fullt med band i spolen spelar ingen roll då.
Räkneverket, för att hitta till visst avsnitt på bandet var inte tid, det var hur många varv spolen med bandet drevs.

När det talades om vanliga kasetter så vet jag inte om det fanns mer än 120min, de var ganska tunna och trasslade lätt om det var lite ojämn hastighet på spelaren. Diktafon kasetter kanske gick längre tid fast de var mindre? Om spelaren gick sakta, kommer fasen inte ihåg.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-14 kl. 22:26.
Citera
2018-05-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batman4ever
Har motivet 1975 : 26 undersökts?

Proppen? Är det någon specifik fråga i den du tänker på?
Citera
2018-05-14, 22:36
Medlem
batman4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Proppen? Är det någon specifik fråga i den du tänker på?

Just den. Jag ser den som ett starkt motiv. Har det dryftats? Vilka skulle i så fall tänkas vara förövarna?
Citera
2018-05-14, 22:42
Medlem
Citat:
Just den. Jag ser den som ett starkt motiv. Har det dryftats? Vilka skulle i så fall tänkas vara förövarna?

Jaahaa... Alltså är det någon specifik fråga kring den... jag vet inte hur duglig den sådär allmänt är som motiv. Skulle riksdagens röstning förändras för att man fimpar statsministern?
Citera
2018-05-14, 22:49
Medlem
Citat:
Jag tror räkneverket mäter spolens varv. Hur fullt med band i spolen spelar ingen roll då.
Räkneverket, för att hitta till visst avsnitt på bandet var inte tid, det var hur många varv spolen med bandet drevs.

När det talades om vanliga kasetter så vet jag inte om det fanns mer än 120min, de var ganska tunna och trasslade lätt om det var lite ojämn hastighet på spelaren. Diktafon kasetter kanske gick längre tid fast de var mindre? Om spelaren gick sakta, kommer fasen inte ihåg.
1. Bandet måste hålla konstant hastighet igenom tonhuvudet.
2. Om tiden inte räknas måste det vara spolvarvet som räknas.
Då måste fröken ur vara inspelat på bandet också, då stämmer tiderna bra.

Det skulle då betyda att Roger Ö. har pratat med Sigge från 1230 varvet till 1457 varvet, ca 200 varv på 6 minuter.
på 60 minuter blir det 2000 varv.
på 24 timmar blir det ca 50.000 varv.
Kassettband tjocklek = 0.015 mm, rullband lite tjockare.
0.015 x 50.000 varv = 750 mm = 75 cm.
Nu hänvisas det till band "rullbandet 2368" det måste då vara ca 1 meter i diameter, om inte band 2368 är flera band.
Citera
2018-05-14, 22:51
Medlem
batman4evers avatar
Citat:
Jaahaa... Alltså är det någon specifik fråga kring den... jag vet inte hur duglig den sådär allmänt är som motiv. Skulle riksdagens röstning förändras för att man fimpar statsministern?

Tänker mer att det p.g.a den som han mördades. Hämnd. Etc. Kanske långsökt.
Citera
2018-05-14, 22:59
Medlem
Citat:
1. Bandet måste hålla konstant hastighet igenom tonhuvudet.
2. Om tiden inte räknas måste det vara spolvarvet som räknas.
Då måste fröken ur vara inspelat på bandet också, då stämmer tiderna bra.

Det skulle då betyda att Roger Ö. har pratat med Sigge från 1230 varvet till 1457 varvet, ca 200 varv på 6 minuter.
på 60 minuter blir det 2000 varv.
på 24 timmar blir det ca 50.000 varv.
Kassettband tjocklek = 0.015 mm, rullband lite tjockare.
0.015 x 50.000 varv = 750 mm = 75 cm.
Nu hänvisas det till band "rullbandet 2368" det måste då vara ca 1 meter i diameter, om inte band 2368 är flera band.
Tror att jag räknade lite fel.
1 varv måste bli dubbla tjockleken.
Banddiametern på band 2368 blir då 2 meter?
Eller, någon som kan räkna?

Är det bara sista varvet som blir enkel tjocklek?
Citera
2018-05-14, 23:14
Medlem
Citat:
Tror att jag räknade lite fel.
1 varv måste bli dubbla tjockleken.
Banddiametern på band 2368 blir då 2 meter?
Eller, någon som kan räkna?

Är det bara sista varvet som blir enkel tjocklek?

Jag kan försöka imorgon, är aptrött med bihåleinflammation så är inte helt alert.

Enkel tjocklek? Första varvet runt borde bli enkel tjocklek ett varv, mot slutet med mycket band på spolen går väl drivaxeln ett varv fast det blir någon bråkdel av ett varv band ytterst?

Eller yttre varvet band är längre än de inre på spolarna.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-14 kl. 23:30.
Citera
2018-05-14, 23:28
Medlem
Citat:
Tänker mer att det p.g.a den som han mördades. Hämnd. Etc. Kanske långsökt.

Hämnd för vad? Vi har ju inte ministerstyre i Sverige, det låter lite befängt att knäppa statsministern för något som riksdagen beslutar?
Och det bör väl vara något specifikt i proppen som ska hämnas på isåfall, för att det ska vara görbart att ens nysta i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in