Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 10:50
  #1
Medlem
Klirre13s avatar
Har en mörkfärgad Saab som jag märkt att vissa passar sig för att köra om osv (antar att de tror att det är en civil polisbil?). Tänkte att jag skulle driva med dessa personer och t.ex. sträcka ut handen genom rutan och ge tecknet som polisen gör för sänk farten. Kan jag få skit för detta om polisen skulle se?
Citera
2018-05-28, 10:53
  #2
Medlem
ja självklart ! det kan jag garantera.
Citera
2018-05-28, 11:00
  #3
Medlem
Mintafs avatar
Nej. Men folk lär irritera sig på dig och undra vad fan du håller på med.

Du får inte utge dig att vara en polis. Vilket du inte gör, du råkar bara sitta i en bil som är lik en civilbil samt be medtrafikanterna att sakta ner.
Citera
2018-05-28, 11:01
  #4
Medlem
Klirre13s avatar
Ja självklart blir nog polisen sura men vad skulle konsekvenserna bli egentligen?
Citera
2018-05-28, 11:02
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klirre13
Har en mörkfärgad Saab som jag märkt att vissa passar sig för att köra om osv (antar att de tror att det är en civil polisbil?). Tänkte att jag skulle driva med dessa personer och t.ex. sträcka ut handen genom rutan och ge tecknet som polisen gör för sänk farten. Kan jag få skit för detta om polisen skulle se?

Det kan eventuellt ses som Föregivande av allmän ställning, 17 kap 15 § BrB - böter eller fängelse i upp till sex månader. Det ska nog dock till lite mer än att du viftar "sakta ned" med armen för att fällande dom ska kunna aktualiseras.
Citera
2018-05-28, 11:03
  #6
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klirre13
Ja självklart blir nog polisen sura men vad skulle konsekvenserna bli egentligen?

Inga. Men utger du dig som du skriver i rubriken, med polistecken. Då är det en annan femma, tex att du ber dem köra in till kanten etc.
Citera
2018-05-28, 11:07
  #7
Medlem
Kör polisen omkring i gamla saabar? Alla saabar är väl gamla numera. Är det verkligen så att polisen kan ge ett sådant tecken med handen? Har aldrig hört talas om det. Finns det lagstiftning om det eller är det en skröna?
Citera
2018-05-28, 11:08
  #8
Medlem
Analretendents avatar
Teoretiskt är det föregivande av allmän ställning som du gör dig skyldig till. I praktiken är det otroligt svårt, på snudd till omöjligt, att bevisa att du ville utge dig som polis. Du kanske ville vädra armen eller bara vinka till någon på andra sidan gatan, hur olämpligt det än må vara.

Straffskalan är dagsböter eller fängelse upp till 6 månader, upp till 2 år om brottet anses vara grovt.

Om en polis ser dig kommer de kanske vinka dig till sidan och be dig ta dig i kragen. Inget mer kommer hända, det är alldeles för svårt att bevisa brott. Tar du på dig polisuniform eller börjar blinka med blåljus, å andra sidan...
Citera
2018-05-28, 11:10
  #9
Medlem
Klirre13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Kör polisen omkring i gamla saabar? Alla saabar är väl gamla numera. Är det verkligen så att polisen kan ge ett sådant tecken med handen? Har aldrig hört talas om det. Finns det lagstiftning om det eller är det en skröna?

Vet inte om dom fortfarande kör Saab men här är en länk med alla tecken https://www.transportstyrelsen.se/sv...man-med-flera/
Citera
2018-05-28, 14:03
  #10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Kör polisen omkring i gamla saabar? Alla saabar är väl gamla numera. Är det verkligen så att polisen kan ge ett sådant tecken med handen? Har aldrig hört talas om det. Finns det lagstiftning om det eller är det en skröna?
Självklart finns det även äldre bilar hos polisen för att kunna smälta in i en vanlig trafikmiljö.
Du kan knappast ha körkort, inte ens för moped, i annat fall borde du känna till "polismans tecken".
Citera
2018-05-28, 21:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Teoretiskt är det föregivande av allmän ställning som du gör dig skyldig till. I praktiken är det otroligt svårt, på snudd till omöjligt, att bevisa att du ville utge dig som polis. Du kanske ville vädra armen eller bara vinka till någon på andra sidan gatan, hur olämpligt det än må vara.

Straffskalan är dagsböter eller fängelse upp till 6 månader, upp till 2 år om brottet anses vara grovt.

Om en polis ser dig kommer de kanske vinka dig till sidan och be dig ta dig i kragen. Inget mer kommer hända, det är alldeles för svårt att bevisa brott. Tar du på dig polisuniform eller börjar blinka med blåljus, å andra sidan...

Att ge polismans tecken är inte föregivande av allmän ställning. Däremot kan det bli vårdslöshet i trafik då du förvirrar folk med tecken som gäller i trafiken. Det finns många yrkesgrupper som använder polismans tecken för att dirigera trafiken. Skulle däremot TS stå mitt i en korsning och teckna, ja DÅ lär han nog få mer problem än föregivande av allmän ställning.

För föregivande behöver TS uppge sig vara en myndighetsperson i allmän ställning, TS måste se ut som en polis, ha polisens emblem och vapensköld. Han måste utgöra sig för att var polis genom att säga att han är det.
Citera
2018-05-29, 19:02
  #12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att ge polismans tecken är inte föregivande av allmän ställning. Däremot kan det bli vårdslöshet i trafik då du förvirrar folk med tecken som gäller i trafiken. Det finns många yrkesgrupper som använder polismans tecken för att dirigera trafiken. Skulle däremot TS stå mitt i en korsning och teckna, ja DÅ lär han nog få mer problem än föregivande av allmän ställning.

För föregivande behöver TS uppge sig vara en myndighetsperson i allmän ställning, TS måste se ut som en polis, ha polisens emblem och vapensköld. Han måste utgöra sig för att var polis genom att säga att han är det.

Ett blåljus på bilen kan räcka med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback