Citat:
Ursprungligen postat av
shapeuporslipout
Hej.
Som jag förstår har ni varit sambos vid tiden då bostadsrätten införskaffades. Dvs ni folkbokförde er på samma adress samtidigt och bostadsrätten skaffades för det gemensamma permanenta boendet. Om det stämmer innebär det att bostadsrätten utgör samboegendom, eftersom både bostad och bohag inräknas. Det innebär att det inte spelar särskilt stor roll att du står som ägare på bostadsrätten, faktiskt ungefär lika lite som att din sambo står som köpare för sofforna - dvs det ingår i en eventuell bodelning enligt sambolagen.
Sambolagen är inte tvingande, men den aktualiseras om inget annat avtalats. Det innebär att du kan avtala bort sambolagen (bodelning), och att ni själva kan göra upp vad som gäller.
Det finns dock undantag. Ett exempel på undantag är att oavsett avtal kan det bli så att din sambo får överta lägenheten om hon anses behöva den mer än dig. Det förutsätts dock att hon kan lösa dina lån och att bostadsrättsföreningen godkänner henne som medlem, om hon skulle har bättre rätt till bostadsrätten.
Med det sagt är samboavtal ett bra skydd för dig. Det är dock inte vattentätt.
Jag håller med om det du skriver. Och vill tillägga/klargöra att bostaden ska inte ha köpts för "samboskapet", om ni förstår vad jag menar.. Är man sambos "redan innan" och den ena sambon köper en bostad bägge flyttar in i, så kan den som de facto köpt och betalat bostaden "råka illa ut" när förhållandet spricker.
När det rör sig att "den som har bättre rätt till bostaden", eller behov dådå, så rör sig detta om om det finns gemensamma barn. Inte annars, normalt sett, om jag uppfattat praxis rätt.
Det finns friskrivningar som är totalt vattentäta juridiskt, exempelvis om man (man ska tolkas bokstavligt, men gäller även kvinnor) har ärvt fastigheten, och det i testamentet står skrivet från testator att fastigheten ska förbli enskild och privat egendom till arvingen. Då är man (MAN ;-) så skyddad som det bara går..