2018-05-29, 18:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Absolut kan vi göra det. Tyvärr var det ditt idoga ifrågasättande av matematikerns bättre vetande som är orsaken till OT,t
Hans och ditt ev. bättre vetande kan ni ta i en annan tråd. Och jag tänker idogt ifrågasätta ovidkommande trams. Ge mig en enda anledning till att åklagaren i detta fall skulle riskera sin karriär? Eller nä, gör det i en annan tråd, du kan skicka länken i pm. Tack på förhand.
Citera
2018-05-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Anekdoter? Har jag ljugit tidigare att detta skulle vara den andra gången? Din jävla dumskalle!

Lugna dig. Svårt att ta någon på allvar som brusar upp för att man har fel.
Citera
2018-05-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
SD och HD är hemma i Sverige sen en tid tillbaka. Sågs på SDs adresss i fredags. Åkte i en leasingbil.

Rättelse från hyrbil till leasingbil skriven på annan person.
Citera
2018-05-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Jag tolkar detta inlägg på Facebook som att Lena skulle följt med till vikingeventet i Arendal, Norge 19 maj:

"Jag cachade tillsammans med henne några gånger och det var jättespännande då det var högterängare. Vi hade kul också och hon var så lätt att umgås med. Jag såg fram emot Norge-resan till vikinga-eventet och lära känna henne bättre men vi blev bara 7 st istället för 8 på resan.
Jag är både arg och ledsen, må mördaren brinna för evigt i helvetet."

Tackar! Då fick jag svar på min tidigare fråga om när Lena skulle ha åkt på eventet till
Norge. Förstår att hennes kompisar är upprörda och ledsna, måste vara svårt att kunna
ta in att Lena utsatts för ett så avskyvärt brott.
Citera
2018-05-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du skyller på hans ex-fru och Lena, brottsoffret. SDs delaktighet förminskar du ner till att han hade en del i otroheten.

Det är ju SDs agerande som är själva roten till denna händelse.
Så det är SDs fel helt å hållet om det visar sej att det är HD som är skyldig menar du?
På vilket vis har jag skyllt på BO?
Hur tolkar du skriven text egentligen???
Citera
2018-05-29, 18:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Rättelse från hyrbil till leasingbil skriven på annan person.
Kan du utveckla?
Citera
2018-05-29, 18:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du talar mot bättre vetande Netherworld. Du har en naiv syn på svenskt rättsystem . Matematiker har rätt. Sverige är ökänt för att missbruka långa häktningstider som psykisk tortyr för att få fram erkännanden. Att knäcka folk är inte finare än fysiskt dito.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/392059?programid=4702

https://www.svd.se/vass-kritik-mot-sverige-fran-fn
http://www.dagensjuridik.se/2014/10/anne-ramberg-kritisk-mot-de-langa-haktningstiderna-hor-inte-hemma-i-en-rattsstat

Långa häktningstider är något annat än otillräcklig häktningsgrund.
Citera
2018-05-29, 18:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Jag har läst allt jag hittat angående dagens inplockande av en person samt anhållandet.
Det sägs att det hållits ett första förhör på fem timmar med den personen. Samt att en offentlig
försvarare från Arboga är utsedd.

Jag har kanske missat någon information, men vad är det som får dig att dra slutsatsen att det
är den man som tidigare var inne på förhör som nu är anhållen?

"Vi är en allmänpraktiserande byrå med kontor i Arboga, Västerås och Örebro."
http://www.backmanbergstrom.se/

SD är väl från Västerås?
Citera
2018-05-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Menar du att det inte skulle vara offentlig handling om den häktade är minderårig?

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ja precis men det är inget påstående utan en fråga; Kan de sekretessbelägga hela ärendet, häktningen, om den häktade är minderårig?
Är det isf straffmyndighetsgränsen som gäller, 15 år?
Eller myndighetsgräns, 18 ? (tror jag ifs inte)
Någon bevandrad i juridiken kring sekretessärenden...?

Alla handlingar som myndigheter upprättar är i grunden offentliga. Sedan är det upp till myndigheten i fråga att avgöra om handlingen/vissa uppgifter i den etc skall beläggas med sekretess. Myndigheten måste då motivera detta med adekvat lagrum.
Uppgifter/beslut av 'känslig' karaktär och/eller om det rör underåriga brukar, som jag uppfattat det, sekretessas.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ingen är "gripen" utan endast hämtad till förhör hos polisen. Åklagaren, som är förundersökningsledare, har begärt detta förhör då en person har något att ge tydligare besked om i förundersökningen. Först sen åklagaren fått besked om vad som framkommer under ett sådant här förhör, som väl närmast kan kallas 'samtal' under specifika former då åklagaren anger samtalsämnet. Åklagaren, inte polisen, kan sedan fatta beslut om att personen ska släppas eller om hen bör anhållas. Anhållen får en person bara vara under högst två dygn. Under de bägge dygnen ska åklagaren formulera en begäran om häktning till domstolen, som är den instans som fattar beslut om att häkta någon enskild (straffmyndig) person.

En person kan bli häktad även på den lägre graden av brottsmisstanke, skäligen misstänkt, men domstol är den instans som bestämmer för hur länge häktningen ska bestå. Åklagaren ska ha väldigt klara åtgärder i åtanke, som att svar ska anlända, prover tas etc., med tydliga tidsgränser. Är personen bara skäligen misstänkt så får åklagare och polis inte många veckor på sig utan möjligen ett par. Är det unga misstänkta så ska häktning undvikas och göras så kort som möjligt. Tveksamt om en ungdom som bara är "skäligen misstänkt" häktas ens för ett allvarligt brott. Men ökar misstankegraden till "sannolika skäl" för misstankarna under förhör, så kan även yngre misstänkta häktas. Men de behöver inte nödvändigtvis vara inlåsta på häkte utan kan vara häktade på andra institutioner med fullgod övervakning. Deras fall ska prövas skyndsamt vid NFC och av rättsläkare vad det gäller tekniska och medicinskaundersökningar. Då får andra prover och undersökningar ställas åt sidan.

Man kan sitta anhållen längre än 2 dygn; efter senast 72 tim måste en begäran om häktning skickas till TR.
En häktning på skälig misstankegrad gäller max en vecka; inom den tiden måste åkl få upp misst-graden till sannolika skäl, annars måste den häktade släppas.
Citera
2018-05-29, 18:47
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Kom gärna med någon källa(via pm, vill inte kapa tråden) till att man använde ordet "utevaro" inom juridiken för säg tjugo år sedan. Jag är 99% säker på att det är ett nytt påhitt att använda "utevaro", oavsett om det gäller juridik eller någonting annat.
Du har fel. Läs t.ex. i SAOB, bl.a. Utevarodom = Tredskodom. Nog sagt.
Citera
2018-05-29, 18:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Eller båda.

Nej, det är endast en de håller för närvarande, tydligen en man enligt Expressen och det kan ju stämma med vad som cirkulerat tidigare i tråden, från Metro bland annat.

Citat:
Mannen som hämtades till förhör och senare anhölls är skäligen misstänkt för mordet, vilket är den lägre misstankegraden.

Hans försvarare Ingvar Backman berättar att polisförhöret pågick i fem timmar.

– Då gick de upp och pratade med åklagaren, sen kom de ner och sade att han är anhållen, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/en-hamtad-till-forhor-efter-mordet-pa-lena/
Citera
2018-05-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Vi är en allmänpraktiserande byrå med kontor i Arboga, Västerås och Örebro."
http://www.backmanbergstrom.se/

SD är väl från Västerås?

Haha långsökt... SD bor i Örebro sedan länge men det stämmer att han invandrat från Västerås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in