2018-05-23, 15:42
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det handlar inte om hur många böcker jag har gett ut. Det handlar om att inte skapa helt grundlösa trådsanningar.

"Boken borde också generat miljonbelopp"

Jag antar att du menar genererat. Menar du till Jocke privat, efter skatt och efter att de riktiga författarna Leif Eriksson och Martin Svensson har fått sitt? Hur kom du fram till det?

Fabulera inte nu, kom med fakta. Boken Monster reas idag ut för 49 kr, då blir det inte mycket över till Jocke och författarna.

https://www.adlibris.com/se/bok/monster-9789137150864?gclid=EAIaIQobChMI49Li9fOb2wIVbL7tCh 1LJwg7EAAYAyAAEgKjXvD_BwE
Skriver på mobilen, orka anmärka på slarvfel som du vet vad jag menar med!
Vanligt att böcker reas ut när försäljningen går ned, jag kan hitta många exempel på storsäljare som säljs för 20-30 kr! Gammal klassiker som sålt i många miljoner ex!
Han borde kunnat förhandlat till sig en bra cut tycker jag, boken slog också svenskt rekord i antal förhandsbokningar. Var en av dom bäst säljande böckerna det året, men hur många böcker han sålt vet jag inte! Vet du?
Citera
2018-05-23, 16:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Skriver på mobilen, orka anmärka på slarvfel som du vet vad jag menar med!
Vanligt att böcker reas ut när försäljningen går ned, jag kan hitta många exempel på storsäljare som säljs för 20-30 kr! Gammal klassiker som sålt i många miljoner ex!
Han borde kunnat förhandlat till sig en bra cut tycker jag, boken slog också svenskt rekord i antal förhandsbokningar. Var en av dom bäst säljande böckerna det året, men hur många böcker han sålt vet jag inte! Vet du?

Jag behöver inte veta det, det är du som behöver veta det, du påstår att Jocke har tjänat miljonbelopp på boken Monster, styrk gärna det.
Citera
2018-05-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag behöver inte veta det, det är du som behöver veta det, du påstår att Jocke har tjänat miljonbelopp på boken Monster, styrk gärna det.
Fan vilken pessimistisk och tråkig människa du är. https://www.breakit.se/artikel/9183/joakim-jockiboi-lundell-om-sina-affarer-jag-behover-inte-100-miljoner
Citat:
För att få en känsla av hur stora intäkter som boken kan inbringa kan man utgå från att den säljs för 169 kronor hos exempelvis Adlibris. Det innebär att Adlibris uppskattningsvis betalar cirka 120 kronor till förlaget och normalt får en författare cirka 30 procent av denna summa i royalty.

Om Joakim Lundell ensam äger rättigheterna till boken skulle 160.000 sålda böcker i så fall generera 6,7 miljoner kronor.
Slut citat.
Säg att han INTE ensam äger rättigheterna till boken och dra av hur många procent du vill så har han nog tjänat minst en miljon på boken/böckerna.
Citera
2018-05-25, 08:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
300 000kr i månaden är knappast att vara ekonomisk oberoende. Du får tänka på att det är vad deras firma drar in. Dom har garanterat mycket höga utgifter. Sedan ska dom betala ut löner till sig själva, Jocke, Jonna och Danjal och betala skatt. Då är man inte ekonomiskt oberoende.

Jocke och Johanna har de senaste åren snittat 700-800 tusen i årsinkomst vilket måste ses helt ok.
Citera
2018-05-27, 22:38
Medlem
Scamps avatar
Vars har Alexandra tagit vägen? Hon var ju med i varenda video för nån vecka sen, nu är hon som bortblåst. Vill hon inte vara med i videorna men jobbar kvar? Blev hon överflödig, inte gjorde ett skit och fick kicken? Emigrerat till Grönland utan Jocke och Jonnas vetskap?
Citera
2018-05-28, 05:16
Medlem
Hon var med på jockes spelning igår , Du får väll följa henne på instagram om du vill se mer utav henne
Citera
2018-05-28, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fan vilken pessimistisk och tråkig människa du är. https://www.breakit.se/artikel/9183/joakim-jockiboi-lundell-om-sina-affarer-jag-behover-inte-100-miljoner
Citat:
För att få en känsla av hur stora intäkter som boken kan inbringa kan man utgå från att den säljs för 169 kronor hos exempelvis Adlibris. Det innebär att Adlibris uppskattningsvis betalar cirka 120 kronor till förlaget och normalt får en författare cirka 30 procent av denna summa i royalty.

Om Joakim Lundell ensam äger rättigheterna till boken skulle 160.000 sålda böcker i så fall generera 6,7 miljoner kronor.
Slut citat.
Säg att han INTE ensam äger rättigheterna till boken och dra av hur många procent du vill så har han nog tjänat minst en miljon på boken/böckerna.
30%? Snarare får författaren 2 - 5%.

Hur fan tänker du?
Citera
2018-05-28, 18:15
Bannlyst
Tråden borde stängas då detta är mobbing. Jockeboj har faktiskt seriösa svårigheter i sitt liv med sina diagnoser - ADHD och Asperger syndrom! Det är inte lätt att hela tiden vilja vara sin fans till lags - speciellt när det är hans specialintresse!
Citera
2018-05-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin
30%? Snarare får författaren 2 - 5%.

Hur fan tänker du?
Hur tänker du?? Jag citerade från en länk.
Citera
2018-05-28, 19:35
Bannlyst
Citat:
Hur tänker du?? Jag citerade från en länk.
Vadå för länk? Jag talar av egen erfarenhet och information jag ackumulerat från andra författare. Ska du säga emot detta också då eller?

Herregud.
Citera
2018-05-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin
Vadå för länk? Jag talar av egen erfarenhet och information jag ackumulerat från andra författare. Ska du säga emot detta också då eller?

Herregud.
Ja jösses vad trög du är. Jag roade mig med att googla lite nyss efter ditt påstående och kan säga att din uppgift om 2 - 5% inte stämmer så till vida att det varierar enormt. Du behöver öva på din läsförståelse.
Citera
2018-05-28, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ja jösses vad trög du är. Jag roade mig med att googla lite nyss efter ditt påstående och kan säga att din uppgift om 2 - 5% inte stämmer så till vida att det varierar enormt. Du behöver öva på din läsförståelse.
Som alla andra idioter i Sverige verkar du räkna bruttoinkomster som om det vore relevant. Du förstår inte hur många runt omkring, som indirekt jobbar för förlaget, som ska ha betalt. Skärp dig.

Vad tjänar du?
- 22500 /mån
- Jag menar efter skatt...
- Runt 18 000.

Herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in